Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Mine kolleger og jeg kjørte sammen til seminar her forleden. Selv er jeg vandt til å kjøre alene og styre alt selv. Må nevne at jeg har kjørt totalt skadefritt i 15 år og regner meg selv for å være en sikker sjåfør. Jeg ble veldig overrasket da vi kjørte...vi hadde ikke mer enn startet da en roper ut "pass opp" (bil fra høyre....): som om jeg ikke visste det (!) I tillegg kom det noen kommentarer a'la "pass opp!" og "Pass bilen der"... Er det mulig?!!! Jeg ble utrolig irritert og overrasket over at voksne mennesker, alle med førerkort, er i stand til en slik oppførsel. Jeg viste selvfølgelig ikke denne irritasjonen men telte rolig inne i meg. Har andre liknende erfaringer?
Arkana Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Ja, jeg skjønner at det er irriterende. Har ikke opplevd dette selv, men må innrømme at det hender jeg påpeker at samboeren min kjører litt for fort de gangene han gjør det. Bortsett fra det legger jeg meg ikke opp i hvordan han kjører. Han har kjørt skadefritt helt siden han fikk lappen for 17 år siden, så jeg regner med han vet hva han gjør. Han har faktisk sagt at han er så glad for at jeg ikke blander meg inn i kjøringen hans. De få gangene moren hans sitter på med oss har hun kommentert kjøringen hans en del, så jeg skjønner at han setter pris på at jeg lar han være i fred. Jeg synes godt du kan si ifra at det er plagsomt at de skal kommentere alt, og i enkelte situasjoner kan det jo være direkte farlig. Man kan jo bli både skremt og satt ut om noen plutselig roper "pass på" eller noe lignende, det kan skape farlige situasjoner.
Gjest happyending Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Jeg kommenterer sjeldent, men jeg har ei venninne som er rett og slett livsfarlig bak rattet.. Jeg er livredd når jeg sitter på med henne.. Hun kan ikke vikepliktregler for fem øre, vet ikke hva fartsgrenser er osv.. Hun feks bare vrenger over i andre fila når hun skal kjøre bil, uten å se seg for.. Og hun kjører laaangt under fartsgrensene i venstrefila uten noen grunn til å kjøre i den fila i det hele tatt.. Og så blir HUN sur når folk ikke kjører slik det passer henne, selvom hun faktisk nettopp har brutt en kjøreregel.. Feks så skulle hun skifte fil ei gang.. Først blinker hun og hun ser at det ligger en bil tett opptil baken hennes.. Når bilen til venstre for henne ikke sakker farten og heller speeder fordi den bilen ser at hun ligger 10km/t under fartsgrensen, så blir hun sur og bare vrenger over.. Det var bare heldig at hun ikke fikk en bil i bagasjerommet.. Og så durer hun bortover i 10km/t UNDER fartsgrensa.. Det var veldig traffikert akkurat da, og når bilen hun vrengte seg foran endelig får mulighet til å kjøre forbi henne ( i høyrefila) så blir hun så stresset at hun glemmer å kikke på veien og nesten kjører i autovernet.. Er det rart jeg blir redd og kommenterer? Og om ikke det er nok, så har hun problemer med å kjøre jevnt i veien, så hun ligger faktisk og vingler med bilen på motorvei.. Jeg sier ikke at du er sånn, men innimellom er det faktisk nødvendig å kommentere, uansett hvor irriterende det måtte være..
Gjest Verdensmester Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Jeg (som 99% av alle de andre med førerkort) regner meg som en sikrere sjåfør enn gjennomsnittet. Dermed så krasjer jeg ikke fordi jeg har kjørt skadefritt i 10 år. At jeg har kjørt skadefritt så lenge betyr at det er større sannsynlighet for at jeg kommer til å krasje de neste 10 årene enn hvis jeg ikke hadde kjørt skadefritt. Men sånn tenker ikke jeg. Jeg er verdensmester. Ingen skal få komme her og kommentere kjøringen min!
Gjest Kjørelærer Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Hvis noen som sitter på i bilen kommenterer kjøringen, så betyr det at de ikke er trygge i bilen. Da bør du ta det som et tegn på at du bør kjøre annerledes. F.eks holde større avstand, bremse før, sjekke speilene oftere, bruke blinklyset mer, holde bedre flyt, tilpasse farten bedre osv. Det er alt for mange verdensmestere som har lagt seg til dårlige vaner over tid som man ikke merker. Det samme gjelder for de som vanligvis sitter på, de venner seg til uvanene dine. Derfor ville jeg virkelig tatt det som et hint om noen som vanligvis ikke pleier å sitte på med deg kommenterer kjøringen din! Kanskje en time hos kjørelærer for litt konstruktiv tilbakemelding kan hjelpe deg?
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Merkelig...alt det dere nevner her (holde fartsgrensen, se i speilet, holde god avstand, osv.) gjorde jeg. Jeg tror da på ingen måte at jeg er verdensmester. Jeg nevnte at jeg har kjørt skadefritt så lenge som en pekepinn på at jeg er en ok sjåfør, ikke for å understreke at jeg er verdensmester. Det er i grunnen ikke mitt mål å være en verdensmester i kjøring. Jeg er fornøyd bare jeg holder trafikkreglene og kjører pent og er oppmerksom. Jeg reagerer fortsatt sterkt på at enkelte mennesker må kommentere kjøringen til en annen når det ikke er noen grunn til det. Jeg har erfaringer fra flere andre (familie, venner og andre "tilfeldige" som slapper helt av når jeg kjører. De jeg hadde med sist slappet også av, de pratet og hygget seg men jeg blir litt oppgitt over folk som må komme med kommentarer a'la "se, der kommer det en bil", liksom. Selv er jeg høflig og kommenterer aldri andres bilkjøring. Når jeg sitter på med andre tenkjer jeg på helt andre ting enn om de husker på å se seg om til høyre...jeg regner med at de klarer det selv.
Gjest Milah Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Jeg kommenterer andres kjøring, kun når jeg føler meg utrygg. Noe som sjelden skjer.. Skjønner at det var irriterende det kollegaene dine holdt på med.
Gjest Varg-Menja Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Hvis noen som sitter på i bilen kommenterer kjøringen, så betyr det at de ikke er trygge i bilen. Da bør du ta det som et tegn på at du bør kjøre annerledes. ← Ikke nødvendigvis. Noen mennesker får noia for ingenting når de sitter på i bil, og da bør man drite i dem. Dette vet jeg siden jeg er sånn selv, dersom de ikke er meg som kjører bilen får jeg panikk for ingenting. Samboeren min har heldigvis lært seg å ignorere meg, og han er en svært erfaren og sikker sjåfør, så jeg har ingen grunn til å være sånn. Dersom noen kommer med kommentarer hele tida, og det ikke nytter å snakke til dem kan dere prøve dette: Neste gang de roper "pass opp!" så lat som om du skvetter til, begynn å vingle voldsomt frem og tilbake i veibanen (dersom det er trygt) og rop "hjelp, hjelp!". Når du får "rettet opp bilen" ser du kristisk på passasjerene og sier i en irettesettende tone: "dere må ikke forstyrre sjåføren, nå kunne det skjedd en ulykke her"
Tusenfryd Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Jeg blir sprøyt gal av passasjerer som skal kommentere kjøringen min. Nå skjer det sjelden da - og som regel er det min mann. Da sier jeg at siden jeg som regel kjører alene, har ikke hatt så mye som en bulk eller noe som helst skade på mange år at "jammen er det flaks at jeg i så mange år har kjørt skadefritt uten at du er med meg mer enn du er". Hvis det hadde vært "fremmede" dvs kolleger eller venner - hadde jeg seriøst spurt om de følte seg utrygge eller om de selv ville kjøre. Hvis ikke så fikk de ti still. Rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #10 Skrevet 23. november 2005 Hvis det gjentar seg (kommentarene) skal jeg bruke rådene her som går på å be dem kjøre selv eller tie stille om det. Jeg synes det grenser til uhøflighet, en slik oppførsel. For meg er det helt nytt av voksne mennesker som en ser på jobb, rasjonelle og greier, forvandles til nebbete hakke-personer bare fordi de setter seg inn i en bil der en anne en dem selv er sjåfør. Det er rett og slett ufint. Derimot, hvis de kommenterer noe som jeg fortjener kritikk på (glemte å se til høyre, glemte å blinke, kjørte for fort/sakte) må jeg naturligvis ta det til etterretning.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #11 Skrevet 23. november 2005 Det der har jeg heldigvis aldri opplevd, og jeg kommenterer ikke andres kjøring heller. Jeg har en venninne som kjører veldig ujevnt og ikke bremser ned før i aller siste liten, og som hiver bilen rundt i svinger osv... - jeg sier ikke noe, men jeg bremser så godt jeg kan fra passasjersiden... Det skal tilføyes at hun har kjørt skadefritt i alle år, men noen god sjåfør er hun faktisk ikke. Hun er ubehagelig å sitte på med.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 For noen år satt jeg på bil med ei venninne, faren hennes og dama hans. Alle ante fred og ingen fare, før dama plutselig småhysterisk ropte "Knut!!" (husker ikke hvorfor hun plutselig skrek navnet hans, men hun var redd for at et eller annet skulle skje.) Både jeg, venninna mi og faren hennes skvatt. Han bremsa ganske hardt, ble sint og sa at han hadde full kontroll og at hun måtte roe seg ned. Og så kjenner jeg ei gammel dame som ikke har førerkort. Hun sier ofte "nå må du passe farten, det kan være fartskontoll her!" (akkurat som at dèt er grunnen til at man ikke må kjøre for fort.) Hun sier også oppkavet "ser du han som skal over veien", "nå må du være forsiktig" osv. Noen ganger kjører folk uforsvarlig og da må man si ifra, men føreren har som regel kontroll, selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Moren min pleier f.eks å bøye seg sammen litt i setet, trekke seg svakt mot førersetet og vente på en smell, når hun synes at jeg kjører for nær kanten eller rekverket på høyresiden av veien. Jeg holder alltid en viss avstand fra gulstipa, men passer jo også på å ikke havne i grøfta. Jeg selv har jo som regel full kontroll og føler ikke at jeg er iferd med å kjøre utom eller kræsje borti rekverket.
Linselus Skrevet 24. november 2005 #13 Skrevet 24. november 2005 Jeg får være kjerringa mot strømmen jeg da. For jeg skjønner faktisk at man kommenterer bilkjøring jeg, og jeg ser da heller ikke et fnugg av uhøflighet i dette. Prøv selv å sitt på med noen som kjører som deg, og vær du sikker at du legger mer ke til ting du ikke legger merke til når du kjører selv. Det kan også være at disse menneskene bare tankeløst sa ifra. Tenk deg feks at man til daglig sitter på med 16 åringen som øvelseskjører, jeg tror det da til slutt blir en vane å si ting som "se bilen til høyre" osv. (nå sier ikke jeg at dette er tilfellet her). Det jeg derimot sier er at det er helt utrolig hva vi skal få legge oss oppi og krangle om, men akkurat bilkjøring, der er de fleste av oss så utrolig hårsåre, og syns at enhver innblanding fra andre mennesker er helt grusomt. Jeg er godt oppdratt, og vel vant med å bli fortalt hva jeg gjør rett og galt. Siden jeg stadig kjører mye bil helt alene er det innimellom veldig godt å ha en reality sjekk på hva jeg har begynt å gjøre feil siden sist (feks kjører man fort en del nærmere når man kjører helt for seg selv, man glemmer at ting oppleves annerledes i baksetet osv.) derfor har jeg stående avtale med storebrødre, mamma og kjæresten min at konstruktiv kritikk er helt tillatt. At jeg tar det til etterretning, og hvis jeg syns de er på jordet er det lov å spørre hvorfor de sier noe. Etter selv å ha sittet på med noen og vært livredd, men holdt kjeft er jeg blitt veldig var på de som sitter på med meg, jeg legger bevisst hastigheten noe lavere når jeg har passasjerer (ikke nødvendigvis på rett fram vei, men i kurver, kryss osv), jeg prøver å holde god avstand, og samtidig får alle som sitter på med meg beskjed om at jeg kjører mye bil alene, og derfor sikkert har noen uvaner, og at jeg håper de tør å si ifra om de syns noe virker skremmende eller at jeg virker uoppmerksom etc. Det er faktisk lov å ha en diskusjon. Feks kan du si: "jeg er klar over bilen, føler du at jeg kom nærme? eller at jeg gjorde noe som skulle tilsi at jeg ikke så den" (ok, det hørtes ut som en anklagende setning, så bygg den opp litt mindre anklagende), så kan man kanskje heller bli oppmerksom på det man gjør. Videre er det også veldig mye lettere å se den bilen foran/mot/bak/til siden veldig tidlig når man sitter på, fordi da har man ikke behov for å se til alle kanter hele tiden. Ergo kan det jo være en ide å bare overhøre sånne kommentarer om man syns de er så utidige, for jeg er helt sikker på at vedkommende slett ikke mente noe galt med det.
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. november 2005 #14 Skrevet 24. november 2005 Jeg synes nå det er veldig stor forskjell på å feks si "jeg synes du følger litt lite med på trafikken fra høyre" og å rope "pass deg! en bil!"... Det første er selvsagt greit, det andre er bare frekt og forstyrrende.
Malama Skrevet 24. november 2005 #15 Skrevet 24. november 2005 Jeg har ei venninne som rett og lsett jeg ikke følte meg trygg i bil med. Hun kan ikke vikeplikt. Når hun kjører på forkjørsvei blir hun Seriøst overraska over at biler (som altså har vikeplikt) stopper for henne, stopepr gjene opp for å slippe dem innpå... Når hun da senere kommer i motsatt retning samme sted... så vet hun ikke at hun har vikeplikt, for hun stopper jo selv for de som skal inn der.... Skumle greier. Derfor pleide jeg kommentere "ja, han stoppet FORDI HAN HAR VIKEPLIKT, vi er på forkjørvei!" f.eks. Kunne sikkert kommet med en "oi, pass bilen" om hun ignorerte egen vikeplikt også... Ellers holder jeg stort sett stillt om bilkjøringen til folk. jeg skjønner at det er irriterende dersom det ikke er noen grunn til det. Noen mennesker er bare sånn. Andre er naturig engstelige, uansett hva du gjør.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #16 Skrevet 24. november 2005 Er man virkelig den rette til å vurdere egen bilkjøring? Vil ikke alle si at det var unødvendig med kommentarene for de kjører så bra?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #17 Skrevet 24. november 2005 Hvis noen som sitter på i bilen kommenterer kjøringen, så betyr det at de ikke er trygge i bilen. Da bør du ta det som et tegn på at du bør kjøre annerledes. F.eks holde større avstand, bremse før, sjekke speilene oftere, bruke blinklyset mer, holde bedre flyt, tilpasse farten bedre osv. ← Helt enig. Min mann mener selv han er stødig bak rattet. Jeg ser jo at han er en teknisk bra sjåfør. problemet mitt er at han ligger alt for tett bak bilen foran og sjelden bruker blinklys når han skal skifte fil eller skal inn i en rundkjøring.Dessuten ligger han stort sett alltid i venstre fil og får nesten abstinenser når han kjører "på rekke" i høyre. Idiotfakter og det store egoet lenge leve Jeg har sagt til han at han kjører aggresivt og at problemet ikke ligger i om HAN har kontrollen, men om bilen foran, ved siden av eller bak ikke har det. Han kan umulig unngå en smell om bilen foran bremser kraftig ned. Slike ting vet man aldri og derfor SKAL en alltid holde avstand. Enda mer irritert blir jeg fordi han har meg pluss fire unger i bilen. Da har han verdifull last og bør være mer opptatt av å komme trygt frem enn å unngå at noen kjører fordi han! så ja,-det hender jeg kommenterer litt.
Malama Skrevet 24. november 2005 #18 Skrevet 24. november 2005 (endret) Helt enig. Min mann mener selv han er stødig bak rattet. Jeg ser jo at han er en teknisk bra sjåfør. problemet mitt er at han ligger alt for tett bak bilen foran og sjelden bruker blinklys når han skal skifte fil eller skal inn i en rundkjøring.Dessuten ligger han stort sett alltid i venstre fil og får nesten abstinenser når han kjører "på rekke" i høyre.← Dette kaller du å være en teknisk god sjåfør? Da lurer jeg på hva du anser som en (teknisk) dårlig sjåfør.... For meg er en teknisk god sjåfør en som definitivt kan holde avstand, blinke og andre grunnleggende detaljer i trafikken. Endret 24. november 2005 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #19 Skrevet 24. november 2005 Dette kaller du å være en teknisk god sjåfør? Da lurer jeg på hva du anser som en (teknisk) dårlig sjåfør.... For meg er en teknisk god sjåfør en som definitivt kan holde avstand, blinke og andre grunnleggende detaljer i trafikken. ← Da definerer vel vi det forskjellig.
Malama Skrevet 24. november 2005 #20 Skrevet 24. november 2005 Da definerer vel vi det forskjellig. ← Ja, det gjør vi nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå