Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke er med på fadderuka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på høyskolen Kristiania i år, er førsteårsstudent, og har frem til nå kun deltatt på første dag av fadderuka. Jeg føler virkelig ikke for å være med grunnet personlige ting, så jeg har tatt valget om å hilse på klassen min og være sosial den ene dagen jeg var der, og at jeg heller ser dem igjen når første skoledag/forelesningsdag begynner. Hadde det vært flere alternativer til aktiviteter hadde jeg mest sannsynlig blitt med, som for eksempel hvis faddergruppa en dag dro på en kafè sammen i løpet av uka,  som ikke hadde noe med alkohol å gjøre, og kanskje andre dagen kan de som vil være med på fest gjøre det, men at de som helst vil unngå festing osv får en mulighet de også. 
Samtidig som jeg føler jeg må gjøre det som er best for meg så føles det ensomt, føler jeg er den eneste som ikke er med på fadderuka. Ser at de har det morro med konserter ogsånt, og vil jo ikke komme utenfor sosialt når vi for eksempel skal ha gruppearbeid på skolen osv. Så.. er det noen fler enn med som kanskje kjenner seg litt igjen og som kanskje dropper litt av fadderuka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har studert 2 ganger, i 2 forskjellige studiebyer, og kjenner ingen som var med på fadderuka😉

Det er bare fyll og rølp, du går ikke glipp av noe. Mange av de som treffes og har det gøy den uka sees bare den uka, og har ikke noe videre kontakt annet enn hilsing.

• Liker 2
Skrevet
Anonymbruker2001 skrev (57 minutter siden):

Jeg har begynt på høyskolen Kristiania i år, er førsteårsstudent, og har frem til nå kun deltatt på første dag av fadderuka. Jeg føler virkelig ikke for å være med grunnet personlige ting, så jeg har tatt valget om å hilse på klassen min og være sosial den ene dagen jeg var der, og at jeg heller ser dem igjen når første skoledag/forelesningsdag begynner. Hadde det vært flere alternativer til aktiviteter hadde jeg mest sannsynlig blitt med, som for eksempel hvis faddergruppa en dag dro på en kafè sammen i løpet av uka,  som ikke hadde noe med alkohol å gjøre, og kanskje andre dagen kan de som vil være med på fest gjøre det, men at de som helst vil unngå festing osv får en mulighet de også. 
Samtidig som jeg føler jeg må gjøre det som er best for meg så føles det ensomt, føler jeg er den eneste som ikke er med på fadderuka. Ser at de har det morro med konserter ogsånt, og vil jo ikke komme utenfor sosialt når vi for eksempel skal ha gruppearbeid på skolen osv. Så.. er det noen fler enn med som kanskje kjenner seg litt igjen og som kanskje dropper litt av fadderuka?

Har du snakket med fadderen din, evt. faddergruppelederen din om dette? Jeg kjenner en som er gruppeleder for fadderne i  år, og han hadde det slik som du første året - og har derfor vært veldig fokusert på legge til rette for de som ønsker alkoholfrie og litt mindre crowded aktiviteter enn de som allerede er lagt opp i fadderuka... Kanskje du bare ikke har fått med deg alt som skjer?

• Liker 3
Skrevet
Portia Catonis skrev (38 minutter siden):

Jeg har studert 2 ganger, i 2 forskjellige studiebyer, og kjenner ingen som var med på fadderuka😉

Det er bare fyll og rølp, du går ikke glipp av noe. Mange av de som treffes og har det gøy den uka sees bare den uka, og har ikke noe videre kontakt annet enn hilsing.

Jeg har også studert to ganger, på to forskjellige studiested. Første gangen hadde jeg akkurat begynt i ny jobb ved siden av studiene, og måtte jobbe flere dager ila fadderuka. Følte meg skikkelig utenfor da studiene begynte sånn på ordentlig, for da var klikkene allerede laget. Disse klikkene holdt sammen LENGE, og jeg klarte ikke å komme meg inn i én eneste én av dem. Heldigvis fikk jeg gode venner på jobben min.

Andre gangen var jeg ti år eldre, og deltok på det jeg kunne delta på. Hadde småbarn da, men la meg i selen for å henge litt med medstudentene under fadderuka. Det gikk MYE bedre, ble en naturlig del av en større gjeng (selvom jeg var mye eldre enn dem). Drakk aldri alkohol selv fordi jeg kjørte bil, men var med på festene. De som festet sammen hang også sammen i klassen. 

Helt sykt at fyll og fest har den effekten den har. Er man ikke med på festen, holdes man utenfor.

Anonymkode: 7e80d...b8a

• Liker 3
Skrevet
Anonymbruker2001 skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig er du ikke det. Orka ikke det maset, var med litt på kafe og sånn men orka ikke mye styr utenom :) 

Anonymkode: 1a0c0...efa

Skrevet

Jeg har studert flere enn to ganger og må si det varierer veldig hvor godt utbytte jeg har hatt av det. Har aldri drukket meg fra sans og samling, men det er lettest å knytte bånd tidlig i fadderuka. Nå er du på en måte heldig da jeg har hørt at mange på hk ikke møter i fadderuka så da er det mange i din situasjon😊

Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Jeg har studert flere enn to ganger og må si det varierer veldig hvor godt utbytte jeg har hatt av det. Har aldri drukket meg fra sans og samling, men det er lettest å knytte bånd tidlig i fadderuka. Nå er du på en måte heldig da jeg har hørt at mange på hk ikke møter i fadderuka så da er det mange i din situasjon😊

Tusen takk for så fint svar, det hjalp mye!😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er du ikke det. Orka ikke det maset, var med litt på kafe og sånn men orka ikke mye styr utenom :) 

Anonymkode: 1a0c0...efa

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har også studert to ganger, på to forskjellige studiested. Første gangen hadde jeg akkurat begynt i ny jobb ved siden av studiene, og måtte jobbe flere dager ila fadderuka. Følte meg skikkelig utenfor da studiene begynte sånn på ordentlig, for da var klikkene allerede laget. Disse klikkene holdt sammen LENGE, og jeg klarte ikke å komme meg inn i én eneste én av dem. Heldigvis fikk jeg gode venner på jobben min.

Andre gangen var jeg ti år eldre, og deltok på det jeg kunne delta på. Hadde småbarn da, men la meg i selen for å henge litt med medstudentene under fadderuka. Det gikk MYE bedre, ble en naturlig del av en større gjeng (selvom jeg var mye eldre enn dem). Drakk aldri alkohol selv fordi jeg kjørte bil, men var med på festene. De som festet sammen hang også sammen i klassen. 

Helt sykt at fyll og fest har den effekten den har. Er man ikke med på festen, holdes man utenfor.

Anonymkode: 7e80d...b8a

Skrevet
Teatrica skrev (9 timer siden):

Har du snakket med fadderen din, evt. faddergruppelederen din om dette? Jeg kjenner en som er gruppeleder for fadderne i  år, og han hadde det slik som du første året - og har derfor vært veldig fokusert på legge til rette for de som ønsker alkoholfrie og litt mindre crowded aktiviteter enn de som allerede er lagt opp i fadderuka... Kanskje du bare ikke har fått med deg alt som skjer?

Ja har prøvd å nevne dette til dem, men det ser ikke ut som det hjelper. De mener de har satt et program for hvordan det skal være og de ser jo at flertallet helst vil ha fyll og fest, så det ble ikke særlig prioritert det jeg ønsket.👎🏼

Skrevet
Portia Catonis skrev (10 timer siden):

Skrevet

Jeg har studert i tre omganger og deltok bare på den første fadderuka (og da bare på én aktivitet på dagtid, og jeg var edru hele tiden).

Min erfaring var at det var merkbart enklere å få bekjennskaper der jeg hadde vært med på fadderuka. Ingen av de jeg hang med under fadderuka endte som venner, men fordi jeg var en del av en etablert gruppe hvor folk kjente hverandre, ble det enkelt å komme i kontakt med folk som fortsatt i dag er mine venner.

