Gå til innhold

Er halvstrup ubehagelig for hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er halvstrup halsbånd ubehagelig for hunden å ha på? Har hørt at det er "tryggest" med tanke på at hunden ikke klarer dra seg ut av det på samme måte som den kan med et vanlig halsbånd, men vil ikke bruke det på hunden min hvis det påfører ubehag! (Når hun går i halsbånd går hun pent i bånd og trekker ikke. Går med sele når hun får trekke og vimse rundt) 

Anonymkode: 399b5...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på halvstruphalsbåndet.

Jeg bruker det selv på mine hunder, om jeg en ekstremt sjelden gang bruker halsbånd (her går det stort sett i sele).

Jeg har et bredt, fóret halvstrup som er så stort at det ikke klemmer rundt strupen på hunden på det strammeste, men blir akkurat såpass smalt at det ikke kan dras over hodet på hunden. Jeg kunne like gjerne brukt et ordinært halsbånd, men liker halvstrup bedre fordi det kan man bare smette over hodet på hunden, uten å trenge å åpne/lukke for å feste 😄. Supert på vei inn/ut av bilen og slikt.

Et halvstrup som strammer såpass at det klemmer til rundt strupen kan man argumentere for at kan gi ubehag, særlig om hunden er av typen som drar i båndet. Halvstrup kommer i så mange utforminger, materialer og tykkelser at det ikke finnes noe uniformt svar på det, noen kan være helt greie for enkelte hunder, noen gir helt klart ubehag. 

Skrevet

Jeg pleier å strupe den med hendene.

Anonymkode: 7ecd0...093

Skrevet

Det kommer helt an på hvor stort det er. Jeg har kun halvstrup, men de stopper der er vanlig halsbånd ville gjort. Jeg har det fordi pelsen blir litt sliten av vanlig halsbånd. 

Anonymkode: 48cb7...981

Skrevet

Ja det er ubehagelig og om man har en hund som drar så er halsbånd det siste man skal bruke.

Anonymkode: 92f39...d60

• Liker 1
Skrevet

Hva er logikken i å kun bruke sele når hunden skal få vimse?

Anonymkode: e293a...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er halvstrup halsbånd ubehagelig for hunden å ha på? Har hørt at det er "tryggest" med tanke på at hunden ikke klarer dra seg ut av det på samme måte som den kan med et vanlig halsbånd, men vil ikke bruke det på hunden min hvis det påfører ubehag! (Når hun går i halsbånd går hun pent i bånd og trekker ikke. Går med sele når hun får trekke og vimse rundt) 

Anonymkode: 399b5...a6b

Det gir jo ikke ubehag dersom hunden går pent i båndet. 

• Liker 2
Skrevet

Noen raser klarer veldig lett å rygge ut av halsbånd, og da må man bruke halvstrup. En halvstrup skal dog ikke klemme rundt halsen. Når den strammes, så skal den på det strammeste sitte godt rundt halsen, men IKKE klemme så hunden kveles

Anonymkode: a0c64...c48

Skrevet

Nei

Anonymkode: 5efc8...c3c

Skrevet

Når man skal lære hunden å gå pent bør man absolutt bruke sele siden påkjenning på nerver og skjelett fordeles. Halvstrup bruker jeg kun når hunden står i bånd ute i hagen. Halsbåndet har som regel på mesteparten av tiden siden der også er festet navn og telefonnr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...