AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hva tenker dere om å amme andres barn? er selv gravid i uke 20 og har gjennomsiktig væske i puppene, er det noe næring i dette hvis jeg eventuelt skulle amme et annet barn nå får å gi mor litt avlastning? Anonymkode: decd4...733
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Jeg har ammet mange andre barn enn mine egne i ulike settinger opp igjennom. Det har vært som barnevakt, for å sjekke sugetak som ammehjelper, eller for å hjelpe noen som slet med melkeproduksjonen midlertidig. Jeg ammet niesen min når moren ble innlagt på sykehus i 3 døgn og baby nektet flaske. Mine egne barn har blitt ammet av minst 3 ulike kvinner. Det er en praktisk og fin ting å kunne bytte tjenester på den måten, og en helt normal måte å gjøre ting på i andre kulturer. Men. Råmelken du produserer nå er ikke egnet til å fore babyer med, så det har ikke noen hensikt å amme andres babyer før du får vanlig melk noen dager etter fødsel. Så isåfall vil du kun fungere som smokk med smakstilsetning. Hvis babyen er over den alderen der de trenger mat hele tiden er det ingen ting i veien for å agere smokk som barnevakt hvis mor synes dette er greit, en pupp er bedre for baby enn en plastdings uansett. I noen kulturer vil bestemødre tørramme eller relaktere (starte å produsere melk igjen etter mange år uten amming) for å lettere avlaste døtre og svigerdøtre med spedbarn. Anonymkode: f489d...422 1 11 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ammet mange andre barn enn mine egne i ulike settinger opp igjennom. Det har vært som barnevakt, for å sjekke sugetak som ammehjelper, eller for å hjelpe noen som slet med melkeproduksjonen midlertidig. Jeg ammet niesen min når moren ble innlagt på sykehus i 3 døgn og baby nektet flaske. Mine egne barn har blitt ammet av minst 3 ulike kvinner. Det er en praktisk og fin ting å kunne bytte tjenester på den måten, og en helt normal måte å gjøre ting på i andre kulturer. Men. Råmelken du produserer nå er ikke egnet til å fore babyer med, så det har ikke noen hensikt å amme andres babyer før du får vanlig melk noen dager etter fødsel. Så isåfall vil du kun fungere som smokk med smakstilsetning. Hvis babyen er over den alderen der de trenger mat hele tiden er det ingen ting i veien for å agere smokk som barnevakt hvis mor synes dette er greit, en pupp er bedre for baby enn en plastdings uansett. I noen kulturer vil bestemødre tørramme eller relaktere (starte å produsere melk igjen etter mange år uten amming) for å lettere avlaste døtre og svigerdøtre med spedbarn. Anonymkode: f489d...422 Barnet er ca 4-5 måneder Anonymkode: decd4...733
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis babyen er over den alderen der de trenger mat hele tiden er det ingen ting i veien for å agere smokk som barnevakt hvis mor synes dette er greit, en pupp er bedre for baby enn en plastdings uansett. Nei, altså vet du hva. Dette må være noe av det sykeste jeg har lest på lang tid. Anonymkode: a747f...2c3 15
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet er ca 4-5 måneder Anonymkode: decd4...733 Det varierer fra barn til barn når de er ferdig med "vil ha pupp 24/7"-fasen, men jevnt over er de istand til å klare seg uten ubegrenset tilgang rundt 5-6 mnd. Hvis det er snakk om at du skal passe baby en times tid mens mor er hos frisøren, så er nok det å tilby brystet hvis baby blir urolig helt greit. Det varierer som sagt og det er vanskelig å rådgi uten så masse info. Anonymkode: f489d...422 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Hadde ikke likt at andre kvinner tok seg til rette med mitt barn slik… å jeg hadde sagt nei om noen spurte om de skulle amme mitt barn. Anonymkode: 213fc...cce 15 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke likt at andre kvinner tok seg til rette med mitt barn slik… å jeg hadde sagt nei om noen spurte om de skulle amme mitt barn. Anonymkode: 213fc...cce Og det bestemmer du selvfølgelig helt selv. Jeg er glad for at min omgangskrets synes kryssamming er flott. Anonymkode: f489d...422 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ammet mange andre barn enn mine egne i ulike settinger opp igjennom. Det har vært som barnevakt, for å sjekke sugetak som ammehjelper, eller for å hjelpe noen som slet med melkeproduksjonen midlertidig. Jeg ammet niesen min når moren ble innlagt på sykehus i 3 døgn og baby nektet flaske. Mine egne