Gå til innhold

Spørsmål rundt tamponger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er en mann så dette har jeg ikke greie på i det hele tatt. Jeg har ei jeg driver og dater, vi kunne dessverre ikke gjøre noe. Så kom vi inn på temaet rundt tamponger, så vi begynnte og diskutere det av en eller annen merkelig grunn.

Jeg googlet meg frem, og fant ut at det finnes iallefall 3 O.B varianter: Mini, Normal og Super, der hun bruker Normal.

Jeg latet som at jeg var en idiot på dette temaet (noe jeg er)

Men er det virkelig sant at størrelsen på tampongen IKKE er pga størrelsen på vaginaen, men hvor mye man blør?

Av åpenbare grunner ville jeg ikke stille det spørsmålet, jeg vet at tamponger utvider seg, da jeg drakk en 1,5 cola med 2 stykker i kjeften under russetiden.

Anonymkode: 277e5...f1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. De har med hvor mye den kan absorbere å gjøre.

Anonymkode: 6d47a...ba3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. De har med hvor mye den kan absorbere å gjøre.

*det

altså størrelsen

Skrevet

Om du ser på bilder av eskene til OB eller Libresse, så ser du at det er noen dråper som indikerer om det er mini, normal eller super, og disse dråpene indikerer altså oppsugingsevnen. 

Hadde det handlet om størrelse på vagina ville/burde størrelsen vært oppgitt i måleenheter som mm eller cm. 

Og for øvrig utvider ikke tampongene seg på samme måte av blod i vagina, som de gjør dersom man dypper de i større mengde væske som vann, brus eller øl. De utvider seg i forhold til mengden de opptar, og de er ikke i nærheten av å komme i kontakt med like mye væske inni vagina som de gjør ved russeknutene f.eks. 

• Liker 1
Skrevet

Som skrevet over, så er tampongenes størrelse for å suge til seg mengde væske.

Jeg har aldri klart å bruke den største størrelsen, for den er for stor.

Bruker den minste, som er gul.

Har bestandig slitt med å sette inn og få på plass tampong.

Selv om jeg kan ha stor blødning er den for stor til å sette inn,og den blir heller ikke 'full'. 

Så tror man må ha ekstreme blødninger for å kunne klare å bruke den største størrelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, er en mann så dette har jeg ikke greie på i det hele tatt. Jeg har ei jeg driver og dater, vi kunne dessverre ikke gjøre noe. Så kom vi inn på temaet rundt tamponger, så vi begynnte og diskutere det av en eller annen merkelig grunn.

Jeg googlet meg frem, og fant ut at det finnes iallefall 3 O.B varianter: Mini, Normal og Super, der hun bruker Normal.

Jeg latet som at jeg var en idiot på dette temaet (noe jeg er)

Men er det virkelig sant at størrelsen på tampongen IKKE er pga størrelsen på vaginaen, men hvor mye man blør?

Av åpenbare grunner ville jeg ikke stille det spørsmålet, jeg vet at tamponger utvider seg, da jeg drakk en 1,5 cola med 2 stykker i kjeften under russetiden.

Du lurer på om hun har en mini, normal eller supervid vagina?😆

Ja, det stemmer at det er blødningsmengde som avgjør størrelse. 

Ikke alle kan bruke tamponger, men det er mange ulike årsaker til det.

Anonymkode: 5cac4...34a

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Du lurer på om hun har en mini, normal eller supervid vagina?😆

Ja, det stemmer at det er blødningsmengde som avgjør størrelse. 

Ikke alle kan bruke tamponger, men det er mange ulike årsaker til det.

Jeg skal innrømme at jeg begynnte og lure på om hun var vid, da jeg fikk vite at det fantes forskjellige størrelser. Men det har med oppsugingsevnen og gjøre, har oppsugingsevnen noe og gjøre med hvor stor den blir? Jeg vet spørsmålet høres litt sykt ut, men nei jeg er ikke fiksert på hvordan hun er der nede. Jeg lurer bare. Hadde det ikke vært mer fornuftig og kun hatt en størrelse? F.eks Ultra som tok alt, så var man sikker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

har oppsugingsevnen noe og gjøre med hvor stor den blir? 

Nei, det handler kun om hvor mye veske den klarer ta imot og holde på. 

Anonymkode: c82b5...62e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal innrømme at jeg begynnte og lure på om hun var vid, da jeg fikk vite at det fantes forskjellige størrelser. Men det har med oppsugingsevnen og gjøre, har oppsugingsevnen noe og gjøre med hvor stor den blir? Jeg vet spørsmålet høres litt sykt ut, men nei jeg er ikke fiksert på hvordan hun er der nede. Jeg lurer bare. Hadde det ikke vært mer fornuftig og kun hatt en størrelse? F.eks Ultra som tok alt, så var man sikker?

Nei, det er smertefullt å ta ut en tampong som er for tørr. Og man kan ikke bare la den ligge enda lenger til den er full, man må bytte jevnlig på grunn av hygiene og risiko for toksisk sjokksyndrom.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om dette var så interessant for deg så står alt forklart her.

https://www.libresse.no/myter-og-fakta/leve-med-menstruasjon/hvordan-bruke-tampong/

Selv klarer jeg ikke for det blir så tørt og irritert inni der.

Anonymkode: fa321...657

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den store tampongen blir langt større enn mini-tampongen når den er full, ja.

Nei, man bør absolutt ikke ha bare én størrelse. Når man blør lite, som man gjerne gjør de siste par dagene, trenger man tamponger med lav oppsuging. Å ta ut en tørr tampong er vondt, og kan føre til rifter i slimhinnene i skjeden. Det øker også faren for at fibre blir hengende igjen i skjeden, som kan føre til infeksjoner. 

Og nei, en stor tampong indikerer ikke at hun er vid.. Selv de største tampongene er langt mindre enn en normal penis.. 

Anonymkode: 7e153...971

Skrevet

Jeg bruker alle alle str…gul=mini, blå=normal, rosa=normal pluss, grønn=stor blødning. Tror jeg er normal nedentil, samboer har ihverfall alltid kommentert at jeg er så «trang og deilig»

Jeg bytter på alle fire etter hvor jeg er i syklusen. Grønn brukes kun natt nummer 2 da jeg blør mye. Gul brukes siste dagen for å ta «siste rest».

Anonymkode: 6431f...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...