Gå til innhold

Kan jeg flytte når jeg har husbank lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et husbanklån på 2,5 mill og en bolig på 20 kvadrat. 

Har funnet ut at jeg trives bedre på landet, og har også familie som har flyttet til bygd som jeg elsker. Visste ikke at det fantes så fine steder i Norge ❤️ Får en helt annen ro av å være der. Det er også latterlig billige leiligheter der, til og med under 1 mill???

Jeg får dessverre ikke lån i vanlig bank, da jeg er ufør, men får for lite i året totalt. 

Kan jeg selge og kjøpe på landet? Det vil jo endre økonomien min til mye bedre også. Og helsa. 

Folk i vanlig bank kan dette, men jeg er usikker pga husbanken opererer litt annerledes

Kommunen jeg ønsker å flytte til er ikke akkurat noe særlig rik, om det har noe å si… for kanskje jeg må søke nytt huslån der? Men man får kanskje ikke en slik mulighet 2 ganger av husbanken?

Anonymkode: 39df6...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ingenting om det på nettsidene til husbanken?

Anonymkode: 19d28...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står det ingenting om det på nettsidene til husbanken?

Jeg finner det ikke hvertfall 😕 

ts

Skrevet

Selger du boligen, blir lånet innvilget og du mister husbanklånet.

Da må du evt. søke på ny på den nye boligen. Du kan ikke flytte lånet fra en bolig til en anne.

Anonymkode: 433bc...6c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du evt. søke på ny på den nye boligen. Du kan ikke flytte lånet fra en bolig til en anne.

Ikke innvilget, men innløst (dvs. nedbetalt).

Anonymkode: 12444...614

• Liker 2
Skrevet

Ja, vet 😕 Men usikker på om husbanken er en engangs sjanse man får av husbanken 😅 Forstår at folk med barn kan få hjelp av husbanken flere ganger, at familie situasjonen er annerledes og de har behov for større bolig. Men jeg kan ikke få barn, så der jeg er helt utelukket 🙈 så jeg er usikker på om jeg får en ny sjanse der, som enslig…

ts

Skrevet

Kan det være at du selger med profitt og ender opp med en god egenkapital og kan ta et lavere lønn i vanlig bank?

Anonymkode: ccb01...533

• Liker 2
Skrevet

Det murer jeg også på. Bor i en bolig som har fått altfor dyre felleskostnader så økonomien ikke går opp…

Anonymkode: 08a90...026

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig, men tror du må bo i kommunen en stund først. 

Skrevet

Du må søke på nytt i den nye kommunen du vil flytte til. De krever ofte også at man bor der fra før, før de vil vurdere lånesøknad fra folk. Dette for å unngå å sitte og låne bort hele potten med penger til innflyttere. De vil naturligvis, i sin kommune, prioritere kommunens egne innbyggere.

Du bør altså flytte dit og leie først, og så søke om husbanklån etter en stund som innbygger der. Har du undersøkt leiemarkedet i den aktuelle kommunen? Er det noe å få tak i der?

Anonymkode: 963ad...42b

Skrevet

Kanskje jeg bare må vente til jeg har nedbetalt 1 mill på lånet? Og håpe jeg går i pluss (eller lik sum som kjøp) på salget… men så koster jo megler penger også da 😒 Så kanskje jeg må ha nedbetalt 1,5 mill på lånet før jeg kan flytte på landet 😕 for å være helt sikker

For om jeg sitter igjen med 1 mill, så kan jeg jo cashe ut leiligheten på landet 😅 Er det en ulogisk tanke?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det være at du selger med profitt og ender opp med en god egenkapital og kan ta et lavere lønn i vanlig bank?

Anonymkode: ccb01...533

Har spurt banken, de gir meg 0 i lån pga lav ‘årsinntekt… får ikke en gang økt 2000 på mastercardet som i dag er på 10 000 😂 

ts

Skrevet

Jeg fikk innvilget startlån på 2.3m, men etter 2 år så ville jeg flytte grunnet en ustabil nabo. Husbanken hadde fint forståelse for dette og sa jeg kunne selge for så å beholde samme lån.

Anonymkode: 6e87b...ac9

• Liker 2
Skrevet

Kanskje jeg bare må vente til jeg har nedbetalt 1 mill på lånet? Og håpe jeg går i pluss (eller lik sum som kjøp) på salget… men så koster jo megler penger også da 😒 Så kanskje jeg må ha nedbetalt 1,5 mill på lånet før jeg kan flytte på landet 😕 for å være helt sikker

For om jeg sitter igjen med 1 mill, så kan jeg jo cashe ut leiligheten på landet 😅 Er det en ulogisk tanke?

ts

Det vil jo ta deg en hel haug med år å nedbetale en hel million da, på uføretrygd.

Jeg ville ikke bare gamblet på at du kan søke en gang til i ny kommune. Hvorfor ringer du ikke den kommunen det gjelder, og spør etter riktig avdeling og snakker med dem? De kan jo svare deg sikrere enn noen her på Kvinneguiden kan :)

• Liker 2
Skrevet
trøndermann38 skrev (3 minutter siden):

Det er mulig, men tror du må bo i kommunen en stund først. 

Ja, det er jo kanskje en viktig faktor ja 😳Skal forhøre meg med den kommunen

ts

Skrevet

Ja, men hvis du har tilskudd, blir dette omgjort til et lån som må betales. Da øker din gjeld. Derfor ken ikke jeg flytte heller. Dessverre.

Anonymkode: 9fa66...36a

Skrevet

kan*

Anonymkode: 9fa66...36a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må søke på nytt i den nye kommunen du vil flytte til. De krever ofte også at man bor der fra før, før de vil vurdere lånesøknad fra folk. Dette for å unngå å sitte og låne bort hele potten med penger til innflyttere. De vil naturligvis, i sin kommune, prioritere kommunens egne innbyggere.

Du bør altså flytte dit og leie først, og så søke om husbanklån etter en stund som innbygger der. Har du undersøkt leiemarkedet i den aktuelle kommunen? Er det noe å få tak i der?

Anonymkode: 963ad...42b

Det er ingenting på Finn, for folk leier ut til bekjente, så de får leietakere uten å trenge bruke Finn 🙈 Men nå har jo familien min flyttet dit, og de kjenner mange der og er godt likt, så kan jo hende jeg får tak i en leilighet. Jeg vet det finnes mange utleie leiligheter der 😅

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk innvilget startlån på 2.3m, men etter 2 år så ville jeg flytte grunnet en ustabil nabo. Husbanken hadde fint forståelse for dette og sa jeg kunne selge for så å beholde samme lån.

Anonymkode: 6e87b...ac9

Oj så fint! Godt å høre slike historier. Men var det et krav at du flyttet innenfor samme kommune, eller flyttet du lenger vekk?😅

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det murer jeg også på. Bor i en bolig som har fått altfor dyre felleskostnader så økonomien ikke går opp…

Anonymkode: 08a90...026

Du vil spare en god del penger på ditt neste hus da, hvis du kan gjøre mye av jobbe selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...