AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hei. Får anfall med hjertebank, ekstrem tørste og blir ofte varm og svett i hendene… Noen som har noen anelse om hva dette kan være?😨 Har tatt blodprøver(normale), og jeg har målt blodsukker under et sånt anfall - da var det normalt på 6 mmol Legen sier at det sikkert er angst. Og jeg er ganske ung, så h*n sier at jeg ikke skal bekymre meg. Men jeg er ikke engstelig før et sånt anfall - de bare kommer helt ut av det blå… Anonymkode: c2c57...3c6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Hvor mye drikker du? Mannen min har vært plaget av angst og OCD i årevis. Eller, vi trodde det var det han led av helt til han kollapset helt og det viste seg at han var dehydrert og hadde ALVORLIGE elektrolyttforstyrrelser. Med en gang han får væske, går angsten og tvangen bort. Og hver gang den kommer tilbake, viser det seg at han er dehydrert og har elektrolyttforstyrrelser igjen. Når følelsene begynner å snike seg på nå, drikker han noen ekstra glass med vann eller aller helst elektrolyttilskudd fra apoteket. Det hjelper. Men når følelsene av angst og tvang slår ned som en bombe og ikke forsvinner med litt ekstra drikke, vet vi at han må inn på sykehuset og få væske intravenøst for da er elektrolyttene totalt feil. Hos ham henger det utrolig tett sammen; det slår aldri feil. Nå er det lenge mellom hver gang det skjer, gjerne månedsvis, og det er ikke snev av noen ting. Og så plutselig, i løpet av kanskje en time eller to, kan han bli sittende på gulvet i et hjørne livredd for alt. Men etter en liter eller to med væske er han som normalt. Anonymkode: c9f38...7d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye drikker du? Mannen min har vært plaget av angst og OCD i årevis. Eller, vi trodde det var det han led av helt til han kollapset helt og det viste seg at han var dehydrert og hadde ALVORLIGE elektrolyttforstyrrelser. Med en gang han får væske, går angsten og tvangen bort. Og hver gang den kommer tilbake, viser det seg at han er dehydrert og har elektrolyttforstyrrelser igjen. Når følelsene begynner å snike seg på nå, drikker han noen ekstra glass med vann eller aller helst elektrolyttilskudd fra apoteket. Det hjelper. Men når følelsene av angst og tvang slår ned som en bombe og ikke forsvinner med litt ekstra drikke, vet vi at han må inn på sykehuset og få væske intravenøst for da er elektrolyttene totalt feil. Hos ham henger det utrolig tett sammen; det slår aldri feil. Nå er det lenge mellom hver gang det skjer, gjerne månedsvis, og det er ikke snev av noen ting. Og så plutselig, i løpet av kanskje en time eller to, kan han bli sittende på gulvet i et hjørne livredd for alt. Men etter en liter eller to med væske er han som normalt. Anonymkode: c9f38...7d7 Når jeg får et anfall med hjertebank, kan jeg drikke flere glass med vann(mellomstore), uten at jeg føler meg noe mindre tørst. Jeg får ingen personlighetsendringer - bare fysiske symptomer. Kjennes ut som at jeg får et angstanfall eller noe, da jeg kan bli svak og svimmel, og får skikkelig hjertebank. Men det er ingenting som trigger det, og jeg er ikke engstelig for noe. Hva er det som gjør at man får elektrolyttforstyrrelser? Henger det sammen med noen sykdommer, eller noe? Anonymkode: c2c57...3c6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 Du må drikke vann med salt /elektrolytter. Vanlig vann vil forsterke ubehaget. Drikker du unormalt mye vann kan det gi slike forstyrrelser. Hvordan virker elektrolytter i kroppen? Elektrolyttene er involvert i mange viktige prosesser i kroppen, blant annet fordøyelsessystemet, nervesystemet samt muskel- og hjertefunksjoner. Og så er de ikke minst viktige for at kroppen kan bevare den rette væskebalansen, ettersom de hjelper til med å binde væsken til cellene i kroppen. https://aktivtrening.com/aktiv-trening/seks-ting-du-bor-vite-om-elektrolytter Anonymkode: 7af9f...60a 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når jeg får et anfall med hjertebank, kan jeg drikke flere glass med vann(mellomstore), uten at jeg føler meg noe mindre tørst. Jeg får ingen personlighetsendringer - bare fysiske symptomer. Kjennes ut som at jeg får et angstanfall eller noe, da jeg kan bli svak og svimmel, og får skikkelig hjertebank. Men det er ingenting som trigger det, og jeg er ikke engstelig for noe. Hva er det som gjør at man får elektrolyttforstyrrelser? Henger det sammen med noen sykdommer, eller noe? Anonymkode: c2c57...3c6 Kanskje du skal begynne å registrere/loggføre når de kommet og hva du gjør/har gjort i forkant? Er det når du står, sitter eller ligger. Har du gjort noe ? Ikke alt er angst. Jeg har POTs -veldig forhøyet/økning av puls ved stillingsendringer uten at blodtrykket er unormalt, så får masse rare symptomer og som kan feiltolkes som «angst» om man bare beskriver symptomene og ikke i hvilken setting de opptre eller at man tar de nødvendige testene. Anonymkode: 96a0a...e24 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må drikke vann med salt /elektrolytter. Vanlig vann vil forsterke ubehaget. Drikker du unormalt mye vann kan det gi slike forstyrrelser. Hvordan virker elektrolytter i kroppen? Elektrolyttene er involvert i mange viktige prosesser i kroppen, blant annet fordøyelsessystemet, nervesystemet samt muskel- og hjertefunksjoner. Og så er de ikke minst viktige for at kroppen kan bevare den rette væskebalansen, ettersom de hjelper til med å binde væsken til cellene i kroppen. https://aktivtrening.com/aktiv-trening/seks-ting-du-bor-vite-om-elektrolytter Anonymkode: 7af9f...60a Tusen takk for tips!☺️ Jeg har følt meg ganske varm de siste månedene da, og svettet mer enn vanlig (svetter vanligvis veldig lite, og har pleid å være skikkelig frysepinn) - så kanskje det kan ha noe med det å gjøre.. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du skal begynne å registrere/loggføre når de kommet og hva du gjør/har gjort i forkant? Er det når du står, sitter eller ligger. Har du gjort noe ? Ikke alt er angst. Jeg har POTs -veldig forhøyet/økning av puls ved stillingsendringer uten at blodtrykket er unormalt, så får masse rare symptomer og som kan feiltolkes som «angst» om man bare beskriver symptomene og ikke i hvilken setting de opptre eller at man tar de nødvendige testene. Anonymkode: 96a0a...e24 Takk! Det skal jeg. Kan ofte bli ganske svimmel når jeg reiser meg, i hvert fall. Har aldri opplevd det så hyppig, som jeg har gjort dette siste året. Føler at anfallene med hjertebank er litt tilfeldig, men skal begynne å loggføre dem. Anonymkode: c2c57...3c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå