Gå til innhold

Dårlig kne etter operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! 
Noen andre som har operert korsbånd/menisk og sliter ekstremt etter 1 og et halvt år? 

føler ikke jeg blir trodd på av leger. 
har store smerter og har i det siste begynt å miste kraften i kneet, noe som har resultert i å plutselig ligge på bakken.

jeg tok ny mr for noen måneder siden men har blitt verre siden da. 

De var interessert i å hjelpe meg fram til det kom svar på mr at ting var som det skulle, noe det absolutt ikke er!! 

noen innspill eller erfaringer??

Anonymkode: b38bb...604

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kona mi sleit med det samme som du etter å ha operert en kneskade. Ingenting hjalp og tida gikk. Da hun leste seg opp på vitenskapelig litteratur om årsaker og sammenhenger, dukket det stadig opp artikler om sammenheng mellom leddproblemer og mangel på D-vitamin og forskjellige mineraler. 

Siden legen ikke hadde mer hjelp å tilby, kjøpte hun noen pakker med D-vitamin og mineralene kalsium, magnesium og sink på apoteket og fulgte bruksanvisningen på pakkene.

Det vil si, for D-vitamin hjalp ikke bruksanvisningen så mye. Da hun starta "behandlingen" sin, lå nivået helt i bunnen av normalområdet. Der var det fortsatt da hun målte nivået på nytt etter tre måneder med anbefalt inntak på 10 mikrogram D-vitamin.

Etter to nye måneder med tilskuddsdosen som legeforeningen Endocrine Society anbefaler for å kurere D-vitaminmangel (150 mikrogram daglig), hadde hun doblet nivået og lå midt i normalområdet. Da begynte hun å merke bedring i kneet også. Etter enda to måneder med samme tilskudd hadde D-vitaminnivået økt til øvre halvdel av normalområdet og kneet fungerte smertefritt igjen.

Dette er bare erfaringene til kona, men det skada i alle fall ikke å lese seg opp. 

Her er et googlesøk som viser en del vitenskapelig litteratur om meniskskader og betydningen av nivå på D-vitamin/mineraler, hvis du vil lese om fenomenet. Vitenskapelig litteratur publiseres på engelsk, men nettleseren Chrome har automatisk oversetter:

https://www.google.com/search?q=meniscus+tear+"vitamin+d"

Her er en ganske fersk studie fra Harvard-universitetet som viser at meniskskader i det minste gjør mindre vondt for folk med høyere D-vitaminnivå:

https://www.health.harvard.edu/pain/vitamin-d-deficiency-might-affect-recovery-from-knee-surgery

Anonymkode: 0a7a3...d12

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg har fått kroniske smerter i kneet, og helsa er mye dårligere. Livskvaliteten nedsatt. Legene sier bare at kneet er stabilt og vet ikke hva problemet er. Men de har "gjort alt rett" siden stabiliteten er god. Ikke helt enig når livet mitt er endret så kraftig. Fikk ingen beskjed om at kroniske smerter kunne være utfallet, men om jeg husker rett skjer det i 25% av alle som har en slik kne-operasjon.

Jeg kan eventuelt fjerne noen skruer (jeg hadde mer enn ett korsbånd røket og flere skruer i), men ingen garanti for at det hjelper. 

Hva sier fysioterapeut? Regner med du hadde opptrening, og at du bør følges opp videre. Men husk å stoppe når en øvelse gjør vondt. Jeg måtte slutte å trene helt pga smertene, ikke gunstig en plass. Og ingen bryr seg, som du sier.

Anonymkode: d72f8...d96

Skrevet

Dere må gå privat, til noen som har mer greie på ting.

Anonymkode: 3b438...2cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere må gå privat, til noen som har mer greie på ting.

Hm, har ikke tenkt på det. Dårlig inntekt også nå. Har du noen steder å anbefale?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja. Jeg har fått kroniske smerter i kneet, og helsa er mye dårligere. Livskvaliteten nedsatt. Legene sier bare at kneet er stabilt og vet ikke hva problemet er. Men de har "gjort alt rett" siden stabiliteten er god. Ikke helt enig når livet mitt er endret så kraftig. Fikk ingen beskjed om at kroniske smerter kunne være utfallet, men om jeg husker rett skjer det i 25% av alle som har en slik kne-operasjon.

Jeg kan eventuelt fjerne noen skruer (jeg hadde mer enn ett korsbånd røket og flere skruer i), men ingen garanti for at det hjelper. 

Hva sier fysioterapeut? Regner med du hadde opptrening, og at du bør følges opp videre. Men husk å stoppe når en øvelse gjør vondt. Jeg måtte slutte å trene helt pga smertene, ikke gunstig en plass. Og ingen bryr seg, som du sier.

Ts her.

så utrolig kjedelig å høre, det er ikke enkelt..

Jeg var hos legen igjen idag, og er så utkjørt mentalt at jeg knakk helt sammen.
Jeg er bare 26 år, og da sa jeg at han er nødt til å finne ut av noe eller henvise meg til noen da det eneste han har tilbydd meg over lang tid nå er sykemelding eller tramadol men i og med at jeg har takket nei til begge deler så har han ikke trodd meg, men det er fordi jeg spyr av tramadol og jeg havnet i en depresjon da jeg var så lenge hjemme at jeg heller har jobbet mye mindre enn det jeg skal og tjent lite penger.

også syns jeg det er så ufattelig dårlig å skal prakke på folk sterke smertestillende istede for å utrede.

Men nå blei jeg sykemeldt da jeg ikke klarer å bruke beinet, så da har jeg gjort en feil og det var å ikke stoppe når det var vondt. Nå henviste han meg til ny mr, ultralyd og Ortoped på kirurgisk avdeling så krysser fingra. 

Fysioterapeuten som jeg begynte hos for ukke så lenge siden prøver å fokusere på smertelindring, uten noe som hjelper ennå, men har fått forbud mot å bruke det så vi er tilbake der vi var med helt basis øvelser som bøy og strekk.

masse lykke til til deg, håper du også kan finne noe som funker for deg!!

Anonymkode: b38bb...604

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hm, har ikke tenkt på det. Dårlig inntekt også nå. Har du noen steder å anbefale?

https://www.hoftesmerter.no

Han er ekspert på hofter, men god på kne også. Har sett han legge ut bilder/video på insta av problemer han rydder opp i etter offentlige....ikke bra....

En kvinne i 70åra hadde en kneprotese der den var gått fra hverandre, det offentlige gadd ikke høre på henne. Hatt smerter siden dag 1 etter operasjone.

Det offentlige er dårlig på mange ting!!! Der handler det kun om penger og effektivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...