Gå til innhold

41: Har blitt ganske lett gravid, men mistet. Er det fremdeles håp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på et halvår blitt gravid to ganger. Første gang i starten av januar, avbrudd i mars pga. stort avvik (i uke 12). Tok fire sykluser å bli gravid.

Første mens etter dette var 5.mai. Neste mens var 29.mai, og ble gravid den syklusen. Spontanaborterte 29.juli, var i uke 8.

Avviket oppdaget i mars, fikk jeg forklart var et uflaks, noe som rammer ca. 20 fostre i året, og ikke aldersrelatert.

Men spontanaborten i uke 8 kan kanskje ha vært pga. alder - økt risiko for SA med alder. Blødde veldig mye i flere uker før SA skjedde.

Det jeg lurer på da, er om dette er et håpløst prosjekt nå. Vet jo ikke om jeg kan bli gravid igjen, og om det går galt igjen en tredje gang.

Er det noen suksesshistorier, er det vits i å prøve, eller blir det bare ny sorg? Det er et veldig ønsket barn vi prøver på. Noen i ca. samme alder med erfaring, hvor det har endt positivt?

Anonymkode: 4a71a...e25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mistet 5 ganger før jeg tok kontakt med en lege. Trengte progesteron. Etter det satt det på første med alle barna.

Husker med meg selv at jeg tenkte at neste gang går det. Men gikk aldri. Og psykisk er det utmattende å miste. 

Men jeg kom aldri lenger enn til uke 8. Du har kommet til uke 12, men måtte avbryte svangerskapet, så mulig du har gode muligheter. Så hadde prøvd litt til. Om du mister igjen dra til en lege. Kan være så enkelt som litt progesteron eller lignende. Og kan være som du sier. Uflaks. 

Anonymkode: 75908...5d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mistet 5 ganger før jeg tok kontakt med en lege. Trengte progesteron. Etter det satt det på første med alle barna.

Husker med meg selv at jeg tenkte at neste gang går det. Men gikk aldri. Og psykisk er det utmattende å miste. 

Men jeg kom aldri lenger enn til uke 8. Du har kommet til uke 12, men måtte avbryte svangerskapet, så mulig du har gode muligheter. Så hadde prøvd litt til. Om du mister igjen dra til en lege. Kan være så enkelt som litt progesteron eller lignende. Og kan være som du sier. Uflaks. 

Anonymkode: 75908...5d6

Da jeg mistet i mars, ble jeg forklart - av ekspert på Rikshospitalet - at jeg hadde mest sannsynlig hatt uflaks ja. Obduksjon av fosteret viste også ingen kromosomavvik eller andre avvik knyttet til min alder. Har søkt opp avviket jeg fikk, og sett at fordelingen der er ganske jevnt utover alder, i forhold til antall svangerskap. Så det er flere med det avviket på foster som var mødre i 20- og 30-årene enn 40, fordi det er flere svangerskap i de aldersgruppene.

Men da jeg mistet i juli, fikk jeg ingen forklaring på hvorfor det skjedde en spontanabort. Blødde fra uke 5, men lite, og så mye fra uke 7, mistet i uke 8. Er litt bitter når jeg tenker tilbake på det, kunne det vært unngått med progesteron, eller ville jeg mistet uansett?

Hvor gammel var du da du endelig lyktes, og hvor gammel med siste?

Har fått resept på progesteron, så skal prøve det etter første eggløsning, når den kommer.

Jeg var til gynekolog i november i fjor, og fikk målt AMH til 5, som var ok tall i forhold til alder sa hun. Så fem follikler/egg per eggstokk. Blodprøve viste normale verdier på alt fikk jeg beskjed om. Men det er snart et år siden, kan det ha forverret seg drastisk på den tiden?

Skrevet

etter 8 forsøk som feilet gav vi opp, vi fikk god oppfølging men eggene mine var rett og slett "utgått på dato" selv om de på sett og vis funket siden jeg ble gravid liksom. Det er tøft men slik er livet, vi kunne valgt å reise ut av landet for hjelp siden de har en aldersgrense for dette her hjemme, men vi valgte legge bort "prosjekt baby" da det rett og slett ble for mye. Mitt beste råd er derfor å få en god utredning så tidlig som mulig for å vite hvor du står slik du kan ta valg deretter, det å gå gjennom ma / sa gang på gang er en ganske tung påkjenning.. 

Anonymkode: 43f90...52c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

etter 8 forsøk som feilet gav vi opp, vi fikk god oppfølging men eggene mine var rett og slett "utgått på dato" selv om de på sett og vis funket siden jeg ble gravid liksom. Det er tøft men slik er livet, vi kunne valgt å reise ut av landet for hjelp siden de har en aldersgrense for dette her hjemme, men vi valgte legge bort "prosjekt baby" da det rett og slett ble for mye. Mitt beste råd er derfor å få en god utredning så tidlig som mulig for å vite hvor du står slik du kan ta valg deretter, det å gå gjennom ma / sa gang på gang er en ganske tung påkjenning.. 

Anonymkode: 43f90...52c

Hvor gammel var du da du gav opp?

Hvordan fant de ut at dine egg var utgått på dato? Hvilke undersøkelser ble gjort?

Jeg har målt AMH til 5, hva var din? Har også tatt blodprøve for å måle FSH, forbenning og masse andre ting man tester for å sjekke fertilitet. Fikk ingen tall på disse, men gynekolog skrev at alle verdier var helt normale og at det ikke ser ut til å være noe i veien for å bli gravid.

Skrevet

Amh på 2 som 39-åring. Fikk barn som 42-åring uten noen som helst medisinsk intervensjon. Hadde da hatt 3 kjemiske graviditeter. Mista i uke 7 da jeg var 43. Gravid 100% naturlig og fødte igjen da jeg var 46. 

Anonymkode: 3f82a...6b2

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Amh på 2 som 39-åring. Fikk barn som 42-åring uten noen som helst medisinsk intervensjon. Hadde da hatt 3 kjemiske graviditeter. Mista i uke 7 da jeg var 43. Gravid 100% naturlig og fødte igjen da jeg var 46. 

Anonymkode: 3f82a...6b2

Gratulerer, så godt det må ha vært å endelig ha lyktes! Håper jeg er like heldig som deg.

• Hjerte 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde en SA i uke 6 da jeg var 42. Et år seinere ble jeg gravid igjen, og fødte et friskt barn rett før jeg fylte 44. Jeg har også flere venninner som var mellom 40 og 42 år ved fødsel. 

At du blir gravid er jo et veldig godt tegn, selv om det dessverre ikke sier noe særlig om eggkvalitet. Mitt råd til deg er å vurdere IVF for å få ut flest mulig gode egg mens du ennå har dem. Lykke til! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 9.30):

Da jeg mistet i mars, ble jeg forklart - av ekspert på Rikshospitalet - at jeg hadde mest sannsynlig hatt uflaks ja. Obduksjon av fosteret viste også ingen kromosomavvik eller andre avvik knyttet til min alder. Har søkt opp avviket jeg fikk, og sett at fordelingen der er ganske jevnt utover alder, i forhold til antall svangerskap. Så det er flere med det avviket på foster som var mødre i 20- og 30-årene enn 40, fordi det er flere svangerskap i de aldersgruppene.

Men da jeg mistet i juli, fikk jeg ingen forklaring på hvorfor det skjedde en spontanabort. Blødde fra uke 5, men lite, og så mye fra uke 7, mistet i uke 8. Er litt bitter når jeg tenker tilbake på det, kunne det vært unngått med progesteron, eller ville jeg mistet uansett?

Hvor gammel var du da du endelig lyktes, og hvor gammel med siste?

Har fått resept på progesteron, så skal prøve det etter første eggløsning, når den kommer.

Jeg var til gynekolog i november i fjor, og fikk målt AMH til 5, som var ok tall i forhold til alder sa hun. Så fem follikler/egg per eggstokk. Blodprøve viste normale verdier på alt fikk jeg beskjed om. Men det er snart et år siden, kan det ha forverret seg drastisk på den tiden?

Takk du abort selv i mars når du var 12 uker? Du skriver det var stort avvik men samtidig ingen kromosomfeil. Hva var galt med fosteret? 

Anonymkode: 53dc6...8d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk du abort selv i mars når du var 12 uker? Du skriver det var stort avvik men samtidig ingen kromosomfeil. Hva var galt med fosteret? 

Hun måtte jo ta abort pga det alvorlige avviket. Hvilken rolle spiller det hva det var? Det finnes massevis av avvik som ikke er relatert til alder, de færreste avvik har noe med alder å gjøre, tross alt. Det er stort sett bare kromosomfeil. 

Anonymkode: 38506...b33

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var en veldig alvorlig misdannelse i hjernen som var 100% uforenlig med liv utenfor livmoren. Jeg vil helst ikke skrive navnet på diagnosen her, er så stygge bilder som kommer frem når man googler. Men jeg hadde egentlig kun to valg fikk jeg beskjed om: Medisinsk abort i uke 12, eller vente på at fosteret døde av seg selv  - og det kunne ha skjedd om noen dager, uker, eller til og med nærme fødsel, eller i verste fall rett etter fødsel. Jeg valgte å spare både meg selv og fosteret for unødig lidelse, og ta abort i uke 12. Det var likvel vondt, det var et ønsket barn.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hun måtte jo ta abort pga det alvorlige avviket. Hvilken rolle spiller det hva det var? Det finnes massevis av avvik som ikke er relatert til alder, de færreste avvik har noe med alder å gjøre, tross alt. Det er stort sett bare kromosomfeil. 

Anonymkode: 38506...b33

Du har rett i det; dette avviket hadde ikke sammenheng med min alder. Heldigvis får jeg nesten si. Googlet meg frem til en oversikt og så at det faktisk er bare 20 stk med samme diagnose per år, så veldig, veldig bittert å oppleve det. Prøver å trøste meg med at ingen på sykehuset hadde opplevd at samme kvinne har opplevd dette to ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en veldig alvorlig misdannelse i hjernen som var 100% uforenlig med liv utenfor livmoren. Jeg vil helst ikke skrive navnet på diagnosen her, er så stygge bilder som kommer frem når man googler. Men jeg hadde egentlig kun to valg fikk jeg beskjed om: Medisinsk abort i uke 12, eller vente på at fosteret døde av seg selv  - og det kunne ha skjedd om noen dager, uker, eller til og med nærme fødsel, eller i verste fall rett etter fødsel. Jeg valgte å spare både meg selv og fosteret for unødig lidelse, og ta abort i uke 12. Det var likvel vondt, det var et ønsket barn.

Skjønner. Klem ❤

Skrevet

Gå til legen, spør om hjelp. Noen ganger kan ingenting forklares. Lykke til. 

Skrevet
Helene skrev (På 3.9.2022 den 21.35):

Gå til legen, spør om hjelp. Noen ganger kan ingenting forklares. Lykke til. 

Var hos gynekolog i november i fjor. Hun sa at alt så fint ut, at det ikke var noe fysisk i veien for å bli gravid. Målte amh(var på 5), sjekket eggstokker med ultralyd, og blodprøve -alle verdier godt innenfor normalområdet fikk jeg beskjed om.

Og har altså blitt gravid to ganger på et halvt år, men avvik først og så uforklarlig spontanabort nå sist. 
Kanskje jeg har blitt gravid for lett? At livmoren tar imot selv dårlige egg? Er bekymret.

Skrevet

Uforklarlige spontanaborter er ganske vanlige :) det kan faktisk bare være uflaks og progesteron hjelper bare hvis du har progesteronmangel :) 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Alder 39

3 SA på 8mnd, mistet rundt uke 6-8 i alle. Positivt at man blir gravid (det heier de på). Psykisk bestemte jeg meg for at ble jeg gravid igjen var det siste forsøket for oss. For det tok på både psykisk og fysisk. Fikk Utrogestan og blodfortynnende v de siste to graviditetene.
-

De ville da ha meg på utredning, men vi kom ikke så langt, for da jeg ble gravid for 4.gang endte det med en frisk liten gutt. 

-

Så det er fullt mulig, men for meg husker jeg at da jeg bestemte nok var nok så hjalp det meg psykisk. Da hadde jeg prøvd. Det tar sånn på, så det er viktig at du tar vare på deg selv ❤️ 

Endret av AnOnym125637
  • Hjerte 2
Skrevet
AnOnym125637 skrev (20 timer siden):

Alder 39

3 SA på 8mnd, mistet rundt uke 6-8 i alle. Positivt at man blir gravid (det heier de på). Psykisk bestemte jeg meg for at ble jeg gravid igjen var det siste forsøket for oss. For det tok på både psykisk og fysisk. Fikk Utrogestan og blodfortynnende v de siste to graviditetene.
-

De ville da ha meg på utredning, men vi kom ikke så langt, for da jeg ble gravid for 4.gang endte det med en frisk liten gutt. 

-

Så det er fullt mulig, men for meg husker jeg at da jeg bestemte nok var nok så hjalp det meg psykisk. Da hadde jeg prøvd. Det tar sånn på, så det er viktig at du tar vare på deg selv ❤️ 

Så fantastisk! Gratulerer så mye. Håper jeg lykkes til slutt jeg og, selv om jeg er litt eldre enn deg.

• Hjerte 1
Skrevet

41 år. Har også blitt veldig lett gravid, men mistet mange ganger. Har mistet i SA 3 ganger på 13 mnd. Nå er jeg gravid igjen, på naturlig måte, og håper virkelig at den sitter hele veien denne gang. Er bare 4+1 men får både progesteronstøtte og blodfortynnende, så jeg er optimistisk. Har ei lita ei på 3 år fra før av, og før jeg fikk henne mistet jeg også et par ganger. Det skal ikke være enkelt alltid! 

Masse lykke til til deg. Håper spiren sitter hos deg snart også.. ❤️  

• Hjerte 3
Skrevet

I din alder er det jo ca 50% sjanse for at en påbegynt graviditet ender i spontanabort, fordi eggkvalitet er dårligere. Ingen her kan spå om du vil lykkes tilslutt, men det at du i alle fall blir gravid tyder jo på at du er fertil ennå. Men det kan bli en humpete vei mot målet, du vet best selv hvordan du vil takle f.eks å miste flere ganger. Dere kan jo eventuelt vurdere ivf privat for å øke sjansene, muligens med eggdonasjon.

Anonymkode: 276d3...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...