Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd får økonomien alerede som uføre å merker beskymringen blir større å større. Har aldri hatt råd til noe ekstra så leste jeg at man må snart stramme inn på restaurant besøk å kafé. Men jeg har jo ikke hatt råd til det før uansett. Jeg lever på å betale det jeg skal å kjøpe mat fra før av. Kjøper bare mat på tilbud å legger i bokser så jeg har over flere dager fra før. Vurdere å selge bilen så jeg slepper utgifter der men jeg bor på landet å er egentlig avhengi av den pga dårlig bussforbindelse. Hvorfor er su nærvøs eller hvorfor er du ikke nervøs? Tror du noen kommer til å redde Norge fra å bli fattig? 

Anonymkode: f336f...dbf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt bekymret, ja.

Norge kommer ikke til å bli fattig. Det er jeg absolutt ikke bekymret for. De aller fleste nordmenn kommer til å fortsette å ha masser av penger, mer enn de trenger. Men de som har lav inntekt i dag, kommer til å få merke det. Det gjør mange allerede.

Anonymkode: e3365...f7b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som du har gjort alt du kan for økonomien din, og det må være det viktigste. Du planlegger godt og gjør gode grep. Skjønner veldig godt de som er bekymret for den økonomiske situasjonen frem i tid, men man får ikke gjort noe med situasjonen i verden med høy prisstigning, energimangel som gir høye energipriser osv. Du har i alle fall gjort det du kan for å avhjelpe din egen situasjon, det syns jeg er veldig bra.

Anonymkode: fcfde...dc5

• Liker 2
Skrevet

Noen har allerede reddet Norge fra å være fattig, og det skjedde da det ble besluttet å lete etter oljen. Der har vi noen å takke, i tillegg til de som har styrt skuta med oljefondet til ennå større høyder.

Det som skjer nå er nedgangstider, som følger ulike uforutsette og uheldige hendelser i verden. Det har skjedd før, og det skjer igjen nå. Jeg er ikke nervøs fordi jeg er heldig og har utdannelse, jobb og familie. Synes selvsagt synd på dere som er nervøse og har utfordrende økonomi, men tror dere kan ta det relativt med ro siden Norge er verdens rikeste velferdsland.

Anonymkode: ec060...641

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg er ikke bekymret. Har en god del penger. Tenker det kan være en fordel for MEG at så få har råd til å kjøpe dyre boliger nå f eks for da er sjansen større for gode kjøp. 

Anonymkode: 3064b...e39

• Nyttig 1
Skrevet

Var redd en liten periode, men har justert litt hvor jeg handler og har dermed klart å skape et større handlingsrom.
Det er fortsatt lån, drivstoff, forsikringer etc som spiser mesteparten og det er jo vanskelig å gjøre noe med.

Det som skjer med prisene, er jo politikernes feil på globalt nivå og ikke enkelte hendelser. Problemene startet jo lenge før ulike kriger og liknende. Så det å skylde på dette er jo bare en unnamanøver for at man ikke skal stille de rette ansvarlig for dårlig jobb.

Skrevet

Meget spesielt at de prater om at folk kan spare og ikke bruke penger på unødvendig ting. Virker som om de ikke klarer å ha flere tanke i hodet på en gang, er jo som du sier mange som ikke har noe til overs allerede og de blir selvsagt taperne nå og. Er spent på å se om de har vett til å komme med noen tiltak for nå sliter de som er på minstesats, både uføre og pensjonistene, altså til og med oss som er i full jobb men eneforsørger sliter jo. Hjelper ikke med strømstøtte når regningen er dobbelt så dyr uansett og så har vi matpriser, drivstoff. Utgifter til klær, lege og tannlege osv... Nei, det blir spennende og se om de i det hele tatt kommer til å gjøre noe med dette her.

Anonymkode: 2d1a7...3c6

• Nyttig 2
Skrevet

De fattige blir fattigere og de rike blir rikere.

Anonymkode: d7d71...aba

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke bekymret, både jeg og samboer har faste og trygge jobber, vi har ikke gjeld, en god del sparepenger og lever generelt sparsommelig fra før. Er klar over at vi er heldige med helse osv., samtidig har vi jobbet hardt for å bli gjeldsfrie, så vi har absolutt ikke fått alt servert på gullfat.

Anonymkode: db2f4...d0c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt bekymret, men tror det skal gå bra med meg. Men hjertet mitt blør for de familiene som hadde det tøft fra før, både foreldrene og barna. De tenker jeg mye på.

Anonymkode: 253c6...cb5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er litt bekymret, men tror det skal gå bra med meg. Men hjertet mitt blør for de familiene som hadde det tøft fra før, både foreldrene og barna. De tenker jeg mye på.

Anonymkode: 253c6...cb5

Jeg henger meg på denne.  Min bekymring er ikke meg selv og min familie, for vi klarer oss godt.  Men jeg er ikke så navlebeskuende at jeg ikke får med meg at mange har det tøft nå.  Jeg håper at denne regjeringen kan makte å gjøre noe med ulikhetene, og bidrar gjerne.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Spør igjen på vinteren når folk fryser. 

Anonymkode: 106b5...98e

• Nyttig 1
Skrevet

Ja bekymrer meg for min økonomi.

Anonymkode: e8ef2...384

• Hjerte 1
Skrevet

Etter faste utgifter pr nå har jeg igjen 80000 kr til mat, klær mm og sparer ca 60000 kr i måneden. Mao er jeg ikke bekymret for min egen økonomi, men f.eks mine foreldre er jeg bekymret for da økte strømpriser og matpriser er utfordrende for dem. Min bror har som meg en god lønn, og vi er enige om å hjelpe våre foreldre gjennom de økonomisk tøffe tidene som kommer slik at de slipper å bekymre seg og fryse.

Anonymkode: 2f6d4...91c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er redd får økonomien alerede som uføre å merker beskymringen blir større å større. Har aldri hatt råd til noe ekstra så leste jeg at man må snart stramme inn på restaurant besøk å kafé. Men jeg har jo ikke hatt råd til det før uansett. Jeg lever på å betale det jeg skal å kjøpe mat fra før av. Kjøper bare mat på tilbud å legger i bokser så jeg har over flere dager fra før. Vurdere å selge bilen så jeg slepper utgifter der men jeg bor på landet å er egentlig avhengi av den pga dårlig bussforbindelse. Hvorfor er su nærvøs eller hvorfor er du ikke nervøs? Tror du noen kommer til å redde Norge fra å bli fattig? 

Anonymkode: f336f...dbf

Ja begynner å bli bekymret…. Men er ikke ufør. Har 24 k in. Men med økt husleie, strøm og matpriser så er det mindre og mindre sparing. Og nå begynner det bli lite igjen hvar mnd. Kan tenke meg at denne vinteren som kommer - ikke kun vil ramme uføre , enstlige etc men også mennesker som jobber…. Og nei jeg kan ikke bare flytte på meg, betaler allrede rimmelig leie, det er strømmen og maten som blir dyrere…. Og jeg får ikke stenge av værre her , eller flektsystem:( bekymrer meg nå… greit å bruke buffertpenger, men vet ikke om det vill gå over en lengre periode. 

Anonymkode: 4c018...16c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen har allerede reddet Norge fra å være fattig, og det skjedde da det ble besluttet å lete etter oljen. Der har vi noen å takke, i tillegg til de som har styrt skuta med oljefondet til ennå større høyder.

Det som skjer nå er nedgangstider, som følger ulike uforutsette og uheldige hendelser i verden. Det har skjedd før, og det skjer igjen nå. Jeg er ikke nervøs fordi jeg er heldig og har utdannelse, jobb og familie. Synes selvsagt synd på dere som er nervøse og har utfordrende økonomi, men tror dere kan ta det relativt med ro siden Norge er verdens rikeste velferdsland.

Anonymkode: ec060...641

Norge var ikke fattig før olja, det er en myte. Vi var rikere enn de fleste land i Europa, altså var vi blant de aller rikeste landene i verden i 1968. Høyere BNP per innbygger enn Frankrike, Storbritannia, Finland, Østerrike og Nederland, for eksempel. Nesten 3 ganger så høy BNP per innbygger som Spania. Samme greia i 1950.

Når vi fant olja hadde vi klart oss bra i flere tiår allerede.

GDP - Gross Domestic Product 1968 | countryeconomy.com

What would Norway be like without oil money? (sciencenorway.no) (En av kommentatorene sammenligner norsk økonomis størrelse på slutten av 60-tallet med Hellas sin økonomi, men glemmer å telle med at Hellas hadde mer enn dobbelt så mange innbyggere)

Anonymkode: e3365...f7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke nå. Men jeg HAR hatt store økonomiske problemer. For 10 år siden hadde jeg en forbruksgjeld på 560 000 med skyhøye renter (jeg var umedisinert bipolar og manisk, samt hadde dårlig betalt jobb. Jeg tok utdannelse, ble medisinert, og med knallharde prioriteringer så ble jeg gjeldsfri for 6 år siden, og har etter det spart 450 000 i fond. Og heldig som jeg er arvet jeg leiligheten til mormor da hun døde (Oslo vest).

Så hos meg har det snudd, jeg har god økonomi, og jeg er veldig stolt av meg selv som klarte å betale ned gjelden min. Og så var jeg så heldig da som fikk arve.

Anonymkode: ed5e3...574

• Liker 1
Skrevet
missbluebird skrev (2 timer siden):

Var redd en liten periode, men har justert litt hvor jeg handler og har dermed klart å skape et større handlingsrom.
Det er fortsatt lån, drivstoff, forsikringer etc som spiser mesteparten og det er jo vanskelig å gjøre noe med.

Det som skjer med prisene, er jo politikernes feil på globalt nivå og ikke enkelte hendelser. Problemene startet jo lenge før ulike kriger og liknende. Så det å skylde på dette er jo bare en unnamanøver for at man ikke skal stille de rette ansvarlig for dårlig jobb.

Vil du presisere dette? Det er jo ikke våre politikere sin skyld denne krisa ihvertfall. Det er mange ting sammenlagt. Eneste feilen regjeringen vår har gjort er å bli handlingslammet og tafatte.

Anonymkode: 5effb...71f

Skrevet

Nei, er ikke bekymret. Er gjeldfri, fyrer med ved, og kan selge ved hvis jeg trenger ekstra penger🪵🪓

• Liker 1
Skrevet

Litt bekymret, men ikke mye. Jeg har vært fattig tidligere, og klarte meg bra som fattig. Husker det som gode år, selv om jeg var mye bekymret for økonomi. De siste årene har jeg hatt det behagelig økonomisk, og ideelt sett ønsker jeg jo det fremover også, men jeg tenker at jeg vet jeg har det i meg å klare meg uansett. Jeg husker triksene om de må til igjen. 

Jeg er mer bekymret for dem som hadde lite før dette skjedde. 

Anonymkode: 68eb5...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...