Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det flere tusen ulovlige innvandrere som har gått under radar.  De bor hos bekjente og venner,  har ikke fødselsnummer/skattekort,   jobber ulovlig og tjener lite.  De kan ikke dra hos fastlege,  eller ta utdanning.   

Er det moralsk riktig å hjelpe disse og ikke tipse politiet,  selv om jeg da bidrar til ulovlighet? 

Her kommer man inn på menneskelige relasjoner.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig ikke, det er en grunn til at de oppholder seg i landet ulovlig og det er at de ikke fyller kravene for lovlig opphold. Mange er velferdsmigranter eller ettersøkte kriminelle og de kvitter seg med identifikasjon fordi de er fullstendig klar over at ikke har rett på lovlig opphold.

Det eneste rette er å tipse politiet.  

Anonymkode: 5fb7d...496

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, det er en grunn til at de oppholder seg i landet ulovlig og det er at de ikke fyller kravene for lovlig opphold. Mange er velferdsmigranter eller ettersøkte kriminelle og de kvitter seg med identifikasjon fordi de er fullstendig klar over at ikke har rett på lovlig opphold.

Det eneste rette er å tipse politiet.  

Disse ulovlige jeg snakker om er ikke velferdsmigranter.  De har ingen fødselsnummer eller d nummer.  De kan ikke gå på nav. 

• Liker 1
Skrevet
Akryl skrev (35 minutter siden):

Disse ulovlige jeg snakker om er ikke velferdsmigranter.  De har ingen fødselsnummer eller d nummer.  De kan ikke gå på nav. 

De har jo kvittet seg med id kortene nettopp fordi at de er klar over at de ikke fyller kravene for opphold. De hadde nok håpet på å komme gjennom nåløyet for å kunne leve av velferden vi har her i landet.

Synes ikke du skal hjelpe de men heller tipse politiet. Du er med på å opprettholde andelen av ulovlige innvandrere ved å hjelpe de.  

Anonymkode: 296ae...2ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Å hjelpe disse folka er å bidra til kriminalitet og store lidelser for nordmenn som blir utsatt for ran, voldtekt, overfall og så videre fra dem. Du er med på å ødelegge Norge. 

Anonymkode: abe68...ad3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det moralsk riktig å kaste dem ut av landet da?

Hva om det hadde vært et dyr det var snakk om, tipper dere ville hatt mer omtanke da 🙄

Anonymkode: add4f...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det moralsk riktig å kaste dem ut av landet da?

Hva om det hadde vært et dyr det var snakk om, tipper dere ville hatt mer omtanke da 🙄

Anonymkode: add4f...2c9

Elendig sammenlikning. Dyr er ikke kriminelle, og kostnader i forbindelse med dem blir betalt av eieren. 

Anonymkode: abe68...ad3

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Man bør hjelpe dem til å få lovlig opphold. Ikke bra for dem heller om de skal oppholde seg ulovlig i evige tider.

Anonymkode: 9183e...f0e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle slike tilfeller er ulike. Mitt syn er farget av at jeg synes vi allerede har alt for mange innvandrere i Norge, og i alle andre vestlige land for øvrig. Så jeg mener generelt sett at du bør hjelpe disse med å komme hjem igjen. Du kan ikke bare flytte inn fordi du selv ønsker det. Noen regler må vi ha i et moderne samfunn. Det må settes en stopper for store folkevandringer, det destabiliserer verden og skaper uro og problemer, ikke mer velstand og velvære slik politikerne forsøker å innbille oss. 

Anonymkode: e8cd9...d9f

• Liker 1
Skrevet

Ja, det mener jeg. Det er landegrenser og nasjonalisme som er umoralsk.

At det som har mest å si for hvor bra livet ditt blir er hvilken firkant på kartet du er født i er helt sykt.

Anonymkode: 57fba...f87

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

nei tips politiet og hjelp mot kriminalitet

Anonymkode: 0a3d5...549

• Liker 1
Skrevet

Så lenge personen det gjelder ikke driver med å raner og voldtar folk så tipser ihvertfall ikke jeg politiet. Syntes det er helt lavmål med folk som har hurtigtast til politiet for den minste ting. Folk flest skulle prøvd seg en uke som papirløse.  Ingen empati så lenge det ikke handler om dem selv, en dag kan det bli oss som må leve slik. Man vet aldri hva som skjer med verden. De aller fleste er kun på utkikk etter et bedre liv for seg selv og sine kjære. Om det er krig eller ekstrem fattigdom i hjemlandet.Hundset bort fra land til land, hvor ingen vil vite av dem fordi det er innført noen landegrenser pg regler som sier at ikke alle skal ha tilgang til et godt liv. Jeg er først og oppvokst i Norge slok generasjoner før meg i min familie, bare så det er sagt. Det er ikke Mustafa serievoldteksmannen fra Somalia som nødvendig lever uten lovlig opphold, det er Mira på 20 som drømmer om en universistetgrad, eller en familiefar som prøver å skape et levebrød for å forstre opp barna sine. Det er mennesker i flult fra krig og elendighet men hvor Udi mangler nok dokumentasjon som eksempel. Dere tar avstand fra mennesker som lever under ekstremt vanskelige forhold fordi noen få av dem driver med kriminalitet, og avhumaniserer dem. 

Anonymkode: 3433c...c76

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man bør hjelpe dem til å få lovlig opphold. Ikke bra for dem heller om de skal oppholde seg ulovlig i evige tider.

Anonymkode: 9183e...f0e

Nei, disse skal UT!!! Det kryr av disse i norge, forbanna tull!!

Norge er et håpløst land på mange måter, rydder aldri opp i samfunnsproblemene.

Anonymkode: 36cbe...7ce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei. Norge er ikke verdens nav-kontor.

Anonymkode: 8d636...6ff

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det mener jeg. Det er landegrenser og nasjonalisme som er umoralsk.

At det som har mest å si for hvor bra livet ditt blir er hvilken firkant på kartet du er født i er helt sykt.

Anonymkode: 57fba...f87

Hvordan tror du det går med velferdssystemet og samfunnet med åpne grenser?.

Det finnes en grense for hvor mange migranter det er mulig å slippe inn i Europa før alt kollapser, ikke finnes det plass eller jobber til alle og vi ser allerede starten på matmangel. Afrika har en befolkning på ca 1.3 milliarder mennesker og det er forventet 1.5 milliarder innen 2050.

Hvor mange har vi plass til i Europa?, 50 millioner?, 100 millioner?, 500 millioner?.

Det sier seg selv at man må på et punkt sette ned foten og stoppe all migrasjon, afrikanske land og land i Midt-Østen MÅ fikse sine egne samfunn sånn at de blir mest mulig selvberget. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge personen det gjelder ikke driver med å raner og voldtar folk så tipser ihvertfall ikke jeg politiet. Syntes det er helt lavmål med folk som har hurtigtast til politiet for den minste ting. Folk flest skulle prøvd seg en uke som papirløse.  Ingen empati så lenge det ikke handler om dem selv, en dag kan det bli oss som må leve slik. Man vet aldri hva som skjer med verden. De aller fleste er kun på utkikk etter et bedre liv for seg selv og sine kjære. Om det er krig eller ekstrem fattigdom i hjemlandet.Hundset bort fra land til land, hvor ingen vil vite av dem fordi det er innført noen landegrenser pg regler som sier at ikke alle skal ha tilgang til et godt liv. Jeg er først og oppvokst i Norge slok generasjoner før meg i min familie, bare så det er sagt. Det er ikke Mustafa serievoldteksmannen fra Somalia som nødvendig lever uten lovlig opphold, det er Mira på 20 som drømmer om en universistetgrad, eller en familiefar som prøver å skape et levebrød for å forstre opp barna sine. Det er mennesker i flult fra krig og elendighet men hvor Udi mangler nok dokumentasjon som eksempel. Dere tar avstand fra mennesker som lever under ekstremt vanskelige forhold fordi noen få av dem driver med kriminalitet, og avhumaniserer dem. 

Anonymkode: 3433c...c76

Er så enig med deg. Kunne meldt ifra om en som var kriminell av typen voldelig, men ikke et vanlig menneske som bare ønsker seg et bedre liv. Er slettes ikke overrasket over de forkastelige holdningene jeg ser her, de er andre steder på forumet og. 

Endret av Purple Basil
  • Liker 2
Skrevet

Det er mange som fortjener et bedre liv i et rikt land. Å hjelpe en som ikke har fått opphold er å hjelpe dem med å snike i køen. Det er ikke dårlig gjort mot andre nordmenn. Det er dårlig gjort mot andre fattige. 

Anonymkode: b69ff...1f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det eneste riktige er å tipse politi og få dem ut av landet raskest mulig. De er her ulovlig. De som har legitim grunn til å søke asyl, gjør nettopp dette. Se bare på de sakene i media i det siste om de som har FÅTT opphold her, også viser det seg de ikke har krav på dette fordi de er fra et helt annet land enn oppgitt. Vi er faktisk ikke pengesekk for resten av verden. Det er jo også bare å se på disse halvgamle kjerringene som finner seg en ung mann i fattige land, det er jo ekte kjærlighet, må vite! Som om disse mannfolka er ute etter noe annet enn et pass og tilgang til pengesekken.... 

Anonymkode: 91f4f...b6d

• Nyttig 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, det som er moralsk riktig er å tipse politiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...