AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Vi har bodd sammen i ca. 2 år, men i mitt hus. Vi har nå kjøpt hus sammen og syntes han endrer seg. Vi kjøpte noen møbler og han ville han stol til 18.000. Jeg syntes verken den er fin eller noe, men sa ikke noe på det. Så vil han ha ny tv til loftstua. Vi snakket om det, jeg bryr meg ikke noe særlig om tv så syntes det er tull å bruke så mye penger på tv. Men, da har han funnet en til 14.000. Sa jeg syntes det er tull å bruke så mye på tv, men ok. I går sa jeg at jeg ville kjøpe noe nytt sengetøy pga det var 50 % og noe av det vi har er veldig slitt og mangler putetrekk pga det har måtte kastes pga slitasje. Nei, det syntes han var bare tull å bruke penger på, kunne jo bare bruke pute trekk fra et annet sett. Ja, en kan det, men jeg liker å ha dynetrekk og putetrekk i samme. Det ble en diskusjon av det og jeg sa jeg hva jeg mente om dyr stol og dyr tv og at jeg burde da kunne kjøpe noe sengetøy på 50%? Han skjønte etterhvert at han var urimelig, men jeg tenker på fremover om det skal bli slik at jeg må argumentere alt jeg skal kjøpe, mens han kan bare kjøpe hva han vil. Huff…. Anonymkode: b4ed8...388
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Du spør mannen din om å få kjøpe nytt sengetøy???? Ville aldri falt meg inn. Anonymkode: 02fcb...7af 19 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Er vel ikke uvanlig at man forandrer seg etter forpliktelse. Eller det vil egentlig si, man slutter å anstrenge seg like mye for man har jo den andre "på kroken". Anonymkode: 41a54...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du spør mannen din om å få kjøpe nytt sengetøy???? Ville aldri falt meg inn. Anonymkode: 02fcb...7af Eller spurte vel egentlig ikke, men sa at jeg skulle bestille noe siden det nå var 50% på Princess. Anonymkode: b4ed8...388 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vel ikke uvanlig at man forandrer seg etter forpliktelse. Eller det vil egentlig si, man slutter å anstrenge seg like mye for man har jo den andre "på kroken". Anonymkode: 41a54...cdd Ja, eller så er det det det at det nå er vårt hus og ikke bare mitt. Han føler vel han har mye mer han skulle sagt nå. Anonymkode: b4ed8...388
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Ta praten nå, i alle fall, og sett ned foten solid hver gang du møter slike kommentarer. Uansett, slik jeg og mannen gjorde det tidlig i forholdet så kjøpte vi hver våre ting. Om noen ville ha noe spesifikt, så var det den som kjøpte det. Var det nødvendigheter, så tok vi "ca annenhver gang". I ditt eksempel ville typisk TVen vært hans. Og om han ville hatt en stol til 18 000 måtte han kjøpe den. Røk oppvaskmaskinen så tok en av oss det, fordi den andre hadde trukket kortet på nytt kjøleskap. Men ting som sengetøy på salg. Forbruksvare. Da dro vi selvfølgelig bare felleskortet uten noen diskusjon. Om jeg ville hatt Geismans derimot - min kostnad. Tenkte også at dette ville vært veldig ryddig i tilfelle brudd, da vi visste akkurat hvem som eide hva. Anonymkode: 6160d...6c5 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 Veldig enkelt. Dere har felles konto/økonomi for utgifter som hus, strøm og mat. Alt annet er separat. Den dagen det er slutt tar du med deg du har kjøpt og flytter. Anonymkode: ef65a...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller spurte vel egentlig ikke, men sa at jeg skulle bestille noe siden det nå var 50% på Princess. Anonymkode: b4ed8...388 Jeg tok med samboeren min på alle sånne små avgjørelser også, men droppet det etterhvert. Han kommer fra et hjem med foreldre som aldri kjøpte noe nytt og er ikke vant til å bruke penger på ting som for eksempel sengetøy. Alt skal liksom byttes ut når det er slitt. Men sengetøy er grunnleggende i et hjem i disse dager og sengetøy på Princess er en peanøtt i husholdningsbudsjettet. Når det gjelder møbler må dere bli enig om hvor mye dere skal bruke, dette burde dere diskutert før dere kjøpte hus Det MÅ være greit for begge å bruke 18000 kroner på en stol hvis dere skal dele på den utgiften. Hvis ikke så må han betale mesteparten av den. Sett dine grenser for hva du vil prioritere og inngå noen kompromiss. Dette er helt normalt i forhold og kommunikasjon er nøkkelen! Anonymkode: 1d934...db3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 Vi gjør noe lignende som den over, men vaskemaskin og slikt betaler vi for sammen. Alt som er nødvendig for husholdningen betaler vi for sammen. Mat, bind, medisiner, hvitevarer, sengetøy osv. Den dyre TV'n og dyre stolen ville ikke jeg ha betalt for. Ville ha gått med på å betale halvparten av det en normal TV ville ha kostet, altså 2.500 kr. De siste 11.500 måtte han stått for. Unødvendige ting som sjokolade, hobbysaker o.l., samt unødvendig dyre versjoner av nødvendige ting eller ting vi begge vil ha, betales bare av den ene. Var mannen som pusha for dette systemet, jeg var mer tilbakeholden og ville betale for bind og sånt selv, men han insisterer på at det er en nødvendig husholdningsavgift, så.. Anonymkode: 42b1f...33b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 Det er jo typisk at det man selv ikke bryr seg om synes man er tull å bruke penger på. Ungkarsboliger har ofte store fine TV-er, og enormt stygt sengetøy som de fikk med hjemmefra som student og fremdeles bruker. De ser ikke vitsen. Før en kvinne de liker påpeker det. Med tiden så vil han kanskje se mer vitsen med å ha det pent hjemme. Og du må jo bare si fra når du synes stolen til 18 000 er stygg! Anonymkode: ed58a...b01 1
Kaisada Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 sengetøy kjøper du uten å spørre mannen. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi gjør noe lignende som den over, men vaskemaskin og slikt betaler vi for sammen. Alt som er nødvendig for husholdningen betaler vi for sammen. Mat, bind, medisiner, hvitevarer, sengetøy osv. Den dyre TV'n og dyre stolen ville ikke jeg ha betalt for. Ville ha gått med på å betale halvparten av det en normal TV ville ha kostet, altså 2.500 kr. De siste 11.500 måtte han stått for. Unødvendige ting som sjokolade, hobbysaker o.l., samt unødvendig dyre versjoner av nødvendige ting eller ting vi begge vil ha, betales bare av den ene. Var mannen som pusha for dette systemet, jeg var mer tilbakeholden og ville betale for bind og sånt selv, men han insisterer på at det er en nødvendig husholdningsavgift, så.. Anonymkode: 42b1f...33b I tillegg så har vi det sånn at den som har høyest inntekt betaler inn mest til felleskontoen. Det har variert hvem som har hatt høyest inntekt. Vi betaler samme prosentandel av lønna vår, så den som tjener mest sitter fremdeles igjen med mer. Anonymkode: 42b1f...33b
blomaden Skrevet 17. august 2022 #13 Skrevet 17. august 2022 Kommer jo an på hvordan økonomi dere har. Hvis alt er felles så bør du si til han at det ikke er greit å bruke så mye penger på møbler og nekte deg å bruke penger på andre ting. Dersom økonomien er separat så har han ikke så mye han skulle sagt, og motsatt. Jeg ville sagt rett ut at han oppfører seg urimelig og at man må sette opp noen klare grenser/regler. I mitt forhold så har vi vel sånn ca regel at dersom vi kjøper noe for over 500 kr så hører vi med den andre. Har all økonomi felles, men vi nekter egentlig aldri hverandre å kjøpe noe uansett. Er bare for å inkludere hverandre i økonomien,
Illuminatum Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo typisk at det man selv ikke bryr seg om synes man er tull å bruke penger på. Ungkarsboliger har ofte store fine TV-er, og enormt stygt sengetøy som de fikk med hjemmefra som student og fremdeles bruker. De ser ikke vitsen. Før en kvinne de liker påpeker det. Med tiden så vil han kanskje se mer vitsen med å ha det pent hjemme. Og du må jo bare si fra når du synes stolen til 18 000 er stygg! Anonymkode: ed58a...b01 Ikke sikkert han noen gang ser vitsen med "pent sengetøy" men at han aksepterer at den andre mener det er viktig. Så får en håpe at hun også aksepterer at han har andre prioriteringer på hva som er viktig i et hjem. 1
Gjest ti10 Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 Kaisada skrev (15 minutter siden): sengetøy kjøper du uten å spørre mannen. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du spør mannen din om å få kjøpe nytt sengetøy???? Ville aldri falt meg inn. Anonymkode: 02fcb...7af Det var det første jeg også tenkte, men hun har jo ikke spurt, bare sagt det i forbifarten, som en helt vanlig kommentar, og det er jo normalt. Er verre hvis hun går rundt og kjøper sengetøy og håndklær osv. i smug.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 ti10 skrev (2 minutter siden): Det var det første jeg også tenkte, men hun har jo ikke spurt, bare sagt det i forbifarten, som en helt vanlig kommentar, og det er jo normalt. Er verre hvis hun går rundt og kjøper sengetøy og håndklær osv. i smug. I smug?? Hallo! Tror de fleste menn hadde syntes det var dritkjedelig å måtte se på alt kona har kjøpt. Anonymkode: 02fcb...7af
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Vi har felles økonomi og har aldri hatt noe problem med det. Store, og/eller dyre ting, møbler osv er vi enige om før vi kjøper, mindre ting har det aldri vært behov for å diskutere. Anonymkode: 02fcb...7af
Gjest ti10 Skrevet 17. august 2022 #18 Skrevet 17. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I smug?? Hallo! Tror de fleste menn hadde syntes det var dritkjedelig å måtte se på alt kona har kjøpt. Anonymkode: 02fcb...7af Har du lest hva tråden handler om? Saken er jo nettopp at mannen legger seg opp i hva TS vil kjøpe. Greit at mange driter i det, men det er altså ikke tilfelle her. Endret 17. august 2022 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #19 Skrevet 17. august 2022 ti10 skrev (Akkurat nå): Har du lest hva tråden handler om? Saken er jo nettopp at mannen legger seg opp i hva TS vil kjøpe. Greit at mange driter i det, men det er altså ikke tilfelle her. Bare å sette ned foten tidlig i forholdet det. Eller finne en mann som har jobb og interesser utenfor hjemmet. Anonymkode: 02fcb...7af
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #20 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tok med samboeren min på alle sånne små avgjørelser også, men droppet det etterhvert. Han kommer fra et hjem med foreldre som aldri kjøpte noe nytt og er ikke vant til å bruke penger på ting som for eksempel sengetøy. Alt skal liksom byttes ut når det er slitt. Men sengetøy er grunnleggende i et hjem i disse dager Anonymkode: 1d934...db3 Bytter du ut sengetøy før det er slitt? Hvorfor? AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi har bodd sammen i ca. 2 år, men i mitt hus. Vi har nå kjøpt hus sammen og syntes han endrer seg. (klippet) Han skjønte etterhvert at han var urimelig, men jeg tenker på fremover om det skal bli slik at jeg må argumentere alt jeg skal kjøpe, mens han kan bare kjøpe hva han vil. Huff…. Anonymkode: b4ed8...388 Når man flytter sammen i felles hjem vil det som oftest være en tid med tilpasninger. Dere har ulike økonomiske prioriteringer, og det kan ta litt tid før dere finner en gyllen middelvei som passer dere begge. Jeg synes nok at det var litt i overkant å argumentere i mot å bytte ut slitt sengetøy, men igjen, hans prioriteringer er annerledes enn dine. Likevel synes jeg du burde begynne å si din mening om det han kjøper på en tydeligere måte også. Jeg synes ikke det er greit å la være å si noe når han kjøper en stol til 18 000 som du ikke liker, for så å bruke det som et argument for et annet kjøp senere. Hvis du ikke sier meningen din der og da må du la det ligge i fremtiden også! Anonymkode: 252d4...49b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå