Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når man elsker jobben sin, men misliker sjefen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt jobben min i snaut to år nå og liker arbeidsoppgavene mine svært godt. Når jeg får gjøre de.. Når det kommer nyansatte som skal læres opp, blir jeg satt til dette, selv om jeg har sagt fra at jeg ikke ønsker dette. Jeg blir også bedt om å skrive jobbannonsene til ledige stillinger, velge ut personer til intervju. Sjefen VET at jeg ikke ønsker disse oppgavene, jeg sier i fra hver jævla gang. Han vet at jeg sluttet i min forrige jobb nettopp fordi jeg var fed up med spesielt lederansvar for ansatte. Han dytter også andre lederoppgaver over på meg. Er så drittlei! Han ønsker antagelig kun å være leder pga lønna, for han er uengasjert og egentlig uegnet som leder. Han er dessuten helt ubrukelig på pc, så hver forbanna gang han støter på et problem er det jeg som må fikse det.

Vet fader ikke hvordan jeg skal sette ned foten mer, når jeg gir klar beskjed om at jeg ikke er interessert i ekstraoppgavene han pålegger meg.

Jeg har også tatt det opp med lederen på toppen (på vårt hovedkontor) hvor lat sjefen min er og at minst halve dagen går med til ren slækk. Dette ble løst med at hovedkontoret pålegger han flere oppgaver, mer han må rapportere inn og flere mål han må nå. Noe av dette arbeidet har da falt på meg.. og nå synes jeg rett og slett ikke jeg kan klage mer til øverste leder. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ikke lyst til å bytte jobb og bytte til en annen avdeling i en annen by er heller ikke et alternativ .

Noen som har råd å komme med?

Anonymkode: 6e7f8...ab9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rådet du vil ha men jeg byttet jobb pga dårlig sjef. Det ble mye bedre.

Så du kan fremdeles bytte til en jobb med tilsvarende arbeidsoppgaver og med en bedre sjef for deg. 

Eller så for du klage til øverste leder. 

Anonymkode: bee97...4a1

• Liker 1
Skrevet

Siden du ikke vil nytte jobb, som ville vært det naturlige å gjøre, kan du ta en samtale med leder (eller snarere øverste leder), hvor du dokumenterer alt ekstraarbeid du er pålagt og tar en samtale om lønn og syillingsbeskrivelse/tittel. Du burde kanskje "for fremmes" og gis ekstra lønn når du får lederoppgaver? 

Anonymkode: f5328...c6d

• Nyttig 1
Skrevet

Det er slik arbeidslivet ofte er. Sjefer delegerer arbeidsoppgaver, ofte får en ikke velge og vrake hva en har lyst til å gjøre. Hvis ikke en klarer å innfinne seg så bli din egen sjef eller prøv no annet ja. 

Anonymkode: 21be6...281

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er slik arbeidslivet ofte er. Sjefer delegerer arbeidsoppgaver, ofte får en ikke velge og vrake hva en har lyst til å gjøre. Hvis ikke en klarer å innfinne seg så bli din egen sjef eller prøv no annet ja. 

Det er bare så jævlig at man ikke kommer noen vei når det er sjefen som er problemet. En sjef skal jo ikke delegere bort sine egne ansvarsområder og jeg har sagt fra at jeg bevisst har valgt bort å være leder nettopp fordi jeg ikke trives med slike type oppgaver. 

Nå er det dessverre sånn at akkurat det jeg jobber med ikke er så veldig vanlig, jeg jobber i Drammen og her i byen er det kun jeg som jobber med dette.

Skjønner jeg ikke kommer noen vei med han og dessverre sitter jeg og ønsker intenst at han skal slutte.

Anonymkode: 6e7f8...ab9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man bytter jobb.

Anonymkode: b7fc2...236

Skrevet

Spørs jo hvor mye du misliker deg der med han. Ønsker du deg vekk flere ganger daglig så bør du jo tenke på å søke deg noe annet. Ellers forson deg med at han er en dustesjef og tenk på alle de andre fordelene du har med jobben. Noe må en ofre. Alltid vil noe dritt dukke opp uansett jobb, om det er sjef, en kollega eller noe annet. 

Skrevet

Dersom du er den eneste i byen som utfører den delen av jobben som du liker, betyr det at det kreves en kompetanse som få har og at du ikke er lett å erstatte?

Om så er tilfelle, så bruk det som argument: enten får du konsentrere deg om den/ de oppgavene som står i arbeidsavtalen, eller så ser du etter annet arbeid.

Men er den / disse oppgavene nok arbeid til å fylle hele stillinga di? 

Om det ikke er det, eller om du har tid til å gjøre ting du egentlig ikke trives med for at du har ledig kapasitet eller at noen andre "avlaster" deg, å gjør deler av det du vil gjøre, har vel sjefen din i utgangspunktet full anledning til å bruke arbeidsgivers styringsrett, og kan delegere.

Det er også vanlig at kontrakter nevner at man kan bli pålagt andre oppgaver osv.

Om du fortsetter å jobbe der, og du faktisk utfører oppgaver som er formelt sett er "over" det nivået du har i kontrakten, så er det jo grunnlag for å be om tilsvarende høyere lønn i det minste.

Skrevet

Kanskje du ikke var tydelig nok når du snakket med øverste leder sist om at du må ta over mange av oppgavene som sjefen egentlig skal gjøre?

Mitt tips er at du fremover dokumenterer alt du blir pålagt å gjøre som egentlig er sjefens jobb, også etter en stund når du har fått samlet opp en del, så går du til denne lederen på nytt med dette slik at han faktisk konkret ser hvor mye sjefen unnasluntrer og legger over oppgaver på deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...