Gå til innhold

Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er det tredje dagen på rad at jeg har blitt vekket av en katt som mjauer. Den mjauer og mjauer... I går morges åpna jeg vinduet på soverommet og brølte til den (joda, morragretten er jeg tydeligvis også) og da hørte jeg ikke noe mer til den. Jeg hørte den såvidt i går kveld, men ikke noe mer.

I morges begynte den igjen. Den mjauer konstant, som en klokke... og nå nettopp begynte den igjen. Det var veldig irriterende først, men jeg synes jo mer og mer synd på det stakkars dyret. Det må da være en grunn til at den mjauer sånn?

Jeg gikk ut for å finne den, og den sitter under naboens veranda. (vi bor i andre, han bor i første) Men leiligheten hans står tom nå, så det er bare vi som bor på denne sida av huset. Det er en ganske stor katt, en skogskatt tror jeg. Jeg prøvde å lokke den til meg, men det var heller mislykket. Kunne ikke se noe halsbånd, men det kan jo være skjult i den lange pelsen. Da jeg gikk litt nærmere sprang den inn under huset. Men jeg hører den nå, så den sitter garantert der igjen.

Hva gjør jeg? For det første er det irriterende å høre på mjauingen. For det andre synes jeg synd på katta. Men for alt jeg vet kan den høre til i huset rett over gata...

Endret av ~Tone~
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom katten er ukastrert kan det være løpetid som gjør den gaulete. Men da er det kanskje rart om den sitter aleine under en veranda... Kan den være skadet? Hadde den forrige naboen katt?

Hvis du klarer å få tak i katten kan du se om den er øremerket. Hvis du tror det er en rasekatt er den sannsynligvis merket med en datachip i nakken - da må du nesten høre med dyreklinikk eller politiet trro jeg, om de kan scanne den. En del huskatter er også chippet, litt avhengig av hvor i landet dere bor.

Hvis du ikke får tak i den kan du kanskje ta et bilde og kopiere opp lapper og henge på butikken og på lyktestolper i nabolaget.

Du bør i hvert fall iKKE mate den:-)

Skrevet

Jeg prøvde en gang til å få tak i den, og da kom den faktisk bort til meg. Nå ligger den og sover i sofaen min. Men jeg kan ikke ta vare på den, vi har kanin - som gikk berserk da katta kom forbi.

Den har ikke halsbånd. Den virker sulten, og er veldig kjærlig. Jeg har aldri sett katta før. Jeg tror det er en hunnkatt, og den er originalt langhåert, men deler av pelsen er kort. Jeg tror den er blitt klippet på kroppen. Det må da bety at noen eier den. Det er mye byggevirksomhet her for tida, det kan hende at den er blitt skremt eller har rota seg bort.

Kanskje jeg bare skal slippe den ut igjen?

Skrevet

Nei, jeg har ikke tenkt å mate den der ute, såpass vet jeg ;) Jeg har som sagt fått tak i den, men jeg kan ikke se noe øremerke. Nå står den og mjauer på ytterdøra vår, den vil tydeligvis ut igjen. Men jeg kan da ikke la den sitte der ute. Den er ikke skadet, jeg tenkte den tanken jeg også, men den virker OK.

Skrevet

Og nei, naboen hadde ikke katt. Men det er andre naboer rundt her som har katter - av og til har vi skikkelige slagsmål utenfor her. Men denne katta har jeg aldri sett før, og jeg tror det er en hun..

Skrevet

Har du noen mulighet til å få tatt et bilde av den som du kan henge opp i nærområdet? Og hvis den virker sulten - kan du gi den litt mat en gang om dagen? Jeg vet at man ikke skal mate fremmede katter, men det er faktisk mange katter som er hjemløse og som sjelden får noe å fylle magen sin med, og når denne katten har vært under verandaen i flere dager kan det jo tyde på at den enten er hjemløs og veldig sulten og lei seg, eller den kan ha rotet seg bort fra hjemmet sitt. I siste tilfelle vil den jo også være veldig sulten og lei seg..

Håper du klarer å finne en eier til den! Dersom det ikke virker, og den fremover fortsetter å ha tilhold under verandaen håper jeg du kontakter dyrebeskyttelsen som forhåpentligvis kan ta seg av katten.

Uff, synes det er så trist med alle pusene som ikke har det bra her i verden.. :tristbla:

Skrevet

Jeg er enig med det Sheba skriver over her.

Gi katten mat og vann, heng opp bilde i nærområdet,katten er kanskje chipet og da kan evt. en eier bli sporet, ring omplassering for dyr og eller dyrevernet......

Stakkars pusekatten :tristbla:

Skrevet

Nå er den borte vekk!

Snakka med en nabo her, hun var temmelig irritert på katta. Hun sa den hørte til i leilighetskomplekset over veien, og at den brukte å være ute om natta. Vanligvis sitter den under hennes veranda og mjauer, men nå valgte den vår side av huset. Jeg hadde den som sagt inne, prøvde å gi den vann og mat men den ville ikke ha. Hadde den vært utsulta ville den vel spist da... Ikke var den tynn heller, heller motsatt.

Jeg tror den bare ganske enkelt kjeder seg eller noe. Jeg synes ihvertfall ikke synd på den lenger!

Skrevet

Ikke mat den dersom du ikke har fryktelig lyst på katt. Katter blir gjerne værende der de får mat.

Gjest Gjest_ajax_*
Skrevet
Nå er den borte vekk!

Snakka med en nabo her, hun var temmelig irritert på katta. Hun sa den hørte til i leilighetskomplekset over veien, og at den brukte å være ute om natta. Vanligvis sitter den under hennes veranda og mjauer, men nå valgte den vår side av huset. Jeg hadde den som sagt inne, prøvde å gi den vann og mat men den ville ikke ha. Hadde den vært utsulta ville den vel spist da... Ikke var den tynn heller, heller motsatt.

Jeg tror den bare ganske enkelt kjeder seg eller noe. Jeg synes ihvertfall ikke synd på den lenger!

Om du finner ut hvem eieren er kan du snakke med dem og forklare problemet! Jeg har satt pris på det om noen var irritert på min katt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...