AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Kjøpte sitron- og gulrotkake hos baker på mandag. Den er ikke vakumpakket. Kun en papirbunn kaka satt på med utett plastlokk over. ‘Best før 05.09 står det på kaka. Har kjøpt slike kaker før og av erfaring så smaker de like fersk til langt over best før dato. Har også stusset på brød o.l som har holdbarhet i mange uker. Brød og kaker er jo egentlig ferskvarer. Er det noen som aner hva de putter i disse brød og kakene for at de skal holde seg så saftige over så lang tid? Det kan vel neppe være sunt det de putter i disse matvarene? Når det gjelder brødvarer med lang holdbarhet, har jeg også opplevd at varene noen ganger har myglet før holdbarhetsdatoen. Hva har skjedd da egentlig? Anonymkode: f0c94...904
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Det er ikke noe usunt i konserveringsmidler, generelt sett. Før i tiden brukte vi konserveringsmiddelet salt, det var mye mer usunt. Nå har vi metoder som er både bedre for helsa og mer effektive. konservering – mat – Store norske leksikon (snl.no) Anonymkode: cc5ed...c4c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Det heter konserveringsmidler. Det er ikke usunt, men forlenger holdbarheten. Det hender likevel at bakterier finner veien inn i maten likevel slik at den mugner før datomerkingen. Anonymkode: 74211...349
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 Jeg kjøper ALDRI sånne, æsj. Smaker forferdelig. Sånt som gamle folk kjøper… Hvorfor ikke kjøpe noe ferskt? Anonymkode: 0c848...592
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 konserveringsmiddel er ikke usunt nei. Brød kan få mugg før holdbarhetsdatoen dersom det oppbevares feil eller blir kontaminert på en eller annen måte. F.eks om det ligger varmt, ligger i bæreposer, får bakterier på seg fra kniv/fjøl/hender, eller lignende. Jeg har varmtvannstank under benk på kjøkken, og jeg kan ikke lagre noe på den benken, fordi varmtvannstank avgir varme, og brød mugner omtrent før jeg rekker snu meg... smør/margarin smelter om det blir liggende der, og ost blir svett... Benken på andre siden av kjøkken derimot kan brødet ligger 2-4 ganger så lenge uten mugg. Anonymkode: 698d0...567 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå