Gå til innhold

Jobbe med økonomi?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd jeg ville jobbe med mennesker, men nå den siste tiden har jeg funnet ut at det er jo ikke det jeg interesserer meg for! For det første passer jeg ikke til det, jeg er ikke så flink med andre mennesker andre enn dem jeg kjenner og jeg takler ikke folk som syter fordi de er syke (altså når det ikke er noe grunn til syting).

I fjor gikk jeg et halvt år på førskolelærer, og nå går jeg sykepleie. (totalt bom to ganger!!!!)

Så nå har jeg funnet ut at jeg vil ha en såkalt 8-4 jobb - ikke turnus, tjene bra, jeg liker matte og tall, og det å sitte å pusle å streve med noe på egenhånd er noe jeg virkelig liker!

Så da lurer jeg på om noen vet om et passende yrke? =) Har tenkt i baner regnskapsfører, men hvilken skole må jeg ha da? Og hvor mange år er det?

Blir veldig glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått 2 år på BI regnskapsføring, og er regnskapsfører. Jeg er veldig glad i å holde på med tall, så dette yrket passer i utgangspunktet bra til meg.

Du sier at du vil ha en 8-16 jobb, da vet jeg ikke om regnskap er noe å satse på. Selv om jobben i utgangspunktet er 8-16, kommer det mye overtid i tilegg, spesielt fra januar til mai da årsregnskapene skal bli ferdige. I tilegg er det budsjetter, lønnskjøring statistikker osv som skal være ferdig til faste tider. Da nytter det ikke å si at man ikke kan jobbe.

Jeg er nå gravid og sykemeldt, men jeg vurderer faktisk å skifte jobbretning helt når jeg skal tilbake i jobb etter fødselspermisjon. Jeg synes det blir alt for mye overtid, og spesielt nå mens jeg har små barn, ønsker jeg å ihvertfall tilbringe ettermiddagene med de. Kan også nevne at på min arbeidsplass var de fleste enten skilt eller singel, og noe av årsaken til det er at man til tider "bor på jobben"

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått 2 år på BI regnskapsføring, og er regnskapsfører.  Jeg er veldig glad i å holde på med tall, så dette yrket passer i utgangspunktet bra til meg.

Du sier at du vil ha en 8-16 jobb, da vet jeg ikke om regnskap er noe å satse på.  Selv om jobben i utgangspunktet er 8-16, kommer det mye overtid i tilegg, spesielt fra januar til mai da årsregnskapene skal bli ferdige.  I tilegg er det budsjetter, lønnskjøring statistikker osv som skal være ferdig til faste tider.  Da nytter det ikke å si at man ikke kan jobbe.

Jeg er nå gravid og sykemeldt, men jeg vurderer faktisk å skifte jobbretning helt når jeg skal tilbake i jobb etter fødselspermisjon.  Jeg synes det blir alt for mye overtid, og spesielt nå mens jeg har små barn, ønsker jeg å ihvertfall tilbringe ettermiddagene med de.  Kan også nevne at på min arbeidsplass var de fleste enten skilt eller singel, og noe av årsaken til det er at man til tider "bor på jobben"

Lykke til!

Kan jeg spørre hvordan lønnsnivået er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som regnskapsfører i 8 år. Lønnen jeg hadde da jeg sluttet var 27000 pr. mnd (sluttet i januar).

Nå jobber jeg i det offentlige som sekretær og har månedslønn på ca. 21500. Altså et veldig hopp ned.

Først synes jeg ikke det gjorde noe, men nå lengter jeg tilbake til "kaos og overtid" og et spennende yrke, for det synes jeg regnskap er.

Å være sekretær blir mye mer snevert, rolig der jeg er ihvertfall og veldig lite utfordringer. (en liten digresjon)

Så hvis du liker litt "detektivarbeid" og tall, så ville jeg ikke tvilt på regnskap. Det er utfordrende, lover forandres hele tiden, og man må hele tiden henge med.

Jeg vil tilbake til regnskap og de utfordringene det gav meg ihvertfall....

Det eneste som ikke er så gøy er bokettersyn...grøss....

Lykke til. Å velge karriere er IkKE lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...