Gå til innhold

Hvilket inntrykk har dere av Sunnmøringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Luksusbia skrev (23 timer siden):

Jeg er ekstremt svak for dialekten ja. Og Ålesund er en utrolig vakker by. Nordmøre/ Molde er helt jævlig. Anne Karin Eldstad har skrevet en bok om oppveksten sin på nordmøre som heler hjem. Mye slit å vokse opp der

Var nok like mye slit i hele Norge på den tiden 🙈 med mindre man var søkkrik selvfølgelig, men det var nok ikke mange 

Anonymkode: 5121e...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Bærum og av en eller annen grunn er sunnmøringer «kjent» for å være gjerrige her. :ler: 🙈  Jeg aner helt ærlig ikke hvorfor. 🤷‍♀️ Men når jeg tenker meg om så hadde jeg ei venninne en gang fra Sunnmøre og hun var temmelig gjerrig, ja… 🙈 

Ellers oppfatter jeg sunnmøringer som litt høylytte og skravlete. 🙈 Men folk er jo sikkert like forskjellige der som over alt ellers. :P 

Anonymkode: 28458...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på et mindre sted på Sunnmøre i nesten ti år og jeg synes sunnmøringer i det området generelt sett var mer tilbaketrukket, stille og kanskje litt traust. Opplevde det stikk motsatt da jeg møtte daværende svigerfamilie. Ble knapt spurt et spørsmål og ble ikke inkludert.

Men opplevde også forskjeller fra sted til sted. Så det kommer nok an på.

Anonymkode: 8c2c0...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sunnmøringer er god på å ta vare på pengene sine, på å forvalte og skape og på å være direkte og ikke pakke inn ting for mye, de fleste er hardt arbeidende og ærlige folk som kan være vanskelige å komme helt innpå, lite selvhøytidelig og relativt jordnære folk. Slik TS beskriver denne familien får det meg til å unders på hvor på sunnmøre hun har vært siden jeg overhode ikke kjenner noen som er som TS beskriver og jeg har bodd på søre sunnmøre i en mannsalder selv om jeg ikke er herfra opprinnelig.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde 10 år på sunnmøre, jeg har ingen familie eller andre relasjoner der enn kjæreste og kollegaer (på tidspunktet). De er verre uti bøgdene enn i byen. MEN sant skal sies at jeg likte sunnmøringene alt-i-alt, hvis ikke hadde jeg ikke blitt der så lenge! 

Vi kan tulle mye med at de er griske, og tenker penger, penger og penger. Noen av dem er sånn, men ikke alle.

Men ja, du må vende deg til en litt "Brøytaene" dialekt og væremåte. Ikke skjønner de mye av innvandring heller, så endel av eldre klasse har rasistiske-tildenser. Ellers er mange av de familiekjære, og har store familier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med en fra Sunnmøre. Var ofte på besøk hos familien hans. De er gode, snille og imøtekommende mennesker. Mitt inntrykk av folk derfra generelt er at de (ikke min eks svigerfamilie) er litt vanskelig å komme innpå. Litt innesluttet. Rolige folk. Men når de får alkohol i seg så kommer de mer ut av skallet sitt.

Anonymkode: d9f9a...d40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (2 timer siden):

unnmøringer er god på å ta vare på pengene sine, på å forvalte og skape og på å være direkte og ikke pakke inn ting for mye, de fleste er hardt arbeidende og ærlige folk som kan være vanskelige å komme helt innpå, lite selvhøytidelig og relativt jordnære folk

Veldig god beskrivelse. Gammel vits.... "Sett en sunnmøring på en øde øy, og det tar 4 dager så er den første møbelfabrikken kommet opp "    Gründerånd og stayerevne, gir ikke opp så lett.

Anonymkode: 3d519...8f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt innesluttet. Rolige folk. Men når de får alkohol i seg så kommer de mer ut av skallet sitt.

Akkurat det gjelder vel for de fleste Vestlendinger, untatt lengst nord  på nordmøre der de er mer trøndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sunnmøring selv. Hyggelige som bor her :) At man må like kake er ikke sant. Folk spiser hva folk liker, og det er ingen tvang her. Men janteloven står sterkt her. Mange folk har også masse penger/er rike her. Og sunnmørsalpene er fantastiske 😄 osv osv ;) 

Anonymkode: 7e62e...0a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (På 17.8.2022 den 11.00):

Jeg er ekstremt svak for dialekten ja. Og Ålesund er en utrolig vakker by. Nordmøre/ Molde er helt jævlig. Anne Karin Eldstad har skrevet en bok om oppveksten sin på nordmøre som heler hjem. Mye slit å vokse opp der

Ålesund dialekten er stygg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
LiseTV skrev (1 time siden):

Ålesund dialekten er stygg.

Smaken er som baken. Jeg synes Sunnmøre dialekt er vakkert. Østfold og Agder/ særlig Arendal/ Grimstad og Egersund er verst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sunnmøring og greier meg bra i det fleste tilfeller der jeg treffer nye mennesker fra ulike kanter av landet. 
Jeg tror dette med gjerrighet har blitt litt misforstått. 
Det er ikke sånn at vi ikke bruker penger, men vi liker ikke å må betale for noe som lyser en dårlig handel🤓

Det var en østlending som  sa en gang til meg at det er lett å komme i kontakt med folk fra Møre, men det er vanskelig å holde kontakten over tid. 
Det tror jeg stemmer. 
Vi er vel trofaste mot de vi kjenner fra før 😂

Anonymkode: 7f53f...5b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Luksusbia skrev (På 18.8.2022 den 15.30):

Smaken er som baken. Jeg synes Sunnmøre dialekt er vakkert. Østfold og Agder/ særlig Arendal/ Grimstad og Egersund er verst

Forskjell på Ålesund dialekt og hvordan de snakker på Søre Sunnmøre. De snakker mye bredere på Søre Sunnmøre.

Anonymkode: 6ca1f...533

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Kjenner bare en, men hun er kanskje den mest joviale og hyggelige dama jeg veit om (utenom besta da selvfølgelig, men hun er ikke sundmøring! 😄 )

Synes også at dialekten er superkoselig 😊 Hun er en rett fra levra dame - på en positiv måte. 

Endret av StellaNova
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke folk, men om de ramler på sjøen så drukner de! For de svømmer innover med hendene, ikke utover som oss andre i vanlig brystsvømming. De er så vant til å kave til seg gull og penger.

Anonymkode: d76ad...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er også at sunnmøringer er veldig på og vet best. Blander seg og tar plass. 

Anonymkode: aede2...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest PanteneProVVV

Masete, selvgode, enkle vesen med dårlig eller ingen form for humor. Kroneksempel er programlederen i Norges Tøffeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette å være sammen med, positiv innstilling til livet. Er samtidig litt «lure»😉

Anonymkode: 081b9...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...