Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal ha min første svangerskapskontroll neste uke, og da ønsket jordmor at jeg skulle ta blodprøver hos legen min før jeg kom dit, men da jeg ringte til legekontoret så mente de at jeg skulle ha ett skriv fra jordmor der det står hvilke prøver jeg skal ta, og dermed vente til etter jeg hadde vært hos jordmor. Hvordan gjorde dere det? Måtte dere først til jordmor eller lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tok legen blodprøver først,  MEN det er mye de ikke tok med som jordmor i ettertid ba om,  og som jeg endte med å ta hos jordmor.  Så det kan være greit å vente. 

Anonymkode: ab20f...51d

Skrevet

Tok blodprøven hos jordmor 😊 men kanskje ikke alle helsestasjoner som gjør det?

Anonymkode: a9590...bcb

Skrevet

På min helsestasjon tar de ikke blodprøver. Og måtte til legen først. Legen vet jo (skal vite!) hvilke blodprøver som skal tas. Det er ikke alle som er hos jordmor i det hele tatt, man skal kunne ta alle svangerskapsoppfølginger hos fastlegen sin. 

Anonymkode: 1d03e...207

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor må man ha første svangerskapskontroll hos fastlege og bl a ta blodprøver før man har time hos jordmor.

Her måler jordmor kun blodprosent og sjekker urin. Alt annet må tas hos fastlege.

Dette varierer nok fra kommune til kommune. Så du bør kanskje høre med jordmor igjen ang skjemaet legekontoret mener du bør ta med.

Anonymkode: 3eb78...788

Skrevet

Må også ha første kontroll hos lege her. Resten av svangerskapet kan følges opp av jordmor, hvis alt er bra. 

Men hvilke blodprøver som skal tas står både på helsekort for gravide, samt i den nasjonale veilederen for svangerskapsomsorg. Dette vet legen, men kan ikke sekretæren?

Anonymkode: 8c594...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...