Gå til innhold

Innsett på dag 2

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette inn i morgen hos Riksen: hadde egguttak i går, så det har dyrket to dager. Men kroppen min kjennes ikke klar. Det var smertefullt å hente ut, og jeg har fortsatt ganske store smerter. Eggstokkene virker hoven og vonde. Våknet i natt av smerter fordi jeg hadde klart å vri meg over på magen. Jeg er oppblåst, stinn og er ganske knekt psykisk også: har reagert ganske kraftig på medisineringen.  

Noen med lignende erfaringer? Gikk kroppen seg til etter hvert? Ble det verre/bedre etter innsett? 

Føler meg som ei vrengt skurefille rett og slett, og noe som skulle vært fint gruer jeg meg bare nå til. 

Anonymkode: cc156...7d5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde innsett på dag 3  i fjor og hadde eggstokker som var hoven og vonde. Men likevel så satt dei inn eggene. Det forsøket gikk til helvete. Endte opp med å gå privat no, hadde egguttak i mai og skal sette inn igjen no i september. 

Anonymkode: 81be1...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde innsett på dag 3  i fjor og hadde eggstokker som var hoven og vonde. Men likevel så satt dei inn eggene. Det forsøket gikk til helvete. Endte opp med å gå privat no, hadde egguttak i mai og skal sette inn igjen no i september. 

Takk for svar! Var du også på Riksen? 

Har vært inne på Riksen i dag, og jeg var litt overstimulert. Tenkte meg jo det egentlig. Hadde 1 cm (?? måler de seriøst det i cm? haha) væske i buken, og veldig store eggstokker. De ville helst sette inn fordi det er større sannsynlighet ved ferskt embryo sa de, så gjorde det. Har ganske vondt nå, og er veldig kvalm, og bekymret for hvordan det skal gå videre over helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gjennomgått samme oppskrift som deg på Riksen, og jeg har også fortsatt vondt, 5 dager etter uttak… Klarer ikke gå med overkroppen ordentlig rettet ut, har fortsatt vondt i magen… De sa jeg var litt overstimulert, og hadde litt væske i buken (æsj…), men har gått utifra at det skal gå over av seg selv…? Jeg vet jo ikke hvor vondt som er ufarlig, og når det er for vondt… 

Er det dårlig for sjansene om man et overstimulert når de setter inn…? 

Anonymkode: 12815...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 11.49):

Jeg skal sette inn i morgen hos Riksen: hadde egguttak i går, så det har dyrket to dager. Men kroppen min kjennes ikke klar. Det var smertefullt å hente ut, og jeg har fortsatt ganske store smerter. Eggstokkene virker hoven og vonde. Våknet i natt av smerter fordi jeg hadde klart å vri meg over på magen. Jeg er oppblåst, stinn og er ganske knekt psykisk også: har reagert ganske kraftig på medisineringen.  

Noen med lignende erfaringer? Gikk kroppen seg til etter hvert? Ble det verre/bedre etter innsett? 

Føler meg som ei vrengt skurefille rett og slett, og noe som skulle vært fint gruer jeg meg bare nå til. 

Kan bare dele min opplevelse på privat klinikk :) Jeg hadde det slik og bestemte meg for og ringe dem og si at vi måtte fryse ned. Jeg var hverken fysisk eller psykisk klar for det, jeg lå rett ut og kunne ikke gå, lå og vred meg i smerter i tre dager. Frøs ned, tre måneder senere ble det satt inn egg, og vi ble gravide på første forsøk. Klinikken sa selvsagt at det var en risiko og fryse, men det var bare ikke aktuelt. Vi hadde fire til frys. Jeg er sikker på at om vi satt inn da, når jeg var slik, hadde det ikke blitt noe av. Kroppen var helt ødelagt og jeg var langt på minussiden. Klinikken sa senere at fryst i egen syklus var bedre, uten hormonpåvirkning, og at det var en god avgjørelse av oss. Aner ikke om det har hatt noen innvirkning på resultatet, men det hadde en stor betydning for meg :) 

Har dere flere? Eller bare det ene? Tror nok kroppen blir fin, og det går seg til selvsagt. 

Anonymkode: 88b26...36a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 17.35):

Jeg har nettopp gjennomgått samme oppskrift som deg på Riksen, og jeg har også fortsatt vondt, 5 dager etter uttak… Klarer ikke gå med overkroppen ordentlig rettet ut, har fortsatt vondt i magen… De sa jeg var litt overstimulert, og hadde litt væske i buken (æsj…), men har gått utifra at det skal gå over av seg selv…? Jeg vet jo ikke hvor vondt som er ufarlig, og når det er for vondt… 

Er det dårlig for sjansene om man et overstimulert når de setter inn…? 

Anonymkode: 12815...78c

Uff, masse god bedring til deg! Det er ikke noe gøy det her... 

Ut fra hva jeg har lest meg til så har det ikke noe å si for sjansene til å bli gravid eller ikke om man er overstimulert eller ikke. Så det er verken positivt eller negativt akkurat med tanke på muligheten til å bli gravid i hvert fall. 

I dag er det akkurat en uke siden jeg satte inn, og jeg føler meg bedre nå. Kan gå oppreist igjen! Ringte sykepleierene og fikk en litt informasjon: det kan nok ta seks uker før man blir kvitt plagene helt ved lettere/medium overstimulering (tror de deler det opp i tre grader, og ettersom de har satt inn var jeg nok lettere overstimulert bare). Ved graviditet kan man imidlertid bli verre, og det vil også ta lenger tid før de går bort. 

Ettersom jeg nå føler meg bedre er jeg jo nå selvsagt bekymret for at jeg ikke har blitt gravid 🙄 Det skal ikke være lett det her!

Anbefaler deg å ta en telefon til sykepleierne på Riksen om du fortsatt føler deg dårlig. De sa det var lav list for å ringe hvis formen forverrer seg, og hvis man blir skikkelig dårlig og det er uten for "åpningstid" så kan man ringe lokale føde og gyn avdeling (jeg bor ikke i Oslo). 

Masse god bedring! ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan bare dele min opplevelse på privat klinikk :) Jeg hadde det slik og bestemte meg for og ringe dem og si at vi måtte fryse ned. Jeg var hverken fysisk eller psykisk klar for det, jeg lå rett ut og kunne ikke gå, lå og vred meg i smerter i tre dager. Frøs ned, tre måneder senere ble det satt inn egg, og vi ble gravide på første forsøk. Klinikken sa selvsagt at det var en risiko og fryse, men det var bare ikke aktuelt. Vi hadde fire til frys. Jeg er sikker på at om vi satt inn da, når jeg var slik, hadde det ikke blitt noe av. Kroppen var helt ødelagt og jeg var langt på minussiden. Klinikken sa senere at fryst i egen syklus var bedre, uten hormonpåvirkning, og at det var en god avgjørelse av oss. Aner ikke om det har hatt noen innvirkning på resultatet, men det hadde en stor betydning for meg :) 

Har dere flere? Eller bare det ene? Tror nok kroppen blir fin, og det går seg til selvsagt. 

Åh det er akkurat sånn jeg følte meg da jeg satte inn! Fikk ikke noe spørsmål om hvordan formen var da jeg kom for innsett, var bare rett på sak. Jeg fikk sagt i fra at jeg følte meg veldig dårlig, men føler meg litt "presset" til å sette inn - jeg fikk valget, men fikk kun vite at det var mindre sannsynlighet for graviditet ved fryseforsøk, og ikke noe om konsekvensene av å sette inn når man er lettere overstimulert . Om det var en fornuftig avgjørelse vet jeg ikke enda, men kunne ønske jeg hadde fått mer informasjon med en gang i hvert fall. 

Føler jeg trenger litt tid på å komme meg igjen etter dette, men hvis dette ikke går har jeg veldig lyst til å ta fryseforsøk i naturlig syklus, og ikke styrt. Jeg syns jeg har reagert så voldsomt på alle hormonene, og kjenner ikke igjen kroppen min.  Dessverre virker det ikke som Risken godtar naturlig styrt syklus-forsøk, men jeg håper de kanskje har endret praksis så det er mulig. Hos oss er det mannen som har lav sædkvalitet, så det burde jo gå.

Vi fikk fryst ned ett embryo! Det var 7 som ble befruktet, og jeg vet for å være ærlig ikke hva som skjedde med resten, hvorfor de ikke ble med videre... Håper de har skrevet det ned noe sted så jeg kan få klarhet i det når jeg ringer. Greit å vite hvis jeg må ta ut flere egg syns jeg. 

Jeg krysser fingrene for at lille spiren som ble satt inn har klamret seg fast  🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som satte inn da hun var overstimulert, det ble verre før det ble bedre, men det var antagelig fordi hun ble gravid. 

Anonymkode: 86568...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke overstimulert, men hadde heftige uttak. Første var helt grusomt og jeg blødde som en gris, så ut som en slakterbenk etterpå. Klarte ikke å gå oppreist ut av sykehuset. Klarte ikke å gå på do de første dagene. Nei, det var bare grusomt. Men ingen bønn, egget (ble bare ett), måtte inn etter to dager.

De to neste uttakene ble litt bedre, men fortsatt vonde. Følte meg fortsatt mørbanket etterpå, men eggene måtte inn etter to dager. Mange private venter i 5 dager, det hadde hjulpet meg en god del.

Anonymkode: d358d...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 16.11):

Takk for svar! Var du også på Riksen? 

Har vært inne på Riksen i dag, og jeg var litt overstimulert. Tenkte meg jo det egentlig. Hadde 1 cm (?? måler de seriøst det i cm? haha) væske i buken, og veldig store eggstokker. De ville helst sette inn fordi det er større sannsynlighet ved ferskt embryo sa de, så gjorde det. Har ganske vondt nå, og er veldig kvalm, og bekymret for hvordan det skal gå videre over helgen. 

Nei, eg var på Haukeland.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ble ikke overstimulert, men hadde heftige uttak. Første var helt grusomt og jeg blødde som en gris, så ut som en slakterbenk etterpå. Klarte ikke å gå oppreist ut av sykehuset. Klarte ikke å gå på do de første dagene. Nei, det var bare grusomt. Men ingen bønn, egget (ble bare ett), måtte inn etter to dager.

De to neste uttakene ble litt bedre, men fortsatt vonde. Følte meg fortsatt mørbanket etterpå, men eggene måtte inn etter to dager. Mange private venter i 5 dager, det hadde hjulpet meg en god del.

Anonymkode: d358d...ed9

Uff, det høres jo helt traumatisk ut 🙁 Håper det ble noe barn ut av det i hvert fall!

Jeg kunne ønske det var mulig å ta litt mer individuelle hensyn også i det offentlige. Både med tanke på medisinering og doser, men også som du skriver vente litt med å sette inn. Og kanskje heller ta den avgjørelsen om at man fryser hvis det har vært et heftig uttak og pasienten er syk, hvis det ikke er mulig å dyrke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, det høres jo helt traumatisk ut 🙁 Håper det ble noe barn ut av det i hvert fall!

Jeg kunne ønske det var mulig å ta litt mer individuelle hensyn også i det offentlige. Både med tanke på medisinering og doser, men også som du skriver vente litt med å sette inn. Og kanskje heller ta den avgjørelsen om at man fryser hvis det har vært et heftig uttak og pasienten er syk, hvis det ikke er mulig å dyrke lenger.

Det er nedsiden med at det er offentlig og ikke strengt tatt nødvendig medisinsk prosedyre. 😕  Det blir mer samlebånd enn man skulle ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...