Gå til innhold

Kan varmtvannsbereder være tilkoblet skjøteledning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, faste installasjoner er det ikke lov til å bruke skjøteledning på.

Anonymkode: b522f...e98

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, faste installasjoner er det ikke lov til å bruke skjøteledning på.

Anonymkode: b522f...e98

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Niks.

Anonymkode: 020b1...2fc

Den er allerede tilkoblet stikkontakt. 

Anonymkode: 07688...207

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmtvannsbereder skal ha fast installasjon. Så om du har stikkontakt, så får du få tak i en elektriker som kan gjøre det om til fast installasjon. 

Anonymkode: 45059...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er allerede tilkoblet stikkontakt. 

Nye TEK krav sier at varmtvannsberedere over 1500W nå må direktekobles. Er ikke tilbakevirkende krav om man ikke legger om kursen, så vidt jeg vet. Så skjøteledning i tillegg til stikkontakt er ikke å anbefale...

https://elsjekk-as.no/blogg/varmtvannsberedere-koblet-til-stikkontakt-kan-vaere-brannfarlig

Hvor mye er effekt er berederen på?

Anonymkode: a8c01...5f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Er din varmtvannsbereder installert før 2010 og tilkoblet gjennom stikkontakt er du ikke pålagt å bygge om anlegget, men desto viktigere er det at du jevnlig tar ut støpselet og ser etter varmegang. Vi råder deg uansett til å bruke fast tilkobling. Det er under ingen omstendigheter lov med tilkobling via skjøteledning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Varmtvannsbereder skal ha fast installasjon. Så om du har stikkontakt, så får du få tak i en elektriker som kan gjøre det om til fast installasjon. 

Anonymkode: 45059...f9a

Det er kun krav om det dersom man bytter varmtvannsbereder eller bygger nytt hus. For eksisterende bygninger er det tillatt med stikkontakt om det var tillatt da bygget ble oppført. 

Veldig få lover og regler i Norge som har tilbakevirkende kraft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Det er kun krav om det dersom man bytter varmtvannsbereder eller bygger nytt hus. For eksisterende bygninger er det tillatt med stikkontakt om det var tillatt da bygget ble oppført. 

Veldig få lover og regler i Norge som har tilbakevirkende kraft. 

Fortsatt ikke love med skjøteledning da, som vedkommende i hovedinnlegget spurte om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt ikke love med skjøteledning da, som vedkommende i hovedinnlegget spurte om.

Det er sant, ikke lov med slikt. Men nå var det allerede presisert tidligere, så jeg så ikke nødvendigheten av å gjenta det. Men jeg følte for å korrigere feilinformasjon fra anonym bruker i post #5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 minutter siden):

Det er sant, ikke lov med slikt. Men nå var det allerede presisert tidligere, så jeg så ikke nødvendigheten av å gjenta det. Men jeg følte for å korrigere feilinformasjon fra anonym bruker i post #5

👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nye TEK krav sier at varmtvannsberedere over 1500W nå må direktekobles. Er ikke tilbakevirkende krav om man ikke legger om kursen, så vidt jeg vet. Så skjøteledning i tillegg til stikkontakt er ikke å anbefale...

https://elsjekk-as.no/blogg/varmtvannsberedere-koblet-til-stikkontakt-kan-vaere-brannfarlig

Hvor mye er effekt er berederen på?

Tror kanskje 2000 watt. I alle fall når jeg søkte opp en lignende modell? Kan jeg se det noe sted på berederen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du koble varmtvannsberederen til med skjøteledning?

Anonymkode: 7efa2...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har mine grunner, men tar ikke det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i borettslagsleilighet hvor dette er borettslaget sitt ansvar. Fikk byttet min 25 år gamle bereder i mars i år.
De monterte også en sensor/detektor som stenger vannet automatisk ved lekkasje. Denne går også på strøm. Det er kun 1 stikkkontakt. De bruker derfor en slik 2-veis adapter på stikkontakten. Slik sak:

image.png.37b47d3ef3441c1fc2aaa6e1fca34f7c.png

Jeg var veldig usikker på dette, men montøren forsikret meg om at dette var godkjent.
Leste senere på nettet at dette er en vanlig brannårsak. Jeg har informert borettslaget om dette, men ingenting blir gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (18 minutter siden):

Bor i borettslagsleilighet hvor dette er borettslaget sitt ansvar. Fikk byttet min 25 år gamle bereder i mars i år.
De monterte også en sensor/detektor som stenger vannet automatisk ved lekkasje. Denne går også på strøm. Det er kun 1 stikkkontakt. De bruker derfor en slik 2-veis adapter på stikkontakten. Slik sak:

image.png.37b47d3ef3441c1fc2aaa6e1fca34f7c.png

Jeg var veldig usikker på dette, men montøren forsikret meg om at dette var godkjent.
Leste senere på nettet at dette er en vanlig brannårsak. Jeg har informert borettslaget om dette, men ingenting blir gjort.

Det der er overrhodet ikke godkjent i forkant av en varmtvannsbereder 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror kanskje 2000 watt. I alle fall når jeg søkte opp en lignende modell? Kan jeg se det noe sted på berederen?

NEK 400 som gjelder for boliger har som hovedføring at strømkrevende utstyr med effekt over 1500W skal være fast installasjon. Før var det 2000W, og da fikset berederprodusentene det slik at effekten var rett under den grensa. Etter hva jeg har lest 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (29 minutter siden):

NEK 400 som gjelder for boliger har som hovedføring at strømkrevende utstyr med effekt over 1500W skal være fast installasjon. Før var det 2000W, og da fikset berederprodusentene det slik at effekten var rett under den grensa. Etter hva jeg har lest 

Er bare noen år siden de byttet bereder og de nevnte ikke noe sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi TS har solgt vaskemaskin og oppvaskmaskin og har varmtvann inkludert i leien hos sin venninne. Men nå kobler venninnen ut varmtvannstanken fordi TS sløser med varmtvannet, og har truet med å kaste TS-trollet ut. 

Anonymkode: 8b88a...dd7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...