Gå til innhold

Ta norsk hovedmål skriftlig privat, uten hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er kvinnelig helsefagarbeider og drømmer om å begynne på sykepleien. Jeg er elendig på norsk rettskriving og komposisjon, presterte ikke bedre enn karakter 2 og 3 på ungdomskolen og videregående. Nå er det slik at dette året er det siste året med den samme eksamensformen som jeg hadde. Skal jeg forbedre norsk skriftlig, og ikke være nødt å sette meg inn i nye greier må jeg ta det denne høsten. 

Jeg har 5 i R1 matte, 4 i norsk muntlig og 3 i sidemål. Det er bare hovedmålet som jeg må forbedre for å å søke på sykepleien. Jeg tenkte jeg kunne skrive to langsvar oppgaver og to kortsvar oppgaver hver uke. Det blir to dager i uken der jeg har "prøve eksamen" på 5 timer. De andre dagene i uken går jeg gjennom det jeg har skrevet, ser etter skrivefeil, bruk av relevant faguttrykk, flyt i tekst og generelt prøve å forbedre min skrivestil. 

Jeg må innrømme jeg er usikker om dette er rette framgangsmåte,  men jeg ser ingen annen løsning. Jeg er villig til å jobbe, men er redd det skal være forgjeves. 

Er det noen her som har vært i lignede situasjon, og er min plan urealistisk ?

Anonymkode: bd5b8...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å studere norsk som privatist? Det tar ikke mange timer i uken, kan gjøres på nett, og du får avsluttende eksamen med karakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IntrovertDeluxe skrev (1 time siden):

Hva med å studere norsk som privatist? Det tar ikke mange timer i uken, kan gjøres på nett, og du får avsluttende eksamen med karakter

Jeg er privatist når jeg tar det på egenhånd, men du mener å ta norsk gjennom privatistskole? Jeg kan ikke det i år, men høye  strømpriser og trang økonomi er det uaktuelt å betale 14 000 kr til sonans. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å følge opp, kan det funke, men du er klar over at eksamen i norsk ikke kun dreier seg om grammatikk, rettskriving og komposisjon? Altså analyser av div. sjangre osv.?

Når det er sagt, skriver du ikke så elendig. Innlegget ditt er kanskje ikke perfekt, men du skriver likevel bedre enn den gjennomsnittlige KG-brukeren.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å finne en privatlærer som kunne hjelpe deg i tillegg til det du nevner. Det vil jo koste litt, men mye mindre enn 14 000. Det er bare om å gjøre å finne en som vet hva hun/han driver med, hadde kanskje gått for en masterstudent i nordisk, ev. en lærerstudent som har peiling på norsk.

Anonymkode: 0e58a...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er privatist når jeg tar det på egenhånd, men du mener å ta norsk gjennom privatistskole? Jeg kan ikke det i år, men høye  strømpriser og trang økonomi er det uaktuelt å betale 14 000 kr til sonans. 

Prøv ask! 3500kr for norskfaget. Mange nyttige videoer! I tilegg til ett par inleveringet til faglærer og en lærer du kan stille så mye spørsmål til som du vil!

Anbefaler deg å øve på analyse, det er alltid på eksamen. 

Husk å sjekk med privatist kontoret om det holder å kun ta opp norsk hovedmål. Vet at om du tar norsk muntlig så må du automatisk melde deg opp til eksamen i begge skriftlige i tillegg

Anonymkode: 0776f...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Prøv ask! 3500kr for norskfaget. Mange nyttige videoer! I tilegg til ett par inleveringet til faglærer og en lærer du kan stille så mye spørsmål til som du vil!

Husk å sjekk med privatist kontoret om det holder å kun ta opp norsk hovedmål. Vet at om du tar norsk muntlig så må du automatisk melde deg opp til eksamen i begge skriftlige i tillegg

Håper ikke det med at hvis man tar opp skriftlig så må man også ta opp muntlig. Fikk liksom 5’er i norsk muntlig på VGs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kublakan.no har mye gratis materiale om su er villig til å legge ned en innsats 😊

Nei,  du trenger ikke ta nuntlig for å ta skriftlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kublakan.no verdt å betale 500kr for full tilgang. Der ligger det mye som kommer til å hjelpe deg med eksamen, faktisk så trenger du kun den nettsiden. 

Anonymkode: 5ba11...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har en konkret plan. Husk også å lese deg opp på litteraturhistorie. Det er mye kunnskap å hente der, som du kan briljere med på eksamen. Det er alltid et stort pluss å kjenne til hvilke epoker ulike tekster har oppstått i, for det får betydning for måten vi både leser og tolker dem på. Lykke til 😊

Anonymkode: 53f7d...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 7.43):

Signerer denne. Brukte ask for 2-3 år siden til matte, historie, naturfag og norsk. Gull verdt. Fikk 6 i alle fag unntatt matte, der fikk jeg 4. Da hadde jeg ikke gått på skole på 15 år og ville ha studiekompetanse for å kunne studere. Du kan også betale for en måned og også prøve gratis i et døgn om du ikke vil betale for hele semesteret.

Anonymkode: d4171...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...