AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hvorfor velger dere som ekskluderer å gjøre dette? Hvorfor fryser dere ut enkeltpersoner? Hvorfor isolerer dere personen fra resten? En vennlig påminnelse om å ta vare på de rundt dere, inviter med de som dere ser står utenfor og pass på at alle blir ivaretatt. Det betyr kanskje ikke mye for deg, men det betyr mye for den personen som enten blir ekskludert eller inkludert. Og takk til alle dere inkluderende mennesker som ser andre og tar de imot med åpne armer. Det er godt å se at dere finnes! Anonymkode: b90f6...1ad 5 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Jeg brukte å ekskludere. Det kunne være helt tilfeldige ting, som at personen tok for stor plass, hadde for sterke meninger, ikke passet helt inn eller at jeg personlig følte at personen var en trussel mot min status. Jeg gadd ikke å bruke min tid på personer som ikke ga meg noe, når jeg hadde så mange andre å velge på. Jeg er flink sosialt og har alltid hatt mange venner, og hvis jeg ikke ville ha med noen hadde jeg ingen problemer med å få med de andre på det. Ofte brukte jeg unnskyldningen at "hun passer kanskje med noen som er mer lik meg", "Vi går ikke på barneskolen lenger", "Man kan ikke tvinge noen til å like seg" Heldigvis vokste jeg det av meg. Men det var grunnen den gangen.... Anonymkode: 1a9e8...10b 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Det handler ikke om å ekskludere eller fryse ut. Men å bruke tid på de menneskene man ønsker å bruke tid på, mennesker man har mentalt utbytte av Viktig å bruke tiden sin nyttig i livet, ikke på hvem som helst. Anonymkode: 0a88f...6e6 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det handler ikke om å ekskludere eller fryse ut. Men å bruke tid på de menneskene man ønsker å bruke tid på, mennesker man har mentalt utbytte av Viktig å bruke tiden sin nyttig i livet, ikke på hvem som helst. Anonymkode: 0a88f...6e6 Jo, det handler om å ekskludere og fryse ut når man får beskjed om at avtalen er flyttet rett før slik at man er den eneste som ikke får deltatt, at de andre kollegaene bytter møterom uten å fortelle det til deg slik at du driver og virrer i gangen uten å finne de, invitere alle i en gjeng bortsett fra én osv. DET ER EKSLUDERING OG UTFRYSNING. Skjerp deg. Det er egoistisk og det går utover menneskers mentale helse. Anonymkode: b90f6...1ad 8 1 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, det handler om å ekskludere og fryse ut når man får beskjed om at avtalen er flyttet rett før slik at man er den eneste som ikke får deltatt, at de andre kollegaene bytter møterom uten å fortelle det til deg slik at du driver og virrer i gangen uten å finne de, invitere alle i en gjeng bortsett fra én osv. DET ER EKSLUDERING OG UTFRYSNING. Skjerp deg. Det er egoistisk og det går utover menneskers mentale helse. Anonymkode: b90f6...1ad Vi snakker ikke om å flytte noen avtaler her, les svaret mitt på nytt. Skjerp deg selv, lær deg å les. Anonymkode: 0a88f...6e6 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor velger dere som ekskluderer å gjøre dette? Hvorfor fryser dere ut enkeltpersoner? Hvorfor isolerer dere personen fra resten? En vennlig påminnelse om å ta vare på de rundt dere, inviter med de som dere ser står utenfor og pass på at alle blir ivaretatt. Det betyr kanskje ikke mye for deg, men det betyr mye for den personen som enten blir ekskludert eller inkludert. Og takk til alle dere inkluderende mennesker som ser andre og tar de imot med åpne armer. Det er godt å se at dere finnes! Anonymkode: b90f6...1ad De som mangler sosiale antenner er ekstremt vanskelig å inkludere. Lettere å bare ignorere de. De skjønner ikke at de blir ignorert uansett 🤣 Anonymkode: 1ab7d...2a6 2
norw Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 Kommer an på hvordan personen er, diagnoser, hvorvidt en person har vært med en stund og deretter blitt ekskludert osv. Jeg hadde med et par venner på en fest tidligere i sommer, som egentlig bare jeg var invitert til. Spurte en kompis om han ville være med, og da var det en dame som hørte dette og også ville være med. Tok henne med, men aldri igjen. Altfor hyper og dominerende, og barnslig, som var plagsomt, men det verste var at det var jeg som hadde tatt henne med. De andre var tålmodige, og har ikke sagt noe om at hun ikke får være med igjen, men det skjer bare ikke. Det må være lov å droppe å ta med mennesker som ikke passer inn, og som egentlig ikke kjenner de andre. Er ingen fare med henne uansett, for denne kompisen jeg nevnte og jeg er stadig med henne ut på byen, kommer på fester hos henne osv. 2 1
Laraa Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 Jeg har blitt ekskludert fra utallige fester på ungdomsskolen og videregående og årene etterpå. Av den enkle grunn at jeg ikke drakk alkohol før jeg nærmet meg midten av 20årene. Det er dessverre sånn, (men det mitt inntrykk at det har bedret seg betraktelig de siste årene ) at hvis du er ikke drikker på fest, vil de ikke ha edru folk der til å betrakte adferd og merkelige hendelser man ellers ikke hadde gjort uten alkohol. Det som skjer på festen, blir på festen. Edrufolk er ikke en del av den felles erfaringen 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 Kommer an på hva du mener med ekskludering. Har et par vennskap der vi kjenner hverandre veldig godt og er på bølgelengde, er ikke alltid vi har lyst/overskudd til å inkludere de vi kjenner nestbest og har nestbest kjemi med. Det er forøvrig noe helt annet å flytte jobbmøter uten å si fra og å ville møtes uten en person som kanskje anser seg som en av gjengen. Men takk for den vennlige påminnelsen🏵️💜 Anonymkode: c98cb...62a 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 De gangene jeg har fryst ut, så har jeg også gitt beskjed om hvilke overskridelser de gjør. Også driter de i det og fortsetter som før. Eks en fyr kom innom neg og mannen min nesten hver dag. Kunne komme i 19 tiden ca på kvelden og nektet å gå før kl 01 ca på natt. Midt i uka og vi skulle på jobb dagen etter. Sa jo direkte at han måtte dra. Dessuten så sa han ingenting, bare satt der. Så sa vi at han ikke kunne komme så ofte og ikke være så lenge, pga andre ting vi måtte gjøre. Da kom han kø 22 på kvelden isteden og gikk ikke før 01 på natta, fortsatt nesten hver dag. Ble da enda tydeligere. Og sa fra at desverre så kan du ikke komme hit mer, siden du ikke kan respektere de beskjeder vi gir deg. Og ar du ikke går før 01 på natta, etter å ha gitt deg gjentatte beskjeder om at du må gå, fordi vi skal legge oss. Dagen etter sto han på døra igjen. Så vi måtte gohste han. Låse døra og slutte å hilse osv. Jeg har også ved et par anledninger brått kutta kontakt uten å si nor, til nien som har snakket stygt og usannheter om meg. Og hørt det selv. Jeg stoler aldri på hva andre sier, så konfronterer alltid sånt. Men noen ganger har man hørt det selv, da jeg har vært i nærheten uten at personen fikk det med seg. Da fortjener man ikke så mye mer heller, enn å bli ghostet. Jeg kan av og til gi en sjanse til. Men jeg først brutt på den måten, er det skjelden jeg gir plass på nytt. Sliter med tilitt, og vet av erfaring at det kommer til å skje igjen. Hjelper lite hvor mye trygling det er inne i bildet. De mener det uansett ikke når alt kommer til alt Anonymkode: c295e...56a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 Jeg kan og vil ikke være venner med alle. Jeg har ikke kjemi med alle, jeg omgir meg ikke med folk som behandler meg dårlig og jeg har null kjemi med. Slik er det bare. Anonymkode: 1b7fb...31c 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi snakker ikke om å flytte noen avtaler her, les svaret mitt på nytt. Skjerp deg selv, lær deg å les. Anonymkode: 0a88f...6e6 Ikke svar på noe som tråden ikke spør om. Det er tydelig i trådtittel og HI at det dreier seg om ekskludering. Lær deg å lese selv, og pass på å inkludere folk i stedet for å drite i andre som man ikke bryr seg om. Anonymkode: b90f6...1ad 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #13 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan og vil ikke være venner med alle. Jeg har ikke kjemi med alle, jeg omgir meg ikke med folk som behandler meg dårlig og jeg har null kjemi med. Slik er det bare. Anonymkode: 1b7fb...31c Svar som dette her viser at det er så mange som har noe å lære. Ekskludering og utfrysning er noe annet. Det går innunder mobbing. Det handler ikke om å velge venner etter hvem man har best kjemi med, men det handler om å ta aktive valg for å FRYSE UT og EKSLUDERE enkeltindivider fra en gruppe. Er det benektelse eller er det ren uvitenhet i denne tråden? Dere vet hva ekskludering og utfrysning er, eller burde nå vite det. Eksempel 1: Se på tråden med vennegjengen på 6 stykker der én person har blitt utestengt fra resten av gruppen uten at de i det hele tatt har tatt det opp med henne og de møter hverandre i skjul. Eksempel 2: En kollegagjeng på 8 stk der en kollega er sykmeldt pga alvorlige omstendigheter. Kollegaene velger å levere gave og kort og skrive ALLE navnene utenom EN PERSON. Altså... HALLO? Er det noen her i luken? Det høres ut som den vennlige påminnelsen, som nå er veldig tydelig, er det mange som har godt av. Dette er ikke noe ålreit oppførsel. Anonymkode: b90f6...1ad 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor velger dere som ekskluderer å gjøre dette? Hvorfor fryser dere ut enkeltpersoner? Hvorfor isolerer dere personen fra resten? En vennlig påminnelse om å ta vare på de rundt dere, inviter med de som dere ser står utenfor og pass på at alle blir ivaretatt. Det betyr kanskje ikke mye for deg, men det betyr mye for den personen som enten blir ekskludert eller inkludert. Og takk til alle dere inkluderende mennesker som ser andre og tar de imot med åpne armer. Det er godt å se at dere finnes! Anonymkode: b90f6...1ad Fordi svigermor er en narsissist og fortjener ikke bedre. Derfor. Anonymkode: 8c616...997
Gjest Ghostface Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 Jeg ekskluderer ikke. Jeg har alltid vært den som har blitt ekskludert og vet hvordan det kjennes. Har gitt opp med å være sosial.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 norw skrev (2 minutter siden): Kommer an på hvordan personen er, diagnoser, hvorvidt en person har vært med en stund og deretter blitt ekskludert osv. Jeg hadde med et par venner på en fest tidligere i sommer, som egentlig bare jeg var invitert til. Spurte en kompis om han ville være med, og da var det en dame som hørte dette og også ville være med. Tok henne med, men aldri igjen. Altfor hyper og dominerende, og barnslig, som var plagsomt, men det verste var at det var jeg som hadde tatt henne med. De andre var tålmodige, og har ikke sagt noe om at hun ikke får være med igjen, men det skjer bare ikke. Det må være lov å droppe å ta med mennesker som ikke passer inn, og som egentlig ikke kjenner de andre. Er ingen fare med henne uansett, for denne kompisen jeg nevnte og jeg er stadig med henne ut på byen, kommer på fester hos henne osv. Dette er ikke ekskludering, hun har kun vært med en gang og har ingen forventninger om å være med igjen. Ekskludering er hvis alle på jobben blir invitert i 40-års dagen til Berit. Unntatt Line. Eller hvis jentegjengen fra videregående plutselig slutter å invitere Una på de månedlige møtene i syklubben. Eller hvis kollokviegruppa du er medlem av plutselig endrer møtetid til en tid de vet du ikke kan. Hver gang. Anonymkode: 1a9e8...10b 7
Nusket Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Hvor går egentlig grensen mellom ekskludering og "velger omgangskrets med omhu"? Jeg inkludererer mennesker som gir meg noe. Mennesker som gir meg energi, som jeg trives med, mennesker som gir noe tilbake og ikke bare tar tar tar. Jeg ekskluderer nok aldri bevisst, jeg ville aldri invitert "alle" og utelatt èn person som jeg vet sitter alene - med mindre det var noe veldig spesielt. For jeg syns jeg skal få slippe å omgås med mennesker som utnytter andre, mobber og sladrer, og gir negativ energi. Vi burde nok være mer rause og tolerante for forskjelene hos folk, vi har godt av å omgås mennesker som ikke bare er som oss selv. Men vi må også få slippe å omgås folk som vi regelrett mistrives med, uten at det skal dreie seg om ekskludering av den grunn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 Handler ikke om å fryse ut andre for å være slem, men om å velge hvem man gidder og orker å omgås. Anonymkode: 50a75...736
Polyester Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 Fordi jeg ikke vil bruke tid på de som er verdt å ekskludere? De som krever veldig mye av meg eller hele den sosiale settingen, de som får alt til å handle om seg selv eller som er slitsomme. Kanskje er de skikkelig kjipe også, har bevisst ekskludert en ganske kjip fyr i min sosiale krets flere ganger. Samme med han som er lystløgner og så usikker at han alltid later som han er helt enig med meg og ikke gidder å ha en ordentlig samtale. Det er slitsomt å være med de. 1
Gjest Marte79 Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 (endret) Emnet kunne like godt het: «Hvorfor vil ikke du være min venn?» 😭 Svaret er: du blir ikke likt av alle og du selv er ikke like glad i alle. Sånn er det bare og nettopp det gjør vennskap til noe spesielt. Endret 17. august 2022 av Marte79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå