Gå til innhold

Folk som prater og prater… jeg kommer aldri til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ringer meg relativt ofte og det er nesten bare hun som snakker. Jeg kommer aldri til. Hun avbryter meg, hun snakker meg i munnen og av og til har jeg bare fortsatt å snakke for å se om hun blir stille, men huk blir ikke det. 
Ingen antenner. 
I dag satt jeg med ei stoppeklokke bare for å se hvor mye jeg faktisk kom til. Jeg prøvde hardt å komme til, men nei.. 

vi snakket i 57 minutt, og 51 minutt var det kun hun som snakket. 
Jeg får rett og slett vondt i øret.

har lyst å bare: HEEEY!! Kan du roe deg litt ned? Det er hyggelig å snakke med deg, men jeg vil også snakke! Lær deg å lytte!! 

Anonymkode: e30fa...a6d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har ei venninne som ringer meg relativt ofte og det er nesten bare hun som snakker. Jeg kommer aldri til. Hun avbryter meg, hun snakker meg i munnen og av og til har jeg bare fortsatt å snakke for å se om hun blir stille, men huk blir ikke det. 
Ingen antenner. 
I dag satt jeg med ei stoppeklokke bare for å se hvor mye jeg faktisk kom til. Jeg prøvde hardt å komme til, men nei.. 

vi snakket i 57 minutt, og 51 minutt var det kun hun som snakket. 
Jeg får rett og slett vondt i øret.

har lyst å bare: HEEEY!! Kan du roe deg litt ned? Det er hyggelig å snakke med deg, men jeg vil også snakke! Lær deg å lytte!! 

Bare si fra, men gjør det før du eksploderer. Ikke vær høflig og snill en dag, og så plutselig vrenger du ut sånn oppsamla guffe uten forvarsel.

Neste gang hun avbryter, sier du «jeg var ikke feedig», eller «nå var det min tur». Avbryter hun igjen, si det igjen. Ikke vær sur. Skal se det retter seg om du gjentar dette noen ganger i hver samtale.

Mange snakker mye av ulike grunner. Noen skravler som en nervøs vane. Noen er avhengig av en samtalepartner som er like skravlete for å få til balansen. Noen er bare sosialt klønete. Klart, noen er grenseløst selviopptatt også, men gi venninna di en sjanse, og ta det gradvis.

Ikke bare sitt der og vent på tur. Som sagt, om hun avbryter, si det er din tur! Skru gjerne opp volumet. Og det vil nok måtte gjentas noen ganger, hun glemmer seg nok. 

Anonymkode: c6f24...27e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en sånn bekjent. Men hun er psyk med lite/ingen mulighet for endring. Siden jeg ikke likte henne godt nok til å egentlig være “close” faset jeg ut kontakten og blokkerte tlfnr. Siden hun mangler sosiale antenner facetimer hun meg, men det er kun en gang i blant nå. Og det går greit. 

Anonymkode: 59088...f65

Skrevet

Har en i familien som opplever det samme som deg, men som også gjør det du gjør. Når du jatter med og ikke er oppriktig mot henne om hva du faktisk tenker og mener om henne og det hun snakker om så har du deg selv å takke når dette bare fortsetter.

Mitt familiemedlem er like unnvikende som deg, og da blir det aldri forandringer. Du må si ifra, og du må sette grenser. Mitt familiemedlem holder på slik helt bevisst for å holde seg på god fot med vedkommende i tilfelle hen en dag får bruk for personen til å hjelpe til med noe i huset hens og slippe å betale andre for å gjøre det. Det er en bevisst kynisk tankegang. Personen som babler i vei har diagnoser som forklarer oppførselen.

Nå vet jeg ikke om din venninne har diagnoser, men det kan jo hende at hun sliter med noe slik du beskriver det, og i såfall er hun nesten litt unnskyldt syns jeg.

Anonymkode: aa62a...78b

• Nyttig 1
Skrevet

Når hun avbryter meg og begynner å snakke så er det jo naturlig at en stopper opp innen 2 sek. Jeg har prøvd ikke gi meg når hun avbryter meg og fortsetter å snakke i håp om at hun stopper.. men hun gjør ikke det. På det meste kan vi begge snakke i 5-6 sek i munnen på hverandre, til jeg gir meg.. ingen antenner. Hun vil bare snakke og snakke.. når det er min tur er det min tur i en setning før hun tar over og snakker i 10 min uten å puste.. så er det en setning på meg igjen som jeg må kjempe inn.. 

får lyst å bare: hold kjeft!! Faen så du prater!! Ro deg ned!! Er du ikke interessert i hva jeg har å si da? Jeg får både øreverk og hodepine av deg. 
Men kan så klart ikke si det. 
prøver av og til å si; men hør da.. når hun avbryter. 
men tror rett og slett hun ikke har antenner. 
jeg la tlf i fanget og snakket med sønnen min og gav han en beskjed da han skulle ut døra.. hun pratet og pratet.. la ikke merke til at jeg ble stille og snakket med sønnen min 

• Liker 2
Skrevet

Om dette går ut over forholdet med henne, er det bedre å bare sette en grense. Nå har dere uansett et dårlig forhold. 

"Jeg liker ikke at du avbryter meg. Nå er det jeg som snakker. Om du fortsetter å avbryte, må jeg legge på røret. Ring igjen når du er klar til å lytte og gi meg også rom for å snakke". 

Anonymkode: d73fc...99b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om dette går ut over forholdet med henne, er det bedre å bare sette en grense. Nå har dere uansett et dårlig forhold. 

"Jeg liker ikke at du avbryter meg. Nå er det jeg som snakker. Om du fortsetter å avbryte, må jeg legge på røret. Ring igjen når du er klar til å lytte og gi meg også rom for å snakke". 

Du har helt rett, men det er lettere sagt enn gjort. Hun er veldig lett fornærmet også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du har helt rett, men det er lettere sagt enn gjort. Hun er veldig lett fornærmet også 

Jeg vet det ikke er lett. Det er forferdelig ubehagelig å sette grenser. Men det er noe som er veldig viktig å lære seg å stå i. 

Gjør det egentlig noe om hun blir fornærmet? Sånn egentlig? Om du blir irritert og sur og lei av å prate med henne, gjør det noe om hun ikke vil prate med deg mer? Vil livet ditt bli bedre eller verre om hun blir så fornærmet at hun kutter deg ut? Og er det reell fare for at hun faktisk kutter deg ut? Kanskje hun er fornærmet og sur en stund, men så kommer over det når hun ser at du holder på denne grensen og ikke gir deg etter litt furting?

• Liker 1
Skrevet

Har møtt på noen sånne oppgjennom, og jeg er så ekstremt frekk akkurat på dette feltet.

Om folk forsøker å avbryte meg, snakke over meg etc, så bare fortsetter jeg å snakke til de gir seg. Vi lærer i barnehagen og på barneskolen at vi skal avvente vår tur, men det har tydeligvis skorta hos enkelte...

• Liker 3
Skrevet

Huff, jeg har ei slik på jobben. Hun avbryter andre midt i en historie. Veldig irriterende. Tipper hun har ADHD 

Anonymkode: caf87...726

Skrevet

Jeg har også en sånn i omgangskretsen. 

De er så lite interessert i meg og mine historier.  Jeg får sagt en halv setning så tar de over. 

Å sette grenser er veldig tungt når det ikke fungerer. Vi sitter å snakker i munnen på hverandre til jeg gir meg. 

Det jeg kan,  er å begrense kontakten.. For jeg orker ikke en enveiskontakt.  

Anonymkode: 38c4e...9f4

• Liker 2
Skrevet

Svigerbroren min er sånn. Alt må handle om han hele tiden og ingen andre får fullføre en setning før han vrir det over på han. Vi treffes nå bare et par ganger i året  når han dukker uanmeldt opp hos svigerforeldrene mine. Barna våre vet ikke hvem han er engang, så sjeldent møtes vi. 

Anonymkode: 95656...e3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 14.03):

Det er ikke farlig om noen blir fornærmet på deg. Og hun kan umulig kjenne deg siden du aldri får ytret deg i samtalene. Hun tror hun kjenner deg, men hva vet hun egentlig om deg og ditt liv?

Livet er for kort til å kaste bort tid på folk som kun er opptatt av seg selv. I et vennskap skal begge gi og ta, må ikke være likt eller på de samme måtene, men det må være en viss balanse. Det virker fraværende her.

Anonymkode: 490e4...fe3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke farlig om noen blir fornærmet på deg. Og hun kan umulig kjenne deg siden du aldri får ytret deg i samtalene. Hun tror hun kjenner deg, men hva vet hun egentlig om deg og ditt liv?

Livet er for kort til å kaste bort tid på folk som kun er opptatt av seg selv. I et vennskap skal begge gi og ta, må ikke være likt eller på de samme måtene, men det må være en viss balanse. Det virker fraværende her.

Anonymkode: 490e4...fe3

Eller hun kjenner ts, og ts sitter på kg og vrir sannheten til det ugjenkjennelige igjen. Som vanlig. Det er mulig det egentlig er det som pågår også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 8.07):

Har en i familien som opplever det samme som deg, men som også gjør det du gjør. Når du jatter med og ikke er oppriktig mot henne om hva du faktisk tenker og mener om henne og det hun snakker om så har du deg selv å takke når dette bare fortsetter.

Mitt familiemedlem er like unnvikende som deg, og da blir det aldri forandringer. Du må si ifra, og du må sette grenser. Mitt familiemedlem holder på slik helt bevisst for å holde seg på god fot med vedkommende i tilfelle hen en dag får bruk for personen til å hjelpe til med noe i huset hens og slippe å betale andre for å gjøre det. Det er en bevisst kynisk tankegang. Personen som babler i vei har diagnoser som forklarer oppførselen.

Nå vet jeg ikke om din venninne har diagnoser, men det kan jo hende at hun sliter med noe slik du beskriver det, og i såfall er hun nesten litt unnskyldt syns jeg.

Hva slags diagnoser er det snakk om? Jeg spør fordi min mor også er sånn. 

Jeg har måttet ta litt avstand  til henne i både korte og ganske lange perioder rett og slett fordi jeg blir så  nervøs av henne og fordi hun projiserer væremåten sin over på meg-  Jeg tror vel  at hun  aldri egentlig lytter til, eller prøver å oppfatte  noe av det jeg har å si  uansett hva det er. dermed blir det som å føre en samtale med en maskin -et heseblesende tempo-

Anonymkode: 423c3...ef3

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner til en slik som bare liker å høre sin egen stemme. Hun er veldig dominerende og hever lett stemmen om hun blir imøtegått eller provosert. Mistenker hun har narsissistik personlighet. Hun oppfører seg som hun vet og kan alt og har det riktige svaret på alt vi snakker om.  Hun elsker også å irettesette andre for å føle seg strørre og mektigere enn deg.  Samtidig så kan hun snu personlighet og være veldig hyggelig og smørblid en dag så du nesten kan tro at du har møtt verdens snilleste person. Men det varer aldri lenge....

Anonymkode: ca18d...1b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner til en slik som bare liker å høre sin egen stemme. Hun er veldig dominerende og hever lett stemmen om hun blir imøtegått eller provosert. Mistenker hun har narsissistik personlighet. Hun oppfører seg som hun vet og kan alt og har det riktige svaret på alt vi snakker om.  Hun elsker også å irettesette andre for å føle seg strørre og mektigere enn deg.  Samtidig så kan hun snu personlighet og være veldig hyggelig og smørblid en dag så du nesten kan tro at du har møtt verdens snilleste person. Men det varer aldri lenge....

Anonymkode: ca18d...1b3

Der har du min mor og min søster i et nøtteskall  .

Synes jeg hører det bebreidende  tonefallet deres og all den skjulte aggresjon de vil jeg skal gjenkjenne dersom jeg motsier dem der andre er tilstede osv - "Ååååååååååååå????????"

Anonymkode: 423c3...ef3

• Hjerte 1
Skrevet

Det verste jeg vet er når folk avbryter. De som gjør det hele tiden avbryter med å rope også. Sykt irriterende.

Anonymkode: d4e46...a14

Skrevet

Ts her.. jeg sa fra. Mens hun pratet og pratet sa jeg; du vil ikke høre hvordan det gikk med meg i dag da ? 
Da sa hun; unnskyld, jeg snakker bare om meg selv jeg.. haha.. men da jeg begynte å fortelle tok hun raskt over 

• Hjerte 1
Skrevet

Noen har et visst antall ord per dag som bare må ut. Ganske mange tusen. Synd for dem som blir dassen de tømmer seg i.

Anonymkode: 9536e...ec5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...