Gå til innhold

Operere kjønnslepper privat eller offentlig når man kvalifiserer for å få det dekket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga store plager grunnet svært lange indre kjønnslepper har jeg fått innvilget offentlig operasjon av medisinske årsaker. Er usikker på hvor vanlig det er å få utført slike inngrep offentlig, men ble trygget på sykehuset om at dette ikke var uvanlig da mange trenger å "fikses" også etter fødsel og at det å operere kjønnslepper er noe som også gjøres på offentlige sykehus. Jeg vet jo at mange gjør slike ting av estetiske grunner hos privat sykehus, men jeg gjør dette av medisinske årsaker og sliter med dårlig råd fra før av. Det er gynekplogen som har rådet meg til å ta dette videre offentlig da hun spurte meg direkte om plagene mine og forstod at dette var både smertefullt og til hinder for en del aktiviteter i hverdagen. Sykehuspersonale bekreftet umiddelbart at jeg skulle få dette dekket og jeg ble satt opp for operasjon som jeg nå venter på å få gjennomført. Problemet nå er at jeg hører fra venninner at jeg ikke må finne på å gjøre dette offentlig, men jeg er jo blitt fortalt at de skal ha kompetanse på dette. Jeg er satt opp til operasjon hos en plastikkirurg og ikke gynekolog om det er av betydning.

Er det andre her inne som har erfaring med denne type operasjoner utført på offentlig sykehus? Er du eventuelt fornøyd med resultatet eller ikke? Synes det godt at du har operert kjønnsleppene eller ikke? Fortell gjerne hvorfor du er fornøyd eller ikke med resultatet. Jeg blir plutselig usikker på om det er idiotisk å gjøre dette offentlig enda jeg er sikker på at inngrepet for meg er et nødvendig onde.

Anonymkode: 1f86a...5e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det målt hvor lange de er? 

Jeg har lange selv, og lurer på om jeg kvalifiserer for å få det dekket. 

Jeg har lært meg og leve med det og bruker ekstra penger på undertøy som holder på plass.

Anonymkode: 4bf19...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det målt hvor lange de er? 

Jeg har lange selv, og lurer på om jeg kvalifiserer for å få det dekket. 

Jeg har lært meg og leve med det og bruker ekstra penger på undertøy som holder på plass.

Anonymkode: 4bf19...f99

De kommer stadig i klem. Vanskelig å finne undertøy som klarer å holde de inne til enhver tid. Må rulle de inn og forsøke å dytte de litt inn også, men de er likevel i veien. Usikker på om de ble målt, men de har vel gjort det. Fikk bare beskjed om at de var veldig lange og at de forstod at det var nødvendig å korrigere. De henger noen centimeter utenfor. Målte de selv til ca 7-8 cm, men vet jo ikke om det er målt korrekt.

Skrevet

Det er de samme kirurgene som jobber på offentlige og private sykehus. 

Anonymkode: a9b73...300

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er vel noe av det aller enkleste som kan gjøres innen kirurgi. Var med på det én gang og da brukte kirurgen diatermipenn og skar vekk noen cm på hver side. Tok vel ca 20 sekunder. Dette var en gynekolog. Det gjøres veldig sjeldent i det offentlige men fremstår samtidig som særdeles ukomplisert. 

Anonymkode: 772e7...bdb

• Liker 1
Skrevet

Dette blir sikker egentlig en egen tråd, men jeg syns ikke kosmetiske operasjoner burde dekkes av staten jeg, SELV om det er noe som fører til litt nedsatt funksjon i hverdagen.. Da blir nemlig lista fort ganske lang om folk med plagsomme kroppsdeler skulle få dekket operasjon statlig. Feks menn med (for) stor pung som henge og slenger, laaange pupper etter flere barn som hopper ut av bh/topp når man løper. Store pupper som kan føre til ryggplager (faktisk vanskelig å få det dekket i dag), hemorider som fører til problemer med hygienen og kronisk kløe osv osv. Som sagt lista er lang. Og er usikker på om lange kjønnslepper bør komme så mye langt opp på denne lista. Du har jo klart deg greit frem til nå og du har funnet måter å mestre utfordringen i hverdagen.

Uansett er det viktigste at livsviktige operasjoner blir prioritert. Og så lenge det faktisk er køer her også, bør det estetisk sjenerende som gjør hverdagen litt mer upraktisk vike til side, er nå min mening.

Hilsen hu med store lange hengepupper og pølsearr etter keisersnitt som gjør at det buler over bikinien selv om jeg er tynn. Uten at jeg forventer at staten tar regninga av den grunn. Ikke en gang selv om jeg hørte på arena og produserte hele 3 samfunnsborgere til velferdsstaten vår🙃

Anonymkode: 2b827...c99

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette blir sikker egentlig en egen tråd, men jeg syns ikke kosmetiske operasjoner burde dekkes av staten jeg, SELV om det er noe som fører til litt nedsatt funksjon i hverdagen.. Da blir nemlig lista fort ganske lang om folk med plagsomme kroppsdeler skulle få dekket operasjon statlig. Feks menn med (for) stor pung som henge og slenger, laaange pupper etter flere barn som hopper ut av bh/topp når man løper. Store pupper som kan føre til ryggplager (faktisk vanskelig å få det dekket i dag), hemorider som fører til problemer med hygienen og kronisk kløe osv osv. Som sagt lista er lang. Og er usikker på om lange kjønnslepper bør komme så mye langt opp på denne lista. Du har jo klart deg greit frem til nå og du har funnet måter å mestre utfordringen i hverdagen.

Uansett er det viktigste at livsviktige operasjoner blir prioritert. Og så lenge det faktisk er køer her også, bør det estetisk sjenerende som gjør hverdagen litt mer upraktisk vike til side, er nå min mening.

Hilsen hu med store lange hengepupper og pølsearr etter keisersnitt som gjør at det buler over bikinien selv om jeg er tynn. Uten at jeg forventer at staten tar regninga av den grunn. Ikke en gang selv om jeg hørte på arena og produserte hele 3 samfunnsborgere til velferdsstaten vår🙃

Dette var lite konstruktivt basert på trådens tema. Du har jo ikke erfaring med denne type operasjon, sånn jeg forstår det? At du mener dette kun er plagsomt uten å forstå hvordan det påvirker ift smerter (gynekologen reagerte på infeksjoner og klemmerker som gjør området både hovent og smertefullt). At du mener jeg har funnet måter å mestre hverdagen på til nå synes jeg er rart å høre. Dette hemmer meg i såpass stor grad at det ikke har vært mulig å sette en eneste samfunnsborger til verden da jeg til dags dato ikke har klart å gjennomføre samleie de to gangene jeg har våget å prøve. Du er heldig som ikke sliter med større plager enn de du selv beskriver. Jeg minner om at det er leger som har konkludert med at jeg har medisinsk og ikke kosmetisk behov for korreksjon av dette. Fint om du ikke bagatelliserer de helsemessige konsekvensene dette gir for de få av oss som seriøst lider av dette!

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 0.15):

Dette var lite konstruktivt basert på trådens tema. Du har jo ikke erfaring med denne type operasjon, sånn jeg forstår det? At du mener dette kun er plagsomt uten å forstå hvordan det påvirker ift smerter (gynekologen reagerte på infeksjoner og klemmerker som gjør området både hovent og smertefullt). At du mener jeg har funnet måter å mestre hverdagen på til nå synes jeg er rart å høre. Dette hemmer meg i såpass stor grad at det ikke har vært mulig å sette en eneste samfunnsborger til verden da jeg til dags dato ikke har klart å gjennomføre samleie de to gangene jeg har våget å prøve. Du er heldig som ikke sliter med større plager enn de du selv beskriver. Jeg minner om at det er leger som har konkludert med at jeg har medisinsk og ikke kosmetisk behov for korreksjon av dette. Fint om du ikke bagatelliserer de helsemessige konsekvensene dette gir for de få av oss som seriøst lider av dette!

Beklager, med denne tilleggsinformasjonen stiller jo saken seg helt annerledes. Jeg trodde bare kjønnsleppene dine var plagsomme og i veien. Kjenner flere som sliter litt med det.

Men her snakker du altså om infeksjoner, smertefulle klemmemerker og ikke mulighet for å gjennomføre samleie, så du burde absolutt få dekket en slik operasjon. Lykke til❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...