Gå til innhold

Hva er fattigdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en reportasje på NRK nyheter i går, hvor en mor mente at hun var fattig fordi hun benyttet 50% disken i matbutikken, ikke kunne kjøpes nyeste skolesekken til barna eller nye pennal. Om dette er fattigdom, da lurer jeg på hvilken terskel vi faktisk er nede på.

Jeg bruker også nedsatt disken, hver dag. Ikke fordi jeg er fattig, men fordi jeg tenker økonomi, miljø og synes det er en flott ordning som jeg ønsker å oppmuntre til at vedvarer. Da mine barn var små, fikk ikke de ny sekk annenhvert år, ei heller nytt pennal. Nå benytter jeg ofte gjenbruksbutikker, både for utstyr til hjemmet og klær. Men jeg er ikke fattig.

Hun påsto også at hun fastet eller spiste egg en hel uke når hun var uten barna. Da tenker jeg at det nok mer handler om manglende evne til å disponere pengene, enn reell fattigdom. Egg er dessuten ganske dyrt....

Hvordan definerer du fattigdom? Når mener du at du ville vært fattig?

Anonymkode: aac82...1c4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på reell fattigdom og relativ fattigdom.

Reell fattigdom er når man knapt har råd til mat og tak over hodet. Relativ fattigdom er når man har merkbart mindre enn gjennomsnittet der man bor.

https://www.fn.no/tema/fattigdom/fattigdom

Anonymkode: 8317e...f93

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reell fattigdom er når man knapt har råd til mat og tak over hodet. Relativ fattigdom er når man har merkbart mindre enn gjennomsnittet der man bor.

Dette er fasiten.

Nå kan alle dere som har tenkt å komme med idiotiske innlegg snurpe igjen smellene deres.

Anonymkode: 33c18...9e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

"Husholdninger med vedvarende lavinntekt" heter det. Fattigdom er ikke et dekkende begrep i Norge. 

Definisjon er litt variabel, men som regel satt som gjennomsnittlig inntekt lavere enn 60 prosent av mediangjennomsnittet i en periode. Og medianlønn til en heltidsansatt i Norge er 45'830 i måneden. 

Og for mange er det et reelt problem og utfordring, uavhengig av om man er "fattig" eller bare har vedvarende lavinntekt...

Endret av newman01
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egg er dessuten ganske dyrt....

Egg dyrt? 

En får da egg for under to kroner stk

• Liker 6
Skrevet

Kan hun ikke spise en brødskive eller koke seg noen nudler? Men må ikke ha varm mat hver dag heller, mat blir ikke sunnere om man varmer det opp.

Anonymkode: 88458...c4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Egg er noe av det billigste du kan spise ift næringsinnhold og kalorier, så egg er ikke dyrt. Har vel en kilopris på 40-50...

Anonymkode: 9aad4...523

• Liker 6
Skrevet

Ingen i Norge er fattig, men mange i Nore har helt urealistiske forventinger til hva de ønsker av materielle goder og hva de mener er minstestandard for livet generelt. Spesielt blir dette synlig i de reportasjene om de stakkars aleneforeldrene eller såkalt fattige (gjerne med 3-4-5 unger), der alle med pittelitt økonomisk evne skjønner at det handler om manglende evne til prioritering eller urealistiske forventinger. Samme med studenten som klagde i avisen nylig over at han bare spiste ett måltid om dagen, det hadde han ikke trengt hvis ikke mor hadde dullet han bort hjemme, men lært han hvordan man lever godt og billig. 

Anonymkode: 50de5...7c1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ingen i Norge er fattig, men mange i Nore har helt urealistiske forventinger til hva de ønsker av materielle goder og hva de mener er minstestandard for livet generelt. Spesielt blir dette synlig i de reportasjene om de stakkars aleneforeldrene eller såkalt fattige (gjerne med 3-4-5 unger), der alle med pittelitt økonomisk evne skjønner at det handler om manglende evne til prioritering eller urealistiske forventinger. Samme med studenten som klagde i avisen nylig over at han bare spiste ett måltid om dagen, det hadde han ikke trengt hvis ikke mor hadde dullet han bort hjemme, men lært han hvordan man lever godt og billig. 

Anonymkode: 50de5...7c1

Dette er jeg veldig enig i.

Mine foreldre flyttet for seg selv i leilighet ca 1970. De hadde ikke ting som oppvaskmaskin, tørketrommel og slik luksus vi tar for gitt. Var heller ikke telefon. De hadde det nødvendigste. De hadde èn bil som min far brukte på jobb. Min mor var hjemme med barna og måtte gå frem og tilbake til butikken. Utenlandsferier hadde de ikke råd til før oss barna var eldre, og da var det bilferie til Danmark og Tyskland. Flytur til Spania og slikt hadde vi aldri råd til.

De var ikke fattige, det var slik det var for mange. Jeg vet at samfunnet er annerledes i dag, men noen ganger kan det være greit å få litt perspektiv. Man må ikke ha alt nytt, dyr mat, to biler og sydenferie, det er superluksus for de fleste i verden, både før og i dag.

• Liker 4
Skrevet

De fleste i Norge tilhører verdens topp 1% rikeste.

Anonymkode: fdc35...e05

Skrevet

Hun i artikkelen tjener 27000 pr mnd I tillegg har hun barnebidrag og barnetrygd. Så sannsynligvis har hun 31000-33000 kr pr mnd. Det er ikke mye men heller ikke direkte lite. Alt avhenger av hvor mye hun betaler i husleie. Men ja, barn er dyrt. 

Anonymkode: 08577...54f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De fleste i Norge tilhører verdens topp 1% rikeste.

Anonymkode: fdc35...e05

Nei, her tar du feil. Dette gjelder ikke de fleste i Norge. Hvis du tenker deg om og ser realistisk på det så skjønner du også at dette gjelder kun ett fåtall av Norges befolkning, og ikke de fleste.

Anonymkode: f3d42...b80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Pleier å raide tilbudsdisken om formiddagen;) har stort fint fryseskap som fylles opp dermed middag for opp til 2 uker, fredag lages det middagsrest fra resten av uken . Vi er meget nøysomme den utenlandsferien vi hadde i år, sparte vi til siden 2020. Dermed hadde vi lagt av penger til en fin bilferie med tenåringene våre nedover i Europa;)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen har 25k utbetalt tilsammen... Jeg anser oss som litt fattig... Men det går rundt .. såvidt... 

Anonymkode: 73568...b36

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun i artikkelen tjener 27000 pr mnd I tillegg har hun barnebidrag og barnetrygd. Så sannsynligvis har hun 31000-33000 kr pr mnd. Det er ikke mye men heller ikke direkte lite. Alt avhenger av hvor mye hun betaler i husleie. Men ja, barn er dyrt. 

I lokalavisa forteller hun (samme damen som NRK kjørte sak om) 

Sitat

– Far har samvær med barna og betaler 550 kroner i barnebidrag. Det er alt jeg får fra han til barna, sier moren og legger til: – Det er ingenting.

Å ha to unger og ikke kunne gi dem noe i nærheten av de samme opplevelsene som vennene deres, sopptur i stedet for lekeland osv, det må være vondt i lengden. Vi voksne kan si at sopptur er like bra og man trenger ikke bruke penger og bla bla bla, men ungene kjenner jo på det når vennene stadig forteller om kule ting som de ikke får vært med på. 

Anonymkode: 3992d...4b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så en reportasje på NRK nyheter i går, hvor en mor mente at hun var fattig fordi hun benyttet 50% disken i matbutikken, ikke kunne kjøpes nyeste skolesekken til barna eller nye pennal. Om dette er fattigdom, da lurer jeg på hvilken terskel vi faktisk er nede på.

Jeg bruker også nedsatt disken, hver dag. Ikke fordi jeg er fattig, men fordi jeg tenker økonomi, miljø og synes det er en flott ordning som jeg ønsker å oppmuntre til at vedvarer. Da mine barn var små, fikk ikke de ny sekk annenhvert år, ei heller nytt pennal. Nå benytter jeg ofte gjenbruksbutikker, både for utstyr til hjemmet og klær. Men jeg er ikke fattig.

Hun påsto også at hun fastet eller spiste egg en hel uke når hun var uten barna. Da tenker jeg at det nok mer handler om manglende evne til å disponere pengene, enn reell fattigdom. Egg er dessuten ganske dyrt....

Hvordan definerer du fattigdom? Når mener du at du ville vært fattig?

Høres ut som en klassisk ressurssvak person uten økonomistyring, som får lov å gnage i media over hvor fælt de har det.

Jeg handler i 50 % disken, jeg sanker sopp, bær og urter hvert år, jeg kjøper klær og utstyr på finn.no, og ungen min i 5 klasse har samme sekk som i 1. klasse, og får ny når den er for liten, ikke før (fikk ikke sekk med barbie/robot/lastebil, nettopp fordi den kunne være mer tidløs). Nytt penal? Får nytt innhold i penslet, men that´s it. Jeg hadde det kaldere hjemme enn jeg liker i vinter, for å spaser strøm, og hogger ved selv (mange steder man kan få gjøre det gratis). 

Dama du snakker om minner meg om et par reportasjer rundt strømpris-krisen, med ressursfattige alenemødre som forteller om sitt fæle liv. En kunne bare gi barna brød og knekkebrød, for hun hadde ikke råd til å bruke komfyren. Men barna fikk et varmt bad hver eneste kveld. En annen lot ikke barna sine til å dusje hjemme, de måtte dra til mors kjæreste hver gang de skulle vaske klær eller ta seg en dusj, og dette var så slitsomt for dem. Men hvis kjæresten kunne sponse dem med å la dem bruke hans strøm, hadde det ikke vært en enklere løsning at han spyttet i litt på strømregningen hennes? Mindre stress for begge parter skulle man tro... de spiste i tillegg av papptallerkener siden både oppvaskmaskin og varmtvann var for dyrt.

Hva som er å være fattig er vanskelig å sette en klar grense på. Veldig mange fattige ER jo ressurssvake mennesker med enten svært dårlig utdannelse eller rett og slett ikke særlig høy intelligens. Da er det jo vanskelig å ta gode økonomiske valg også, noe som gjør situasjonen verre enn den hadde trengt å være. Ene venninnen min er hjemmeværende, men både smart og ressurssterk. Hun og mannen har levd med 3 barn på en årsinntekt på under 400 000 i åresvis, og anser seg ikke som fattige, drar på ferier, spiser sunn og god mat (men ikke indrefilet, røykelaks, avokado, vellagret jarlsberg og sånt), fordi de har ekstremt god økonomistyring og tar gode valg og gjør gode prioriteringer. 

Anonymkode: 38c71...169

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I lokalavisa forteller hun (samme damen som NRK kjørte sak om) 

Å ha to unger og ikke kunne gi dem noe i nærheten av de samme opplevelsene som vennene deres, sopptur i stedet for lekeland osv, det må være vondt i lengden. Vi voksne kan si at sopptur er like bra og man trenger ikke bruke penger og bla bla bla, men ungene kjenner jo på det når vennene stadig forteller om kule ting som de ikke får vært med på. 

Anonymkode: 3992d...4b3

Dette MÅ da være ironi? "Andre dager blir det billige måltid som egg og bacon."

Altså, hva med å heller spise poteter, havregryn, bønner og linser, ris, løk, kål når det er i sesong etc... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som er litt fascinerende i Norge, er at mange ser på seg selv som fattige hvis de ikke har råd til siste Iphone.

Fattigdom er hvis du ikke har råd til mat og betale regninger, så vidt tak over hodet. 

Du er ikke fattig om du ikke har råd til merkeklær og siste innen elektronikk.

Anonymkode: 31993...ba1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der er helt på trynet. Så om vi flytter til Ullerntoppen eller Bærum er 90 % av Norges befolkning fattige da. 

I så fall anbefaler jeg alle disse fattige menneskene å heller flytte til et billigere sted.

Men det kan de jo aldri, for de har nettverk og familie og barnas venner der de bor 🙄 De færreste av oss bor akkurat der vi vil i verden, vi må bo der man har jobb OG har råd til bolig. Skulle veldig gjerne bodd nærmere der jeg vokste opp, med familie i nærheten og strender og hav, men der har jeg hverken råd til bolig eller jobbmuligheter, så da kan man jo ikke bare flytte dit og så få penger av NAV og gråte i media om hvor fattig man er for å få sponset ferieturer etc.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har cirka samme inntekt som henne, men nokså lave bougifter og fortsatt små barn. Kan legge av 6000kr til sparing, dra på ferie og er ikke noe spes sparsom med matkjøp. Skulle likt å vite hvilke utgifter hun har. Hadde jeg måttet betale dobbelt så mye i bougifter hadde jeg selvsagt slitt jeg også.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...