AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Bor i borettslag så har mange naboer tett på her, deriblant en relativt sprek dame på over 90 år. To ganger i løpet av pandemien har hun ringt meg for å spørre om jeg kan komme bort å hjelpe henne med å ta en koronahurtigtest. Den første gangen sa jeg nei, og forklarte at jeg hadde bestilt reise til et annet land for å løpe maraton sammen med ei venninne, og prøvde å holde meg frisk. Alt ville jo gått i vasken om jeg fikk korona rett før turen. For noen uker kontaktet hun meg igjen om dette, og jeg sa nei igjen, fordi det kun var en uke til min datter skulle reiser til et land som krever negativ PCR-test for å slippe inn. Min datters reise ville dermed gått i vasken om vi ble smittet med korona rett før. Jeg ba naboen også denne gangen om å kontakte fastlege for å få hjelp til dette. Nå kjenner jeg på en irritasjon over at hun ikke forstår at jeg ikke ønsker å utsette verken meg selv eller barna for unødvendig smitterisiko, vi har jo tross alt jobb, skole, reiser osv vi skal på. Er det for mye å forvente at hun forstår dette? Er det jeg som er ego her, hva burde jeg eventuelt gjøre annerledes? Anonymkode: 1fbf5...4e6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Hun har lov å spør, og du har lov å si nei. Så lenge hun respekterer det så forstår jeg ikke problemet. Anonymkode: 9b8d4...37f 5
Akryl Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bor i borettslag så har mange naboer tett på her, deriblant en relativt sprek dame på over 90 år. To ganger i løpet av pandemien har hun ringt meg for å spørre om jeg kan komme bort å hjelpe henne med å ta en koronahurtigtest. Den første gangen sa jeg nei, og forklarte at jeg hadde bestilt reise til et annet land for å løpe maraton sammen med ei venninne, og prøvde å holde meg frisk. Alt ville jo gått i vasken om jeg fikk korona rett før turen. For noen uker kontaktet hun meg igjen om dette, og jeg sa nei igjen, fordi det kun var en uke til min datter skulle reiser til et land som krever negativ PCR-test for å slippe inn. Min datters reise ville dermed gått i vasken om vi ble smittet med korona rett før. Jeg ba naboen også denne gangen om å kontakte fastlege for å få hjelp til dette. Nå kjenner jeg på en irritasjon over at hun ikke forstår at jeg ikke ønsker å utsette verken meg selv eller barna for unødvendig smitterisiko, vi har jo tross alt jobb, skole, reiser osv vi skal på. Er det for mye å forvente at hun forstår dette? Er det jeg som er ego her, hva burde jeg eventuelt gjøre annerledes? Anonymkode: 1fbf5...4e6 Synes du representerer det kalde samfunnet vi lever i. I mange andre land hadde de løst på følgende måte: Hvis du skulle reise og var redd for å bli smittet, så burde du ha spurt noen andre du kjenner som kan hjelpe henne. Med maske hadde det nok gått greit. Du ville ha brydd mer og prøvd å finne løsning. Det er du som er egoistisk, dessverre. Ta på deg maske og hjelp henne. Som gammel selv kan du en dag havne i samme situasjon. Dine egoistiske naboer vil tenke på jobb og reise. 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Akryl skrev (7 minutter siden): Synes du representerer det kalde samfunnet vi lever i. I mange andre land hadde de løst på følgende måte: Hvis du skulle reise og var redd for å bli smittet, så burde du ha spurt noen andre du kjenner som kan hjelpe henne. Med maske hadde det nok gått greit. Du ville ha brydd mer og prøvd å finne løsning. Det er du som er egoistisk, dessverre. Ta på deg maske og hjelp henne. Som gammel selv kan du en dag havne i samme situasjon. Dine egoistiske naboer vil tenke på jobb og reise. Takk for synspunkt, jeg skal ta det til meg. Det er ikke sånn at jeg ikke er hjelpsom altså, jeg har hjulpet henne med masse forskjellige ting i årenes løp, selv om jeg ikke alltid har hatt tid. Men dette med å utsette meg for koronasmitte har jeg altså ikke lyst til. Jeg regnet egentlig med at hun ville få hjelp eller råd om hun ringte fastlegen sin da. Anonymkode: 1fbf5...4e6 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Det er jo ikke verre enn at du bruker munnbind mens du hjelper henne, og er nøye med hygienen. Du virker hysterisk Anonymkode: ea483...6d7 1
mingus Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke verre enn at du bruker munnbind mens du hjelper henne, og er nøye med hygienen. Du virker hysterisk Anonymkode: ea483...6d7 Trodde de fleste hadde fått med seg etter 2 år med dette tullet, at munnbind ikke beskytter mot noen som helst smitte. Står tilogmed på pakken! Det er kun din egen sjukdom du beskytter andre mot, om du tar på deg bindet ditt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke verre enn at du bruker munnbind mens du hjelper henne, og er nøye med hygienen. Du virker hysterisk Anonymkode: ea483...6d7 Det var mest fordi konsekvensene ville bli nokså store for meg akkurat på de tidspunktene hun spurte, OM jeg skulle bli smittet. Så da tenkte jeg det var bedre om hun spurte noen andre som ikke hadde de planene jeg hadde da. Eller helsepersonell som vet hvordan de skal håndtere det. Anonymkode: 1fbf5...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #8 Skrevet 17. august 2022 Jeg forstår deg såå godt, ts❤️ Jeg er selv veldig hjelpsom og stiller opp for naboer, familie og venner så godt jeg kan, men dette hadde jeg også sagt nei til. Og jeg hadde også sagt nei selv om jeg ikke hadde reiseplaner eller andre spesielle planer de neste ukene. Jeg vil ikke ta risikoen ved å evt bli smittet av corona, og evt smitte videre til line nærmeste. Jeg utsetter ikke meg og mine for denne risikoen. Corona kan i noen tilfeller være som en lett forkjølelse, og i andre tilfeller bli alvorlig, enten akutt alvorlig, eller gi langtidssymptomer. Så nei, dette hadde hun nok måtte finne andre til å hjelpe seg med. Jeg kunne vært behjelpelig med å kontakte andre hun kjenner for å spørre om de hadde kunnet hjelpe. Evt har hun kanskje hjemmehjelp som kommer iblant? Anonymkode: 57f12...33c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #9 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bor i borettslag så har mange naboer tett på her, deriblant en relativt sprek dame på over 90 år. To ganger i løpet av pandemien har hun ringt meg for å spørre om jeg kan komme bort å hjelpe henne med å ta en koronahurtigtest. Den første gangen sa jeg nei, og forklarte at jeg hadde bestilt reise til et annet land for å løpe maraton sammen med ei venninne, og prøvde å holde meg frisk. Alt ville jo gått i vasken om jeg fikk korona rett før turen. For noen uker kontaktet hun meg igjen om dette, og jeg sa nei igjen, fordi det kun var en uke til min datter skulle reiser til et land som krever negativ PCR-test for å slippe inn. Min datters reise ville dermed gått i vasken om vi ble smittet med korona rett før. Jeg ba naboen også denne gangen om å kontakte fastlege for å få hjelp til dette. Nå kjenner jeg på en irritasjon over at hun ikke forstår at jeg ikke ønsker å utsette verken meg selv eller barna for unødvendig smitterisiko, vi har jo tross alt jobb, skole, reiser osv vi skal på. Er det for mye å forvente at hun forstår dette? Er det jeg som er ego her, hva burde jeg eventuelt gjøre annerledes? Anonymkode: 1fbf5...4e6 Dette må være troll. Men alt som er uthevet, er det mye mer risiko å få korona enn å hjelpe henne med hurtigtest to ganger på nesten 3 år... Flere reiser, jobb, skole og naboer tett på... Anonymkode: cfc09...f71 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #10 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må være troll. Men alt som er uthevet, er det mye mer risiko å få korona enn å hjelpe henne med hurtigtest to ganger på nesten 3 år... Flere reiser, jobb, skole og naboer tett på... Anonymkode: cfc09...f71 Nesj. Det er jo ting som er viktig for en eller som man gleder seg til. Forstår henne jeg. Anonymkode: 6d233...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #11 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette må være troll. Men alt som er uthevet, er det mye mer risiko å få korona enn å hjelpe henne med hurtigtest to ganger på nesten 3 år... Flere reiser, jobb, skole og naboer tett på... Anonymkode: cfc09...f71 Problemet er jo ikke at jeg er redd for å få korona i utgangspunktet. Hvis du tror det, så har du misforstått. Jeg var redd for å få korona RETT før maraton og reise, fordi dette var noe jeg hadde trent til i 1 år, et mål som skulle gjennomføres sammen med ei venninne, maraton skulle gjennomføres i et land i søreuropa der vi skulle være en uke. Hotell og flybiletter til rundt 12000 kr var allerede betalt, og koronasykdom rett før dette ville ført til at alt hadde gått i vasken og venninna mi måtte dratt alene. vi hadde allerede ventet i 3 år på å løpe denne maratonen fordi den hadde blitt utsatt pga korona. Når det gjelder det andre tilfellet, så skulle min datter reise til et land i Asia der hun har familie hun ikke har sett på 3 år, dette landet krever negativ pcr-test, og hun ville måtte avlyse turen og ventet til neste sommerferie med å reise, om hun skulle blitt smittet. Forstår du bedre nå, eller synes du likevel jeg burde ta sjansen på å oppsøke folk med korona? Anonymkode: 1fbf5...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #12 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg forstår deg såå godt, ts❤️ Jeg er selv veldig hjelpsom og stiller opp for naboer, familie og venner så godt jeg kan, men dette hadde jeg også sagt nei til. Og jeg hadde også sagt nei selv om jeg ikke hadde reiseplaner eller andre spesielle planer de neste ukene. Jeg vil ikke ta risikoen ved å evt bli smittet av corona, og evt smitte videre til line nærmeste. Jeg utsetter ikke meg og mine for denne risikoen. Corona kan i noen tilfeller være som en lett forkjølelse, og i andre tilfeller bli alvorlig, enten akutt alvorlig, eller gi langtidssymptomer. Så nei, dette hadde hun nok måtte finne andre til å hjelpe seg med. Jeg kunne vært behjelpelig med å kontakte andre hun kjenner for å spørre om de hadde kunnet hjelpe. Evt har hun kanskje hjemmehjelp som kommer iblant? Anonymkode: 57f12...33c Takk for forståelse! Hun har en datter i byen som er sykepleier, men som hadde sagt nei til å hjelpe henne. Mulig det var pga jobben hennes, jeg vet ikke. Hun har ikke hjemmehjelp så vidt meg bekjent, men det er jo mange flere naboer her da. Uansett så trodde jeg at fastlegen hennes var et bra sted å starte da. Anonymkode: 1fbf5...4e6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #13 Skrevet 17. august 2022 Jeg støtter og forstår deg i dette. Som du skriver er det mange andre naboer, så kanskje hun kan spørre noen av de andre. Hun har nok ikke så mange nære siden hun spør deg. Jeg hadde ikke hjulpet noen uansett grunn, ønsker ikke å utsette meg for det. Anonymkode: d90d0...dc4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg støtter og forstår deg i dette. Som du skriver er det mange andre naboer, så kanskje hun kan spørre noen av de andre. Hun har nok ikke så mange nære siden hun spør deg. Jeg hadde ikke hjulpet noen uansett grunn, ønsker ikke å utsette meg for det. Anonymkode: d90d0...dc4 Glemte å skrive at ettersom du begrunner avslag med reise så åpner du opp for at hun kan spørre igjen. Du sier jo at du hadde gjort det dersom du ikke skulle ha reist. Ved å si at du ikke er fortrolig med å hjelpe på test generelt grunnlag - og ikke ønsker å utsette deg for evt smitte lukker du mulighet for å bli spurt på nytt. Anonymkode: d90d0...dc4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Glemte å skrive at ettersom du begrunner avslag med reise så åpner du opp for at hun kan spørre igjen. Du sier jo at du hadde gjort det dersom du ikke skulle ha reist. Ved å si at du ikke er fortrolig med å hjelpe på test generelt grunnlag - og ikke ønsker å utsette deg for evt smitte lukker du mulighet for å bli spurt på nytt. Anonymkode: d90d0...dc4 Ja, jeg ville nok hvertfall vurdert å hjelpe henne om det ikke var for disse planene, men ikke sikkert jeg hadde gjort det likevel, ettersom jeg hadde korona i november og var veldig syk og fortsatt ikke har full luktesans. Man utsetter jo seg for smitte hver dag i større og mindre grad, men å faktisk ta en test på en person som det er stor sjans for at er smittet, det er på et annet nivå, synes jeg. Men det var planene som var hovedgrunnen for å si nei, derfor sa jeg det. Men jeg skjønner hva du mener. Får håpe det ikke blir flere slike spørsmål nå. Anonymkode: 1fbf5...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå