AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #41 Skrevet 5. september 2022 Luksusbia skrev (På 18.8.2022 den 15.30): Smaken er som baken. Jeg synes Sunnmøre dialekt er vakkert. Østfold og Agder/ særlig Arendal/ Grimstad og Egersund er verst det finnes ikke bare en sunnmørsdialekt, det er enormt stor forskjell bare man flytter seg noen kilometer... Nå vet jeg ikke hvilken du liker men personlig syns jeg de fine fruer fra Åleby`n forsøker språke noe veldig og deres dialekt er ekstremt ulik resten av sunnmøre bare så det er sagt.. PanteneProVVV skrev (2 minutter siden): Masete, selvgode, enkle vesen med dårlig eller ingen form for humor. Kroneksempel er programlederen i Norges Tøffeste. Så fantastisk at ett menneske er fasiten for de snart 150 000 som bor her fordelt på 13 kommuner er det vel... 🤯 Anonymkode: e2a3d...879 2
Gjest PanteneProVVV Skrevet 5. september 2022 #42 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fantastisk at ett menneske er fasiten for de snart 150 000 som bor her fordelt på 13 kommuner er det vel... 🤯 Anonymkode: e2a3d...879 Vi har jo også sjarmtrollet Sylvi Listhaug, Sunnmøre er jo frp-land, så dette må vel være en passende representant. Bare dialekten i seg selv er nok til at jeg nesten vrir meg ut av mitt gode skinn.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #43 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): det finnes ikke bare en sunnmørsdialekt, det er enormt stor forskjell bare man flytter seg noen kilometer... Nå vet jeg ikke hvilken du liker men personlig syns jeg de fine fruer fra Åleby`n forsøker språke noe veldig og deres dialekt er ekstremt ulik resten av sunnmøre bare så det er sagt.. Så fantastisk at ett menneske er fasiten for de snart 150 000 som bor her fordelt på 13 kommuner er det vel... 🤯 Anonymkode: e2a3d...879 Bingo !! Men når det er sagt .... Nevnte programleder er fæl, og typisk Ålesunder. Ålesundere flest skiller seg ut fra Sunnmøre ellers. De ser på seg selv som en lokal hovedstad, og har en merkelig "ovenfra og ned"-holdning ovenfor resten av Sunnmøre. Stygg dialekt har de også, forsøker å etterligne Oslo. Anonymkode: 3d519...8f0 2
Tt12 Skrevet 5. september 2022 #44 Skrevet 5. september 2022 De jeg har møtt har hatt veldig god tro på seg selv til den grad at jeg synes de var litt arrogante og selvgode. Synes også de var noe høyrøstet. Dette er snakk om et svært begrenset antall personer så jeg er sikker på at ikke alle fra sunnmøre er slik.
Embla Othea Skrevet 5. september 2022 #45 Skrevet 5. september 2022 Høylytte, brautende og selvgode. Verre enn bergensere.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #46 Skrevet 5. september 2022 Tja, jeg er sunnmøring selv og har et komplisert forhold til sunnmøringer 🤣 Jeg er utflyttet så har på en måte sett sunnmøringer både fra innsiden og utsiden. Det jeg liker med sunnmøringer er at det er lite «fake». Man sier det som det er. Jeg slet faktisk lenge med den overhyggeligheten jeg opplevde på østlandet hvor jeg ikke helt viste hvor jeg hadde folk. Jeg opplever mennene på sunnmøre som mer inneslutta og vanskelig å komme innpå enn damene. Mennene er gjerne litt sånn «ka du tyte ette?» når du prater til dem. Damene er litt mer i stand til å holde en samtale. Mannen min (som ikke er sunnmøring) synes ofte sunnmøringer høres så sinte ut når de prater, og vi kommer ofte i krangel pga dette hvis jeg prater dialekt. Det gjør at jeg dessverre har lagt om dialekten for å høres mindre krass ut. Du må like kake 😅 Kakebordene er legendariske. Jeg føler egentlig ikke sunnmøringer er gjerrige og de mest rause folkene jeg vet om er sunnmøringer. Når jeg drar hjem til sunnmøre så blir jeg påspandert i alle rettninger på den lokale puben, selv av de mutte mennene og selv om mannen min er med (så det er ingen sjekketiks). Dette har jeg sjeldent opplevd i den grad på østlandet. Så jeg vet ikke helt hva oppsummeringen egentlig ble, men sunnmøringer er en egen rase på godt og vondt. Litt røffe i kantene, veldig direkte språk, ikke noe overhøffelighetsgreier, men at de er gjerrige vil jeg påstå er en myte Anonymkode: 83451...aeb 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #47 Skrevet 5. september 2022 Alle vet at sunnmøringene er gnitne. Anonymkode: abe1d...e46
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #48 Skrevet 5. september 2022 De snakker himla mye om penger. Anonymkode: 66e9f...ff5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #49 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle vet at sunnmøringene er gnitne. Anonymkode: abe1d...e46 Og gnitne er fra hvilken dialekt, sa du? 😂 Anonymkode: 0d309...101
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:19 #50 Skrevet tirsdag kl 16:19 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 21.49): Alle vet at sunnmøringene er gnitne. Anonymkode: abe1d...e46 Hva betyr gnitne? Anonymkode: c4eab...d8b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:54 #51 Skrevet tirsdag kl 16:54 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva betyr gnitne? Anonymkode: c4eab...d8b Gjerrige. Jeg er fra nabofylket i sør (tidl.Sogn og Fjordane) og jeg kan også kalle folk gnitne. Anonymkode: 71c9e...9ad
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:57 #52 Skrevet tirsdag kl 16:57 Høy på seg selv og opptatt av å spare🤑 Anonymkode: b52fc...f2a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:57 #53 Skrevet tirsdag kl 16:57 Grusom dialekt. Anonymkode: f7d97...aff 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:30 #54 Skrevet tirsdag kl 20:30 Gjerrige kakemonser med kokolololo-dialekt. Anonymkode: fc60f...e2a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:32 #55 Skrevet tirsdag kl 20:32 De er like forskjellige som alle andre. Adresse i landet definerer ingen. Anonymkode: 3b924...65c 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #56 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 21.49): Alle vet at sunnmøringene er gnitne. Anonymkode: abe1d...e46 AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 3.57): Og gnitne er fra hvilken dialekt, sa du? 😂 Anonymkode: 0d309...101 og her jeg bor sier vi "gneten" og det er også sunnmørsk.. og nei, Listhaug er ikke en typisk sunnmøring, hun prøver seg på litt ålesundsdialekt men er opprinnelig fra Sjøholt mener jeg.. hun språker litt Anonymkode: e2a3d...879
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #57 Skrevet 14 timer siden Brautete, gjerrige og stygg dialekt. Anonymkode: 2fe40...029
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #58 Skrevet 14 timer siden Er selv sunnmøring, denne var gøy å lese 🤣 Anonymkode: 42899...de7 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #59 Skrevet 14 timer siden Tja, hva synes dere om de med blondt hår? Er det forskjellige typer mennesker om de er lys blond eller mørk blond? Anonymkode: c4eab...d8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå