Gå til innhold

Hvordan bli utredet for dysleksi/adhd i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst dysleksi!! Hvem tar jeg kontakt med?

Adhd mente legen d ikke var alvorlig nok for øyeblikket, men slet ræva av meg i fjor for å overleve studie året, det ligger i familien og jeg er så sur av å ikke få hjelp av noen!! Helt på egenhånd og stikk motsatt videregående/barneskole hvor alt er tilrettelagt.. hva gjorde dere??

(Jeg er bare veldig skuffa og satt ut)

J - 22 

Anonymkode: c7b06...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble utreda for adhd i voksen alder. Ble henvist til dps hvor jeg gikk til jevnlige samtaler. Det ble det utført en del spørreundersøkelser, og en samtale om barndommen min, samt en samtale med en nær person, ofte foresatte som kjenner en fra start av, da et krav er symptomer fra før 7 års alderen. Vet også noen er igjennom nevrologiske undersøkelser, som omhandler hvordan kroppen/hjernen jobber. Du får beskjed om å telle til 100 frem og baklengs, telle til 100 ved å telle hver 7. Og noen andre motoriske aktiviteter. Og språk greier. De føles merkelige og meningsløse, men de gjør sikkert nytten sin for å gi de et svar 

Anonymkode: f31b4...215

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder dysleksi så kan du ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen din, men ikke regn med at de har kapasitet. Grunnskoleelever blir prioritert. Går også an å få gjennomført utredning privat.

Anonymkode: 8174e...e2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ble utreda for adhd i voksen alder. Ble henvist til dps hvor jeg gikk til jevnlige samtaler. Det ble det utført en del spørreundersøkelser, og en samtale om barndommen min, samt en samtale med en nær person, ofte foresatte som kjenner en fra start av, da et krav er symptomer fra før 7 års alderen. Vet også noen er igjennom nevrologiske undersøkelser, som omhandler hvordan kroppen/hjernen jobber. Du får beskjed om å telle til 100 frem og baklengs, telle til 100 ved å telle hver 7. Og noen andre motoriske aktiviteter. Og språk greier. De føles merkelige og meningsløse, men de gjør sikkert nytten sin for å gi de et svar 

Hva er dps? Pratet du med lege, via skole? Jeg vet ikke hvor å begynne! Måtte ta valget mellom venteliste eller privat som var flere 1000 kr. Har mest sannsynlig ADD og ikke adhd som er vanskelig å få utredet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjelder dysleksi så kan du ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen din, men ikke regn med at de har kapasitet. Grunnskoleelever blir prioritert. Går også an å få gjennomført utredning privat.

Anonymkode: 8174e...e2f

Så utrolig slitsomt å føle seg nedprioritert og mindre viktig pga alderen.. :/ aldri følt meg så verdiløs som nå i ung voksen alder. 

studiet lærer deg du er på egenhånd og må lære alt selv, ikke klapp på skulderen en gang men spark i baken. Forstår det godt, og jeg er der altså! Men jeg trenger ekstra hjelp med de vanskene jeg har. Men alt ligger på meg. 

i arbeidslivet hjelper selv ansatte hverandre!! Det er helt absurd måte å tenke på ansvar som om du skal holde hele verden oppe alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er dps? Pratet du med lege, via skole? Jeg vet ikke hvor å begynne! Måtte ta valget mellom venteliste eller privat som var flere 1000 kr. Har mest sannsynlig ADD og ikke adhd som er vanskelig å få utredet

Dps er distriktspsykiatrisk senter, altså et offentlig tilbud for psykisk helse. Der jobber det leger, psykologer, psykiatere, psykiatriske sykepleiere, sosionomer og mange andre titler. Jeg snakka med fastlegen som henviste meg videre. Alternativet er som du sier å gå privat, men det vil koste mye. Men også fastleger kam henvise til noen private som har avtale, så en betaler ikke mer enn egenandel, og går under frikortgrensa.

Du bør starte med å snakke med legen, om du ikke velger å gå privat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DPS = distrikts psykiatrisk senter.

Jeg ba fastlegen om henvisning til dps for utredning av add. Han var enig ut fra det lille jeg fortalte og sendte henvisningen. Denne ble avslått, jeg skrev da en klage selv og fikk medhold i denne. Dette var i april, jeg har første time i oktober. Lang ventetid med andre ord.

Anonymkode: 09b12...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være djevelens advokat

Ikke bli utredet for ADD/ADHD.

Alt av forsikring blir dyrere, det er vanskeligere å få hjelp psykisk når alt blir linket til ADHD osv osv

Anonymkode: b8561...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skal være djevelens advokat

Ikke bli utredet for ADD/ADHD.

Alt av forsikring blir dyrere, det er vanskeligere å få hjelp psykisk når alt blir linket til ADHD osv osv

Anonymkode: b8561...86f

Jeg forstår, men er dette personlig erfaring? Vil høre fra så mange med Adhd som mulig om dette stemmer. Fordi har hørt dette før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg forstår, men er dette personlig erfaring? Vil høre fra så mange med Adhd som mulig om dette stemmer. Fordi har hørt dette før

Eller så kan man ende opp med å få medisiner som gjør hverdagen enklere! Husk at alt ikke er svart/hvitt. Det finnes positive og negative sider ved alt.

Når det gjelder utredning: jeg ble sendt til DPS av fastlegen. Det tok litt tid, men fikk til slutt utredning. Hvis ikke fastlegen vil henvise deg, så bør du bytte lege til noen som tar det seriøst. 

Anonymkode: 9e0ca...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...