barn har blitt ammet av minst 3 ulike kvinner. Det er en praktisk og fin ting å kunne bytte tjenester på den måten, og en helt normal måte å gjøre ting på i andre kulturer. Men. Råmelken du produserer nå er ikke egnet til å fore babyer med, så det har ikke noen hensikt å amme andres babyer før du får vanlig melk noen dager etter fødsel. Så isåfall vil du kun fungere som smokk med smakstilsetning. Hvis babyen er over den alderen der de trenger mat hele tiden er det ingen ting i veien for å agere smokk som barnevakt hvis mor synes dette er greit, en pupp er bedre for baby enn en plastdings uansett. I noen kulturer vil bestemødre tørramme eller relaktere (starte å produsere melk igjen etter mange år uten amming) for å lettere avlaste døtre og svigerdøtre med spedbarn. Anonymkode: f489d...422 Så fint og informativt skrevet 😊 Jeg personlig hadde ikke klart at noen andre ammet mitt barn, tror jeg, men hadde gladelig takket ja til utpumpet morsmelk (takket ja til det på sykehuset også, da lille kom litt før og strevde) Anonymkode: f39b7...832 2 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så fint og informativt skrevet 😊 Jeg personlig hadde ikke klart at noen andre ammet mitt barn, tror jeg, men hadde gladelig takket ja til utpumpet morsmelk (takket ja til det på sykehuset også, da lille kom litt før og strevde) Anonymkode: f39b7...832 Men da er jo melken og melkedonor sjekket for sykdommer. Anonymkode: 780e7...8f2 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da er jo melken og melkedonor sjekket for sykdommer. Anonymkode: 780e7...8f2 Dette er jo et valg man tar da. Jeg personlig donerte melk til melkebanken i flere år, så var sjekket. Jeg kjenner jo personlig alle jeg har byttet bryst med, både ene og andre veien, og har valgt å stole på dem. Det er mye som er langt mer risikabelt enn å dele morsmelk i min verden. Jeg vet også så mye om amming og morsmelk at jeg vet hvor min grense går, og ville personlig heller hatt donormelk enn mme nesten uansett kilde. For min del er det kun enkelte rusmidler og legemidler som kvalifiserer donormelk til å være "verre" enn mme. Jeg synes folk må få ta sine egne valg rundt dette på lik linje med så mye annet, som samsoving/ikke, kosthold til barna, valg av skole, oppdragelse og religion. Innenfor visse grenser selvsagt, men det er mange veier til Rom og ulike ting som fungerer for ulike familier. Vi lever i en kultur der pupper er ekstremt seksualisert, men i mesteparten av verden har de (heldigvis) et helt annet forhold til pupper og amming og som jeg har forklart over er kryssamming helt normalt og sett på som en positiv ting der. Anonymkode: f489d...422 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har ammet mange andre barn enn mine egne i ulike settinger opp igjennom. Det har vært som barnevakt, for å sjekke sugetak som ammehjelper, eller for å hjelpe noen som slet med melkeproduksjonen midlertidig. Jeg ammet niesen min når moren ble innlagt på sykehus i 3 døgn og baby nektet flaske. Mine egne barn har blitt ammet av minst 3 ulike kvinner. Det er en praktisk og fin ting å kunne bytte tjenester på den måten, og en helt normal måte å gjøre ting på i andre kulturer. Men. Råmelken du produserer nå er ikke egnet til å fore babyer med, så det har ikke noen hensikt å amme andres babyer før du får vanlig melk noen dager etter fødsel. Så isåfall vil du kun fungere som smokk med smakstilsetning. Hvis babyen er over den alderen der de trenger mat hele tiden er det ingen ting i veien for å agere smokk som barnevakt hvis mor synes dette er greit, en pupp er bedre for baby enn en plastdings uansett. I noen kulturer vil bestemødre tørramme eller relaktere (starte å produsere melk igjen etter mange år uten amming) for å lettere avlaste døtre og svigerdøtre med spedbarn. Anonymkode: f489d...422 Hvordan føles det rent fysisk å amme andre sine barn? Har de et annet tak eller en annen type drag i puppen? Er det vondt? Har barna selv fått vite at de er blitt ammet av andre? Jeg og en venninne vurderte å bytte baby en gang da vi skulle amme, men vi droppet det. Anonymkode: 518a0...3d2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan føles det rent fysisk å amme andre sine barn? Har de et annet tak eller en annen type drag i puppen? Er det vondt? Har barna selv fått vite at de er blitt ammet av andre? Jeg og en venninne vurderte å bytte baby en gang da vi skulle amme, men vi droppet det. Anonymkode: 518a0...3d2 Sugetaket vil variere litt, men de fleste babyer kjenner like ut. Det er annerledes å amme en baby med godt sugetak og en baby med stramt tungebåndet feks. Det er også en helt annen følelse å amme en 3 mnd gammel baby når man selv ammer en 3-åring, for en baby har mye kraftigere sugetak. Det kan gjøre vondt hvis tungebåndet er stramt, fordi Sugetaket blir dårlig. Egentlig skal veldig mye av areola inn i munnen så tuppen av brystvorten havner helt bak i halsen til baby. Jeg vet ikke om alle barna vet det, det er ikke en kuriositet i min omgangskrets, så det blir ikke "noe å fortelle" liksom. Mine barn vet det, men vi snakker nok ganske mye mer om amming enn de fleste og yngste dier fortsatt (hun er 5). De elsker å høre om amming, akkurat som de elsker å høre om når jeg og mannen giftet oss eller hvordan fødselen dems var osv. Anonymkode: f489d...422 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 Jeg ammet et annet barn for å øke egen produksjon. Dette hadde faktisk effekt. Jeg gjorde dette da jeg satt barnevakt for barnet, barnets foreldre ble ikke sort eller informert etterpå. Anonymkode: 90872...75a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ammet et annet barn for å øke egen produksjon. Dette hadde faktisk effekt. Jeg gjorde dette da jeg satt barnevakt for barnet, barnets foreldre ble ikke sort eller informert etterpå. Anonymkode: 90872...75a Jeg er veldig positiv til å bruke et sugesterkt barn til å øke melkeproduksjonen, men jeg er ikke enig i at dette er noe man bør gjøre uten samtykke fra barnets foreldre. Det er mange kvinner i dette landet som gjerne låner bort sine superdiere til andre som trenger hjelp, men det er viktig at alle involverte er enige i dette. Jeg skjønner at du trengte hjelpen, men synes du burde spurt først. Folk er ulike og ikke alle er komfortable. Vi kan jobbe mot mer opplysning i samfunnet om fordelene med kryssamming (og amming) generelt, men alle bør få ta sine egne valg for seg og sitt barn ang amming. Anonymkode: f489d...422 15 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sugetaket vil variere litt, men de fleste babyer kjenner like ut. Det er annerledes å amme en baby med godt sugetak og en baby med stramt tungebåndet feks. Det er også en helt annen følelse å amme en 3 mnd gammel baby når man selv ammer en 3-åring, for en baby har mye kraftigere sugetak. Det kan gjøre vondt hvis tungebåndet er stramt, fordi Sugetaket blir dårlig. Egentlig skal veldig mye av areola inn i munnen så tuppen av brystvorten havner helt bak i halsen til baby. Jeg vet ikke om alle barna vet det, det er ikke en kuriositet i min omgangskrets, så det blir ikke "noe å fortelle" liksom. Mine barn vet det, men vi snakker nok ganske mye mer om amming enn de fleste og yngste dier fortsatt (hun er 5). De elsker å høre om amming, akkurat som de elsker å høre om når jeg og mannen giftet oss eller hvordan fødselen dems var osv. Anonymkode: f489d...422 Får vennene til 5 åringen sutte litt på puppen om de har glemt smokken sin hjemme? Hvor går grensen, har du en alder eller kan en ungdomsskoleelev få trøste seg litt ved brystet? Anonymkode: a747f...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får vennene til 5 åringen sutte litt på puppen om de har glemt smokken sin hjemme? Hvor går grensen, har du en alder eller kan en ungdomsskoleelev få trøste seg litt ved brystet? Anonymkode: a747f...2c3 Så fordomsfullt skrevet, og din lave toleranse for at andre har andre oppfatninger og verdier enn deg lyser igjennom. Synd dette var stygt og unødvendig skrevet og det tror jeg du vet selv også. Anonymkode: cfb28...6ca 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Får vennene til 5 åringen sutte litt på puppen om de har glemt smokken sin hjemme? Hvor går grensen, har du en alder eller kan en ungdomsskoleelev få trøste seg litt ved brystet? Anonymkode: a747f...2c3 Jeg blir alltid litt oppgitt av fordommer som dine, fordi det lyser kunnskapsløshet og manglende evne til å være nysgjerrig og åpen for andre perspektiver. Men jeg velger å svare deg allikevel for kanskje noen andre som er mer åpne kan lære noe av mine svar. Naturlig ammesluttalder for menneskebarn ligger et sted mellom 2,5 og 7 år, med et verdensgjennomsnitt på 4,5 år. Selvavvenning der kultur ikke dikterer at mor stopper ammingen prematurt, samfaller med fysiske milepæler som felling av melketenner. (Dette er hvorfor de heter melketenner.) Da