Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er født med de gener som gjør at de er flinke i realfag.  Det er jo urettferdig, siden de da enklere utdanner seg til høy betalte jobber. 

Noen har veldig god hukommelse og husker ting fort,  de kan bli advokater eksempelvis. 

Noen er født flinke i sport,  og kan bli millionærer før de blir myndige.  Noen har god sangstemme osv. 

Osv. 

Og noen er født pene.  Så hvis de klarer å utføre jobben og blir prioritert foran andre fordi de er pene,  så er det ingen diskriminering. 

For arbeidsgiver kan det være en god del fordeler å ansette pene folk.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. 

Anonymkode: cd75f...0ce

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, ja du mener det å være "pen" er en egenskap?

Anonymkode: ac8a0...2a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, å være pen er en kvalifikasjon. Om du skal bli modell, f.eks, eller satser på å vinne skjønnhetskonkurranser og bli Miss Universe. Posisjoner hvor utseendet er viktige finnes helt klart, og hvermannsen kan ikke oppnå disse posisjonene og bli forsidepike eller glamourmodell. 

Akryl skrev (2 timer siden):

Og noen er født pene.  Så hvis de klarer å utføre jobben og blir prioritert foran andre fordi de er pene,  så er det ingen diskriminering. 

Om det her er snakk om en jobb man ikke gjør med utseendet sitt, og man likevel blir prioritert over noen andre pga utseendet, da er det diskriminering. Arbeidsgiver tjener mer på å ha profesjonelle og flinke folk enn pene folk, og om utseendet er et kriterie når man velger arbeidstakere, da er det helt klart noe galt. 

Anonymkode: 9678c...0d0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet du hva ordet «kvalifikasjon» betyr, ts? 

Anonymkode: 64b7b...ee8

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det var et interessant poeng, faktisk.

I alle fall i noen sekunder, det førte ikke så langt.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hva ordet «kvalifikasjon» betyr, ts? 

Anonymkode: 64b7b...ee8

Niks

Anonymkode: a9bd1...ec1

• Liker 4
Skrevet

lookism in action again 

Dette er grunnen til at jeg aldri har hatt jobb og aldri kommer til å få det.

Anonymkode: 75c27...5a1

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Akryl said:

Noen er født med de gener som gjør at de er flinke i realfag.  Det er jo urettferdig, siden de da enklere utdanner seg til høy betalte jobber. 

Noen har veldig god hukommelse og husker ting fort,  de kan bli advokater eksempelvis. 

Noen er født flinke i sport,  og kan bli millionærer før de blir myndige.  Noen har god sangstemme osv. 

Osv. 

Nei det er ikke urettferdig. Alle kan klare å ta realfag, dersom de legger inn litt innsats. Realfag gir deg ikke automatisk høy lønn, men folk som legger inn et minimum av innsats ender gjerne opp med høyere lønn enn de som ikke gidder å løfte en finger. Evt skylder på gener.

Men ja, hvis målet er å jobbe i klesbutikk lønner det seg å være pen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Drøssevis av jobber hvor det er viktig å være pen. Så du har rett, det er en kvalifikasjon. 

Heldigvis holder det å være velstelt i det fleste yrker, men noen yrker vil helt klart ha skjønnhet som et av hovedkravene.

Anonymkode: a9fa3...10d

Skrevet

Kvalifikasjoner omfatter både egenskap og kunnskap. sånn sett kan man vel si at skjønnhet er en egenskap, og i de fleste tilfeller en medfødt egenskap. Mange behersker også kunnskapen om å gjøre seg selv pen, som sminke, stell av hår, velge riktige antrekk og lignende ting.

I eksempelvis en skjønnehtssalong så tror jeg den egenskapen er en forutsetning for at du skal få tillit til de ansatte, på samme måte som du sikkert ville blitt skeptisk til en feit og utrent PT. Så noen bedrifter må nok vurdere denne egenskapen som kvalifikasjonskrav, da dette kan ha mye å si for å tiltrekke seg kunder og sikre en god omsetning.

Men jeg tror ikke et konsept som Hooters ville fungert i Norge, et konsept som baserer seg på pene serveringsdamer i hotpants. Tror det ville blitt en del rettsaker av det hvor enkelte ville følt at deres kvalifikasjoner som servitør ikke ble vektlagt nok.

Men vil også tro at folk flest  har selvinnsikt nok til å ikke søke slike jobber, om de ikke ville følt seg vel i en slik rolle, og på den måten tror jeg det regulerer seg veldig mye selv. At noen bruker skjønnheten sin som et fortrinn er fullt forståelig.

Det er nok ikke alltid det å være veldig pen heller er så fordelaktig, kvinnelige ledere vil nok se på veldig pene jenter som en trussel, og den mannlige lederen vil ikke bli mistenkt for å ha valgt kvinnelige ansatte på grunn av utseende.

Anonymkode: 4cde7...deb

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 6b941...af9

Skrevet
On 8/17/2022 at 12:30 AM, Akryl said:

Osv. 

Ja selvsagt. 

Alt du er er enten arv eller miljø, og du velger ikke noen av delene, så den tullete ideen om at noen trekk er så mye mer fortjente enn andre er bare piss. 

Nå betyr ikke det at utseende og intelligens er like viktig eller nyttig, da intelligensen hjelper deg ta bedre valg og den holder bedre med tiden, så når man vurderer andre så er det mange grunner til å unngå å være overfladisk.

Men når diskusjonen kommer til hvem som i moralsk forstand "fortjener" høy lønn etc, så ser jeg ikke noe poeng i å skulle skille. Jeg har en haug med talenter , og en haug med svakheter og jeg har ikke fortjent noen av dem utover at jeg har blitt født og dette er hva jeg er.

Og i den grad jeg har ferdigheter jeg har jobbet for, så kommer disse av intelligens og vilje til å forbedre meg selv, og de kvalitetene er også medfødt. Så jeg ser ingen forskjell på det og det å være født pen i forstand av å fortjene en høy lønn.

Tror ikke det er noe annet enn smarte styggingers forsøk på å bedre sin egen konkurransesituasjon.

Skrevet

Pene folk blir ofte møtt mer større interesse og tiltrekker seg mer folk. Da mener jeg de som fra naturens side har noe som er over snittet, ikke disse vanlige fillers-blogger-wannabe «babesene» du ser på gata.

Anonymkode: e105b...8cb

• Liker 3
Skrevet
On 8/17/2022 at 5:56 AM, AnonymBruker said:

Kvalifikasjoner omfatter både egenskap og kunnskap. sånn sett kan man vel si at skjønnhet er en egenskap, og i de fleste tilfeller en medfødt egenskap. Mange behersker også kunnskapen om å gjøre seg selv pen, som sminke, stell av hår, velge riktige antrekk og lignende ting.

I eksempelvis en skjønnehtssalong så tror jeg den egenskapen er en forutsetning for at du skal få tillit til de ansatte, på samme måte som du sikkert ville blitt skeptisk til en feit og utrent PT. Så noen bedrifter må nok vurdere denne egenskapen som kvalifikasjonskrav, da dette kan ha mye å si for å tiltrekke seg kunder og sikre en god omsetning.

Men jeg tror ikke et konsept som Hooters ville fungert i Norge, et konsept som baserer seg på pene serveringsdamer i hotpants. Tror det ville blitt en del rettsaker av det hvor enkelte ville følt at deres kvalifikasjoner som servitør ikke ble vektlagt nok.

Men vil også tro at folk flest  har selvinnsikt nok til å ikke søke slike jobber, om de ikke ville følt seg vel i en slik rolle, og på den måten tror jeg det regulerer seg veldig mye selv. At noen bruker skjønnheten sin som et fortrinn er fullt forståelig.

Det er nok ikke alltid det å være veldig pen heller er så fordelaktig, kvinnelige ledere vil nok se på veldig pene jenter som en trussel, og den mannlige lederen vil ikke bli mistenkt for å ha valgt kvinnelige ansatte på grunn av utseende.

Finnes steder som effektivt er som hooters i Norge.

De kan ikke gjøre det opplagt og markedsføre seg som Hooters, men et sted jeg spiser nå og da så er 100% av de ansatte uvanlig vakre jenter på 16-20. Mye vakre jenter i det området,  men det er så påfallende at jeg klarer ikke å tro på at  det ikke er en bevisst strategi.

Har aldri sett noe annet enn veldig vakre jenter i den alderen der, så rimelig sikker på at det er et kriterie. Men regner med at de ikke kommuniserer det i utlysninger, de bare plukker kandidaten de føler vil ha "best kjemi" med kundene. 😅

Skrevet

Kanskje mer et slags talent.

En kvalifikasjon er dokumentert kunnskap. Noe som intelligente folk med viljestyrke kan oppnå hvis de har tid, ressurser og jobber lenge nok for det. Å vinne missekonkurranser, modelloppdrag og å få visse filmroller handler mest om talent. Ikke intelligens, kursing og utdannelse.

Anonymkode: bd78c...f2b

Skrevet

Selv om det er overfladisk er det faktisk en god del sannhet i at det å være pen gjør at ting i livet kan være enklere for deg. 

Selv føler jeg mer sympati for for folk som er pene enn de som er direkte uheldige med utseende om det er ting de trenger hjelp med. 

Anonymkode: 35a48...09f

Skrevet
Akryl skrev (På 17.8.2022 den 0.30):

Osv. 

Som hva? Hvilke universelle fordeler er det med å ansette pene folk vs «vanlige folk», og mener du at det å være pen veier opp eller er viktigere enn faktiske kvalifikasjoner som trengs for å utføre en jobb?

Anonymkode: 1c64e...a76

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje mer et slags talent.

En kvalifikasjon er dokumentert kunnskap. Noe som intelligente folk med viljestyrke kan oppnå hvis de har tid, ressurser og jobber lenge nok for det. Å vinne missekonkurranser, modelloppdrag og å få visse filmroller handler mest om talent. Ikke intelligens, kursing og utdannelse.

Anonymkode: bd78c...f2b

Å være pen er en egenskap, og denne egenskapen kan kvalifisere til å få modelloppdrag og visse filmroller, men du trenger også et visst talent for å utføre rollen. Tror du er litt på villspor når du sier at en skuespiller ikke trenger en viss intelligens, eller utdannelse, så ifølge ditt utsagn så er det bare legge ned teaterhøyskolen. 

Skrevet

Det kommer an på jobben, men ja det kan være en fordel. Der kan også være en fordel å ha bra fysikk, være trent osv. 

Anonymkode: 9913d...caf

Skrevet

Jeg ser egentlig ut som et takras men er allerede mangemillionær og kvinne! Åpnet eget eiendomsfirma og tjener mange millioner på utleie av leiligheter! Bor i et hus til 14 mill😋

Glad utseendet mitt ikke ga meg jobben.

Anonymkode: 82a57...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...