Gå til innhold

Når mannen insisterer på at vi følger hans plan selv om den er mye verre og mindre gjennomtenkt enn min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei mannen min. Hver gang vi skal planlegge noe, lager han sin egen plan som alltid kjennetegnes av samme elementer:

1. Den er veldig lite gjennomtenkt og tar ikke hensyn til viktige momenter

2. Han setter sine egne ønsker høyest og tramper over andres ønsker og behov for å få viljen sin

3. Han gir seg ikke før jeg har sagt at jeg ikke orker krangle mer om dette og at vi følger hans plan. Da plutselig snur han og sier vi følger min plan.

Jeg er en person som alltid planlegger i forveien, tenker gjennom og finner best mulig løsning - mest praktisk, med flest hensyn tatt. Han er det motsatte - han planlegger aldri og når han omsider skal gjøre det, så er det såpass overfladisk, at jeg avviser hans plan som utilstrekkelig med tanke på å ta hensyn til de viktige momentene. 

Dette fører til at vi krangler ofte. Han beskylder meg i å vite best, men det er faktisk sant - mine planer er bedre fordi de er nøye gjennomtenkte og tar hensyn til mest mulig av det som er viktig å ta hensyn til. Hans planer tar hensyn for det meste om hans egne ønsker og alle andre må tilpasse seg dem uansett om det passer eller ikke.

Han skjønner ikke at når han ikke har evne å lage en god plan, så må han overlate jobben til meg. Hver gang vi følger hans plan, så skjer det ting han ikke hadde tenkt på og vi havner i situasjoner vi må improvisere oss ut fra. Det skjer aldri med mine planer.

Hvordan kan jeg få ham til å forstå at mine planer er best? Han lærer tydeligvis ikke av erfaring ........

Anonymkode: 9a886...a98

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, finner du ut av det kan du bli rik. Da får du skrive bøker om nettopp dette.

Jeg kan love deg det er mange kvinner som vil kjøpe de bøkene i så fall!

Anonymkode: 82ac5...3ef

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke enes om en plan i fellesskap istedenfor å krangle om hvilken plan som er best?

Anonymkode: 39040...097

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er det dere holder på med som krever så mye planlegging?

Anonymkode: 5a73e...a13

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Høres ikke ut som at dere er noe særlig flinke, til å kommunisere å møte hverandre på en god måte. Hvorfor må ting ofte planlegges? Og hvorfor avtaler dere ikke i forveien, hvem som skal ta seg av hva - f.eks du planlegger, han pakker/kjøper. Så kan dere bytte på så sant det avtales først, men da må også begge to la hverandre gjøre det på sin måte. 

Istedenfor å la ting ende i en diskusjon/krangel, kom situasjonen i forveien - gjør avtaler med hverandre og fordel oppgaver. Møt hverandre på en god måte, selv om en tenker at "en gjør det best selv". Utrykker man det ofte nok, så synker selvfølelsen til partneren relativt mye og grunnlaget for parforholdet kan bli ødelagt.

Endret av kraftwerk
  • Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kan dere ikke enes om en plan i fellesskap istedenfor å krangle om hvilken plan som er best?

Anonymkode: 39040...097

Fordi vi har forskjellige prioriteter. Han prioriterer seg selv og sine egne ønsker og jeg prioriterer mest mulig av alles ønsker. Da blir man ikke enig med mindre jeg blir enig at jeg og barna alltid setter ham og hans ønsker høyest.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det dere holder på med som krever så mye planlegging?

Anonymkode: 5a73e...a13

Mye som må planlegges nøye med 3 små barn med hver sine aktiviteter, 2 jobber og 1 bil.

• Liker 2
Skrevet
kraftwerk skrev (7 minutter siden):

Høres ikke ut som at dere er noe særlig flinke, til å kommunisere å møte hverandre på en god måte. Hvorfor må ting ofte planlegges? Og hvorfor avtaler dere ikke i forveien, hvem som skal ta seg av hva - f.eks du planlegger, han pakker/kjøper. Så kan dere bytte på så sant det avtales først, men da må også begge to la hverandre gjøre det på sin måte. 

Istedenfor å la ting ende i en diskusjon/krangel, kom situasjonen i forveien - gjør avtaler med hverandre og fordel oppgaver. Møt hverandre på en god måte, selv om en tenker at "en gjør det best selv". Utrykker man det ofte nok, så synker selvfølelsen til partneren relativt mye og grunnlaget for parforholdet kan bli ødelagt.

Det var mye generelt her og ingenting konkret. Ja, hvorfor avtaler vi ikke i forveien hvem som skal planlegge? Jo, fordi han vil planlegge selv om han er dårlig i å lage gode, gjennomtenkte planer. Jo, når vi følger hans plan havner vi alltid i situasjoner han ikke har tenkt på i forkant og problemer han ikke har tenkt løsningene på i forkant. Så 1 voksen og 3 små barn skal lide fordi den andre voksne personen i familien ikke kan innse at han ikke er god på planlegging og må dermed slutte å lage planer?

Resten er bare gode ønsker fra din side som viser at du ikke helt har forstått hva problemet jeg beskriver er. Men takk ellers. Hvis hans selvfølelse synker fordi han innser han må slutte å gjøre ting han ikke er god på og overlate dem til meg som er god på dem, så kan jeg ikke gjøre noe med det. Voksne mennesker faktisk må kjenne sine begrensninger og nei, min selvfølelse synker ikke bare fordi jeg ikke er like flink å fikse bilen som han er. Jeg har sterke sider andre steder som planlegging for eksempel. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere ikke planlegge sammen?

Anonymkode: bbcf8...df7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan dere ikke planlegge sammen?

Hva mener du med sammen?

Kan du forklare meg hvordan planlegge sammen med en person som er mest opptatt av sine egne ønsker og lager sin egen plan som tar hensyn for det meste bare om ham selv? For det vil jeg veldig gjerne lære. 

Dere som har tenkt å kaste bort tid med generelle råd som ikke er relevante til problemstillingen jeg beskriver, spar dere. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er så lei mannen min. Hver gang vi skal planlegge noe, lager han sin egen plan som alltid kjennetegnes av samme elementer:

1. Den er veldig lite gjennomtenkt og tar ikke hensyn til viktige momenter

2. Han setter sine egne ønsker høyest og tramper over andres ønsker og behov for å få viljen sin

3. Han gir seg ikke før jeg har sagt at jeg ikke orker krangle mer om dette og at vi følger hans plan. Da plutselig snur han og sier vi følger min plan.

Jeg er en person som alltid planlegger i forveien, tenker gjennom og finner best mulig løsning - mest praktisk, med flest hensyn tatt. Han er det motsatte - han planlegger aldri og når han omsider skal gjøre det, så er det såpass overfladisk, at jeg avviser hans plan som utilstrekkelig med tanke på å ta hensyn til de viktige momentene. 

Dette fører til at vi krangler ofte. Han beskylder meg i å vite best, men det er faktisk sant - mine planer er bedre fordi de er nøye gjennomtenkte og tar hensyn til mest mulig av det som er viktig å ta hensyn til. Hans planer tar hensyn for det meste om hans egne ønsker og alle andre må tilpasse seg dem uansett om det passer eller ikke.

Han skjønner ikke at når han ikke har evne å lage en god plan, så må han overlate jobben til meg. Hver gang vi følger hans plan, så skjer det ting han ikke hadde tenkt på og vi havner i situasjoner vi må improvisere oss ut fra. Det skjer aldri med mine planer.

Hvordan kan jeg få ham til å forstå at mine planer er best? Han lærer tydeligvis ikke av erfaring ........

Du har nå satt ord på hvordan jeg har hatt det med sambo. Dvs, x sambo nå. Fikk nok etter 18 år. 

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva mener du med sammen?

Kan du forklare meg hvordan planlegge sammen med en person som er mest opptatt av sine egne ønsker og lager sin egen plan som tar hensyn for det meste bare om ham selv? For det vil jeg veldig gjerne lære. 

Dere som har tenkt å kaste bort tid med generelle råd som ikke er relevante til problemstillingen jeg beskriver, spar dere. 

Dere setter dere ned sammen på søndagen og planlegger det som trengs av aktiviteter, handle mat osv for neste uke. Hvis han kommer med et forslag du vet ikke kommer til å fungere, så still ham spørsmål hvor han selv må finne svaret eller komme frem til at det ikke var så bra.

Han: "Ja, men da gjør vi X i morgen!"
Deg: "Hvis vi gjør X, hva skal vi gjøre hvis Y skjer?" eller "Sist vi gjorde X, så skjedde Y. Hva skal vi gjøre annerledes denne gangen for å unngå at det skjer igjen?"

Ingen liker å hele tiden bli fortalt at de tar feil og at partner er bedre enn dem. Det er mye mer konstruktivt, og større sjanse for at han kan høre på deg, hvis han kommer frem til det selv. Det forutsetter at du også hører på ham, det må gå begge veier.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er mere gjennomtenk enn mannen. Jeg ser for og imot, og er realist. Jeg har ikke fortalt mannen at han tar feil, men kommet med innspill på hva som er praktisk gjennomførbart. Han kommer med en ide ut av det blå, og jeg har lært å si, det må jeg tenke på. Jeg har greid å gjennomført mange av mine ønsker her i livet, han lever fortsatt i sin fantasiverden. Så han er x i dag. Men som ts forteller, mannen hører ikke. Han mangler respekt for hennes meninger og kunnskap. 

• Liker 10
Skrevet

Kjøp en bil til og gjennomfør ditt opplegg, så kan han suse rundt med sitt eget.

Han endrer seg like lite som du er istand til.

Anonymkode: 8f633...5a7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøp en bil til og gjennomfør ditt opplegg, så kan han suse rundt med sitt eget.

Han endrer seg like lite som du er istand til.

Anonymkode: 8f633...5a7

Enig. 

Skrevet

Det er vanskelig å samarbeide når en person skal trumfe igjennom , har et stort ego og liten selvinnsikt, og ikke lærer av feil. Har dessverre ingen gode råd for slike personligheter endrer seg sjelden. Det var et forslag om "pedagogiske "fremgangsmåter i et forrige innlegg, du skal ha kred hvis du orker det men for de fleste blir det for arbeidskrevende å måtte samhandle med mannen sin som han slulle vært et barn som trengte å øve opp konsekvenstenkning .Det du kan gjøre er å ikke bidra med noe opprydningsarbeid når det går skeis. La han finne ut av det selv, uansett hva konsekvensene blir.  Er det slik at konsekvensene går kraftig ut over barna og livet bare blir rot ville jeg vurdert hele forholdet. 

Anonymkode: 79187...026

• Liker 5
Skrevet

Din plan er best i følge deg, hans plan er bedre i følge han - dere er kliss like.. 

Anonymkode: fbabf...ae4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja, TS mener hun har den beste planen. Men jeg vil jo tro at mannen mener hans plan er best. Altså to personer med ulike meninger, der begge mener de er smartere en den andre... Og ingen kan bevise hvem som har rett, for følger man den ene planen kan man ikke følge den andre....

Om dere ikke kan bli enige, så bytt på å få bestemme. Så vil erfaring vise hvem som har rett. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Din plan er best i følge deg, hans plan er bedre i følge han - dere er kliss like.. 

Jepp, "jeg er smartere en deg, og jeg er helt enig med meg" 

• Liker 1
Skrevet

Dra til familievernkontoret? Få uttrykt hvor mye dette plager deg og fått en stopper på det. Dere skal enes om ting.  Okei. Man kan ha ulike meninger av og til.  Men det handler om å gi og ta. 

Slik du beskriver det høres han jo ut som han nesten forsøker å provosere. Gjør alt for at dere skal gjøre det han ønsker og når du gir deg sier han at dere kan gjøre slik du ønsker?  

Altså han lager problemer ut av ingenting. Hørtes ekstremt irriterende ut.  Hadde klikka for meg om min mann holdt på slik. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tiuren skrev (3 minutter siden):

Jepp, "jeg er smartere en deg, og jeg er helt enig med meg" 

Nå kan det være TS er flinkere å planlegge for alle "kanskje" og "hvis om at" situasjoner som mannen ikke tar hensyn til fordi det er umulig å egentlig ta hensyn til alt, og det kan jo være at TS planlegger ut fra hele familens behov mens mannen kun ser seg og sitt, men jeg fikk også en følelse av at det egentlig dreier seg om andre ting, som manglende omtanke og dialog kanskje?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...