Gå til innhold

Mannen skal sterilisere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne avgjørelsen har han modent tatt etter at jeg har slitt i snart 10 år med ulike prevensjinsformer og overreagerer kraftig på det meste. Sist var det hormonspiral som måtte ut etter å strevd i nesten 1 år med humørsvingninger og null sexlyst/orgasmer. Vi har brukt kondom siste månedene, men måtte ta angrepille fordi kondomet sprakk. Da ble jeg rett og slett så i psykisk ubalanse at samboer trodde jeg måtte være klar for å legges inn på psyk🙈 Heldigvis gikk det over😅

Han har nå tatt det opp med fastlegen for å få henvisning. Men legen ba ham tenke seg om. Pga alderen (under 30 år). Vi har 2 barn sammen og han er 100% sikker på at han ikke ønsker fler barn. Samtidig at det er jeg han vil dele resten av livet sammen med. Syns det er en rørende stor tilitserklæring han kommet med her i denne avgjørelsen. Selv om mange her sikkert mener det bare skulle mangle. 

Så hva gjør vi nå når fastlegen helst ikke vil han skal gjennomføre dette virker det som? Har tenkt privat, men det e vel mye dyrere?

Og OM han insiterer på å få gjort det på offentlig sykehus likevel. Hvor lang tid tar prosessen fra henvisning/søknad? Har hørt det kan ta opp til ett år og det vil bety et år uten særlig sexliv her. Fordi vi vil angste fra tidligere mislykkede erfaringer.

Håper noen som har sterilisert seg eller han menn som har gjort dette vil komme med litt info og noen råd❤️

Anonymkode: 9fb27...9eb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si... bare vent til du bikker 42-43-44 da har menstruasjon syklusen din endret seg sånn at du må på prevensjon igjen. Så ikke tro at mannen steriliserer seg løser alle problemene. Men nyt 30 årene før de grusomme 40 årene tar deg.

Anonymkode: 05fd2...149

Skrevet

Det er merkelig, i og med at han er i et fast forhold, og har de barna han skal ha. Kan evt få en privat time for vurdering. Eller presse fastlegen. Kjenner til flere steriliserte menn som likevel er på kull 2. Medisinsk har man muligheter i dag. 

Anonymkode: 3f1bd...d56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil bare si... bare vent til du bikker 42-43-44 da har menstruasjon syklusen din endret seg sånn at du må på prevensjon igjen. Så ikke tro at mannen steriliserer seg løser alle problemene. Men nyt 30 årene før de grusomme 40 årene tar deg.

Anonymkode: 05fd2...149

Kjipt å ha det slik, men tror ikke det gjelder de fleste. Har ingen slike plager, og har heller ikke hørt det fra venninner i aldersgruppen 40-50. Mamma beskrev også overgangsalderen som helt grei, med unntak av hetetoktene. 

Skrevet

Sannsynligheten for at dere går fra hverandre er nok ifølge statistikken ganske høy , og jeg tenker at man derfor skal tenke seg om ganske nøye nettopp fordi mange par idag får fra hverandre, finner nye partnere senere og ønsker kanskje ett eller to barn til likevel. Livet skjer og ting endrer seg…  er vel dette legen har i tankene når han får beskjed om å tenke seg om🤷‍♀️ Hvis han er såpass ung i tillegg så.. 

Anonymkode: 995e2...6ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sannsynligheten for at dere går fra hverandre er nok ifølge statistikken ganske høy , og jeg tenker at man derfor skal tenke seg om ganske nøye nettopp fordi mange par idag får fra hverandre, finner nye partnere senere og ønsker kanskje ett eller to barn til likevel. Livet skjer og ting endrer seg…  er vel dette legen har i tankene når han får beskjed om å tenke seg om🤷‍♀️ Hvis han er såpass ung i tillegg så.. 

Går fra hverandre * 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er merkelig, i og med at han er i et fast forhold, og har de barna han skal ha. Kan evt få en privat time for vurdering. Eller presse fastlegen. Kjenner til flere steriliserte menn som likevel er på kull 2. Medisinsk har man muligheter i dag. 

Det er vel såpass vanlig at forhold ryker og at fyren treffer ny yngre dame som selvsagt vil ha egne barn, så da blir det styret med refertiliseringsforsøk eller uthenting 😕

Anonymkode: f3593...39f

Skrevet

Men ja, TS! Han er en fin fyr som vil gjøre det for din og deres skyld :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel såpass vanlig at forhold ryker og at fyren treffer ny yngre dame som selvsagt vil ha egne barn, så da blir det styret med refertiliseringsforsøk eller uthenting 😕

De fleste jeg kjenner er faktisk sammen med samme person som i slutten av 20-årene, meg selv inkludert. 

De jeg kjenner til som har fått kull to har ikke opplevd refertelisering/uthenting som styr. I alle all ikke sett mot år med kondombruk. 

Uansett synes jeg det er merkelig å ta en beslutning i dag, i frykt for at man kanskje går fra hverandre, kanskje finner en ny som vil ha barn, kanskje har lyst på flere barn selv, kanskje får problemer med refertilisering. Når kvinnen er såpass plaget med hormonprevensjon.

Så her ville jeg nok byttet til en lege som ser kvinnens helse i dag som viktigere enn mannens mulige ønske om kull to om 10 år. 

• Liker 1
Skrevet

Min mann steriliserte seg når han var 33 år. Vi hadde 3 barn. Fastlegen spurte om han var sikker og at dette regnes som et irreversibelt inngrep. Hadde han vært barnløs hadde han aldri fått det dekket av det offentlige. Han var krystallklar på at han ikke ønsket flere barn. Fastlegen skrev henvisning og han fikk inngrepet utført raskt etter dette. Litt øm noen dager etter,ellers gikk dette veldig bra. Min mann synes at med all belastningen jeg hadde hatt med prevensjon og graviditeter,så var det hans tur til å gi en innsats for et godt sexliv. Det har vært så nydelig og ikke tenke over prevensjon eller risiko for graviditet! I dag er han 45,så dette er nå 12 år siden. Flott du har en mann som tar ansvar og åpenbart har mye omsorg for deg!

Anonymkode: f004c...a48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville bestilt ny time hos fastlegen og sagt dere har tenkt dere om og er sikre. Det kan være lang ventetid, en kollega ventet 1 år. Så om dere har økonomi til å gå privat ville jeg gjort det.

Anonymkode: 6a191...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste jeg kjenner er faktisk sammen med samme person som i slutten av 20-årene, meg selv inkludert. 

De jeg kjenner til som har fått kull to har ikke opplevd refertelisering/uthenting som styr. I alle all ikke sett mot år med kondombruk. 

Uansett synes jeg det er merkelig å ta en beslutning i dag, i frykt for at man kanskje går fra hverandre, kanskje finner en ny som vil ha barn, kanskje har lyst på flere barn selv, kanskje får problemer med refertilisering. Når kvinnen er såpass plaget med hormonprevensjon.

Så her ville jeg nok byttet til en lege som ser kvinnens helse i dag som viktigere enn mannens mulige ønske om kull to om 10 år. 

Ja, jeg er enig med deg i det :) Ser man på kost/nytte gir det mening. Men det er jo en mulig forklaring på hvorfor leger er tilbakeholdne. 

Skrevet

Lurer på om legen spør om du virkelig vil ha flere enn 3 barn...det er en avgjørelse for livet......

Anonymkode: e1812...0c3

Skrevet

Er det så rart at fastlegen spør om han er helt sikker før et slikt inngrep? 

Statistisk sett er muligheten for brudd stor. Statistisk sett er det heller ikke umulig at han om 10 år ønsker neste kull. 

Dette er helt hans avgjørelse, men jeg synes legens spørsmål er fullstendig legitimt. Jeg lurer mer på hvorfor du stusser over spørsmål om man er sikker før et elektivt irreversibelt inngrep?

Anonymkode: 5c745...469

Skrevet

Sliter med noe av det samme selv. Samboer ønsker å sterilisere seg, da verken han eller jeg vil ha barn. Jeg reagerer dårlig på prevansjon, og vi har vært sammen i ca 7 år. 

Legen sendte henvisning, men den ble avvist da det ikke er nok kapasitet, og han havner bakerst i køen pga. alder og at han er barnløs. Fastleger har virkelig satt kjepper i hjulene på den fronten, da de har vært veldig motvillige til å en gang sende søknaden, selv om dette er noe han har sagt han har ønsket seg lenge.

Blir til at han vil gjøre det privat, koster rundt 6500kr. 

Anonymkode: 315d6...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...