Gå til innhold

Hjelp til gjeldsoversikt ( ikke nav) noen som vet om seriøse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å få oversikt over gjeld og ønsker å benytte meg av gjeldsrådgiver. Pga eget arbeid ønsker jeg ikke å kontakte Nav. 

Noen som har god erfaring med firma som kan hjelpe? 

Anonymkode: a9d8f...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest mariama

Du kan undersøk om rådgiver i banken din kan hjelpe deg. Og bruke den anonyme chatten til Nav for tips om det finnes andre gratistjenester utenom gjeldsrådgiver der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at gjeldsrådgiveren i NAV har taushetsplikt?

Anonymkode: 8c538...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gratis å motta hjelp i egen bank. Har du råd til å betale kan du bruke en advokat.

Anonymkode: af145...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg ikke har fått svar på spørsmålet mitt. Dytter denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke noe forslag, derimot har jeg noe råd angående private gjeldsrådgivningsfirmaer.

Du kan forhøre deg med stedets namsmann, eventuelt GOA Gjeldsofferallianse eller Forbrukerrådet

Det du ber om er det som heter «utenrettslige gjeldsforhandlinger og utenrettslig gjeldsordning»

Ikke underskriv på en fullmakt som gir rådgiveren anledning til å inngå bindende juridiske eller økonomiske avtale på dine vegne.

Sett tidsbegrensinger på den fullmakten rådgiveren trenger for å innhente og legge frem opplysninger om din økonomi.

Forlang at det føres timeliste.

Betal på etterskudd.

Krev at ingen ting sendes til kreditorene, før du har sjekket og kontrollert det, og gitt din godkjennelse.  

Rådgiveren skal kunne svare på alt det du spør om. Spørsmål du stiller bør ikke rådgiveren ta betalt for.

(Dette blir det samme som at du kjøper en vare som du må ha instruksjoner for å kunne bruke.

Uten instruksjoner har varen ingen verdi. Skal da selger kreve betaling for at du skal kunne bruke varen)

Ikke godta slike svar fra rådgiveren som:

«Dette vil ta for lang tid»

«Dette er komplisert………»

Du må spørre til DU forstår hva den avtalen som rådgiveren utarbeider går ut på. Hvis du ikke fullt ut forstår avtalen er det stor sjans for at du vil kunne gjøre noe som resulterer i at du bryter avtalen.

Den avtalen som du inngår med dine kreditorer, bør følge gjeldsordningsloven. (Gol/gol)

Avtaler etter gol er vel kjente for kreditorene.

Nye avtaler som er laget spesielt for deg vil være åpne for juridiske tolkninger.

Husk at du er kun beskyttet av avtaleloven og ikke gjeldsordningsloven.

For å være beskyttet av gol må du søke om gjeldsforhandlinger, via namsmannen.

Ikke godta refinansiering ved kausjonist/er eller realkausjonist.

Har du mye usikret gjeld vil refinansiering kun lønne seg hvis du kan oppnå en vesentlig bedre/lavere gjennomsnittsrente enn det du har nå.

Av ren nysgjerrighet: hvorfor søker du ikke om rettslig gjeldsordning?

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte debitnord og de hjelp oss helt frem til vi hadde sendt inn søknad om gjeldsordning

Anonymkode: 79d0d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (22 timer siden):

Hei

Jeg har ikke noe forslag, derimot har jeg noe råd angående private gjeldsrådgivningsfirmaer.

Du kan forhøre deg med stedets namsmann, eventuelt GOA Gjeldsofferallianse eller Forbrukerrådet

Det du ber om er det som heter «utenrettslige gjeldsforhandlinger og utenrettslig gjeldsordning»

Ikke underskriv på en fullmakt som gir rådgiveren anledning til å inngå bindende juridiske eller økonomiske avtale på dine vegne.

Sett tidsbegrensinger på den fullmakten rådgiveren trenger for å innhente og legge frem opplysninger om din økonomi.

Forlang at det føres timeliste.

Betal på etterskudd.

Krev at ingen ting sendes til kreditorene, før du har sjekket og kontrollert det, og gitt din godkjennelse.  

Rådgiveren skal kunne svare på alt det du spør om. Spørsmål du stiller bør ikke rådgiveren ta betalt for.

(Dette blir det samme som at du kjøper en vare som du må ha instruksjoner for å kunne bruke.

Uten instruksjoner har varen ingen verdi. Skal da selger kreve betaling for at du skal kunne bruke varen)

Ikke godta slike svar fra rådgiveren som:

«Dette vil ta for lang tid»

«Dette er komplisert………»

Du må spørre til DU forstår hva den avtalen som rådgiveren utarbeider går ut på. Hvis du ikke fullt ut forstår avtalen er det stor sjans for at du vil kunne gjøre noe som resulterer i at du bryter avtalen.

Den avtalen som du inngår med dine kreditorer, bør følge gjeldsordningsloven. (Gol/gol)

Avtaler etter gol er vel kjente for kreditorene.

Nye avtaler som er laget spesielt for deg vil være åpne for juridiske tolkninger.

Husk at du er kun beskyttet av avtaleloven og ikke gjeldsordningsloven.

For å være beskyttet av gol må du søke om gjeldsforhandlinger, via namsmannen.

Ikke godta refinansiering ved kausjonist/er eller realkausjonist.

Har du mye usikret gjeld vil refinansiering kun lønne seg hvis du kan oppnå en vesentlig bedre/lavere gjennomsnittsrente enn det du har nå.

Av ren nysgjerrighet: hvorfor søker du ikke om rettslig gjeldsordning?

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for utfyllende svar. 

Pr.tid så sliter jeg med hukommelse etter autoimmun sykdom, og som har vist seg vanskelig å medisinere.  Det er grunnen til at jeg ikke søker selv, for jeg husker ikke det som blir sagt. Jeg holder ut i jobb, foreløpig. Bruker å notere meg det jeg skal huske, men det skjer at jeg glemmer det også. 

Da er jeg villig til å jobbe ekstra slik at jeg kan betale noen for å hjelpe meg med oversikt., og eventuelle søknader til de det måtte gjelde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Anonymkode: a9d8f...e3b

Det du skal gjøre er å få tak i legeattest som bekrefter det du sier, så oppsøker du namsmannen og forklarer saken.

Namsmanne er pliktig til å sørge for at du får tilstrekkelig hjelp til å fylle ut søknad om gjeldsforhandlinger m.m.

Gi tilbakemelding når du har gjort dette så skal jeg gi tips/råd/anbefalinger videre.

Men du må starte et sted.

Det med overtid er en dårlig ide. Hvis du har mye overtid før du søker om gjeldsordning, vil kreditorene muligens kunne kreve at du fortsetter med overtiden.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsrådgivning til private er av naturlige årsaker dårlig butikk. Så det er ikke mange som driver med det. 

Anbefaler nav rådgiver eller namsmann. 

Inkasso selskaper tar skyhøye gebyrer for å tilby nedbetatingsavtaler når det egentlig er lovregulert hvordan man skal fordele ved insolvens. Så man er prisgitt egen kunnskap,familie,venner evt statlig instanser

Anonymkode: 296ac...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...