Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg begynner å bli ganske stressa. Jeg skal ha min første nattevakt i natt. Men aner ikke når det et lurt å legge meg. Jrg hadde tenkt å legge meg litt nå, men redd det er for langt unna tidsmessig. Har et barn som kommer hjem kl 17, sovne rundt 20. Så føler jeg må sove før det. Er det lurt? Eller burde jeg prøve å sove mellom 20 og 22? Er så redd jeg ikke får nok søvn og får deg helt forferdelig i natt 🤦‍♀️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe… folk løser nattevakter forskjellig. Litt seint for din del å gjøre det på «min måte» nå, men da jeg jobbet natt pleide jeg å sitte oppe så lenge jeg klarte dagen før, gjerne til 04-05 slik at jeg sov hele formiddagen og sto opp kanskje 12-13 den dagen jeg skulle på nattevakt.

Av dine alternativer tenker jeg dog det er lurest å sove nå, blir bare stress for deg mellom 20 og 22!

• Liker 3
Skrevet

En fordel å sove mens barna ikke er hjemme. Om du får tatt deg en lur mellom kl 20 og 22 så prøv det. 
Du kommer helt sikkert til å være helt i tåka når nattevakta di er ferdig i morgen, men om du da legger deg til å sove og sover så lenge som mulig så går det seg fort til.

Anonymkode: 69376...8ab

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg har aldri jobbet natt. Er beordring på arbeidsplassen som gjør at det ikke var noe valg. Men da prøver jeg å sove litt nå, og krysser fingrene for at dette går bra! 🤞🏻😅

Skrevet

Jeg pleide sove på dagtid før nattevakt. Men jeg var kronisk b-menneske uansett, og jeg likte best å komme fult våken på jobb, og ikke rett fra senga/søvn. 

Men jeg er veldig uenig med brukeren over som sier du bør legge deg etter nattevakten å sove så lenge som mulig. 
Du bør ikke sove mer enn normalt. 
Skal du snu døgnet igjen til dag/kveldsvakt, så bør du heller sove mindre, slik at du er trøtt til normal leggetid på kvelden. 

Skrevet
Taluno skrev (Akkurat nå):

Jeg pleide sove på dagtid før nattevakt. Men jeg var kronisk b-menneske uansett, og jeg likte best å komme fult våken på jobb, og ikke rett fra senga/søvn. 

Men jeg er veldig uenig med brukeren over som sier du bør legge deg etter nattevakten å sove så lenge som mulig. 
Skal du snu døgnet igjen til dag/kveldsvakt, så bør du heller sove mindre, slik at du er trøtt til normal leggetid på kvelden. 

Ja, kan ikke det. Har dagvakt på fredag så må bare holde ut 😅

Skrevet
Småbarnsmamma skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg har aldri jobbet natt. Er beordring på arbeidsplassen som gjør at det ikke var noe valg. Men da prøver jeg å sove litt nå, og krysser fingrene for at dette går bra! 🤞🏻😅

Det går nok bra, de fleste kommer igjennom! Men husk at «alt er lov» på snackfronten på nattvakt! Ta med deg nok mat, ha gjerne noe snop du liker, brus og tilgang på kaffe! 

Lykke til og sov godt 😊

• Hjerte 1
Skrevet
Taluno skrev (På 17.8.2022 den 12.51):

Hvis det bare er snakk om en natt, er jeg enig I at man ikke skal sove så lenge etter nattevakten. Da må man snu så fort som mulig. Som tidligere nattevakt, sov jeg ikke før vakt, bare etter vakten. Altså når jeg kom hjem etter nattevakt. Men da hadde jeg jo ofte flere nattevakter etter hverandre. Etter den siste natten, sov jeg litt kortere etter nattevakten,  sånn at jeg fikk sove til natten igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...