AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hei! Når begynte dere å legge baby før dere selv la dere, og hvordan skjønte dere at det var dags? Anonymkode: d6579...ceb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Rundt 5 uker var hun vel. Startet da hun begynte å drøye kvelds"luren" til 4-5 timer, og jeg ble sittende våken og vente på at hun skulle våkne for å kunne ta kveldsstell og finne senga. Har siden da blitt lagt mellom 19.30 og 21 (avhengig av siste lur på ettermiddag) og sover da alt fra 5 til 10 timer i strekk. Anonymkode: be53f...073
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Når begynte dere å legge baby før dere selv la dere, og hvordan skjønte dere at det var dags? Anonymkode: d6579...ceb Nr 1 begynte med det når hun var ca 3 mnd. Nr 2 fra fødselen av Nr 3 fra ca 4 mnd. Anonymkode: 9aa25...7ca
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 4-5 uker. Han bare sov og våknet for å spise før han sov videre uansett, så da la vi han i senga si kl. 19 i stedet for å ha han sovende i sofaen med nestet mellom oss eller i nestet i lekegrinda. 😛 Anonymkode: 9a23b...807
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 Ca. 2-3 mnd. Han sovnet ikke lengre i nestet i sofaen, antagelig grunnet lyder, så han fant roen på soverommet i 8-tiden. Våkner rundt hver 4. time for amming ☺️ Anonymkode: 934d3...617
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Mellom 4 og 5 mnd med begge mine. Bare å prøve seg frem egentlig.. Virker han trøtt? Ja? Vi prøver legging! Plutselig en dag funker det faktisk Anonymkode: b49f9...f2b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rundt 5 uker var hun vel. Startet da hun begynte å drøye kvelds"luren" til 4-5 timer, og jeg ble sittende våken og vente på at hun skulle våkne for å kunne ta kveldsstell og finne senga. Har siden da blitt lagt mellom 19.30 og 21 (avhengig av siste lur på ettermiddag) og sover da alt fra 5 til 10 timer i strekk. Anonymkode: be53f...073 Omtrent helt likt her. Baby er nå 5 uker og vi begynte å legge den før oss denne uka. Baby sover store deler av kvelden uansett, så vi prøvde å legge den alene i sengen sin på soverommet vårt - og det gikk overraskende fint. Begynner leggingen kl. 21, hvor vi sjekker om vi må bytte bleie (kun ved bæsj) og tilbyr pupp. Kan derfor variere litt når baby faktisk er i seng, men det har ikke vært senere enn 21:30. Baby våkner cirka hver 2. - 3. time for pupp. Trodde jeg kom til å måtte stå opp flere ganger med den nå som vi la tidligere, men det må jeg faktisk ikke - står opp like mange ganger inntil vi står opp for dagen (som er i 6-7 tiden). Anonymkode: 97602...d54
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 Så heldige dere andre er som har baby som sover andre steder enn på dere selv. Her våkner baby med en gang den legges ned på noe, sengen er enda ikke brukt og baby er 5 måneder. Legger meg rundt 21.30 med baby da vi samsover, men den sovner aldri før 22.30. 😢 Anonymkode: 9e387...75e 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 Rundt 4 mnd med begge. Merket bare at når vi la for siste dupp, så våknet de ikke igjen av seg selv. Anonymkode: 1b2cb...c99
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 Som godt voksen kvinne, med to voksne barn, forstår jeg ikke spørsmålet. Legger man seg med babyen? Vi la våre babyer i 20 - 21 tiden fra dag 1. Så våknet de jo iløpet av kvelden/natten og fikk stell/mat ved behov, men å legge oss sammen med babyene var aldri en tanke. At man får problemer med babyer/barn som blir for avhengige av foreldrene og styrer mor og far sitt liv er ikke rart, om man legger opp til det allerede fra babystadiet. Rutiner er bra. Også for babyer. Anonymkode: 834ac...263 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som godt voksen kvinne, med to voksne barn, forstår jeg ikke spørsmålet. Legger man seg med babyen? Vi la våre babyer i 20 - 21 tiden fra dag 1. Så våknet de jo iløpet av kvelden/natten og fikk stell/mat ved behov, men å legge oss sammen med babyene var aldri en tanke. At man får problemer med babyer/barn som blir for avhengige av foreldrene og styrer mor og far sitt liv er ikke rart, om man legger opp til det allerede fra babystadiet. Rutiner er bra. Også for babyer. Anonymkode: 834ac...263 Fascinerende at en godt voksen kvinne kan være så uvitende om babyer og barn. Hvordan i alle dager kan du aldri ha hørt om klistremerkebabyer, babyer med ulike behov for fysisk kontakt, osv? I gamle dager var det helt ok å la babyer skrike seg i søvn alene. I dag vet vi så mye bedre. Anonymkode: 1b2cb...c99 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som godt voksen kvinne, med to voksne barn, forstår jeg ikke spørsmålet. Legger man seg med babyen? Vi la våre babyer i 20 - 21 tiden fra dag 1. Så våknet de jo iløpet av kvelden/natten og fikk stell/mat ved behov, men å legge oss sammen med babyene var aldri en tanke. At man får problemer med babyer/barn som blir for avhengige av foreldrene og styrer mor og far sitt liv er ikke rart, om man legger opp til det allerede fra babystadiet. Rutiner er bra. Også for babyer. Anonymkode: 834ac...263 Du høres veldig uvitende ut. Anonymkode: 9e387...75e 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du høres veldig uvitende ut. Anonymkode: 9e387...75e Hvorfor det? Alt dette fokuset på det dypere psykologiske, merkelige navn på ting (Klistremerkebaby - aldri hørt om. Klistremerkeforelder høres mer riktig ut for meg). Det er et symptom på at unge mennesker i dag har det for godt i dagens Norge. Du er et produkt av din foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre. La de seg med deg da du var baby, eller hadde de andre ting å gjøre på? Er du blitt et ok mennesker, eller har du tatt skade av å ikke ha foreldrene dine klistret på deg 24/7? Uvitenhet er når man kaller ens egen nære historie for feil. Når man bare tror at en selv og ens egen generasjon vet best. Da er man uvitende. Anonymkode: 834ac...263 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor det? Alt dette fokuset på det dypere psykologiske, merkelige navn på ting (Klistremerkebaby - aldri hørt om. Klistremerkeforelder høres mer riktig ut for meg). Det er et symptom på at unge mennesker i dag har det for godt i dagens Norge. Du er et produkt av din foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre. La de seg med deg da du var baby, eller hadde de andre ting å gjøre på? Er du blitt et ok mennesker, eller har du tatt skade av å ikke ha foreldrene dine klistret på deg 24/7? Uvitenhet er når man kaller ens egen nære historie for feil. Når man bare tror at en selv og ens egen generasjon vet best. Da er man uvitende. Anonymkode: 834ac...263 Jeg ble forlatt på rommet med lukket dør gråtende grunnet kolikk. Slet hele oppveksten med dårlig selvbilde og angst. Anonymkode: 9e387...75e 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor det? Alt dette fokuset på det dypere psykologiske, merkelige navn på ting (Klistremerkebaby - aldri hørt om. Klistremerkeforelder høres mer riktig ut for meg). Det er et symptom på at unge mennesker i dag har det for godt i dagens Norge. Du er et produkt av din foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre. La de seg med deg da du var baby, eller hadde de andre ting å gjøre på? Er du blitt et ok mennesker, eller har du tatt skade av å ikke ha foreldrene dine klistret på deg 24/7? Uvitenhet er når man kaller ens egen nære historie for feil. Når man bare tror at en selv og ens egen generasjon vet best. Da er man uvitende. Anonymkode: 834ac...263 Det er jo akkurat dette du tror. Anonymkode: 9e387...75e 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor det? Alt dette fokuset på det dypere psykologiske, merkelige navn på ting (Klistremerkebaby - aldri hørt om. Klistremerkeforelder høres mer riktig ut for meg). Det er et symptom på at unge mennesker i dag har det for godt i dagens Norge. Du er et produkt av din foreldre, besteforeldre, tippoldeforeldre. La de seg med deg da du var baby, eller hadde de andre ting å gjøre på? Er du blitt et ok mennesker, eller har du tatt skade av å ikke ha foreldrene dine klistret på deg 24/7? Uvitenhet er når man kaller ens egen nære historie for feil. Når man bare tror at en selv og ens egen generasjon vet best. Da er man uvitende. Anonymkode: 834ac...263 Åååå dette her er så typisk en uvitende person! Å si hva generasjonen før oss gjorde for så å bruke argument med at vi har det fint. Det er akkurat det samme som å røyke i svangerskapet og si «men det gikk jo helt fint med babyen, så det med røyk er bare tull». Grunnen til at du ikke har hørt ord som klistermerkebaby etc er fordi du nettopp er uvitende som alle her påpeker. Nei, det handler IKKE om å sy puter under armer, det handler om at vi lærer nye ting hele tiden, og hvis du skulle trenge det, kan du gjerne ta et årstudium i psykologi for å lære det selv. Og hver eneste generasjon er det alltid slik at ungene bli behandlet annerledes enn den forrige, og hver generasjon er det alltid noen (som deg) som påpeker at det aldri har «vært sånn før», når det i realiteten skjer nye forandringer fra generasjon til generasjon alltid, fordi vi lærer. Jeg synes oppriktig synd i at du har et behov for å fortelle verden hvor dumt og rart det er at vi faktisk bare gjør det vi har lært, fremfor å heller ha evnen til å gå inn i deg selv og jobbe med din viten. Tenk når det å slutte å røyke i svangerskapet ble et tema, og alle de uvitende som sa at «mine barn tok aldri skade av det, så det er bare tull og andre grunner til at barn blir skadet en at mor røyker». Anonymkode: b87a6...6c5 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 Helt i starten er det lite forskjell på dag og natt, så de sov i stua store deler av kvelden. Nyfødte sover jo veldig mye, selv om det ikke alltid føles sånn siden den er oppstykket, så hadde ikke noe problem med å få gjort ting mens de lå i en vugge i stua. Hadde kveldsstell og la de i egen seng på vårt rom kl. 22. Var jeg trøtt så la jeg meg til samme tid, men ikke noe problem å være lengre oppe. Vi hadde babycall, så var bare å gå ned hvis det var noe. Etter dette tror jeg vi fulgte "anbefalte leggetider", og de har stort sett alltid sovet natten gjennom, med unntak av da vi måtte vekke de og få i de mat om natten. Nå har jeg hatt enkle sovebabyer da, forstår at dette ikke er normalen for alle. Anonymkode: 262ad...330 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som godt voksen kvinne, med to voksne barn, forstår jeg ikke spørsmålet. Legger man seg med babyen? Vi la våre babyer i 20 - 21 tiden fra dag 1. Så våknet de jo iløpet av kvelden/natten og fikk stell/mat ved behov, men å legge oss sammen med babyene var aldri en tanke. At man får problemer med babyer/barn som blir for avhengige av foreldrene og styrer mor og far sitt liv er ikke rart, om man legger opp til det allerede fra babystadiet. Rutiner er bra. Også for babyer. Anonymkode: 834ac...263 Spørsmålet til ts er heller ikke "når sluttet du å legge deg kl 18 sammen med barnet". Spm er "når var barnet klar for å sove tidligere enn kl 22". Og jeg tror ingenting på at alle spedbarn for 20+ år siden på magisk vis sovnet når de var trøtte tidlig på kvelden, mens dagens barn er så bortskjemte at de ikke klarer det. Her er mine mulige teorier for din noe nedlatende påstand: du hadde noen nesten magiske sovebabyer som faktisk sov så godt som du sier. De er sjeldne, men det er jo mulig. Eller: du tvang babyene til å sove når det passet deg ved å la dem gråt. Sikkert ikke skadelig, men meget utrivelig. Eller mest sannsynlig tror jeg: de mnd med kaos i starten gikk så fort, og et en så liten del av livet at du rett og slett har glemt strevet. Anonymkode: b49f9...f2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå