AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Hvordan gjør dere det som par når den ene har fått påvist HPV virus? Når det kommer til sex? Og har dere fått vite vilket virus det er? Kan man vaksinere seg når virusene er aktiv? Hvor lenge hadde du viruset? Hva er vanlig.. det står at jeg er høyrisiko hpv positiv. Og jeg er så redd for kreft. Men hva skal typen min gjøre? Vi er i fast forhold Anonymkode: 846c1...6a0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Hei! Jeg er en voksen dame som fikk påvist høyrisiko hpv for 2 år siden, men det var ikke de mest farlige variantene. Husker ikke hvilke "nr" jeg har. Tror det er stor uenighet blant fagfolk om vaksinering, men spurte fastlegen om resept på vaksine, og det fikk jeg uten mer diskusjon. Så jeg har tatt alle tre sprøytene. Sexlivet fortsetter som før. Regner med at partner har hpv også, da vi har vært sammen noen år, og hpv er veldig smittsomt. Har oppfordret han til å vaksinere seg, "sånn for sikkerhets skyld", men han bare utsetter det. I fjor fikk jeg påvist at jeg fremdeles var hpv positiv, og tok etter det en biopsi av livmorhalsen. Den viste lette celleforandringer, ikke noe alvorlig. Skal snart på kontroll igjen, så er veldig spent. Jeg skjønner godt om du er bekymret og synes dette er skummelt. Jeg savnet skikkelig informasjon da jeg fikk påvist dette, og fremdeles føler jeg at det er mye jeg ikke vet. Men jeg vet at veldig mange får en hpv infeksjon som går over av seg selv uten at det fører til celleforandringer. Og jeg vet at jeg kommer til å bli fulgt godt opp pga disse celleforandringene, så jeg prøver å ikke stresse med det. Anonymkode: 8c433...40c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 22.54): Hvordan gjør dere det som par når den ene har fått påvist HPV virus? Når det kommer til sex? Og har dere fått vite vilket virus det er? Kan man vaksinere seg når virusene er aktiv? Hvor lenge hadde du viruset? Hva er vanlig.. det står at jeg er høyrisiko hpv positiv. Og jeg er så redd for kreft. Men hva skal typen min gjøre? Vi er i fast forhold Anonymkode: 846c1...6a0 Jeg hadde celleforandringer pga HPV virus i 2007. Slapp konisering, men måtte skrape ut cellene og har aldri hatt celleforandringer siden. I 2018 fikk jeg påvist herpes vagitalis. Prøven viste da også at jeg ikke hadde hpv virus i kroppen, så viruset hadde forsvunnet av seg selv. Tenker ikke at jeg skal være mer utsatt enn andre for kreft i framtiden. Anonymkode: 3e5ab...1ae
Venus68 Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Jeg fikk påvist HPV 16 og 18 som visstnok er de mest aggressive formene av viruset. Måtte konisere pga høygradige celleforandringer. Tok vaksinen (gardasil x3) i kjølvannet av dette og har ikke fått påvist HPV på de tre prøvene som har vært tatt siden. Jeg snakket med daværende partner om dette - vi endret ingenting. Men det har ikke smittet tilbake hvis det var slik at vi begge hadde det i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #5 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 4.16): Jeg hadde celleforandringer pga HPV virus i 2007. Slapp konisering, men måtte skrape ut cellene og har aldri hatt celleforandringer siden. I 2018 fikk jeg påvist herpes vagitalis. Prøven viste da også at jeg ikke hadde hpv virus i kroppen, så viruset hadde forsvunnet av seg selv. Tenker ikke at jeg skal være mer utsatt enn andre for kreft i framtiden. Anonymkode: 3e5ab...1ae Men Har man lettere for og få herpes når man har HPV? Tokk du prøver av selve herpes utbruddet da? Jeg tokk celleprøve i 2020 tror jeg.. hadde ikke HPV da.. men måtte brenne vekk en bit av livmorhalsen pga Celleforandringer for mange år siden. Og som jeg har forstått det så kommer Celleforandringer av HPV? Anonymkode: 846c1...6a0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #6 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 3.44): Hei! Jeg er en voksen dame som fikk påvist høyrisiko hpv for 2 år siden, men det var ikke de mest farlige variantene. Husker ikke hvilke "nr" jeg har. Tror det er stor uenighet blant fagfolk om vaksinering, men spurte fastlegen om resept på vaksine, og det fikk jeg uten mer diskusjon. Så jeg har tatt alle tre sprøytene. Sexlivet fortsetter som før. Regner med at partner har hpv også, da vi har vært sammen noen år, og hpv er veldig smittsomt. Har oppfordret han til å vaksinere seg, "sånn for sikkerhets skyld", men han bare utsetter det. I fjor fikk jeg påvist at jeg fremdeles var hpv positiv, og tok etter det en biopsi av livmorhalsen. Den viste lette celleforandringer, ikke noe alvorlig. Skal snart på kontroll igjen, så er veldig spent. Jeg skjønner godt om du er bekymret og synes dette er skummelt. Jeg savnet skikkelig informasjon da jeg fikk påvist dette, og fremdeles føler jeg at det er mye jeg ikke vet. Men jeg vet at veldig mange får en hpv infeksjon som går over av seg selv uten at det fører til celleforandringer. Og jeg vet at jeg kommer til å bli fulgt godt opp pga disse celleforandringene, så jeg prøver å ikke stresse med det. Anonymkode: 8c433...40c Er det sånn at siden jeg hadde celleforandringer for en god del år siden. (Brandt det vekk) har tatt prøver i etter tid som ikke viste celleforandringer.. senest for et par år siden.. men har jo fått hpv nå.. og er i fast forhold nå det første året, før det hadde jeg bare to langvarig forhold.fårstår ikke helt. Når det ikke har visst seg på prøvene. Har det bare gjemt seg. Og ikke vist seg på prøvene? Har jeg hatt det hele tiden, eller har jeg fått det på nytt? Og menn kan ikke testes? Bare smitte videre? Har fått vaksine som ligger på apoteket til meg. Men jeg nermere meg 40.. er det kansje bortkastet? Anonymkode: 846c1...6a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå