AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Min samboer forventer at jeg skal gjøre alt i hjemmet. Han har ikkeno problem i å leve i rot. Det er greit nok. Men vi har 2 barn. En i barnehage, og en som er hjemme. Det er oppgaver som må gjøres. Hver eneste dag. Jeg er hjemme med minste, så ja jeg gjør endel i løpet av dagen. Min samboer jobber 1 uke på og 1 uka av. Han sier at vi får droppe å vaske klær i ukene han jobber, for han har bare tid og ork til å brette klær ukene han har fri. Så om det må vaskes klær uken han jobber, er det på meg og jeg alene som må gjøre noe med. Jeg kan ikke la vær å vaske klær bare fordi han jobber. Vi har 2 små barn. Det blir skittentøy, uhellklær. Om det ligger i uken han jobber, stinker det så sykt. Men så kommer uken han har fri. Vasker han klær da? Nei, det har han ikke tid til. For da skal han ta igjen alt det han ikke har fått gjort uken han jobber. Med å ta igjen, mener jeg da jobbe i garasjen, sortere verktøy eller finne på ting ute han syns er gøy. Altså jeg er så lei. Jeg forventer ikke mye av han. Men de ukene han jobber er jeg alene med begge barna og gjør alt annet i hjemmet alene. Og når han ikke jobber, så er det akkurat det samme? Jeg kan sitte å brette klær i 2 timer, etter å ha vasket klær i noen dager. Alt jeg ber om er at han hvertfall kan legge det i skuffene til barna og i våres garderobe. Gjør han det? Nei, har ikke tid. Og ja. Jeg gjør alt annet også. Matlaging, legging av barn, kjøring/henting i barnehage, matpakke, stelling av barn. Rydde kjøkken, rydde opp leker, handle inn mat. Rydde ute. Altså ja, alt som følger med av oppgaver i hjemmet. Men klær irriterer stort. Han vasker ikke sine egne klær heller. Så kommer jobbuka og han forventer at det er rent og klart til at han skal på jobb. Jeg er så lei. Alle forventinger om at jeg skal styre fortet og dårlig stemning om jeg ber om hjelp eller at han kan gjøre det sammen med meg. Jeg blir sliten av det her. Generelt hverdagen med en liten en hele dagen og en storebror etter barnehagen. Å kunne være tilstede for de er veldig viktig for meg. Men føler jeg er mindre og mindre tilstede fordi jeg må gjøre alt det andre i tillegg. Jeg føler meg som en dårlig mor og føler jeg ikke strekker til med å takle alt dette her uten problemer. Er det så vanskelig å bare hjelpe til i hjemmet? Min mor sier at det bare er sånn menn er. Men faen heller, det livet orker ikke jeg å leve. Vi er sammen om å bo her, sammen om å være foreldre. Men hvorfor føler jeg meg da så alene om alt.. Anonymkode: 6aa59...b4d 4 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 «Bare sånn menn er» er faen meg den dårligste unnskyldningen som finnes for å bare la menn være late og udugelige. Still krav, det kan du. Vil han ikke være med på klesvask så får han heller oppleve å gå tom for rent tøy da, jeg hadde ikke vasket så mye som en sokk for en sånn mann Anonymkode: 507f8...198 37 11
flusa Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 (endret) Du som er hjemmeværende, hvorfor vasker du ikke litt klær hver dag? Og bretter med en gang det er tørt? Da blir det mindre jobb, og får mindre å klage over. Jeg hadde ikke orket å latt vær å vaske klær annenhver uke,bare fordi gubben ikke hadde giddet å gjøre det. Da hadde jeg heller sutret litt,også gjort det. Endret 17. august 2022 av flusa 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan sitte å brette klær i 2 timer, etter å ha vasket klær i noen dager. Alt jeg ber om er at han hvertfall kan legge det i skuffene til barna og i våres garderobe. Gjør han det? Nei, har ikke tid. To timer på å brette klær?? Noe er galt! Anonymkode: b956b...a8e 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 Som min mann sa det en gang; selvfølgelig gjør han sitt, og vel så det. Om ikke faller det på meg. Og hvem ønsker å belaste en du er glad i, for å selv kjøre et egoløp? Det vi har gjort som fungerer veldig godt er å fordele oppgaver. For før kunne det være litt knuffing over ting som ikke var gjort etter forventninger, eller hvem som igjen hadde glemt søpla. Så nå tar jeg absolutt alt av klesvask, og styrer det området helt utmerket slik jeg føler for. Og tilsvarende vasker han badene minst i en gang i uka, og så videre. Samme ser jeg hos egne, og svigers. Selv om de riktignok er litt mer tradisjonell i oppgavene kan du finne både pappa og svigerfar på kjøkkenet, eller med støvsuger i hand. Så nei, menn er ikke slik, men både du og mannen er tydeligvis oppdratt slik, noe som ikke fungerer i en verden der nesten alle "manneoppgavene" er borte. Anonymkode: 1b889...aa1 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 flusa skrev (2 minutter siden): Du som er hjemmeværende, hvorfor vasker du ikke litt klær hver dag? Og bretter med en gang det er tørt? Da blir det mindre jobb, og får mindre å klage over. Jeg hadde ikke orket å latt vær å vaske klær annenhver uke,bare fordi gubben ikke hadde giddet å gjøre det. Da hadde jeg heller sutret litt,også gjort det. Vasker klær ca annenhver dag. Og jeg venter ikke til han har fri med å vaske klær. Det blir ofte lett at det ligger i tørketrommelen en dag eller to. Spesielt de ukene han jobber. Og ja kunne sikkert bretta med en gang. Men det er ikke det jeg prioriterer de siste timene før barna skal legge seg. Bretter etter leggetid om jeg er våken. Sovner ofte da eldste legger seg. Poenget er. Klær hadde egt ikke vært noe problem om jeg ikke var alene om alt annet i tillegg. Klær er på en måte det minste jeg kan kreve av han. At han hvertfall legger det jeg har brettet på plass. Så kan jeg stå for mye av det andre. Men det er ingen hjelp å få. Da blir klær, som man ser hver dag liggende rundt ett irritasjonsmoment. Anonymkode: 6aa59...b4d 1 1
Ocilie Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 Så slutt å vaske klærne hans. Vask bare dine og barna sine. 27 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): To timer på å brette klær?? Noe er galt! Anonymkode: b956b...a8e Jeg overså denne i farten.. TS - du legger ikke utrolig mye i denne klesvaskingen, da? Jeg tar som sagt alt av klær; vasker en maskin lyst, en mørk, og noen raske spesialvask, en gang i uka, tørker, samler så alt i en haug og bretter (foran TVen eller med en god podcast) på 10-20 minutter. vasker handklær med undertøy 2 ganger i uka. Undertøy og sokker legges bare i en stor skuff, en per pers. Handklær tar jeg rett fra bad til maskin, og rett fra tørkemaskin til bad, rulles, det er raskt gjort. vasker sengetøy en gang i uka. tar av, vasker, tørketrommel, rett på senga igjen. Synes klesvask er en av de raskeste og mer lystbetonte oppgavene i alt man må få unna på en uke. (dette skriver jeg selvfølgelig helt isolert fra mitt forrige svar, der budskapet var; han er en slask) Anonymkode: 1b889...aa1 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): «Bare sånn menn er» er faen meg den dårligste unnskyldningen som finnes for å bare la menn være late og udugelige. Still krav, det kan du. Vil han ikke være med på klesvask så får han heller oppleve å gå tom for rent tøy da, jeg hadde ikke vasket så mye som en sokk for en sånn mann Anonymkode: 507f8...198 Slutt å brette klær da... ordne noe du kan dumpe i og ta etter behov.... slik var det hos oss i permisjon og jeg har en mann som stiller opp så tror du har for høye forventninger... hvis noen av dere trenger brettet klær så får den som trenger det, ordne selv. Mistenker at den eneste som kan ha behov for det, er mannen... Anonymkode: e23ac...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): To timer på å brette klær?? Noe er galt! Anonymkode: b956b...a8e 2 timer er også bretting av klær som er for smått til minste. Så ta det med ro. Sitter ikke å bretter klær 2 timer hver dag. Så glad i klær er jeg ikke. Anonymkode: 6aa59...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 Dump mannen. Problem solved. Evneveike menn. De takler ingenting av motgang eller krav til seg, før de "ikke greier mer". Eksen jobbet som håndtverker før. Da var han SÅ sliten etter endt dag ar han måtte ligge på sofaen. Alt av husarbeid og unger på meg. Etterhvert havnet han på kontorjobb. Da var han SÅ sliten av å sitte hele dagen at han måtte ligge på sofaen. Alt av husarbeid og unger lå fortsatt på meg. Merkelig nok greide han å være ute med kompiser, trene og fiske.... Å trenger jeg å tilføye at jeg jobbet også 100%? (Gjerne mer da jeg satt med pc på kvelden) Anonymkode: 675b5...f3f 24 2
Alauda Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 Hverdagen består jo av mye mer enn klesvask. Jeg har bestandig gjort alt som har med klesvask å gjøre hjemme hos oss, men mannen har gjort andre oppgaver. Mange oppgaver, som matlaging, kjøkken- og annen ryddig, henting og levering har vi delt omtrent likt. Jeg foreslår at dere blir enige om en fordeling av oppgaver, der han får hovedansvaret for enkelte ting de ukene han har fri. Ikke urimelig at dere blir enige om at han f.eks. tar hovedansvar for matlaging og/eller henting og levering i barnehage disse ukene. Tror det er mye lettere å bli enige om ansvarsfordeling enn at du skal spørre fra gang til gang og håpe han tilbyr seg. Så får dere også bli enige om hvem som tar hovedansvaret for klær ;). Skjønner ikke at akkurat dét kan bli så mye som du legger opp til. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #13 Skrevet 17. august 2022 Jeg går hjemme og har 1 i barnehagen og 1 på skolen...og min mann jobber 0800-1630 hverdag. Jeg gjør vel 90%av tingene her hjemme, maten blir laget, handler, fikset klær, rydder, matpakke,tar med barna på skolen og barnehagen... Han er flink innimellom til å gjøre ting...men er det 1 ting jeg har slutter med er å ha et perfekt hjem 24 timer...jeg vasker klær..bretter jeg 4 personer sine klær..nei jeg dytter det inn i skapene...( Barnas tøy blir ikke skrukkete) he he . Men du må jo enten senke standarden dine..vi som går hjemme vi må jo lage matpakke.. kjøre barn til barnehagen etc .og vi kan rydde litt... Men du må jo bare stå på når han er hjemme...om han ikke hører...slutt å vask hans klær...sp skal han se hvor lang tid det tar når han ikke har rene klær lenger... Dessverre blir mannfolk litt late...vi kvinnfolk gjør dessverre litt for mye hjemme...ser på kvelden når barna har lagt seg så kan jeg små rydde i stua...ta klesvask etc..han sitter på PC... Han tar og setter inn og ut oppvaskmaskin...vasker dusjen...og rydder litt innimellom...men du skal se Haugen med hans klær innie på soverommet...🤣🤣🤣 Mount Everest...for dette får han ta selv.... Sett deg ned og snakk med han...om han ikke forandre seg ..da kan han vaske sine egne klær..lage egen mat etc Anonymkode: b926b...f98 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 Hvorfor får kvinner barn med slike menn? Og attpåtil flere av dem?? Jeg er dessuten så utrolig lei kvinner som lever i offerrollen. Gro deg en vagina og begynn og krev litt, og hvis ikke; gå fra den udugelige mannen. Anonymkode: 5e8d3...947 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går hjemme og har 1 i barnehagen og 1 på skolen...og min mann jobber 0800-1630 hverdag. Jeg gjør vel 90%av tingene her hjemme, maten blir laget, handler, fikset klær, rydder, matpakke,tar med barna på skolen og barnehagen... Han er flink innimellom til å gjøre ting...men er det 1 ting jeg har slutter med er å ha et perfekt hjem 24 timer...jeg vasker klær..bretter jeg 4 personer sine klær..nei jeg dytter det inn i skapene...( Barnas tøy blir ikke skrukkete) he he . Men du må jo enten senke standarden dine..vi som går hjemme vi må jo lage matpakke.. kjøre barn til barnehagen etc .og vi kan rydde litt... Men du må jo bare stå på når han er hjemme...om han ikke hører...slutt å vask hans klær...sp skal han se hvor lang tid det tar når han ikke har rene klær lenger... Dessverre blir mannfolk litt late...vi kvinnfolk gjør dessverre litt for mye hjemme...ser på kvelden når barna har lagt seg så kan jeg små rydde i stua...ta klesvask etc..han sitter på PC... Han tar og setter inn og ut oppvaskmaskin...vasker dusjen...og rydder litt innimellom...men du skal se Haugen med hans klær innie på soverommet...🤣🤣🤣 Mount Everest...for dette får han ta selv.... Sett deg ned og snakk med han...om han ikke forandre seg ..da kan han vaske sine egne klær..lage egen mat etc Anonymkode: b926b...f98 DETTE!! Helt enig med dette. Og jeg har verken mann eller barn...... Anonymkode: 21be8...4d2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 Jeg begynner å bli luta lei denne klagingen fra kvinner. Er det et mønster at mannen ikke tar nok hjemme? Ja. Er det ubrukelig med menn uten boevne, ja. Men hvorfor i huleste setter dere ikke grenser? Ikke vask klærne hans. Det kan han gjøre selv. Akkurat der kan du demonstrere. Rydd det du trenger. Sett opp en vaskeliste og gjøreliste og be ham skjerpe seg. Ta en samtale på det og si at du ikke gidder å leve sånn. Og blir det ikke bedre så gå til familievernkontoret. Si at du vurderer å gå fordi du ikke orker og blir det ikke bedre så gå. Anonymkode: d52ae...bb7 6 2 1
Honey Dew Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vasker klær ca annenhver dag. Og jeg venter ikke til han har fri med å vaske klær. Det blir ofte lett at det ligger i tørketrommelen en dag eller to. Spesielt de ukene han jobber. Og ja kunne sikkert bretta med en gang. Men det er ikke det jeg prioriterer de siste timene før barna skal legge seg. Bretter etter leggetid om jeg er våken. Sovner ofte da eldste legger seg. Poenget er. Klær hadde egt ikke vært noe problem om jeg ikke var alene om alt annet i tillegg. Klær er på en måte det minste jeg kan kreve av han. At han hvertfall legger det jeg har brettet på plass. Så kan jeg stå for mye av det andre. Men det er ingen hjelp å få. Da blir klær, som man ser hver dag liggende rundt ett irritasjonsmoment. Anonymkode: 6aa59...b4d Hvorfor i alle dager må du vaske så ofte da? Kjøp nok klær til at du kan vaske annenhver uke eller en gang i måneden. Det gjør vi hos oss.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager må du vaske så ofte da? Kjøp nok klær til at du kan vaske annenhver uke eller en gang i måneden. Det gjør vi hos oss. Her er det åpenbart feil uansett hva man gjør. Det du siterer er jo et svar på noen som mente hun vasket for sjeldent. Anonymkode: a6560...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 Har du mulighet til å stikke av et par dager når han har fri? Sånn at han kan kjenne på hvordan det er å være den som har ansvar for alt? Så lenge han vet at du tar ansvar kan jo han gjøre som han vil. Han skjønner ikke hvor mye jobb det er heller når alt bare er i orden. Anonymkode: 943a5...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 Honey Dew skrev (7 minutter siden): Hvorfor i alle dager må du vaske så ofte da? Kjøp nok klær til at du kan vaske annenhver uke eller en gang i måneden. Det gjør vi hos oss. Største gutten sliten mye med uhell, så er uhell klær 5 ganger om dagen. Så nei, kan ikke bare vente en uke med å vaske det. Syns ikke det er gøy å vaske klær. Hadde ikke situasjonen vært som den er hadde jeg vasket mye sjeldnere. Anonymkode: 6aa59...b4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå