Gå til innhold

Psykose/ depresjon av kjærlighetssorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man utvikle psykose pga kjærlighetssorg? Hvis man ikke spiser, sover, er sosial, stress osv. 

Anonymkode: 35089...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man utvikle psykose av å sitte på do? Ja

Kan man utvikle psykose av å plukke blomster? Ja

Kan man utvikle psykose av å drikke kaffe? Ja

Alt går vel ann

Anonymkode: 47912...433

Skrevet

Jeg utviklet en sterk psykose og mani pga en gutt som behandlet meg som dritt, og jeg var desperat etter han mens han bare ville ha penger

Skrevet

Forelskelse og kjærlighetssorg er noe av de sterkeste følelsene vi som mennesker kan oppleve. Det har jo blitt bekreftet at folk kan dø av hjertesorg. Så da er det fult mulig å oppleve en psykose også tenker jeg. Depresjon er nok også veldig vanlig. Mange mennesker har gjort veldig irrasjonelle ting etter et brudd.

Anonymkode: 3b70d...0c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forelskelse og kjærlighetssorg er noe av de sterkeste følelsene vi som mennesker kan oppleve. Det har jo blitt bekreftet at folk kan dø av hjertesorg. Så da er det fult mulig å oppleve en psykose også tenker jeg. Depresjon er nok også veldig vanlig. Mange mennesker har gjort veldig irrasjonelle ting etter et brudd.

Anonymkode: 3b70d...0c2

Hvis en person minster mannen sin etter 30 års ekteskap - ja! 

Trine på 23 år hvor forholdet er over etter 6 måneder - nei! 

Psykose - nei, da er det andre årsaker enn selve kjærlighetssorgen. 

Anonymkode: 97a77...3ff

Skrevet

Ja, men da har personen antagelig en forhøyet sårbarhet for akkurat psykose. Eventuelt at det er spesielle forhold rundt bruddet (dødsfall av kjæreste,kjæreste som tar selvmord etter brudd, vold ol) eller den enkelte person (diagnoser, sårbarhet for avvisning, blitt forlatt av omsorgsperson som barn). En helt frisk person uten at vedkommende har forhøyet sårbarhet eller det foreligger spesielle forhold rundt bruddet vil antagelig ikke bli psykotisk av kjærlighetssorg. Reaktiv psykose utløses som regel som følge av et traume.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...