Gå til innhold

Synes livet er tungt når man blir eldre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg 40 årene og har hatt et veldig turbulent liv... Men har klart meg gjennom nav og til å endelig bli selvstendig med fast stilling i kommunen,en mann og barn. 

Men jeg gjorde mye feil som "ung", og sliter med gjeld fra studielån og jeg har slitt hele 20 årene med psysisk belastning, fikk påført ptsd og panikkangst, har brukt veldig mange år på å bli "frisk". Men nå slår alt tilbake på meg, gjeld fra Statens innkrevingssentral, jeg blir så deprimert igjen. 

Anonymkode: 9a461...faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei i natten💜

Så trist at du sliter. Av det jeg leser så har du jo fått til masse bra❤som du bør være stolt av. Til tross for psykiske belastninger. 

Jeg anbefaler at du ringer SI og prater med noen der. -Og spør om hvordan mulighetene dine er for å gjøre en avtale f.eks å dele opp beløpet og betale inn litt og litt. Det lar seg gjøre☺️

Og det er bare å gjøre det/hoppe i det, (selv om det kan være skummelt),  folk i andre enden vil forstå om man ringer å forklarer situasjonen. Bedre å ringe å gjøre et forsøk enn å bare la det ligge som en tung bør på dine skuldre. Ofte kan det være at en slik "mestring" fører til at du får det bedre/føler deg bedre💜

Lys og kjærlighet sendes til deg. Klem🧡💫👋🤗

Anonymkode: 55a47...58a

Skrevet

Jeg har også gjort mye feil, og mye har gått galt i livet. Blant annet kunne jeg arvet mange millioner, og endte med å arve en halv million. Når man er ufør og har laveste sats så betyr det noe for livet videre. Jeg er enearving også, så det var ingen krangel som resulterte i dette, kun dårlige valg av min mor og meg når det gjaldt en svært verdifull eiendom, som var der jeg vokste opp. 
Jeg har snart ikke tenner i igjen, og må trekke alt og få gebiss snart.
Jeg ble mobbet på skolen, og fikk angst tidlig pga dette, og så ble jeg kronisk syk. Det resulterte i at jeg aldri fikk noen utdanning, og ikke fikk jeg jobbet noe særlig før det sa stopp heller, så derfor minstesats.
Jeg er rundt 50, men jeg vet ikke om det plager meg å bli eldre. Jeg vil helst sjekke ut herfra snart, er lei av dette tullet.

Hvis du har fast jobb og mennesker som støtter deg, så ordner den gjelda seg. Det er noe dritt, men de fleste har noe dritt i livet. Og om de ikke har det nå, så får de det før eller senere. Det er liksom livet.

Anonymkode: 12366...56f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også brukt massevis av penger på grunn av sykdom. Men penger kommer og går det er ikke noe å dvele om det. Du må bare se framover. Jeg er i hvert fall glad for at jeg ikke har gjort så mange permanente ting med livet mitt som jeg ser andre rundt meg har gjort., Det betyr at jeg har mye frihet og mye muligheter til å skape det livet jeg ønsker, og jeg er også ute av NAV nå!  Jeg tenker at jeg henger ganske langt etter alle andre, men jeg har derimot stort forbedringspotensial! Og det har jo du også. Vær stolt av hva du har oppnådd! 

Anonymkode: 10bcc...670

Skrevet

Hei TS

Trist at du sliter med forskjellig, og har både økonomiske og helse utfordringer. Min mormor sa alltid at så lenge du har god helse, ja da er du rik. Mye sant i dette da alt er lettere og takle om helsen er god. Når det gjelder gjeld er det ikke så mye å gjøre annet enn å ordne opp, få en betalingsavtale og følge denne. Når det gjelder helse/psykiske plager er det mye man kan gjøre om du får riktig hjelp. Viktigste er at du forhindrer at dette får vokse seg så stort at det «ødelegger» det du har i dag, tenker forhold. Går ut i fra at du har en god mann som er der for/med deg og støtter deg. 

Er ingen skam å be om psykisk hjelp, si som det er at du trenger bistand for å takle dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 19.14):

Jeg nærmer meg 40 årene og har hatt et veldig turbulent liv... Men har klart meg gjennom nav og til å endelig bli selvstendig med fast stilling i kommunen,en mann og barn. 

Men jeg gjorde mye feil som "ung", og sliter med gjeld fra studielån og jeg har slitt hele 20 årene med psysisk belastning, fikk påført ptsd og panikkangst, har brukt veldig mange år på å bli "frisk". Men nå slår alt tilbake på meg, gjeld fra Statens innkrevingssentral, jeg blir så deprimert igjen. 

Anonymkode: 9a461...faf

❤️ Så trist å se at du har fått det slik. Med dine diagnoser er nok ting også ekstra krevende. Har selv en diagnose som har gjort at jeg har hatt litt ekstra utfordringer i livet, men jeg kjenner mange som har det verre. 

Jeg synes egentlig måten staten driver dette her på er veldig dårlig. Det virker som de vil at folk skal ha masse gjeld slik at de kan tjene på det. Vanlige folk er bare maur som skal løpe på gulvet for minst mulig. Synes mye er alt for dyrt, så dyrt at det nesten virker useriøst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...