AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hei! Skal til legen med sønnen min på seks etterpå. Han har blitt skjevere og skjevere i ryggen/skuldrene og nå ser man veldig forskjell på høyden på skuldrene. Noe skjevhet i hoftene også. Han går litt rart, men har tenkt at det har noe med at han har feilstilling i føttene, bruker spesialsåler, og har gått uten i sommer (sandaler).. Noen som har barn med skoliose? Mistanke om skoliose med samme symptomer som viste seg å være noe annet? Og hva skjer etterpå hvis fastlegen har en sterk mistanke om skoliose - blir man sendt direkte til sykehuset? Henvisning som tar flere måneder?.. Anonymkode: 4d79f...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Har en gutt som fikk diagnosen ved 2års alder. Er deg skoliose så skal dere bli fulgt opp av Ett team på Sophies Minde og rikshospitalet. Er skjevheten stor, må han ha korsett. Dette må han da gå med 23-24t i døgnet. Kan taes av ved trening, bading etc. Henvisningen tar 1-4uker. Hvertfall var det sånn for noen år siden. De pleier å ta barn inn raskt. Er viktig å komme igang med behandling fort. Anonymkode: f8d7b...e65
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en gutt som fikk diagnosen ved 2års alder. Er deg skoliose så skal dere bli fulgt opp av Ett team på Sophies Minde og rikshospitalet. Er skjevheten stor, må han ha korsett. Dette må han da gå med 23-24t i døgnet. Kan taes av ved trening, bading etc. Henvisningen tar 1-4uker. Hvertfall var det sånn for noen år siden. De pleier å ta barn inn raskt. Er viktig å komme igang med behandling fort. Anonymkode: f8d7b...e65 Takk for svar! Har vært hos legen nå, merkbare skjevheter i skulder/rygg/hofte. Ble henvist til røntgen, skulle få time om en til to uker. Dette blir noen lange uker fremover. Anonymkode: 4d79f...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for svar! Har vært hos legen nå, merkbare skjevheter i skulder/rygg/hofte. Ble henvist til røntgen, skulle få time om en til to uker. Dette blir noen lange uker fremover. Anonymkode: 4d79f...6c3 Så bra at de tar han inn kjapt. Rikshospitalet er og gode på å ta inn til time raskt. Vi er veldig fornøyd med oppfølging derfra. Blir noen lange uker ja, men det blir bedre 😊 mitt tips er å ikke google deg ihjel om sykdommen, men les det Rikshospitalet har lagt ut om sykdommen og behandling på sidene dems. Kan se om jeg finner linken til siden. Den er nyttig. Anonymkode: f8d7b...e65
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/skoliose-hos-barn-under-10-ar Anonymkode: f8d7b...e65
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for svar! Har vært hos legen nå, merkbare skjevheter i skulder/rygg/hofte. Ble henvist til røntgen, skulle få time om en til to uker. Dette blir noen lange uker fremover. Anonymkode: 4d79f...6c3 Ring gjerne stedet henvisningen er sendt og si at dere kan møte på kort varsel, da kan det hende dere får en avbestillingstime slik at dere kommer til tidligere! Anonymkode: ee28f...1af
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ring gjerne stedet henvisningen er sendt og si at dere kan møte på kort varsel, da kan det hende dere får en avbestillingstime slik at dere kommer til tidligere! Anonymkode: ee28f...1af Takk for tips! Det kan jeg gjøre i morgen☺️ Anonymkode: 4d79f...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei! Skal til legen med sønnen min på seks etterpå. Han har blitt skjevere og skjevere i ryggen/skuldrene og nå ser man veldig forskjell på høyden på skuldrene. Noe skjevhet i hoftene også. Han går litt rart, men har tenkt at det har noe med at han har feilstilling i føttene, bruker spesialsåler, og har gått uten i sommer (sandaler).. Noen som har barn med skoliose? Mistanke om skoliose med samme symptomer som viste seg å være noe annet? Og hva skjer etterpå hvis fastlegen har en sterk mistanke om skoliose - blir man sendt direkte til sykehuset? Henvisning som tar flere måneder?.. Anonymkode: 4d79f...6c3 Hei, vis du ser ryggraden ikke er riktig, og som du beskriver det, så høres det slik ut. Det er kjempe bra at du oppdaget dette tidlig, du har krav til barn under 16 år gratis fysioterapeut også, ikke gi deg før dere får plass til operasjon og i mens dere venter, bestill time allerede til nærmeste fysioterapeut allerede imorgen start med øvelser og treninger som fysioterapeut sier han/ hun skal gjøre. Sier det ut fra egen erfaring . masse lykke til, husk vis du ikke tar dette til alvor, dette kan bli verre, nå vil det gå bra, fordi du oppdaget det tidlig hus ditt barn. Det tar tid og legene tar deg ikke seriøst, så bare ring og mas og ikke gi deg til barnet ditt for plass til haste operasjon. Masse lykke til! Anonymkode: ad340...d94
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så bra at de tar han inn kjapt. Rikshospitalet er og gode på å ta inn til time raskt. Vi er veldig fornøyd med oppfølging derfra. Blir noen lange uker ja, men det blir bedre 😊 mitt tips er å ikke google deg ihjel om sykdommen, men les det Rikshospitalet har lagt ut om sykdommen og behandling på sidene dems. Kan se om jeg finner linken til siden. Den er nyttig. Anonymkode: f8d7b...e65 Tusen takk❤️ -ts Anonymkode: 4d79f...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, vis du ser ryggraden ikke er riktig, og som du beskriver det, så høres det slik ut. Det er kjempe bra at du oppdaget dette tidlig, du har krav til barn under 16 år gratis fysioterapeut også, ikke gi deg før dere får plass til operasjon og i mens dere venter, bestill time allerede til nærmeste fysioterapeut allerede imorgen start med øvelser og treninger som fysioterapeut sier han/ hun skal gjøre. Sier det ut fra egen erfaring . masse lykke til, husk vis du ikke tar dette til alvor, dette kan bli verre, nå vil det gå bra, fordi du oppdaget det tidlig hus ditt barn. Det tar tid og legene tar deg ikke seriøst, så bare ring og mas og ikke gi deg til barnet ditt for plass til haste operasjon. Masse lykke til! Anonymkode: ad340...d94 Fått henvisning til røntgen, skulle ta en til to uker. I henvisningen står det at de skal ta bilder fra flere vinkler og måle cobb. Han fortalte også om veien videre, eventuelt Rikshospitalet, korsett, operasjon osv - Føler han tok oss veldig på alvor. Tok masse målinger av beinlengde, høyde, vekt, sykdomshistorie, om han hadde smerter, pustebesvær e.l. Og så nøye på ryggen/hoften i alle mulige vinkler/bøyd. -ts Anonymkode: 4d79f...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 Hei. Det høres ut som om dere allerede har fått god hjelp. Vi fikk raskt time til røntgen og målinger etter henvisning fra fastlege. Deretter ble det tatt MR for å utelukke andre eventuelle årsaker til skjevheten. Vi går til oppfølging ca hver 6. måned med vårt barn der det tas bilder. Sørger for mye fysisk aktivitet og lar barnet hvile ved behov. De er veldig flinke på Rikshospitalet. Anonymkode: 5ec73...549
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 Jeg har selv skoliose og her er min historie. Hos meg ble det ikke oppdaget før jeg ca. 18 år. Ble undersøkt av fastlegen som sendte henvisning til Rikshospitalet, og røntgen. Var på Rikshospitalet et par ganger. Den gangen (jeg er 31 nå) var de mer restriktive med operasjon og jeg fikk beskjed om at jeg kunne holde smerter ved like med trening. Jeg oppfylte kriteriene (med antall graders skjevhet) men valgte den gangen å vente med operasjon. Dessverre har jeg ikke fått så mange kontrolltimer senere. Jeg merket forverring selv og tok kontakt med lege igjen, for ny henvisning. Jeg hadde blitt 10 grader skjevere på ca. 10 år. Jeg fikk beskjed om at skoliosen bare ville bli verre og ble satt opp til operasjon. Kirurgen sa da at de har en litt annen holdning til operasjon nå, og jeg hadde egentlig ikke noe valg. Ble operert i 2021. Da hadde jeg 80 graders skjevhet. Gikk ned til halvparten. Mye hadde stivnet fordi jeg er "gammel i gamet" kirurgen fortalte at de fleste som får operasjon nå er ca 14/15 år. Jeg tror ting har endret seg en del siden jeg fikk diagnosen, og vil tro dere får god oppfølging. Sånn bortsett fra at jeg hadde en lang periode uten oppfølging og at jeg selv måtte ta kontakt for ny vurdering, har jeg vært veldig fornøyd med Rikshospitalet i forbindelse med operasjonen. Det er veldig fint at dere har oppdaget det så tidlig! Lykke til ❤️ Anonymkode: 253c6...058
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå