Gjest Lilleulv Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 I dag var jeg innom dyrebutikken og kjøpte en klikker :D Jeg har også bestilt boka "klikkertrening for din hund" som jeg får om noen dager... Men tenkte å begynne litt før boka kommer, hvordan begynner jeg? Bare klikk og så godbit for at hun skal lære seg å forstå klikkeren?
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Går ganske fort uten bok også. Istedenfor at du hyler av glede, klikker du en gang, så gir du godbit og øver det om igjen. De skjønner raskt.
Teddy Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Klikk-godbit mange ganger er en bra start klikk og gi godis i forskjellige situasjoner og på forskjellige steder så klikkeren blir generalisert.
Gjest Mystisk Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Klikkertrening er kjempegøy,hunden lærer jo så sinnsykt fort fordi den får vite akkurat når den gjør noe riktig. Lykke til med treninga,morro morro:D
Gjest z Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Oppnår man ikke samme effekt med et ord - f.eks. "bra"? Altså at man bruker "bra" istedet for klikket?
Imax Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Jo "bra!" og "klikk" har samme funksjon. Bare at "bra!" bruker man i alle mulige situasjoner, mens klikk alltid betyr godbit. Sånn sett vil klikking være bedre å bruke til innlæring Og du får høyere presisjon med klikking, du klarer faktisk å klikke fortere enn du sier "bra!". Klikking er kult, ikke minst fordi den bruker mye shaping og masse positiv forsterkning, straff er fremmedord. Bikkja mi sleiker seg rundt munnen når den hører klikk!
Gjest z Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Jo "bra!" og "klikk" har samme funksjon. Bare at "bra!" bruker man i alle mulige situasjoner, mens klikk alltid betyr godbit. Sånn sett vil klikking være bedre å bruke til innlæring Og du får høyere presisjon med klikking, du klarer faktisk å klikke fortere enn du sier "bra!". Klikking er kult, ikke minst fordi den bruker mye shaping og masse positiv forsterkning, straff er fremmedord. Bikkja mi sleiker seg rundt munnen når den hører klikk! ← Ok, jeg skjønner. Så du bruker klikker kun når dere trener lydighet? Da henger det mer på greip for meg. Hvordan betinger du det - klikk etterfulgt av godbit til man ser at det funker?
Gjest Bhsiltsk Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 Nei, man bruker ikke klikkertrening kun når man skal trene lydighet. Man bruker det i absolutt alle sammenhenger. F.eks for å lære valpen å holde labbene borte fra katten, ikke stjele mat på bordet, tisse/bæsje på kommando, apport, kontakt, nærme seg ting den er redd, like buret, o.s.v. Bra og klikk er IKKE det samme. Man kan overhodet ikke være like presis med ros som med klikket. Verbal ros vil aldri lydes likt, men det gjør klikket. Klikket forteller hunden at "DER! gjorde du deg fortjent til noe godt!" En hund som har skjønt hva klikket betyr, vil begynne å tenke "Hva vaaaar det som gjorde at mor klikket i sted? Hmm... var det ikke noe med at jeg hadde begge beina på bakken når jeg hilste på han mannen der? Prøver igjen, jeg." Og så klikker man når hunden gjør det vi ønsker.
Gjest vimse Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Altså, jeg er ingen bruker av klikker, for jeg har ikke sett behovet for den, men det jeg lurer litt på, er om ikke det noen ganger kan bli litt ekstra styr? Tenker at stemmen og kroppsspråket er jo der hele tiden, og jeg tror at jeg like fort skryter verbalt av hundene mine som jeg ville gjort hvis jeg hadde brukt klikker.. Var på trening i agility her forrige uke, hvor noen brukte både pekestokk og klikker, som for meg så ganske krøklete ut, men jeg vet ikke jeg. Og så tenkte jeg litt på, det som stadig gikk igjen, var at klikket kom på ønsket atferd, det er greit, men hunden fikk ikke godbit. De gangene den fikk, kom det et klikk, så verbal ros, og så godbiten? Har klikkeren hensikt da? Jeg bare spør, fordi jeg ikke har erfaring.
Julie Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 Lurer på det samme som vimselims. Tenkte å prøve klikker på frøkna mi for en stund tilbake, men ble "advart" av butikkinnhaveren (hvor jeg skulle kjøpe klikkeren..) om at klikker ikke var ubetinget positivt og at jeg kunne risikere å få en hund som ble veldig gira på klikkeren og bare gikk og venta/maste etter å høre klikk :icon_question: Altså, at den kunne "fremavle" stress eller hva jeg skal si. Men dette er kanskje litt rasebetinget også? Julie
Gjest z Skrevet 25. november 2005 #11 Skrevet 25. november 2005 Nei, man bruker ikke klikkertrening kun når man skal trene lydighet. Man bruker det i absolutt alle sammenhenger. Men fungerer vanlig ros i tillegg, da? Går du alltid rundt med klikkeren? Bra og klikk er IKKE det samme. Man kan overhodet ikke være like presis med ros som med klikket. Hvorfor ikke det? Man har jo en viss reaksjonstid for å trykke på klikkeren også? Jeg bare spør fordi jeg ikke har prøvd selv, altså. Har lyst til å forstå mer før jeg eventuelt prøver. Verbal ros vil aldri lydes likt, men det gjør klikket. Klikket forteller hunden at "DER! gjorde du deg fortjent til noe godt!" En hund som har skjønt hva klikket betyr, vil begynne å tenke "Hva vaaaar det som gjorde at mor klikket i sted? Hmm... var det ikke noe med at jeg hadde begge beina på bakken når jeg hilste på han mannen der? Prøver igjen, jeg." Og så klikker man når hunden gjør det vi ønsker. ← Jeg skjønner bare ikke helt hva som er forskjellen på et klikk og "bra" akkurat på det punktet, så lenge du bruker et kort og konsekvent ord, og ikke "oioioi så flink gutt'a gitt!".
Teddy Skrevet 26. november 2005 #12 Skrevet 26. november 2005 Jeg bruker klikker og "bra" om hverandre, og klikkeren har den fordelen at den er mer presis (etter litt trening blir man kjapp i tommelrefleksen..slipper å trekke pusten og). I tillegg er det en lyd som skiller seg ut og alltid høres lik ut, i motsetning til stemmen vår. Det er ikke så dumt når man trener med forstyrrelser og hunden er litt høyt oppe i stress Jeg vil absolutt anbefale alle som er interessert i å trene med klikker å lese en bra bok (godt utvalg på Canis , de arrangerer også kurs). Har klikkertrent med en del hunder i løpet av de siste 6 årene og går aldri tilbake til lokking og luring. Neste år begynner jeg å konkurrere i lp, med en 100% klikkertrent hund
Teddy Skrevet 26. november 2005 #13 Skrevet 26. november 2005 Lurer på det samme som vimselims. Tenkte å prøve klikker på frøkna mi for en stund tilbake, men ble "advart" av butikkinnhaveren (hvor jeg skulle kjøpe klikkeren..) om at klikker ikke var ubetinget positivt og at jeg kunne risikere å få en hund som ble veldig gira på klikkeren og bare gikk og venta/maste etter å høre klikk :icon_question: Altså, at den kunne "fremavle" stress eller hva jeg skal si. Men dette er kanskje litt rasebetinget også? Julie ← Nja neiii...Da har man gjort noe feil eller har en hund som er merkelig skrudd sammen. Om klikkeren ikke er fremme blir det ingen trening og da heller ingen belønning. Kan høres ut som om hunder som holder på sånn har trent eierne sine veldig bra, med nok mas ble klikkeren dratt frem.. hunder gjør ikke noe som ikke lønner seg Synes du skal prøve klikkertrening jeg!
Gjest gjest1 Skrevet 26. november 2005 #14 Skrevet 26. november 2005 Jeg synes klikketrening er utrolig gøy! Jeg har fått det til med alle hundene jeg har hatt hos meg. Jeg er forresten beredskapshjem for omplasserte hunder I går fikk jeg inn en Jack Russel Terrier som har vokst opp med klikketrening. Han kunne utrolig masse! Som f.eks hente klær ut av vaskemaskinen, spille død, rulle rundt, vinker, går sikk sakk mellom beina, spiser ikke før han får høre "hversågod", kommer med matskålen hvis det ikke er mer mat igjen, osv. Er litt morsomt å lære hundene små triks
Gjest vimse Skrevet 26. november 2005 #15 Skrevet 26. november 2005 Vel, jeg skal ikke si at jeg ikke ser funksjonen til klikkeren, for selvfølgelig ser jeg jo at det virker, men sånn jeg ser det, likheten mellom ros og klikk er stor, godtbiten kommer og går på samme vis for begge deler, det som i hovedsak skiller er ¨straffen¨? At hunden opplever det som ¨straff¨ når den ikke hører et klikk? Når min hund ikke gjør det jeg vil den skal, overser jeg den uønskede atferden, og starter på nytt, man gjør vel det samme om man bruker klikker? Men altså, det er jo hver sin smak da, jeg personlig ser det som bare en ekstra ting man må betinge før innlæring, og ikke nødvendigvis noe jeg trenger å bruke for å lære mine hunder. Forøvrig, jeg vant apell, fikk opprykk til kl II første gang jeg startet i kl I, og det var uten klikker, så det går uten også Uansett, lykke til med klikker, Lilleulv Ikke meningen å dra tråden helt av, jeg måtte bare få svar på noen spm, og det fikk jeg
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #16 Skrevet 26. november 2005 Lurer på når hunden skal få slippe å være sikrushund, og heller blitt brukt til det den var avlet som i utgangspunktet.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #17 Skrevet 27. november 2005 Til vimselims: Det tar omtrent ti sekunder å lære en valp at klikk = godbit. Du personlig skjønner ikke at klikk og ros er veldig forskjellig, og det er greit. Saken er at jeg har trent med begge metoder, og har også trent en hund til opprykk klasse II etter EN konkurranse i klasse I. Ikke noe kunststykke, det. MEN, med klikkeren lærte jeg valpen å rygge bort fra meg på ca 1 minutt. Hun lærte å stoppe på dørkarmen på vei ut i løpet med seks- syv turer ut(praktisk, så hun ikke stikker av), hun lærte å gå fint i båndet på utrolig kort tid. Hun lærte å gå på teppet sitt på fem minutter. Alt dette uten at jeg viser hva hun skal gjøre. Jeg står rett opp og ned på gulvet, og hun prøver selv. Det er ikke mulig kun ved hjelp av stemmen, for vi kan ikke få til å høres helt lik ut når vi sier "Bra" uansett hvor hardt vi prøver. For all del, fortsett å trene hunden din på gamlemåten, jeg går aldri tilbake til den metoden. Og for n'te gang: Klikkeren brukes i innlæringsfasen. Når hunden kan momentet, legges klikkeren og godbiten bort, og man behøver bare vedlikehold en og annen gang, slik som i gamlemåten. Ingenting galt i å bruke sykkel når man kan komme dit raskere og mer behagelig med bil.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #18 Skrevet 27. november 2005 Så klikkertrening er ikke noe for en voksen hund som kan litt forskjellige ting da?
Gjest Lilleulv Skrevet 27. november 2005 #19 Skrevet 27. november 2005 Uansett, lykke til med klikker, Lilleulv Ikke meningen å dra tråden helt av, jeg måtte bare få svar på noen spm, og det fikk jeg ← Helt greit, jeg har fulgt spent med jeg så
Teddy Skrevet 27. november 2005 #20 Skrevet 27. november 2005 Forøvrig, jeg vant apell, fikk opprykk til kl II første gang jeg startet i kl I, og det var uten klikker, så det går uten også Men det går så mye saktere Det er en grunn til at Øystein Ødegaard benytter seg av metoden. Uansett er det ikke klikkeren som er hovedpoenget, det er hele tankegangen bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå