Gå til innhold

Matlukt som henger lenge i leilighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en sokkelleilighet og synes det blir så mye matlukt her.

Jeg lar vifta gå på fullt mens jeg lager mat og lufter etterpå. Allikevel henger lukten i lenge. Jeg er usikker på om det er vanlig?

Vasker fettfilteret på vifta regelmessig, men er usikker på om jeg tør å prøve meg på å skru noe løst på selve ventilatoren. Jeg har vasket utenpå så godt jeg fikk til med salmiakk.

Det er en eldre leilighet og inneklima er nok ikke det beste, men gjør det beste ut av det. Ventiler er åpne, lufter og har luftavfukter, men er det noe annet jeg kan gjøre?

Anonymkode: 4ffab...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tittelen ble litt rar. Klarte å legge ut tråden før jeg var ferdig.

Skrevet

Er det kullfilter på viften?

Anonymkode: 9f15e...fd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det kullfilter på viften?

Anonymkode: 9f15e...fd9

Nei, det er det ikke. 

Skrevet

Ha blank edikk, 7%, i noen kopper på kjøkkenet. Det tar matlukt. Har det selv, og jeg merker med en gang når edikken har fordunsta ☺

Det tar også røyklukt. Husk å fylle på ved jevne mellomrom.

Skrevet
Istinde skrev (12 timer siden):

Ha blank edikk, 7%, i noen kopper på kjøkkenet. Det tar matlukt. Har det selv, og jeg merker med en gang når edikken har fordunsta ☺

Det tar også røyklukt. Husk å fylle på ved jevne mellomrom.

Ja, jeg har prøvd å ha eddik, men hadde bare en på kjøkkenet og en på soverommet. Soverommet er like ved og jeg glemmer noen ganger å lukke døren så da lukter det litt der også.

Kanskje prøve å ha noen flere boller eller kopper med eddik på kjøkkenet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har prøvd å ha eddik, men hadde bare en på kjøkkenet og en på soverommet. Soverommet er like ved og jeg glemmer noen ganger å lukke døren så da lukter det litt der også.

Kanskje prøve å ha noen flere boller eller kopper med eddik på kjøkkenet.

Boller med eddik hjelper ikke, og sammen med salmiakken du bruker vil den kun danne skadelige gasser som vil irritere luftveiene dine. Hvem det enn er som fant på dette "trikset" skulle fått kjeft, for det gir allergireaksjoner hos mange voksne og barn. Alt eddiken gjør er å maskere lukta slik at du ikke kjenner den.

Det eneste som nytter er å koke vann og la vanndampen henge i lufta til kjelen er halvtom. Gjentas jevnlig. Deretter må du finne ut hva slags mat som ikke tilføyer slik lukt du helst vil bli kvitt og slutte med å lage denslags mat.

Jeg hadde en indisk familie som naboer og det tok lang tid å bli kvitt matosen som hadde kommet inn i vår leilighet. Men det blir bedre, vanndampen hjelper. Og jevnlig nedvask av alle vegger, vask av gardiner, skap gulv etc. 

Anonymkode: 9508a...6c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...