Gå til innhold

Nye klær til skolestart - hvor vanlig er dette nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var liten fikk vi dette, men da fikk vi ikke i nærheten så mye klær ellers som gjerne barn har i dag.. Hvis man har stram økonomi så trengs gjerne noe som ikke er utvasket eller hvis barnet har vokst og uansett trenger tøy

De siste dagene har jeg solgt mye til skolestart, såkalt skoleklær... Men de fleste barna møter opp i tøy som det kule og fine nok etter min mening.. samme tanke har jeg hatt i flere år

Mitt barn starter på u.skolen nå og jeg har aldri gått å handlet tøy til skolestart. Vi har tatt noe i skapet, gjerne tøy som vi bruker i selskap slik at det er litt finsligere enn ellers. Samme med 17.mai, når bunad ikke lenger er i bruk. Yttertøy og sko bruker vi hele året så tilfeldig om tøyet er nytt eller brukt når skolen starter.

Det var en dame innom så uffet seg over dette med skoletøy... Hun hadde 3 barn og syntes det var for dyrt når alle skulle ha klær, yttertøy og sko på en gang.. ikke vet jeg om alt var for smått til alle 3, men hvor vanlig er dette nå? For dyrt er det når man kjøper nytt fra topp til tå og innerst til ytterst

Er nye klær til skole bare noe man har innprintet og kjøper for synst skyld? Tenker da på de som føler de MÅ kjøpe, at det blir veldig unødvendig hvis barna ikke MÅ ha nytt 🤷

Anonymkode: 74adf...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag kjøpes det jevnt klær til barna. Blir tåpelig å gi noen som har mer enn nok noe nytt bare fordi det er første skoledag. Venter til det trengs, til jeg ser noe spesielt eller de har spesifikke ønsker. 

Dette er en skikk  fra dengang barn virkelig hadde lite.

Anonymkode: c4d0b...300

• Liker 4
Skrevet

Vi kjøper alltid noe nytt til skolestart

Anonymkode: 4f873...87c

• Liker 6
Skrevet

Mine har aldri fått nye klar til skolestart. Det er vel en etterlevning fra den gang barna fikk nye klær én gang i året.

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper ikke nytt til skolestart. Har sjekket at de har penal, sko, høstjakker, støvler osv. Noen år må jeg kjøpe inn litt, men i år trenger de ikke noe. 

Anonymkode: 332c9...005

• Liker 1
Skrevet

Mine får nye klær til første skoledag i første klasse, men ikke de andre årene de går på skole 🙂

• Liker 5
Skrevet

Alltid litt nye klær og gjerne sko også til skolestart. 

Anonymkode: 743dc...83d

• Liker 1
Skrevet

Mine får alltid noe nytt til skolestart. Men de får ikke alt nytt. I år fikk den ene nye sko og ny jakke (trengte begge deler), de to andre fikk nye bukser og alle 3 fikk nye t-skjorter. 
Og så går vi på cafe etterpå og til sist handler litt skolesaker (blyanter, tusjer etc). Dette gjør vi hvert år😊 

Har 2 på 13 og en på 9 år 

Anonymkode: 80824...2fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min fikk en ny t-skjorte til skolestart nå. Joggeskoene var fint brukbare, vasket bare litt over de og shorts hadde han :) 

Anonymkode: 6c32b...cdf

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke fått noe nye klær..fikk ny ransel i år. Tror han fikk noe nytt når han begynte i 1 klasse..men utenom det har han gått med det vi har. Og om det er "nytt" så er det ikke for skolestart..da er det heller at han har vokst ut av diverse klær

Anonymkode: f08c3...821

Skrevet

Min vokser stort sett så mye ila sommeren at vi i hvert fall må kjøpe nye bukser og sko hver høst. 

Anonymkode: c3661...e46

• Nyttig 1
Skrevet

Her har jeg alltid kjøpt inn fem nye sett med klær til alle ungene, før skolestart. 

Da har de et nytt sett hver dag den første skoleuka. Det er så moro å kunne fjonge de litt opp den ene uka. 

Ellers blir det jo litt klær nå og da. Det er jo så mye fint å kjøpe, og ungene liker å være fine i klærne. 

Anonymkode: 60f2d...65b

Skrevet

Kjøpte nytt antrekk til de skulle begynne i 1. klasse. Etter det har det ikke vært behov for det. De har mer enn nok klær og får klær gjennom hele året. 

Anonymkode: f0b0f...59d

• Liker 1
Skrevet

Kjøper endel klær de gangene Cubus har 40 % på alt i butikken🙂  Det er vel 2 - 3 ganger i året. Sparer da litt til skolestart.

Anonymkode: 40442...dd2

Skrevet

Kjøper bare det de har behov for. Begynner bli passe lei av at barn og unge må ha nytt hele tiden. Hva lærer vi de når de opplever å hele tiden få nye ting som de faktisk ikke trenger? Jo, at det er kun det de eier som gir de en verdi! 

Anonymkode: 72b50...f92

• Liker 2
Skrevet

Vi har vel kanskje gjort det, men nå har ungene fått så mye klær i det siste at de får bruke noe av det de har liggende. Eldste kjøper uansett selv for lommepengene, så da får hun ta av dem i så fall. Hun er flink til å selge unna på Tise når hun går lei av noe, kjøper også en del der (men det blir ikke spesielt billig når man tar med frakt).

Anonymkode: 334b1...c23

Skrevet

I år er første gang vi har gått på "back to school" shopping. Det er også den første gangen jeg noen sinne har fått datteren min inn i et prøverom 😅 Hun startet i 4 klasse nå. Ellers kjøper jeg klær når det trengs, gjerne i veldig god tid (typ sesongen før det skal tas i bruk) 

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om at nye klær til skolestart er en greie.

Anonymkode: b0499...78a

Skrevet

Vi kjøper alltid nytt antrekk til første skoledag, det er tradisjon hos oss. En på barneskolen og en på ungdomsskolen. De klærne kjøpes gjerne sammen med nytt til sommergarderoben, så ligger skoleklærne i skapet litt sånn staselig og venter til første skoledag. Nye høstsko også. 

Annenhvert år kjøpes ny sekk, nytt påfyll til penal kjøpes også hvert år. Selve penalet byttes etter behov.  

Noen år som i år måtte også litt annet byttes pga de har vokst, det ble dermed også nye gummistøvler til ene barnet, gymsko til begge barna og innesko til yngste. Samt at vi har kjøpt inn vintersko nå- da de skoene de ønsket seg var lettere å få tak i nå. Akkurat det siste har kanskje ikke noe med skolestart å gjøre da, men da er det ihvertfall på plass ☺️

Anonymkode: c5723...929

Skrevet

Jeg elsker å kjøpe ting og tang til guttungen så jeg benytter enhver anledning til å kjøpe noe 😄 Så her har vi alltid nye klær og sko til første dag etter ferien, men jeg har og et lite lager med klær til hanså når jeg trenger noe så går jeg å henter. Shopper hele året både ting han trenger nå og senere,... :PSko pleier han å være med å shoppe men det er jo fordi han går opp en størrelse og to i løpet av sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...