De andre gangene hvor jeg droppet fadderuka var jeg veldig på utsiden av miljøet, og fikk ikke venner før andreåret. Likevel kom jeg aldri inn i "den harde kjernen".

Skrevet
Majer skrev (17 minutter siden):

Tror du ikke at det kan handle om at HK er privat, og ikke offentlig? Tror flere hadde vært med på fadderuka i regi av HK studenter hadde det vært billigere å gå der. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet på høyskolen på Vestlandet nå, og er ikke med på fadderopplegg på kveldstid. Programkoordinatoren sa det så fint til oss; det er helt greit å ikke være med på fadderuka, dere velger selv. Føler meg ikke utenfor enda ihvertfall😄

Anonymkode: d694a...f32

Skrevet

Første gangen jeg studerte var jeg 19 år, rett fra vgs. Hadde kjæreste så hadde null interesse av å være med på fadderuke. Fikk mange venner for det, og følte meg aldri utenfor. Andre gangen var jeg 35 år, med mann og barn og har heller ikke denne gangen interesse av fadderuken. Jo, det ble laget noen klikker, men vi var mange som ikke var med og jeg fikk veldig god kontakt både med de som ikke var med og de som var med. Selv om jeg var godt voksen. Fikk en fin studietid. Nå har jeg startet på master, og heller ikke denne gangen er jeg med, og er langtifra den eneste. Vi er ikke så mange i gruppa så jeg blir nok kjent med alle uansett.

Gjør det som passer deg, ikke føl på presset. Men vær flink å ta kontakt med andre. Begynn å prate med den du sitter ved siden av og knytt kontakt. Ønsker deg masse lykke til 😊 

Anonymkode: da964...4a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, så deltok ikke på det. For det handler jo bare om drikkingen. Hvertfall det som skjer på kveldstid.

Liker å omgås mennesker, finne på ting sammen. Men når det er alkohol i bildet står jeg over.

Som student har man lite tid, da er jo studiet fokuset. På kveld er det trening for min del.

Vet om nok av mennesker som drikker bort studiet sitt.

:) 

Anonymkode: 50032...6b2

Skrevet

De jeg traff under fadderuka er fortsatt gode venner. Nå er det 40-års lag på 40-års lag der "studiegjengen" er på plass. 

Liker ikke rølp og fyll, men var veldig gøy å være med likevel. Og man blir da godt kjent med folk selv om man kun nipper til litt vin. Og ikke noe press og tull da jeg sa jeg ikke drakk sprit eller shotet. Ikke minst - rundt midnatt er det ingen som merker at du rusler hjemover uansett, og de som er igjen får heller ikke noe særlig ut av resten av kvelden 😅

Anonymkode: 4a09a...210

Skrevet

Jeg er også førsteårsstudent i år og valgte å droppe fadderuke. Det er ikke helt for meg. 

Anonymkode: a176f...295

Skrevet

Jeg var ikke med på en ting i fadderuken. Alt var drikking og festing. Det var vel ett eneste arrangement som ikke handlet om å drikke seg snydens, og det var type "ludokveld med andakt" arrangert av kristen-student-foreningen... 

Fikk kontakt med andre folk via gruppearbeid, kollokviegrupper, kom i prat utenfor auditoriet, etc. 

Anonymkode: b4170...97f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er utad fadderuka ser ut som "bare" fyll. 

Ja, folk drakk. Men fra en som ikke drikker noe særlig, som var med, sitt perspektiv - det var jo aktiviteter hver eneste samling. I alle fall der jeg studerte.

Og hva så om man bare møttes i et kollektiv, og så gikk videre til studiestedet eller en bar? Jeg hadde mange fine samtaler med folk. Ikke alle drikker så mye. Og det tar uansett noen timer utpå kvelden før folk blir så fulle at det blir slitsomt. Og når det skjedde så gikk jeg som regel bare hjem, få som registrerte det uansett. 

Anonymkode: 4a09a...210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...