Gå til innhold

Abort og ulike opplevelser av helsepersonell/støtte. Hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://sykepleien.no/forskning/2022/08/kvinners-erfaringer-med-helsetjenestetilbudet-ved-medikamentell-abort

Hva tenker dere? Jeg er litt delt. Det er kvinnen/parets valg å ta abort. For helsepersonell kan dette være vanskelig å stå i, at et foster bare skal dø. Det er et personlig valg kvinnen/paret tar, og helsepersonell skal ikke påvirke valget. Jeg forstår det er ulike grunner til at det tas abort. Men jeg tenker det er stor forskjell å ta abort fordi man ikke ønsker flere barn, "det passer ikke akkurat nå" vs voldtekt f.eks. Og vondt gjør en abort, men det gjør vondt å føde også. De som opplever spontanabort kan oppleve ca det samme. Det skjer hjemme/der man er. Lite oppfølging da også, men man kan snakke med fastlegen om det. 

Anonymkode: 3a6e0...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker om man har valgt et yrke innen helse, der man vil bli møtt med pasienter som ønsker abort; da må man mentalt være forberedt på å gi støtte, svare på spørsmål, og ikke vise sine egne meninger om saken, verken den ene eller den andre veien.

Grunnen bak valget om å ta abort, det har ingen andre noe med, de eneste som har noe med det å gjøre er personen/paret. Grunnen har ingen betydning; om det er fordi det ikke passer, økonomi, ikke ønske om barn, sykdom, voldtekt. Alt er en gyldig grunn, for man kan ikke tvinge noen til å bli foreldre, og det er nok av uønskede barn her i verden, om man ikke skal tvinge enda flere til å bli født.

Anonymkode: 83d3b...f70

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

, men det gjør vondt å føde også.

Ja. Og du tror det er den store grunnen til at man tar abort? At det er vondt å føde? Jeg kan love deg at det er den minste grunnen kvinner har for å ta abort. 

• Liker 7
Skrevet

Nå er det engang slikt at abort er lovlig i Norge. Helsepersonell har ikke som arbeidsoppgave i å vurdere moralen bak det. De er selv innforstått med at de jobber med kvinner som har abort og da må de kunne være profesjonelle og legge bort egne private meninger og holdninger rundt det. Hvis ikke, står de fritt til å jobbe med mennesker i andre situasjoner.

Anonymkode: bfe6c...7bc

• Liker 7
Skrevet

Helsevesenet er jo en form for samlebånd og fort inn fort ut - har ikke tid, folk eller ressurser nok til å ivareta deg som pasient stort sett over hele linjen for de aller fleste tjenester, så hvorfor akkurat abort skulle være annerledes kan jo diskuteres.. Men joda, jeg kjenner meg igjen - i en periode på fem år som prøvere og gjentatte MA/SA hvor jeg måtte inn til utskrapning var det vondeste som regel mangel på medmenneskelighet fra leger og sykepleiere, noen var superflink men mange var ganske likegyldig til om du var der fordi du måtte eller om det var et valg, det var en jobb, ikke noe mer - omsrog drev de ikke med liksom.. Det var om mulig tyngre der og da enn tapet, sorgen over at det ikke slo til denne gangen heller osv osv.. 

Anonymkode: 169f8...543

• Hjerte 2
Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvorfor, og de vet heller ikke grunnen om man ikke forteller det.

Anonymkode: 38504...395

Skrevet

Prevansjon er lett tilgjengelig og billig i Norge, det absolutt viktigste man gjør for å forhindre graviditet er å ta ansvar på det området. Blir man likevel gravid er man så heldig å ha gratis og lett tilgjengelig abort i Norge, en rettighet stadig flere kvinner i verden fratas og ikke har, så litt perspektiv her syns jeg burde være på sin plass. Helsepersonell skal ikke påvirke avgjørelsen kvinnen selv har tatt, trenger hun å diskutere det med noen bør hun gjøre det før hun kommer til time for abort. Ønsker de mer oppfølging etter aborten så er ikke dette en oppgave for sykehuset, og helt ærlig bør det heller ikke være det. Det er vanskelig nok å få time i spesialisthelsetjenesten for de som faktisk ikke kan få hjelp andre steder, men vil du snakke om det å ha tatt abort kan du oppsøke hjelp utenom sykehus, f.eks hos fastlege eller jordmor i kommunen. Så lenge helsepersonell er høflige og gjør jobben sin så syns jeg ikke man kan forvente mer. Men norske kvinner vil alltid klage, av den enkle grunn at de kan. 

Anonymkode: 24ebe...718

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

https://sykepleien.no/forskning/2022/08/kvinners-erfaringer-med-helsetjenestetilbudet-ved-medikamentell-abort

Hva tenker dere? Jeg er litt delt. Det er kvinnen/parets valg å ta abort. For helsepersonell kan dette være vanskelig å stå i, at et foster bare skal dø. Det er et personlig valg kvinnen/paret tar, og helsepersonell skal ikke påvirke valget. Jeg forstår det er ulike grunner til at det tas abort. Men jeg tenker det er stor forskjell å ta abort fordi man ikke ønsker flere barn, "det passer ikke akkurat nå" vs voldtekt f.eks. Og vondt gjør en abort, men det gjør vondt å føde også. De som opplever spontanabort kan oppleve ca det samme. Det skjer hjemme/der man er. Lite oppfølging da også, men man kan snakke med fastlegen om det. 

Da misforstår man sitt yrke. Et foster er en parasitt som vokser inne i en kvinne. Det kan ikke overleve uten henne. Helsevesenet har kun en eneste pasient frem til fosteret kan taes ut og vil overleve - kvinnen. 

Logikken kan enkelt overføres til hva som helst annet. La oss si du og en vilt fremmed havner i en bilulykke. Den vilt fremmede vil overleve om han får nyren din. Helsevesenet har ikke lov til å kutte deg opp og ta nyren din fordi du har egenverdi. Likevel tror noen at en kan tvinge kvinner til å bære frem et foster - selv om det er minst like farlig som om de tok nyren din. 

Om «det gjør vondt» er en elendig argumentasjon. I gamle dager døde 4 av 10 unger før de var 2 år. Vi» du at lege skal si «unger dauer. Helt naturlig det, få et par ekstra» dersom du ringer og sier en av de, er litt pjusk? Vi er ikke lengre aper i trær. Vi kan bedre. Vi vet bedre. Vi forventer og forlanger bedre. Hvorfor er kvinner mer verdiløse enn småbarn?

Anonymkode: cca58...1c1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prevansjon er lett tilgjengelig og billig i Norge, det absolutt viktigste man gjør for å forhindre graviditet er å ta ansvar på det området. Blir man likevel gravid er man så heldig å ha gratis og lett tilgjengelig abort i Norge, en rettighet stadig flere kvinner i verden fratas og ikke har, så litt perspektiv her syns jeg burde være på sin plass. Helsepersonell skal ikke påvirke avgjørelsen kvinnen selv har tatt, trenger hun å diskutere det med noen bør hun gjøre det før hun kommer til time for abort. Ønsker de mer oppfølging etter aborten så er ikke dette en oppgave for sykehuset, og helt ærlig bør det heller ikke være det. Det er vanskelig nok å få time i spesialisthelsetjenesten for de som faktisk ikke kan få hjelp andre steder, men vil du snakke om det å ha tatt abort kan du oppsøke hjelp utenom sykehus, f.eks hos fastlege eller jordmor i kommunen. Så lenge helsepersonell er høflige og gjør jobben sin så syns jeg ikke man kan forvente mer. Men norske kvinner vil alltid klage, av den enkle grunn at de kan. 

Ting vil heller aldri bedre seg om ingen klager. De klager nok fordi det er grunn ikke fordi de kan. Hvor har du det i fra? Skal kvinner i Norge godta dårlig behandling av helsepersonell fordi kvinner i andre land ikke får lov å ta abort? Skal kvinner godta mangelfull feilbehandling under fødsel som fører til skader og kanskje også død for mor og barn fordi de i andre land ikke får slik medisinsk nødhjelp? Det blir en veldig banal tankegang på samme bane som «spis opp skiven din for barn sulter i Afrika.»

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ting vil heller aldri bedre seg om ingen klager. De klager nok fordi det er grunn ikke fordi de kan. Hvor har du det i fra? Skal kvinner i Norge godta dårlig behandling av helsepersonell fordi kvinner i andre land ikke får lov å ta abort? Skal kvinner godta mangelfull feilbehandling under fødsel som fører til skader og kanskje også død for mor og barn fordi de i andre land ikke får slik medisinsk nødhjelp? Det blir en veldig banal tankegang på samme bane som «spis opp skiven din for barn sulter i Afrika.»

De blir ikke dårlig behandlet, de får ikke det de vil ha. Stor forskjell. Her er det ikke snakk om fødsel, ikke sammenlign snørr og barter. At ingen duller, sier stakkars deg og gir deg den ekstra omsorgen du syns du trenger betyr ikke at helsepersonellet gjør en dårlig jobb. Du får den behandlingen du skal ha, med det resultatet du er ute etter. Og ja, jeg syns det er megetsigende at kvinner i store deler av verden ikke har muligheten til å ta abort selv om det truer deres eget liv, men i Norge der mange ikke gidder å bruke prevensjon og tar abort fordi det passer bedre å blir gravid om to år, der klager man over å ikke få mer empati og omsorg for noe man i de aller fleste tilfeller kunne unngått. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De blir ikke dårlig behandlet, de får ikke det de vil ha. Stor forskjell. Her er det ikke snakk om fødsel, ikke sammenlign snørr og barter. At ingen duller, sier stakkars deg og gir deg den ekstra omsorgen du syns du trenger betyr ikke at helsepersonellet gjør en dårlig jobb. Du får den behandlingen du skal ha, med det resultatet du er ute etter. Og ja, jeg syns det er megetsigende at kvinner i store deler av verden ikke har muligheten til å ta abort selv om det truer deres eget liv, men i Norge der mange ikke gidder å bruke prevensjon og tar abort fordi det passer bedre å blir gravid om to år, der klager man over å ikke få mer empati og omsorg for noe man i de aller fleste tilfeller kunne unngått. 

Jeg leser ikke ett sted at noen har klagd over at «helsepersonell dullet ikke med meg og sa stakkars deg». Leser heller ingen steder at kvinnene ikke gadd å bruke prevensjon. Her lager du din egen ville fantasi.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg leser ikke ett sted at noen har klagd over at «helsepersonell dullet ikke med meg og sa stakkars deg». Leser heller ingen steder at kvinnene ikke gadd å bruke prevensjon. Her lager du din egen ville fantasi.

Jo de vil ha mer omsorg, omsorg er dulling i en sånn situasjon. Det er mange aborter i Norge som kunne vært unngått ved bruk av prevansjon, det er derfor man har gitt helsesøstre foreskrivigsrett på ppiller

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde en spontanabort i uke 9 for ikke lenge siden, barnet var ønsket, og jeg er egentlig infertil. 
Å miste det kom som et sjokk, og jeg har sørget og grått i flere uker etterpå. Ringte fastlegekontoret for å høre om hvilken oppfølging man fikk i etterkant, og fikk høre; «oppfølging..? Nei, det er ikke vanlig.» 

Jeg gikk til privat ul for å få bekreftet at alt var ute. 
I ettertid kontaktet jeg Amathea, som sa at man har krav på oppfølging etter en abort i følge loven. 

Det kunne faktisk vært fint å snakke med noen om det.

Anonymkode: 35526...47c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tok kirurgisk abort for 25 år siden. Og takk og pris, så viste de meg respekt, tok hensyn til meg, og ene sykepleieren var virkelig fantastisk. 

Jeg var 19 år, ble gravid på p-pillen selv om jeg hadde tatt den til samme tid hver dag. Og far til barnet truet med å drepe meg hvis jeg ikke tok abort. Så jeg syntes det var utrolig tøft og ta abort. Og da og bli møtt med respekt og omsorg betydde utrolig mye for meg, så det skulle bli en ok opplevelse.

Og man vet ikke alltid historien bak, jeg fortalte ingenting om at jeg ble truet til å ta abort. Sikkert noen som er voldtatt, som heller ikke orker å fortelle det. Og man er uansett i en sårbar situasjon. For de fleste så er jo ikke det å ta abort, et lett valg.

Anonymkode: d5227...d42

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en spontanabort i uke 9 for ikke lenge siden, barnet var ønsket, og jeg er egentlig infertil. 
Å miste det kom som et sjokk, og jeg har sørget og grått i flere uker etterpå. Ringte fastlegekontoret for å høre om hvilken oppfølging man fikk i etterkant, og fikk høre; «oppfølging..? Nei, det er ikke vanlig.» 

Jeg gikk til privat ul for å få bekreftet at alt var ute. 
I ettertid kontaktet jeg Amathea, som sa at man har krav på oppfølging etter en abort i følge loven. 

Det kunne faktisk vært fint å snakke med noen om det.

Anonymkode: 35526...47c

Av nysgjerrighet, hvilken lov da? Står ingenting om det i abortloven. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tydelig at du aldri har tatt abort.

Anonymkode: 2cab7...07d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det burde vært bedre oppfølging før og etter abort. Spesielt i forkant av en abort burde det vært en obligatorisk samtale. Men helsevesenet bruker ikke penger/tid på dette. En abort kan synes som et riktig valg der og da - i en krise, men ikke sikkert det er et riktig valg på lengre sikt. 

Skrevet
mo1234 skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det burde vært bedre oppfølging før og etter abort. Spesielt i forkant av en abort burde det vært en obligatorisk samtale. Men helsevesenet bruker ikke penger/tid på dette. En abort kan synes som et riktig valg der og da - i en krise, men ikke sikkert det er et riktig valg på lengre sikt. 

Men hvis du er bestemt og trygg på ditt valg, skal du presses gjennom en samtale? Helt uenig.

Anonymkode: 9eb70...b74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvis du er bestemt og trygg på ditt valg, skal du presses gjennom en samtale? Helt uenig.

Anonymkode: 9eb70...b74

Samtalen kan være et tilbud, den trenger ikke være obligatorisk. 

• Nyttig 1
Skrevet
mo1234 skrev (2 timer siden):

Samtalen kan være et tilbud, den trenger ikke være obligatorisk. 

Tror de har tilbud om det nå. Jeg skulle ta abort nylig,men fikk spontanabort i mellomtiden. Jeg tok dette tungt. De sa jeg kunne snakke med eb sosionom.

Anonymkode: 5248d...a29

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...