Gå til innhold

Stresset

Wildrose

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg igjen min norsk stil( vid.skole) Fikk skryt av norsklæreren. Problemet er rett og slett nynorsken min. Hun ville ikke dele karakteren min fordi det sa så lite om innholdet. Hun delte karakteren min slik: På innholdet: 5-6 i karakter og på språket: nynorsken tilsvarte den 2-1! Det er jo helt forferdelig. Jeg er super stresset, skal nemlig ha nynorsk stil( heldagsprøve) i morgen. Noen som har forslag til hvordan jeg kan forbedre meg til i morgen? Er vel litt sent kansje...?( gjett om jeg skal ha med nynorsk ordliste!)Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Snart medlem*

Du må bare lære deg til å slå opp så ofte som mulig - aller helst hver gang du ikke er sikker på ordet! Les også krumelurene som står bak selve ordet - det forteller deg noe om hvordan ordet bøyes, og hvis du bare lærer deg de grunnleggende reglene (verbbøyning og substantivbøyning), så kommer du hvertfall litt lenger opp på karaktertreet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt den tiden da eg gikk på videregående, og slet med omtrent samme problem som deg. Det som hjalp kjempemye for meg var å lese tekster/bøker på nynorsk, da fikk eg det inn på en helt annen og naturlig måte enn å sitte å pugge gramtikken som utrolig nok nesten alltid ble feil før eg begynte å få litt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan av nynorsk utenom eg og ikkje er at hunkjønn flertall slutter på -ene og hankjønn flertall slutter på -ane. Dette har jeg kommet langt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...