Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer. Syntes alltid det har vært så rart at folk dytter smokk i munnen på barna så fort de er født. Uten å skjeke om barnet har stort sugebehov.

Ungen blir jo vant til å ha noe i munnen hele tiden, mister den lett og våkner og gråter lett om den blir borte.

Mine fikk ikke smokk, og var fast bestemt på å at de skulle bruke det fremfor totting. Da tott ikke var noe tema så hadde de ikke behov for smokk også. 

Mine var rolige og avslappende typer som babyer sånn sett.  Og fant ut at mine hadde jo ikke uro rundt en smokk som stadig vekk var på rømmen. Slik en venninne slet og styra så mye med.

Så fra mitt perspektiv er jo at man trenger jo ikke gi smokk om ungen ikke har behov. Både smokk og tott gir skade på gomen,smokk mindre enn tott

Anonymkode: 4cdb3...873

• Liker 1
Skrevet

Alle barn er forskjellige, og jeg har motsatt inntrykk 😄 Pleier man å tvinge på nyfødte smokk altså?

Anonymkode: 6d985...153

• Liker 9
Skrevet

Ga mine smokk slik at det kunne tilfredsstille et sugebehov, selv-roing ved behov og at de ikke skulle ta fingrene. Har fortsatt en 11-år gammel jente friskt i minne. Hun hadde aldri vent seg vekk igjen fra tommelen. En smokk kan du kaste eller gi bort. Det er verre å kutte av tommelen og kaste den.

Anonymkode: d0796...d2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle barn er forskjellige, og jeg har motsatt inntrykk 😄 Pleier man å tvinge på nyfødte smokk altså?

Ja har født to ganger. Og begge gangene sart mødre og var frustrert på sykehuset at smokken gikk rett ut. Så jeg lurte jo på om ikke ammingen var viktigere,  og at barna deres så jo ikke ut til å ha dette suttebehovet. For all del, fint med smokk der det har en nødvendig funksjon

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ga mine smokk slik at det kunne tilfredsstille et sugebehov, selv-roing ved behov og at de ikke skulle ta fingrene. Har fortsatt en 11-år gammel jente friskt i minne. Hun hadde aldri vent seg vekk igjen fra tommelen. En smokk kan du kaste eller gi bort. Det er verre å kutte av tommelen og kaste den.

Anonymkode: d0796...d2d

Ingen av mine begynte med tott som baby. Så det er jo akkurat det jeg mener. Når barnet ikke selv har suttebehovet. Hadde noen av mine begynt på totten, så hadde nok også jeg valgt smokk. Men detcer ikke vanskelig å avenne tott heller. Er bare å ta den ut ofte når de sover. Og da glemmer de den på dagtid

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen av mine begynte med tott som baby. Så det er jo akkurat det jeg mener. Når barnet ikke selv har suttebehovet. Hadde noen av mine begynt på totten, så hadde nok også jeg valgt smokk. Men detcer ikke vanskelig å avenne tott heller. Er bare å ta den ut ofte når de sover. Og da glemmer de den på dagtid

Min tok aldri smukk, sjølv om han hadde stort sugebehov. Så eg måtte leve med at han i perioden har behov for puppen i munnen i timesvis. Hadde gjerne brukt smukk i staden. Men på den positive sida, slepp å avvenne med smukk seinare.. ingen totting, men kan sutte litt på heile knyttneven 😁 

Anonymkode: feba1...f22

• Liker 1
Skrevet

Vi kapitulerte og gav smokk på dag 2, for vi hadde ikke sovet stort i det hele tatt.

Tror det er forskjellig. For oss har smokken vært super. 

Anonymkode: a70f6...6a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn fikk aldri tilbud om smokk på sykehuset, og hun ville heller ikke ha da hun fikk tilbud senere. Men hun brukte aldri tommelen.

Jeg brukte heller ikke smokk, men jeg brukte tommelen. Helt til jeg var 10 år faktisk. Men det går jo da faktisk over. Ser ikke problemet.

Anonymkode: c0a51...9a9

Skrevet

Skulle ønske yngstemann tok smokk tidligere.

Jeg var smokken frem til barnet var 11 mnd. Da begynte han plutselig med smokk og kunne sove i egen seng om natta. 

Anonymkode: 22bf5...07e

• Liker 2
Skrevet

Fordi det blant annet er med å forebygge krybbedød. 

Anonymkode: 1ede7...602

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Gav ikke barnet smokk selv men hun fikk smokk av pleierne to timer gammel på intensiven. 

veldig glad hun bruker smokk siden hun var mer eller mindre på sykehus hele første leveår. 

Gikk helt fint å amme selvom ungen tok smokk. Det er en gammel greie at disse to ikke kan kombineres. 

Anonymkode: b8334...d9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja har født to ganger. Og begge gangene sart mødre og var frustrert på sykehuset at smokken gikk rett ut. Så jeg lurte jo på om ikke ammingen var viktigere,  og at barna deres så jo ikke ut til å ha dette suttebehovet. For all del, fint med smokk der det har en nødvendig funksjon

Høres ut som det er en stund siden du fikk barn? 

Anonymkode: 111b8...537

• Liker 2
Skrevet

Eldste tok snokken lett, og sov gjennom natta fra 6 uker. Yngste tok ikke smokken før 4 mnd intensiv trening, men fra den dagen sov hun gjennom natta.

Smokk er grnialt!

Anonymkode: a02f3...94b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mitt barn fikk aldri tilbud om smokk på sykehuset, og hun ville heller ikke ha da hun fikk tilbud senere. Men hun brukte aldri tommelen.

Jeg brukte heller ikke smokk, men jeg brukte tommelen. Helt til jeg var 10 år faktisk. Men det går jo da faktisk over. Ser ikke problemet.

Du ser ikke problemet med at det kan påvirke tannstillingen?

• Liker 1
Skrevet

Har en søster som suttet på tommelen HELE TIDEN frem til hun begynte på ungdomsskolen. Da hadde smukk vært å foretrekke.

2 av barna mine har vært født til termin og fikk smukk da ammingen var godt etablert og jeg ikke orket at puppen måtte være i munnen hele natta. 

Det siste var prematur og fikk da smukk på nyfødtintensiven, en knøtteliten dukkesmukk, fordi det roet ned barna. Og da hører man jo på det rådet. 

Anonymkode: 15e2f...7be

Annonse
Skrevet

Smokk kan faktisk minke risikoen for krybbedød det første halve året. 

Og så er det det at om de lærer seg å ta smokk tidlig, kan det gi mor mer "fri" senere. Det er vanskeligere å venne en baby til å ta smokk når den er litt eldre. 

Anonymkode: 8d92d...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du ser ikke problemet med at det kan påvirke tannstillingen?

Det påvirker kun etter barnet er to år eller noe, søk det opp. 

Anonymkode: 00fed...d6f

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, jeg opplever ikke dette som vanlig i det hele tatt.

Alle våre har riktignok brukt smokk, men jeg husker ikke helt når vi begynte med det siden det er såpass lenge siden. Jeg synes smokk var praktisk. De fikk dekke sugebehovet og det er bedre å bruke smokk enn tommel. I følge tannlegen min påvirker ikke smokk tannstillingen så fremt de slutter med den før de permanente tennene kommer (og det er veldig uvanlig at barn bruker smokk til de begynner på skolen). Ingen av mine har hatt skade på gommene eller problemer med tannstillingen. Siden smokken alltid bodde i sengen og bare ble brukt om natten har det heller aldri vært noen greie med å lete etter mistede smokker. Så problemstillingene som skisseres i HI er det veldig lett å gjøre noe med uten at man trenger å sky smokk som pesten av den grunn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det påvirker kun etter barnet er to år eller noe, søk det opp. 

Anonymkode: 00fed...d6f

Ja, og personen som ble sitert så ikke problemet med å holde på til man er 10. 10, ikke 2.

Anonymkode: 57b2f...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Å suge på fingeren er verre enn å bruke smokk. Det er lettere å ta smokken fra en unge, enn å ta fingeren vekk. 

Å suge på fingeren kan medføre underbitt. Jeg har underbitt, og det er nok pga at jeg sugde på fingeren til jeg var godt opp i barneskolealder, til min mors fortvilelse. Hun angret bittert på at hun nektet meg å bruke smokk, sa hun da jeg fikk barn. 

Smokk er også ikke bra for tannstillingen, når ungen er blitt over to år - men det er lett å fikse ved å bare ta vekk smokken. 

Eldsten min brukte smokk, og den kunne vi bare ta fra ham når vi ville han skulle slutte. Minsten har aldri vært interessert i smokk, men elsker fingrene sine, og jeg aner ikke hva vi skal gjøre med det, nå når han nærmer seg to og har totten i munnen konstant. 

Anonymkode: 8d92d...bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...