Gå til innhold

Erfaring med å gå til fastlegen med depresjon (ikke alvorlig)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har du oppsøkt fastlegen med lett eller moderat depresjon? Hva kom ut av det? (Hva spurte han om, hvilke råd fikk du, hvordan ble oppfølgingen videre, ble det vurdert henvisning videre etc)

Takknemlig om noen vil dele!

Anonymkode: da5e3...38f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har det. Fikk veldig god hjelp. 

Jeg fikk sykemelding (ikke primært pga depresjon men pga en krevende livsfase med skilsmisse, 100% omsorg for små barn, barn med store pysykiske reaksjoner osv). Jeg ble henvist til psykolog, et av barna ble henvist til bup og jeg fikk oppfølging av fastlege hver tredje uke 

Anonymkode: c3d88...d3a

Skrevet

Jeg fikk en henvisning til DPS og der fikk jeg tilbudt om kurs i stressmestring.

Der og da gikk det greit fordi depresjonen ikke var så alvorlig. Men hadde jeg vært mer deprimert hadde jeg hatt behov for flere psykologtimer.

Det er lange køer nå for psykisk helsehjelp, så det kan hende man ikke like lett får en henvisning. Men hør med legen og vær tydelig på hva som er behovet ditt!

Anonymkode: bc7b7...2e9

Skrevet

Jeg har god erfaring. Hadde moderat depresjon og jeg fikk drøftet behandlingsmulighetene. Startet med cipralex og fikk sykemelding for to uker av gangen. Jeg fik dog ikke lov til å legge meg ned. Måtte ut å gjøre de samme tingene som jeg tidligere syns var gøy. Hadde oppfølgingstimer hver 14. dag frem til jeg var bedre. 

Skrevet

Jeg fikk sykemelding og henvisning til dps. 

Pga jeg hadde en liten baby, og sa rett ut at jeg var redd for at jeg kunne komme til å skade babyen, kom jeg til i løpet av en uke.. Men ellers er det forferdelig vanskelig å komme til hos dps her jeg bor, dessverre. 

Anonymkode: 116b8...aaa

Skrevet

Jeg hadde moderat depresjon pga tap av arbeidsevne (ble en slags sorgprosess). Jeg fikk henvisning til DPS og sykmelding. Ett år med samtaler og trening på DPS så ble depresjonen helt borte og har ikke slitt med det siden. Veldig glad for at jeg fikk hjelp tidlig slik at det ikke utviklet seg. Tipper det var fordi jeg var sykmeldt fra jobb og ganske ung. 

Anonymkode: 5681b...6d8

Skrevet

Fastlegen var forståelsesfull og gikk gjennom et kartleggingsskjema med meg som ga utslag på moderat depresjon. Han henviste meg videre til DPS, der jeg fikk avslag på grunn av for lite kapasitet. Har inntrykk av at man må være veldig syk for å få hjelp her jeg bor.

• Liker 1
Skrevet
netpuppy skrev (7 minutter siden):

Fastlegen var forståelsesfull og gikk gjennom et kartleggingsskjema med meg som ga utslag på moderat depresjon. Han henviste meg videre til DPS, der jeg fikk avslag på grunn av for lite kapasitet. Har inntrykk av at man må være veldig syk for å få hjelp her jeg bor.

Men hva skjedde videre da? Viss jeg kan spørre? Fikk du hjelp hos fastlegen da?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva skjedde videre da? Viss jeg kan spørre? Fikk du hjelp hos fastlegen da?

Nei det kokte litt ut i kålen. Hadde små barn inkl liten baby så hadde ikke energien til å styre mer med det. Går bedre nå da heldigvis. Dette var for rundt 3 år siden. 

Skrevet

Ja. Fikk beskjed dom å ta meg sammen og slutte å syte. Og at jeg tok opp tiden til andre pasienter som faktisk var syke og trengte legens tid. 

Anonymkode: 99f64...4e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde moderat depresjon pga tap av arbeidsevne (ble en slags sorgprosess). Jeg fikk henvisning til DPS og sykmelding. Ett år med samtaler og trening på DPS så ble depresjonen helt borte og har ikke slitt med det siden. Veldig glad for at jeg fikk hjelp tidlig slik at det ikke utviklet seg. Tipper det var fordi jeg var sykmeldt fra jobb og ganske ung

Alder har ingenting å si. Jeg var 55 når jeg begynte på DPS. 

Anonymkode: 64f35...c52

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Fikk beskjed dom å ta meg sammen og slutte å syte. Og at jeg tok opp tiden til andre pasienter som faktisk var syke og trengte legens tid. 

What!?! Har du byttet lege? Han burde meldes inn, for dette er ikke greit! 

Anonymkode: 9e700...a3e

• Liker 1
Skrevet
Wilma89 skrev (På 17.8.2022 den 21.14):

Jeg har god erfaring. Hadde moderat depresjon og jeg fikk drøftet behandlingsmulighetene. Startet med cipralex og fikk sykemelding for to uker av gangen. Jeg fik dog ikke lov til å legge meg ned. Måtte ut å gjøre de samme tingene som jeg tidligere syns var gøy. Hadde oppfølgingstimer hver 14. dag frem til jeg var bedre. 

Så du gikk kun til fastlegen? Hva bestod en typisk oppfølgingstime av?

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hårreisende! ❤️

Skrevet

Fastlegen min sa at det var lang ventetid for å få psykolog. Han ga meg en liste over psykologer og ba meg skrive et personlig brev  til noen av dem. Det var ganske ubehagelig å utlevere seg selv i brev til en person jeg bare visste navnet på, men jeg fikk time til slutt. Bare synd det ikke kom noe ut av de timene :( 

Anonymkode: 00cd1...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fastlegen min sa at det var lang ventetid for å få psykolog. Han ga meg en liste over psykologer og ba meg skrive et personlig brev  til noen av dem. Det var ganske ubehagelig å utlevere seg selv i brev til en person jeg bare visste navnet på, men jeg fikk time til slutt. Bare synd det ikke kom noe ut av de timene :( 

Anonymkode: 00cd1...4b4

Systemet for å få time hos psykolog er hårreisende og nedverdigende.

Anonymkode: a2f59...56b

Skrevet

Gå til privatpsykolog og betal 1500kr timen. De er mye mer opptatt av at du skal få utbytte av timene i forhold til psykologene på DPS som har pasienter på samlebånd, og behandler dem deretter. I tillegg er det kanskje en ukes ventetid i stedet for kanskje 1,5 år. Noe som kan forandre hele behandlingen din, siden man kan bli sykere mens man venter

Anonymkode: 14339...72b

Skrevet

Jeg har tatt kontakt med fastlege nylig pga moderat depresjon. Har hatt depresjoner mange ganger tidligere, og vært mye i behandling, men nå har jeg barn, og ville være veldig tidlig ute for å forhåpentligvis forhindre at det ble verre.

Fikk spørsmål i forhold til suicidalitet og selvskading, og om jeg ønsket henvisning eller bare samtaler med fastlegen.

Siden jeg føler at jeg har både mye kunnskap om det pga tidligere episoder, og mye verktøy fra tidligere terapi, så takket jeg ja til samtaler hos fastlegen én gang i måneden for nå.

Det har hjulpet en del, bare det å snakke om det hjelper. Har også hatt støttesamtaler på helsestasjonen til barna mine. Får jo litt tips om hva jeg kan gjøre i hverdagen for å få det bedre, noe som er kjekt å bli minnet på. Føler jeg skal klare å komme meg gjennom på en god måte denne gangen :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du gikk kun til fastlegen? Hva bestod en typisk oppfølgingstime av?

Hårreisende! ❤️

Bare en generell samtale om hvordan det gikk. Bedring, forverring, effekt av medisiner, tanker om jobb osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 17.35):

Alder har ingenting å si. Jeg var 55 når jeg begynte på DPS. 

Anonymkode: 64f35...c52

Alder kan ha noe å si om man er i ferd med å falle ut av arbeidslivet uten alvorlig sykdom. Jeg var egentlig ikke syk nok for DPS, men fikk nok plass pga dette. Mild til moderat depresjon får som regel avslag i landsdelen der jeg bodde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...