Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega (A 35 år) jeg flere ganger har tatt i diverse små og større løgner og som stadig bedriver hersketeknikker i form av nedlatende kommentarer, innpakkede "velmente" kommentarer og som imellom glemmer hva hen har sagt om hvorfor hen holder på slik, slik at da jeg og andre kollegaer (B og C)  konfronterte A etter nyttår så fikk vi både mailer med både bekreftelse på nye løgner og mailer der hen motsa seg selv. Kollega A har tydeligvis ikke skjønt at det hele er veldig gjennomskuelig og tror hen er smart og listig. Det kommer ofte kommentarer som "Jeg har mine taktikker for å få hevn på folk".

Jeg jobber heldigvis ikke på samme avdeling som denne kollegaen(A) og har derfor mulighet til å gå grey rock på vedkommende om jeg ønsker det, men det er litt verre med min kollega (C) som dessverre er såpass unnvikende og altfor tilgivende og som ikke helt skjønner hva slags manipulering denne andre kollegaen (A) holder på med i form av feks å la min kollega tro at hen er enig og støtter hen på ting som diskuteres, mens jeg får høre fra A at C er både rar, idiot og tilbakestående. I tillegg gjør A ofte narr av C, og jeg karaktiserer dette som baksnakking og mobbing. Forgårs fikk jeg videresendt en sms fra B der A har kommet med påstander om at hen ikke holder på med løgner og baksnakking. Noe jeg og B vet er enda en løgn og omskriving av sannheten fra A. 

De første ukene etter konfrontasjonen i januar har jeg ikke hatt kontakt med A og det var en helt annen verden uten stress og spørsmål rundt hva som var sant og alt det andre dramaet fra A. Ifølge B er A interessert i at vi alle skal ha kontakt utenom jobb, gå på besøk til hverandre og slikt, og dette kjenner jeg at jeg hvertfall ikke orker. Jeg har ikke lyst til å ha A på besøk i mitt hjem og risikere at A suger til seg privat info og plutselig sprer usannheter om mitt privatliv i tillegg til alt det andre.

Jeg har fortalt B og C alt jeg opplevde rundt A, og deres erfaringer samsvarer med mine, mens jeg er innstilt på å gå grey rock er de litt nølende. Det har vært noen situasjoner hvor A har ødelagt fr andre kollegaer med løgner om arbeidsutførelse, at noe ikke er blitt gjort, og fått feks C til å fremstå som den skyldige når ledelsen har undersøkt et problem.

Dette  var litt om situasjonen, men hvordan kan jeg gå helt grey rock? Og hvordan kan jeg unngå å bli blandet inn i nytt drama fra A? 

Anonymkode: 3572b...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grey rock?

Anonymkode: 3d92b...c1a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du snakke norsk for Grey rock er det ikke et velkjent begrep.

Anonymkode: b7459...68a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er grey rock?

Anonymkode: 3d92b...c1a

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her må du snakke norsk for Grey rock er det ikke et velkjent begrep.

Anonymkode: b7459...68a

Å bli uinteressann for dramaqueens?

Skrevet

Siden du ikke egentlig har noe med A å gjøre på jobb kan du la være å ha noe med personen å gjøre ellers også. Jeg hadde sagt til B og C at A ikke er en person jeg vil ha kontakt med, og heller ikke er interessert i å diskutere.  Hva de gjør er deres sak (de må jo ha med A å gjøre på jobb), men be om å ikke bli innblandet i det som har med A å gjøre. De får ta sine problemer med A selv. Du kan sette dine grenser, de får sette sine. Unngå flere konfrontasjoner med A. Personen er tydeligvis dramatisk og skaper bare konflikter. 

Anonymkode: 9634d...0b1

• Liker 2
Skrevet

Unødvendig å anonymisere kjønnet på dere, vi skjønner jo at det er snakk om kvinner.

Anonymkode: 1940f...ade

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva det er du har tenkt å gjøre når du går gråstein. Hvorfor har du kontakt med A nå?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden du ikke egentlig har noe med A å gjøre på jobb kan du la være å ha noe med personen å gjøre ellers også. Jeg hadde sagt til B og C at A ikke er en person jeg vil ha kontakt med, og heller ikke er interessert i å diskutere.  Hva de gjør er deres sak (de må jo ha med A å gjøre på jobb), men be om å ikke bli innblandet i det som har med A å gjøre. De får ta sine problemer med A selv. Du kan sette dine grenser, de får sette sine. Unngå flere konfrontasjoner med A. Personen er tydeligvis dramatisk og skaper bare konflikter. 

Anonymkode: 9634d...0b1

Ja jeg har allerede sagt til B og C at de må fikse egne problemer ang A. Takk for fint svar.

Skrevet

Mener, hva har du tenkt å endre i din oppførsel, i hvilke situasjoner har du kontakt nå?

Så må jo du og B si ifra til ledelsen om at C ikke har hatt skylda i de sakene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unødvendig å anonymisere kjønnet på dere, vi skjønner jo at det er snakk om kvinner.

Nei, dessuten har kjønn ingenting med problemet å gjøre.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva det er du har tenkt å gjøre når du går gråstein. Hvorfor har du kontakt med A nå?

A er som sagt fortsatt en kollega selv om vi ikke jobber på samme avdeling, og når hen henger med B og C og de skal utføre en jobb med meg så krysses våre stier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener, hva har du tenkt å endre i din oppførsel, i hvilke situasjoner har du kontakt nå?

Så må jo du og B si ifra til ledelsen om at C ikke har hatt skylda i de sakene.

Ledelsen er informert.

Jeg unngår å ta kontakt utenom tilfeller der jeg må pga jobben, og har ikke tatt initiativ til noe utover det. Allikevel slipper jeg ikke unna kommentarer når det er matpauser, eller jobben må utføres på tvers av avdelingene.

Skrevet

Okei. Da ville jeg bare ha latt være å ha noe å gjøre med henne så langt det er mulig. Det blir vanskelig for de andre to, tenker jeg, siden de jobber sammen. Med mindre de/dere vil ta det hele til ledelsen og si at det ikke går an å jobbe med henne.

Skrevet

Her er det du som har skjønt hvilken type person dette er, og de andre har tydeligvis ikke skjønt det enda, så du må redde deg selv, det er det eneste du egentlig kan gjøre. 
Å gå grey rock eller bruke gråsteinsmetoden betyr ikke å kutte kontakten med noen. Det er to forskjellige ting. Gråsteinsmetoden er utviklet for å kunne ha kontakt med en narsissist som man MÅ ha kontakt med, og overleve det.
Det betyr å ikke vise noen som helst slags følelsesmessig reaksjon på det de sier. Satt på spissen, så fungerer det slik at om de sier noe sårende, så gjesper man. Man svarer kort, engasjerer seg ikke, og setter grenser. 
Når de ikke får reaksjoner så beveger de seg til neste offer, eller neste narsissistisk forsyning. For det er det de ønsker med disse sårende kommentarene og endeløse dramaene - følelsesmessige reaksjoner som "driver" dem, som en energiforsyning. Uten at de får dette fra deg, blir du kjedelig for dem.
Så det du gjør er å begrense kontakt der du kan, du har selvsagt ikke kontakt med denne personen på fritiden, for der kan du velge. På jobb kan du (foreløpig) ikke velge, så der blir du verdens kjedeligste person for dem.

Artikkel om Gråsteinmetoden:
https://psykopati.blogg.no/1491035222_grsteinmetoden.html

En til: https://psykopati.blogg.no/grasteinmetodens-grunnelementer.html

Gråsteinmetoden i praksis:

Anonymkode: 6ba4a...225

• Nyttig 1
Skrevet

Altså gode gud. Voks opp. Bare innlegget ditt vitner om mentaliteten til en 12-åring. Grey rock, i alle verdens dager.

Anonymkode: a7289...e1a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, dessuten har kjønn ingenting med problemet å gjøre.

A er som sagt fortsatt en kollega selv om vi ikke jobber på samme avdeling, og når hen henger med B og C og de skal utføre en jobb med meg så krysses våre stier.

Hvorfor ikke bare arbeide sammen med B og C og slutte å diskutere A? Du går ikke «grey rock» så lenge du finner A interessant nok til å snakke om A med B og C bak A sin rygg. Du virker over snittet opptatt av A. Du har ingenting med å blande deg opp i konflikter mellom A, B og C så lenge det ikke påvirker deg direkte. Hvorfor blandet du deg med en konfrontasjon? Du jobber jo ikke sammen med A? La dem ordne opp selv og pass dine egne saker! Arbeidsgiveren din betaler deg for å arbeide, ikke snike rundt og hviske i gangene om kollegaer. Og slutt å google på narsissisme.  

Anonymkode: 65891...876

Skrevet

Det er et arbeidsmiljøproblem. Ta vare på mailene, vis dem til leder og verneombud og be leder ta seg av slik adferd på arbeidsplassen. 

• Liker 1
Skrevet

Det har visst blitt veldig trendy å hobby-diagnostisere mennesker rundt seg med narsissisme. Ut av dette har det dukket opp nye begreper og strategier som eksempelvis «grey rock». Dette er et amerikansk You Tube-fenomen som har spredt seg hit til landet (som så mye annet). You Tube er full av slike videoer om hvordan du kan finne ut om folk rundt deg er narsissister og hvordan du skal takle dem. Det ramses opp «kjennetegn» som passer på de fleste mennesker, i en eller annen grad. Snart er vi «diagnostisert» med «narsissisme» alle sammen av hobby-psykiaterne rundt oss. Egentlig en ganske effektiv måte å parkere andre mennesker på. Ligner mistenkelig på hersketeknikk - i så stor grad, faktisk, at man kan lure på hvem som er den egentlige narsissisten.

Anonymkode: 6f1df...e0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har visst blitt veldig trendy å hobby-diagnostisere mennesker rundt seg med narsissisme. Ut av dette har det dukket opp nye begreper og strategier som eksempelvis «grey rock». Dette er et amerikansk You Tube-fenomen som har spredt seg hit til landet (som så mye annet). You Tube er full av slike videoer om hvordan du kan finne ut om folk rundt deg er narsissister og hvordan du skal takle dem. Det ramses opp «kjennetegn» som passer på de fleste mennesker, i en eller annen grad. Snart er vi «diagnostisert» med «narsissisme» alle sammen av hobby-psykiaterne rundt oss. Egentlig en ganske effektiv måte å parkere andre mennesker på. Ligner mistenkelig på hersketeknikk - i så stor grad, faktisk, at man kan lure på hvem som er den egentlige narsissisten.

Dette er feil, vi som har vært ofre for n/ p vet godt at vi skal gå gray rock.

👏Ja, ts, bli fullstendig grå. 👏

Anonymkode: 87f4c...b20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du opplevd narsissisme i f.ex. nær familie? Har du noen ide om hva disse menneskene kan gjøre? Grunnen til at man bruker disse begrepene er at narsissister, eller det man kaller en "malignant narcissist" på Engelsk, fungerer helt annerledes enn vanlige mennesker. Og når man bruker begrepet er det ikke for å diagnostisere personen, det er for å fortelle andre hva man snakker om. De som ikke skjønner hva man snakker om, vil vifte det bort på denne måten, med "diagnostisering".

Keith Rainere som var, og egentlig fortsatt er, sektlederen i sekten NXIVM, fortalte en gang en lignelse for å forklare hvordan en psykopat/malignant narcissist tenker:

Tenk deg at du er tatt til fange et sted. Du har bare en mulighet til å komme deg ut, og det er ved å drepe alle fangevokterne dine. Hvordan ville det føltes?
De fleste mennesker vil svare at det føles helt forferdelig. 
Men tenk deg nå, at disse fangevokterne var roboter, og alt du måtte gjøre for å "drepe" dem var å koble fra hverandre noen ledninger. Hvordan ville det føltes? Bedre, ikke sant?
For narsissisten/psykopaten er det det samme. De tenker likt i begge tilfeller. De føler det samme i begge tilfeller.

Keith Rainere sitter nå inne med en dom på 120 år, blant annet for å ha brennemerket kvinner i den indre sirkelen av sekten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du opplevd narsissisme i f.ex. nær familie? Har du noen ide om hva disse menneskene kan gjøre? Grunnen til at man bruker disse begrepene er at narsissister, eller det man kaller en "malignant narcissist" på Engelsk, fungerer helt annerledes enn vanlige mennesker. Og når man bruker begrepet er det ikke for å diagnostisere personen, det er for å fortelle andre hva man snakker om. De som ikke skjønner hva man snakker om, vil vifte det bort på denne måten, med "diagnostisering".

Keith Rainere som var, og egentlig fortsatt er, sektlederen i sekten NXIVM, fortalte en gang en lignelse for å forklare hvordan en psykopat/malignant narcissist tenker:

Tenk deg at du er tatt til fange et sted. Du har bare en mulighet til å komme deg ut, og det er ved å drepe alle fangevokterne dine. Hvordan ville det føltes?
De fleste mennesker vil svare at det føles helt forferdelig. 
Men tenk deg nå, at disse fangevokterne var roboter, og alt du måtte gjøre for å "drepe" dem var å koble fra hverandre noen ledninger. Hvordan ville det føltes? Bedre, ikke sant?
For narsissisten/psykopaten er det det samme. De tenker likt i begge tilfeller. De føler det samme i begge tilfeller.

Keith Rainere sitter nå inne med en dom på 120 år, blant annet for å ha brennemerket kvinner i den indre sirkelen av sekten.

Her bruker du både begrepet «narsissist» og «psykopat». Jeg kan forsikre deg om at jeg vet hva som ligger i begrepene. Jeg kan også forsikre deg om at det kreves en psykiatrisk utredning for å undersøke om en person har narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller dyssosial personlighetsforstyrrelse (psykopati). Dette er ikke merkelapper vi kan slenge om oss på folk vi ikke liker.

Ser at du er en av dem som er fanget i You Tube-tåka. Anbefaler deg å kvalitetssikre kildene dine. Bruk noe annet enn You Tube som kilde når du skal «mene» noe om andre mennesker. Og overlat synsingen til fagpersoner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...