Gå til innhold

Hva bruker dere barnetrygden på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok at den går i potten med utgifter i løpet av en måned eller skal den settes til side og brukes utelukkende på barna? Vi har grei råd hos oss. Det er derimot ikke fordi vi tjener så mye. Tjener godt under snittet både jeg og mannen. Vi handler derimot nesten alltid brukt, på tilbud og er generelt svært økonomiske av oss. Så har alltid penger til overs.

Nå vil samboer sette barnetrygden på kontoen til barna. Eller opprette fond for dem som vi kan sette trygden inn på. Og la dem få pengene når de blir myndige.

Jeg syns tanken er god, men stusser likevel. Har man så god råd burde man vel strengt talt ikke trengt å ta i mot denne barnetrygden? Ga staten oss disse pengene fordi barna skulle få spare i fond fra de ble født? Andre som er enig i at de fattigste heller kunne fått litt mer i barnetrygd og de rike mindre. Eller ikke noen symbolsk barnetrygd i det hele tatt?

Samboer mener det skal være likt for alle. Jeg mener det bør være måte på. Hører med til historien at jeg stemmer rødt og han blått😅

Hva tenker dere andre om disse tingene og ja som nevnt, hvordan forvalter dere barnetrygden?

Anonymkode: 5c0f9...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygden går i den store potten.  Altså det den er ment å brukes til.  

• Liker 8
Skrevet

Her brukes det til barnet, klær og utstyr :) 

Anonymkode: 6afb0...818

• Liker 1
Skrevet

Sparer halvparten til barna,  resten går til utgifter. 

Anonymkode: 9f743...66e

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her brukes det til barnet, klær og utstyr :) 

Anonymkode: 6afb0...818

Men setter du da disse pengene til side? eller blir de en del av inntekten din, som igjen brukes til p betale utgifter inkl barneklær, mat etc.

Husker jeg hadde venner da jeg var liten der foreldre nærmest gledet seg til barnetrygden for da fikk de bedre råd. Barnetrygden var nok mer verdt dengang på 8+-tallet enn nå, hvor den nesten ikke har steget.

Skrevet

Syns dere andre at folk som tjener mer enn 40-50 tusen i mnd feks trenger barnetrygd fra staten? For å bare sette dem rett inn på den elelrs så overfylte sparekontoene deres? 

Jeg synes ihvertfall de som har lite burde få mer barnetrygd og de rikeste kunne klar seg uten. Men samboer syns tydeligvis jeg lever i en Disney verden😅 At det må være likt for alle uansett hvor rike man er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det er ok at barnetrygden går inn i familiens økonomi? Selvfølgelig er det det. Det er det som er hele poenget med barnetrygd. 

• Liker 6
Skrevet

Har ingen idé. Penger er penger. 

Anonymkode: 43e18...7fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Syns dere andre at folk som tjener mer enn 40-50 tusen i mnd feks trenger barnetrygd fra staten? For å bare sette dem rett inn på den elelrs så overfylte sparekontoene deres? 

Jeg synes ihvertfall de som har lite burde få mer barnetrygd og de rikeste kunne klar seg uten. Men samboer syns tydeligvis jeg lever i en Disney verden😅 At det må være likt for alle uansett hvor rike man er.

Slike ordninger bør være universelle, alle bør få det samme, også de med høy inntekt. Dette sier jeg som er marxist.

Universelle ordninger blir støttet opp om blant høyere andel av befolkningen - inkludert de rike, og det er viktig, fordi de rike har mer makt. Ordninger som helt eller hovedsakelig går til laverelønnede står mer laglig til for hugg av høyresiden. Det er derfor høyresiden er de som vil innføre slike systemer. Først gjøre slik at ordningen ikke er til gode for de rike, deretter redusere hele ordningen for de fattige når de rike ikke lenger bryr seg om ordningen men føler at den er en utgift for dem.

Pengene skal gå til barna. De rike bruker også disse pengene på barna, i realiteten. De har bare så mye inntekt at de kan sette av mer av inntekten inn på sparekontoen. At de setter et likt beløp som barnetrygden inn på sparekontoen eller hvilken dato de gjør det på, er irrelevant.

I tillegg er 1000 kr for en lavtlønnet en større andel av inntekten deres enn 1000 kr er for en høytlønnet.

Forskjell i rikdom bør håndteres med progressive skatter, ikke ved å kutte i velferdsordninger.

• Liker 5
Skrevet

Tobakk, tattoveringer og ferier

Anonymkode: c58ff...6bb

• Liker 4
Skrevet

Her går bt inn i den store potten. Sparer ellers til barna, men ikke så mye som hele barnetrygden i måneden. Vi anses å tjene under snittet.

Anonymkode: f9eba...7b9

• Liker 1
Skrevet

Setter hele summen i fond, som barnet ikke får vite om selvsagt. Pengene tar jeg ut når barnet er 20 år og vil trenge hjelp til å feks komme seg på boligmarkedet. Barnetrygden hadde uansett bare havnet i den store suppa av utgifter som mat, huslån eller andre utgifter, så tenkte det var mer fornuftig og sette de til sides. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Setter pengene i fond til barna. Vi har ikke behov for pengene til løpende utgifter. 
Jeg er egentlig enig i at barnetrygden burde vært behovsprøvd, men det er visst noen grunner til at den ikke er det, uten at jeg husker hvilke. 

Anonymkode: d55be...73e

Skrevet

Barnetrygd er tenkt som økonomisk støtte til foreldre, barn koster mye. Det er ikke tenkt å spare pengene slik at ungene sitter med flere hundretusen når de blir voksne. Tvert imot, mange foreldre som sparer barnetrygd tenker at pengene skal gå til egenkapital til boligkjøp, og ved å gjøre det vil de skape en konkurransefordel. Som igjen driver opp boligpriser.

Vi har mye lån og hos oss er barnetrygden en del av inntekten. Har vi penger til overs betaler vi litt ektra inn på lånet.

Anonymkode: b181f...a45

• Nyttig 3
Skrevet

Den går på sparekonto til ungene. Skal brukes på boligkjøp når de er klare for det.

Anonymkode: 660c3...625

Skrevet

Den gikk inn i det store sluket. Barna kostet uansett mer, og penger er penger. Jeg synes det var fornuftigere å nedbetale lån og spare til meg selv enn å spare til barna. Nå er jeg gjeldfri og har penger i bank og fond, og kan lett hjelpe dem med egenkapital når de trenger det.

Anonymkode: d3ca1...51e

• Liker 3
Skrevet

Vi brukte som regel barnetrygden i husholdningen, til mat og slikt, eller klær/utstyr til barnet når det trengtes. Barnetrygden kom inn på min konto, så jeg styrte det.  Noen ganger satte jeg inn barnetrygden på en sparekonto jeg hadde opprettet til barnet. Der satte jeg også inn noe av bursdagsgave-penger og julegave-penger i årenes løp, men ikke alt, bare noe av det.

De pengene som sto der, gikk til to ting da han var myndig (tillatelse fra meg): den ene var en skikkelig bra gaming-pc som er guttens altoppslukende hobby, og den andre delen av pengene gikk til å delbetale for førerkortet. Resten av førerkortet (ca halvparten av kostnaden) betalte jeg.

• Liker 1
Skrevet

Den går i det store sluket, men i det siste har barna begynt å få ukelønn og litt penger som de selv disponerer. Man kan si at dette omtrent tilsvarer det beløpet jeg får i barnetrygd. 

• Liker 1
Skrevet

Sparer pengene i fond og setter inn en tusenlapp ekstra som i løpet av 18-20 år vil bli ca en million kroner, som hun får med seg ut i voksenlivet 😃

• Liker 1
Skrevet

Velger å bruke dem i daglig husholdning. De er med på å betale klær, aktiviteter, mat osv. 

Anonymkode: c0345...60e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...