Gå til innhold

Vintergrønt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker noe vintergrønt som tåler og stå ute. Hva er du mest fornøyd med i din hage? :) 

Anonymkode: 09b0b...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør nok nevne hvor du bor i landet, fylke og om det er nær sjøen eller ikke. Klimaet og herdighetssone har jo alt å si for overlevelsen til planter i dette landet.

Jeg hadde buksbom i stor krukke på terrassen, kjempefin vintergrønn busk. Dette var i H3-4. Dessverre overlevde den ikke vinteren da heller enda den sto under tak og inntil vegg, og var skjermet for de verste vintervindkastene. Synd, for det er en ganske dyr plante.

Tror kanskje buksbom trenger så mildt klima som mulig. Men får du den til, er det en nydelig vintergrønn busk man kan formklippe!

REDIGERT;

står her at den skal ha H1-4, altså burde den overlevd hos meg, men det gjorde den ikke (jeg prøvde to ganger)

Endret av Million
Skrevet

H3-4 :) Ikke nær sjøen! 

Skrevet
Million skrev (36 minutter siden):

Du bør nok nevne hvor du bor i landet, fylke og om det er nær sjøen eller ikke. Klimaet og herdighetssone har jo alt å si for overlevelsen til planter i dette landet.

Jeg hadde buksbom i stor krukke på terrassen, kjempefin vintergrønn busk. Dette var i H3-4. Dessverre overlevde den ikke vinteren da heller enda den sto under tak og inntil vegg, og var skjermet for de verste vintervindkastene. Synd, for det er en ganske dyr plante.

Tror kanskje buksbom trenger så mildt klima som mulig. Men får du den til, er det en nydelig vintergrønn busk man kan formklippe!

REDIGERT;

står her at den skal ha H1-4, altså burde den overlevd hos meg, men det gjorde den ikke (jeg prøvde to ganger)

Krukke er nok stikkordet her. Å få ting til å overleve i krukker er generelt vanskelig fordi en krukke gir røttene mye mindre beskyttelse mot  bl.a. tørke/for mye fuktighet og temperatursvingninger enn om planten står i jorden. Skal man likevel ha et håp om å lykkes bør man derfor velge planter som, i hvert fall i teorien, skal tåle to herdighetssoner mer enn det som faktisk er aktuelt. I H3 - 4 bør man med andre ord velge planter som tåler H5 - 6 hvis man planlegger å ha dem i krukke. 

Ellers er thuja vintergrønn, herdig og forholdsvis lett å lykkes med. Og før noen begynner å hyle om at de hater thuja, så tenker jeg ikke på 150 stykker og heller ikke nødvendigvis på "Brabant" som det går 13 på dusinet av. Det finnes mange forskjellige sorter, også noen som ikke blir så høye, og som kan bli flotte solitærer. 

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (13 timer siden):

REDIGERT;

Buskbom overlever nok ikke så lett i krukke. Her har jeg en stående i hagen ,der er den fin og grønn. Vi bor på nordvestlandet.

Anonymkode: 6e288...51d

• Liker 1
Skrevet

Buksbom er litt sart og liker seg sjeldent i krukke. Hvis man vil ha noe skikkelig hardfør og vintergrønt anbefaler jeg furu. Litt spesielt jeg vet men lite annet tåler hard frost og vind på vinteren og tørke ut på sommeren. Det finnes mange varianter av furu og små buskfuru kan bli fine i krukker. 

Anonymkode: e2381...62d

Skrevet

Buskfuru har jeg ikke hørt om! Skal sjekke ut :) For min del, må det ikke være i krukke! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...