mister barnet sin fysiske evne til å die. Det er veldig skjeldent at barn over 2-3-års alder er interessert i andre enn mamma sin pupp, sannsynligvis fordi de ikke trenger melken på samme måte som en baby. Jeg velger å amme til mine barn slutter selv, og kjenner mange som tar dette valget. Disse barna har sluttet et sted mellom 3 og 7 års alder i min krets. Det er med andre ord lite amming utover første året på barneskolen. Jeg ammer som sagt kun barn der foreldrene har samtykket og der det er god grunn, jeg går ikke rundt å tilbyr pupp til hvem som helst. Det eldste barnet jeg har ammet som ikke er mitt var 2 år. Anonymkode: f489d...422 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg blir alltid litt oppgitt av fordommer som dine, fordi det lyser kunnskapsløshet og manglende evne til å være nysgjerrig og åpen for andre perspektiver. Men jeg velger å svare deg allikevel for kanskje noen andre som er mer åpne kan lære noe av mine svar. Naturlig ammesluttalder for menneskebarn ligger et sted mellom 2,5 og 7 år, med et verdensgjennomsnitt på 4,5 år. Selvavvenning der kultur ikke dikterer at mor stopper ammingen prematurt, samfaller med fysiske milepæler som felling av melketenner. (Dette er hvorfor de heter melketenner.) Da mister barnet sin fysiske evne til å die. Det er veldig skjeldent at barn over 2-3-års alder er interessert i andre enn mamma sin pupp, sannsynligvis fordi de ikke trenger melken på samme måte som en baby. Jeg velger å amme til mine barn slutter selv, og kjenner mange som tar dette valget. Disse barna har sluttet et sted mellom 3 og 7 års alder i min krets. Det er med andre ord lite amming utover første året på barneskolen. Jeg ammer som sagt kun barn der foreldrene har samtykket og der det er god grunn, jeg går ikke rundt å tilbyr pupp til hvem som helst. Det eldste barnet jeg har ammet som ikke er mitt var 2 år. Anonymkode: f489d...422 Jeg snakker ikke om amming, men å bruke puppen som "smokk". Det er på grensen til sykelig, og derfor spør jeg deg hvor grensen går. Anonymkode: a747f...2c3 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg blir alltid litt oppgitt av fordommer som dine, fordi det lyser kunnskapsløshet og manglende evne til å være nysgjerrig og åpen for andre perspektiver. Men jeg velger å svare deg allikevel for kanskje noen andre som er mer åpne kan lære noe av mine svar. Naturlig ammesluttalder for menneskebarn ligger et sted mellom 2,5 og 7 år, med et verdensgjennomsnitt på 4,5 år. Selvavvenning der kultur ikke dikterer at mor stopper ammingen prematurt, samfaller med fysiske milepæler som felling av melketenner. (Dette er hvorfor de heter melketenner.) Da mister barnet sin fysiske evne til å die. Det er veldig skjeldent at barn over 2-3-års alder er interessert i andre enn mamma sin pupp, sannsynligvis fordi de ikke trenger melken på samme måte som en baby. Jeg velger å amme til mine barn slutter selv, og kjenner mange som tar dette valget. Disse barna har sluttet et sted mellom 3 og 7 års alder i min krets. Det er med andre ord lite amming utover første året på barneskolen. Jeg ammer som sagt kun barn der foreldrene har samtykket og der det er god grunn, jeg går ikke rundt å tilbyr pupp til hvem som helst. Det eldste barnet jeg har ammet som ikke er mitt var 2 år. Anonymkode: f489d...422 Jeg har lest tidligere det som du skriver om naturlig ammeslutt mellom 2,5 og 7 år. Jeg har ammet tre barn. Yngste er 12 mnd. og har nesten sluttet. Den siste uken har jeg ammet henne 2-3 ganger tilsammen. Regner med at produksjonen snart slutter helt opp. De to andre sluttet da de var henholdsvis 11 og 10 mnd. Jeg ville gjerne ammet de lenger, men barna ville ikke fortsette. Kanskje på grunn av lite melk? Kanskje på grunn av treig utdrivning? I tillegg har de ikke hatt ro til å die når det er så mye annet spennende både å se og gjøre på. Hva tenker du om det når naturlig ammeslutt er mye senere? Anonymkode: 518a0...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 Jeg har ammet nevøen min som var på alder med min egen. Det var nødløsning da min søster ble syk og han måtte være hos oss noen dager. Nektet plent å ta flaske, så da bestemte søsteren min og jeg i fellesskap at jeg bare kunne prøve pupp. Jeg trodde det ville bli rart, men det gikk helt fint. I gamle dager var det vanlig blant pengefolk/ aristokratiet å ha amme. Anonymkode: ca165...1d8 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå