Gå til innhold

Samboer med økonomiske problemer har fridd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd her. Jeg har vært sammen med samboeren min i tre år og vi har vært samboere i snart to år. Nå har han fridd, og jeg elsker han over alt og sa ja. Han hadde økonomiske problemer før vi møttes og har en søknad om gjeldsordning inne hos namsmannen. Jeg har orden på økonomien og har spart opp EK til å kjøpe i mange år, men vi leier nå og har bestemt oss for å sette boligkjøp på vent til han er ferdig med gjeldsordning. Hva skjer med økonomien når vi gifter oss? Blir gjelden felles? Håper noen kan hjelpe meg for jeg har aldri vært gift før og kan svært lite om akkurat dette.. 

Anonymkode: c144e...b55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har forresten ingen felles barn, men ønsker oss dette på sikt

Skrevet

Ville sørget for særeie i alle fall, ha alt helt delt. 

Anonymkode: d74ae...988

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ektepakt er et must. 

Anonymkode: fe6e4...3c2

Skrevet

Et annet viktig spørmål er om han har tatt i årsakene til at han fikk enorm gjeld i utgangspunktet.

Anonymkode: 97ebf...a08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer med økonomien når vi gifter oss? Blir gjelden felles? 

Nei. Det er først når ekteskapet opphører, enten ved skilsmisse eller død, at gjelden får betydning, for da kan hver ektefelle trekke gjelden sin fra eiendelene før ektefellenes samlede netto formue som hovedregel deles likt mellom dem. 

Dette står det om i ekteskapslova kapittel 12. 

Lov om ekteskap (ekteskapsloven) - Kapittel 12. Delingen av formuen ved separasjon, skilsmisse m v. - Lovdata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...